Menu

Pardis Co-op: لحظات باشکوهی که می‌تواند در نسل نهم رقم بخورد

با سومین قسمت از پرونده‌های هفتگیِ Pardis Co-op در خدمت شما کاربران عزیز پردیس‌گیم هستیم. همانطور که از اسم آن پیداست، این سری مقاله‌ها، نویسندگان تیم تحریریه‌ی پردیس‌گیم را کنار هم می‌آورد تا هر هفته درباره‌ی موضوع جدیدی دیدگاه خود را ارائه کنند و آنرا با شما به اشتراک بگذارند. اما Pardis Co-op فقط برای متحد کردن تیم تحریریه به وجود نیامده است بلکه همبستگی تحریریه و کاربران و بحث و تعامل در مورد یک موضوعِ از پیش تعیین شده، یکی از اصلی‌ترین اهداف این سری پرونده‌های هفتگی است. بنابراین پس از اینکه دیدگاه تیم تحریریه را مطالعه کردید، منتظر دیدگاه شما نیز در بخش نظرات هستیم.

در این قسمت قصد داریم به نسل نهم نگاهی بیاندازیم. نسلی که می‌تواند با خود خبرهای بسیار هیجان‌انگیزی بیاورد. اتفاقاتی که در نسل هشتم نیافتاد، ممکن است در نسل نهم لحظات باشکوهی را رقم بزند. برخی از اتفاقاتی که در ادامه به آن می‌پردازیم ممکن است صرفا رویاپردازی باشد، برخی ممکن است احتمال بسیار بالایی برای به وقوع پیوستن داشته باشند و برخی نیز ممکن است حتی قبل از نسل نهم به واقعیت بپیوندند اما چیزی که همه‌ی این موارد را به هم متصل می‌کند، پتانسیلِ به وقوع پیوستن آنها در نسل نهم است. کمتر چیزی وجود دارد که هیجان‌انگیزتر از نسل جدیدی از تکنولوژی، رقابت، بازیها و خاطره‌سازی باشد. بنابراین بدون معطلی بیایید باهم پتانسیلِ نسل نهم را بررسی کنیم.

مرحله‌ی اول: در ابتدا با اعضای مختلف تیم تحریریه همراه می‌شویم و دیدگاه و گزینه‌هایی که آنها برای این موضوع در نظر گرفته‌اند را بررسی می‌کنیم:

بازگشت Silent Hill به دنیای بازی

سینا ربیعی: دنیای بازی حکایت جهانی است که در آن می‌توان نهایتِ لذت را تجربه کرد و در عین حال حسرت خورد، حسرت تجربیاتی که دیگر قادر به دستیابی به آن‌ها نیستیم و خاطرات آن در حدی بر روی ذهن ما حک شده‌اند که نمی‌توان از آن دوری کرد.

سایلنت هیل یکی از این حسرت‌هاست، در روزهایی که اینقدر بازی‌های خوب محاصره‌مان کرده‌اند که توانایی تجربه تمامی آن‌ها را نداریم، اما باز هم جای بازی‌هایی نظیر Silent Hill خالیست.

آیا می‌توان در نسل هشتم بار دیگر یک بازی ترسناک، با اتمسفری خیره‌کننده، شخصیت‌هایی ماندگار، داستانی معماگونه و درگیرکننده، مبارزاتی چالش‌برانگیز و در نهایت یک پکیج کامل از عنوانی که تا سال‌ها در ذهن شما می‌ماند را تجربه کرد؟ با توجه به سیاست‌های کونامی قطعا باید قید نسل هشتم را بزنیم و در نسل نهم امیدوار باشیم که یکی از حسرت‌های ما از لیست خط بخورد.

فرصت دوباره Sony به Resistance و Killzone

سینا ربیعی: سونی در نسل هشتم به طور غیرقابل باوری موفق بوده است. همینکه تیتر این بخش را نوشتم با خود گفتم تصمیم منطقی این است که جهانی بکر مثل Horizon و یک بلاک‌باستر تجاری مثل Spider-Man را ادامه داد و یا به سمت بازار متلاطم و پر از رقیب شوتر رفت و نسخه جدید Resistanceها و Killzoneها را خلق کرد؟

فارغ از پاسخ منطقی به این سوال، رویاپردازی هزینه ندارد. زمانی که هنوز طعم شیرین گان‌پلی سنگین و بی‌نظیر کیلزون و مراحل و داستان درگیرکننده رسیستنس را بخوبی احساس می‌کنم، پس عجیب نیست که آرزوی خلق نسخه جدید آن‌ها را داشته باشم حتی اگر این ارزو در اواخر نسل نهم رقم بخورد.

