Menu

این گروه قدرتمند: بهترین عناوین Platinum Games

به قلم دکتر بهزاد کریمی

پلاتینیوم گیمز در سال 2007 و از ادغام دو شرکت Seeds و Odd شکل گرفت. بسیاری از بنیان گذاران Platinum از کارمندان سابق Capcom بودند که برای ساخت بازی‌ها‌‌ی مستقل خودشان کپکام را ترک کرده‌بودند. Platinum از زمان تاسیس خود به ساختن بازیهای باکیفیت و خاص مشهور شد. تقریباً هیچ عنوانی از این شرکت به صورت ناقص و پر از باگ عرضه نشده است. همینطور تمامی بازی‌های Platinum مورد تحسین بازیکنان و منتقدان قرار گرفته‌اند. در اینجا 10 بازی برتر این شرکت را بر اساس وبسایت Metacritic از ضعیف‌ترین تا بهترین رده‌بندی کرده‌ایم:

10- Infinite Space / Meta Score: 75 , User Score: 8.2

Infinite Space

کلمه‌ی جاه‌طلبانه معروف‌ترین واژه برای توصیف این بازی درمیان منتقدین بود، همچنین بسیاری این بازی را شاهکار و عنوانی ضروری خواندند. Infinite Space به صورت انحصاری برای کنسول Nintendo DS در سال 2010 منتشر شد. این بازی RPG به بازیکنان اجازه می‌دهد تا ناوگان کشتی‌های فضایی خودشان را بسازند و در جهان بیرون مشغول به گشت و گذار شوند. میزان شخصی سازی ناوگان خیره کننده است. تنوع کشتی‌های فضایی بسیار بالاست، بطور مثال کشتی های بزرگ حمل کننده سایر جنگنده‌ها قدرت تخریب بالایی دارند اما، رزم ناوهای کوچک‌تر که قدرت تخریب پایین‌تری دارند، سرعت و توان مانور بیشتری دارند.

9- Transformers: devastation / Meta Score: 77 , User Score : 7.5​

Transformers: devastation

بیشترین شکایت از بازی‌های ساخته شده براساس سری Transformers این بود که تقریبا هیچ وقت به نسخه‌ی کارتونی وفادار نبودند. تنها استثنا سری Cybertron ساخته شرکت Activision بود. با نسخه devastation از Platinum Games دقیقا همان بازی را برای جامعه گیمرها و هواداران Transformers به ارمغان آورد که از 1980 منتظرش بودند. بازی که نزدیکی زیادی به نسخه‌ی تلویزیونی داشت. بازیکن در این بازی میتوانست شخصیتهای Transformers را از Bumblebee تا Optimus Prime انتخاب کند. بازی در سبک Beat’em Up سه بعدی و با گرافیک بسیار زیبای Cell Shade و با حضور صداپیشگان اصلی کارتون‌های این سری ساخته شد.

8- The Wonderful 101 / Meta Score: 78, User Score: 8.6​

The Wonderful 101

این بازی را خیلی سخت می‌توان در یک ژانر خاص تعریف کرد. ترکیب عجیبی از سبک‌های متفاوت که از عناوینی مانند Diablo, Pikmin, Wiewtiful Joe تاثیرگرفته است. در این بازی بازیکن کنترل قهرمان‌های مختلفی را در دست می‌گیرد که و در مقابل بیگانگان می‌جنگند. بازی‌باز می‌تواند قهرمان‌ها را به صورت گروهی به جنگ بیگانه‌ها بفرستد تا توانایی‌های خاصی را به دست بیاورد. بعضی از این توانایی‌ها، قدرت‌های حمله‌ای هستند و بعضی‌ها قهرمان اصلی را بهبود می‌بخشند The Wonderful 101 در سال 2013 و به صورت انحصاری برای Wii U منتشر شد. چندی پیش نیز نسخه‌ی ریمستر شده‌ی آن به کمک هواداران بر روی کامپیوتر عرضه شد.

7- Mad World/ Meta Score: 81 , User Score: 8.6​

mad world

در شروع مقاله اشاره کردیم که بازی‌های Platinum Games سبک مخصوصی دارند که مشابه آن را در کمتر بازی می‌توان دید. یکی از بهترین مثال‌ها برای این سبک خاص بازی Mad World می‌باشد که در سال 2009 و برای کنسول Wii منشر شد. این بازی به صورت سیاه و سفید ساخته شد و هنگامی که با سبک گرافیکی و گیم‌پلی عالی و پرجزییات بازی ادغام میشد، خارق العاده به نظر میرسید. تنها رنگ‌های استفاده شده در بازی رنگ قرمز خون و رنگ زرد پیام‌های دریافتی بود. Mad World یکی از خشن‌ترین بازی‌های beat’em Up سه بعدی (شاخصه‌ی پلتینوم گیمز) با یک شروع عالی، غیرمنتظره و موسیقی بی نظیر بود. تنها انتقادی که مرتبا از بازی می‌شد خشونت بیش از حد بازی بود.

Metal Gear Rising: Revengence/ Meta Score: 83 , User Score: 80 -6​

Metal Gear Rising: Revengence

Metal Gear Rising همکاری بین استودیوی Kojima Productions و Platinum Games بود که جهان Metal Gear را وسعت می‌بخشید و گیم‌پلی متفاوتی داشت، به طوری که مبارزات بازی اهمیت بیشتری از بخش مخفی کاری آن داشتند. بسیاری از طرفداران Metal Gear نگران بودند که این باری بیش از اندازه از ریشه‌های گیم‌‎پلی سری دور باشد، اما Platinum بار دیگر جواب تمام نگرانی‌ها را با یک بازی به شدت با کیفیت داد. شخصیت اصلی این بازی همان شخصیت اصلی Metal Gear Solid 2 یعنی رایدن بود و Solid Snake و Big Boss در بازی حضور نداشتند. سبک مبارزات رایدن به شدت توسط منتقدین و هواداران ستایش شد. بازی Metal Gear Rising در سال 2013