گوریلا گیمز و اینزومنیاک در حدی توانا هستند که می‌توانند بار دیگر خونی تازه را بر رگ‌های بسته شده این دو فرانچایز بدمند اما اگر روزی تصمیم به این کار گرفته شد، قطعا باید پروژه اصلی آن‌ها این بازی‌ها باشد تا خاطره Shadow Fall و نگاه دمو گونه به بازی تکرار نگردد.

متعادل بودن فروش کنسول‌ها و رقابت نزدیک‌تر شرکت‌های مولد کنسول

سینا ربیعی: به نظر من بحث تجربه ما از گیم فقط در درون بازی‌ها جریان ندارد و بخش بزرگی از آن به خارج از بازی‌ها و همین فضاهای آنلاین بر می‌گردد. در همین راستا گیمرهایی که سن بیشتر و تجربه بالاتری از فضای بحث‌های گیمینگ دارند فلش بکی را به نسل هفتم و دوران PS3 و Xbox و آغاز جریان Steam بزنند. به واقع شاید حجم بحث‌های کنونی خیلی بیشتر از آن دوران باشد اما کیفیت و چالش و نکات آموختنی آن روزها بیش از این دوران است.

شاید یکی از دلایل آن بحث عدم وجود تضاد باشد، هنگامی که یک جامعه آنلاین همه یکطور فکر کنند و طرفدار یک چیز باشند، عملا بحث و چالش کمتر می‌شود. این شرایط را با دوران نسل هفتم مقایسه کنید که طرفداران مایکروسافت و سونی عملا به یک میزان بودند و در کنار آن گیمرهای کهنه‌کار PC نیز حضور داشتند.

از نظر من رقابت بیشتر در فروش، نه تنها باعث پویایی دنیای بازی بلکه باعث رشد بیشتر گیمرها نیز خواهد شد. رقابت بیشتر چالش می‌آورد، بحث‌های قوی‌تر را شکل می‌دهد و ماحصل این چیزها ایجاد عنصری به اسم تضاد در ذهن گیمر و تامل در علت تضاد است. خروجی تمامی اینها پخته‌تر شدن تحلیل‌های ما از بازی‌هاست. پس عجیب نیست که یکی از آرزوهای من ایجاد فضایی رقابتی‌تر در دنیای بازی‌ها باشد.

عرضه‌ی موفقیت‌آمیز عنوان جاه‌طلبانه‌ی Starfield

رضا لیاقت: عنوان Starfield اولین آی پی جدید Bethesda بعد از بیست و پنج سال، یک RPG علمی تخیلی واقع در فضا می‌باشد. این عنوان به اعتقاد بسیاری جزو نامزد‌های بهترین بازی سال در زمان عرضه‌ و جزو برترین بازی‌های نسل نهم خواهد شد. اکنون ما می‌خواهیم که دلایل این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم چه لحظات زیبایی با این بازی می‌تواند در نسل بعدی برای ما رقم بخورد.

1) یک دنیای کاملا جدید: مهم‌ترین نکته در مورد Starfield همین است. دنیای این عنوان کاملا جدید است و ما هیچ چیزی در مورد تاریخچه، محیط و اتفاقات آن نمی‌دانیم، تصور کنید که یک دنیای کاملا بزرگ و پرجزئیات دارید که هر کدام از لحظات آن پر از سوپرایز هستند. من که نمی‌توانم صبر بکنم شما چطور؟

2) تکنولوژی Procedural Generated: بنابر شایعات این بازی از چهار سیاره تشکیل شده که سه‌تای آن‌ها از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. اگر قرار باشد هر سیاره به طور کامل در دسترس باشد، داشتن سه سیاره‌ی کاملا متفاوت می‌تواند یکی دیگر از جذابیت‌های این بازی باشد، هرچند Bethesda باید مراقب باشد اشتباه Hello Games برای No Man’s Sky را تکرار نکند. در گذشته برای دو نسخه اول سری The Elder Scrolls از این تکنولوژی استفاده شده بود که مهم‌ترین مشکل آن تکراری بودن شهر‌ها، Questها، Dungeon‌ها و سایر مواردی بود که با این تکنولوژی بدست آمده بودند، اما اکنون Bethesda فرصت این را دارد که با پیشرفته‌تر کردن این تکنولوژی همه این موارد را بهبود ببخشد و یک تجربه لذت بخش طراحی کند.

3) مکانیک‌های جدید مرتبط با المان های علمی تخیلی بازی: از مبارزات تا امکان وجود وسایل نقلیه یا Dungeon‌ها و حتی امکان مبارزه در فضا همه کاملا متفاوت از عناوین قبلی Bethesda هستند و پتانسیل این را دارند که تجربه‌ای کاملا تاثیرگزار‌تر از عناوین قبلی این شرکت خلق کنند که نو بودن آن‌ها نیز این تجربه را تاثیر گزارتر می‌کند.

ششمین قدم بزرگ در سری The Elder Scrolls

رضا لیاقت: بلاخره پس از 7 سال Bethesda نسخه بعد سری The Elder Scrolls را معرفی کرد. در کیفیت و پتانسیل بالای این سری هیچ شکی نیست پس ما مستقیم به سراغ انتظاراتمان از نسخه جدید می‌رویم:

1) مبارزات قوی‌تر: تمرکز سری TES هیچوقت بر روی مبارزات نبوده است اما با این حال به عنوان یک RPG که ادعای آزاد گذاشتن بازیکن را دارد، یکی از این آزادی‌ها، آزادی در انتخاب نوع مبارزات بازی است، از پیشرفت سیستم جادو بازی تا گسترده‌تر کردن انواع سلاح آزادی‌هایی است که Bethesda در نسخه جدید می‌تواند برای بازیکنان فراهم کند. فکرش را بکنید، دنیای TES و مبارزات Dark Souls، شاید در TES VI این دیگر یک رویا نباشد.

2) گرافیک قوی‌تر: بازی‌های Bethesda هیچ وقت برای گرافیکشان شناخته شده نبودند. شاید عده‌ی زیادی بگویند که گرافیک به اندازه داستان و یا مکانیک‌های بازی برایشان اهمیت ندارد، اما حقیقت این است که صرف نظر از اهمیت، هرچه سطح گرافیک یک بازی بالاتر باشد(دقت کنید منظور از سطح گرافیک، واقع گرایانه بودن آن نیست) بازیکن راحت‌تر و بهتر با بازی ارتباط می‌گیرد. انتظار ما از Bethesda این است که این بار سنگ تمام بگزارد و گرافیکی در خور نسل نهم برای TES VI طراحی کند تا تجربه ما را به آن تجربه ایده آل نزدیک‌تر کند.

3) دنیای بزرگ‌تر و داستان‌های قوی‌تر: دنیای TES داستان خوب کم ندارد، از داستان Thieves Guild در Oblivion تا سوپرایز Companion‌ها در Skyrim همگی از داستان‌های قوی این سری هستند اما منظور ما کیفیت کلی داستان‌های بازی است. از Quest‌های ساده تا Quest‌های چند ساعته در مقایسه با بازی‌های بزرگ این نسل نیاز به پیشرفت در کیفیت داستانشان دارند. ار طرفی دیگر دنیای بازی نیز نیاز به بزرگتر شدن دارد. Skyrim با دنیای خود به اندازه صد‌ها ساعت محتوا داشت پس یک دنیای بزرگتر با محتوای با کیفیت‌تر می‌تواند به اندازه هزار ساعت محتوای جذاب داشته باشد، چه کسی همچین دنیایی را نمی‌خواهد؟

4) پشتیبانی بهتر از ماد‌ها: Bethesda با عرضه Skyrim Special Edition موتور بازی را به یک موتور 64 بیتی ارتقا داد که پتانسیل ماد‌ینگ بازی را تا حدود زیادی افزایش می‌داد اما سیاست‌ها غلط Bethesda در قبال ماد‌ها و استقبال ضعیف ماد ساز‌ها از این ریمستر باعث شد که پیشرفت خاصی در ماد‌ها اسکایریم صورت نگیرد، اما با یک موتور نسل نهمی و قابل شخصی سازی‌تر می‌توان ماد‌ها بسیار قوی‌تری نیز ساخت. انتظار ما از Bethesda این است که از این نظر موتور خود را کمی بهبود ببخشد.

عرضه Final Fantasy VII Remake

محمد کیانی: چه چیز می‌تواند از عرضه بازسازی یکی از بهترین عناوین تاریخ بازی‌های رایانه‌ای خوشحال کننده‌تر باشد؟! اگرچه FF VII Remake سه سال پیش در کنفرانس سونی در E3 معرفی شد، اما به دلیل رسم همیشگی اسکوئر انیکس مبنی بر معرفی زود هنگام بازی‌هایش، طرفدارن مجبور هستند تا چند سال برای عرضه ریمیک فاینال فانتزی 7 صبر کنند. با وجود این مورد، همه چیز بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. بهترین‌های اسکوئر انیکس دوباره دور هم جمع شده اند تا FF VII را به بهترین شکل ممکن از بیافرینند. اگرچه اخبار بسیار کمی از بازی به گوش می‌رسد، اما کاملا مشخص است که سازندگان وسواس بسیاری را در ساخت این عنوان به خرج می‌دهند. به گفته یوشینوری کیتاسه، تولید کننده بازی و کارگردان FF VII، سازندگان در پی این هستند تا بازی کیفیتی ورای FF VII اصلی داشته باشد. این حرف ادعایی بزرگ محسوب می‌شود اما درعین حال جدیت سازندگان در ساخت ریمیک را به خوبی نشان می‌دهد.

یکی از دلایل اصلی نامشخص بودن زمان عرضه FFVII Remake، شروع دوباره مراحل ساخت آن از اول است. در ابتدا و در زمان معرفی بازی، اسکوئر انیکس وظیفه ساخت بخش عمده‌ای از بازی را بر عهده استدیو Cyber Connect 2 گذاشته بود. با این حال پس از گذشت دو سال مشخص شد که بازی خلق شده توسط سایبرکانکت، با استانداردهای مورد نظر اسکوئر انیکس فاصله بسیاری دارد. از این رو تمام ساخته‌های سایبرکانکت دور ریخته شده و مراحل ساخت بازی در استدیوهای داخلی اسکوئر انیکس دوباره از سر گرفته شد.

در نهایت باید گفت که اگرچه FF VII Remake هنوز تاریخ عرضه مشخصی ندارد، اما می‌توان انتظار داشت که قسمت اول این سه گانه در یک یا دو سال اول نسل نهم عرضه شود.

ساخته شدن Metal Gear Solid 6 به کارگردانی هیدئو کوجیما

محمد کیانی: سیاست‌های اشتباه کونامی در ابتدای این نسل و رفتار نامناسب با هیدئو کوجیما سبب شد تا نه تنها MGS V:TPP ناقص عرضه شود، بلکه شخص کوجیما نیز پس از۳۰ سال از این شرکت جدا شده و استدیو مستقل خود را احداث کند. اگرچه این موضوع باعث شد تا کوجیما پس از سال‌ها با همکاری سونی به دنبال ساخت عنوانی جدید برود، اما به رها شدن سری متال گیر در دستان بی تدبیر کونامی نیز انجامید. در حال حاظر کونامی تصمیم گرفته است تا حد ممکن از ساخت بازی های AAA کناره گیری کند، موضوعی که باعث کنار رفتن تعدادی از بهترین سری های صنعت گیم شده است، اما می‌توان امیدوار بود که این رویه با گذشت چند سال تغییر کند. در این میان دخالت سونی در قالب خرید ip یا متقبل شدن بخشی از هزینه ساخت نیز می‌تواند اوضاع را به نفع گیمرها تغییر دهد. با توجه به محبوبیت ip های کونامی در فن بیس پلی استیشن، می توان انتظار داشت که در نسل بعد شاهد ساخته شدن نسخه های جدید از سری های متال گیر، کسلوانیا و سایلنت هیل باشیم. در مورد متال گیر اما، رویایی ترین سناریو ساخته شدن قسمت بعدی به کارگردانی شخص کوجیماست. دیدار دوباره با رئیس بزرگ، سالید اسنیک، آسلات و… با گرافیک نسل نهمی به همراه کات سین‌هایی که تنها کوجیما از پس ساخت آن‌ها بر می‌آید در کنار گیمپلی فوق‌العاده، رویایی است که بسیاری از گیمرها در سر دارند. این رویا اگرچه اکنون دور از دسترس به نظر می‌رسد، اما می توان به تحقق آن با گذر زمان امیدوار بود.

همه‌گیر شدن سرویس‌های به‌صرفه‌ای مانند GamePass

علیرضا رزمجویی: دسترسی به بیش از 100 بازی با پرداخت 10 دلار، رویایی است! مثل این است که کلید یک فروشگاه بازی را به شما تحویل دهند و برای مدتی محدود اجازه دهند تا هر عنوانی که دوست دارید را امتحان کنید. در این شرایط نه تنها بازیهایی که به آنها علاقه دارید را با قیمتی بسیار اندک می‌توانید تجربه کنید، بلکه در این میان عناوینی را کشف خواهید کرد که هیچگاه فکر نمی‌کردید از آن لذت خواهید برد.

شرکت مایکروسافت با GamePass سیستمی مشابه به Netflix را برای Xbox پیاده‌سازی کرده است که با استقبال زیادی هم روبه‌رو شده است. با دیدن موفقیت GamePass بعید نیست که در نسل نهم شرکت سونی و نینتدو سرویسی مشابه را تدارک ببینند. سرویسی که نه تنها برای تمام گیمرها مفید و بشدت به صرفه است، بلکه برای گیمرهای ایرانی که باید با قیمت‌های سرسام‌آور بازی و دلار دست و پنجه نرم کنند، مناسب‌ و ارزان‌ترین راه برای دسترسی به سیلی از عناوین جدید و قدیمی‌ است.

بازگشت دوباره‌ی شرکت Valve به عرصه‌ی بازی‌سازی

علیرضا رزمجویی: شاید نسل نهم، نسل نسخه‌های سوم باشد! نسخه‌های سومی که چندین و چند سال منتظر آنها مانده‌ایم. از Half Life 3 گرفته که حالا مطمئنا می‌توانیم از آن به عنوان دست‌نیافتنی‌ترین آرزوی گیمرها یاد کنیم تا Portal 3 که پس از موفقیت بی‌چون و چرای Portal 2 و تبدیل شدن به یکی از به یادماندنی‌ترین تجربه‌های دهه‌ی اخیر، هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که Valve بلافاصله سراغ نسخه‌ی سوم نرود! همینطور Left 4 Dead را از یاد نبرید که هر دو نسخه‌ی آن از جریان‌ساز‌ و پرطرفدارترین شوترهای تاریخ به شمار می‌آیند و هر شرکتی دیگری بود، احتمالا تا به حال شماره‌ی ششم و هفتم را هم عرضه کرده بود!

Valve تا 7-6 سال قبل یکی از قدرتمند‌ترین توسعه‌دهندگان جریان‌سا‌ز و نوآورِ صنعت گیم محسوب می‌شد اما آنها تمام نسل هشتم را صرف پشتیبانی و توسعه‌ی بیشتر Steam و همینطور حمایت از عناوین قبلی خود کردند و البته بسیاری از مهره‌های کلیدی خود از جمله نویسندگان باسابقه‌ی خود را از دست دادند. در اخباری که تازه به گوشمان رسیده است، شرکت Valve به صراحت اعلام کرده است بطور جدی دوباره در حال برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی عناوین بزرگ است. آنها مدتی است که توسعه و عرضه‌ی عناوین کوچکتر را دوباره شروع کرده‌اند و حتی به خرید استدیو (Campo Santo) نیز روی آورده‌اند…شاید در نسل نهم Valve ثابت کند که می‌تواند تا شماره‌ی 3 بشمارد!

مرحله‌ی دوم: حالا نوبت شماست! مطمئنا در این مقاله می‌توانستیم به گزینه‌های بسیار بیشتری بپردازیم اما این را بر عهده‌ی شما می‌گذاریم. فراموش نکنید که بخش بزرگی از Pardis Co-op به نظرات و گزینه‌هایی که شما کاربران پردیس‌گیم برای این موضوعِ هفتگی ارائه می‌دهید، اختصاص دارد. بنابراین خوش‌حال می‌شویم که دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و از اتفاقات بسیار خوشایندی که در نسل نهم می‌تواند اتفاق بیفتد، برایمان بگویید. همینطور می‌توانید موضوعات پیشنهادی خودتان برای مقالات آینده‌یِ Pardis Co-op را با ما به اشتراک بگذارید.

موضوع هفته‌ی آینده: "استدیوهای برتر نسل هشتم"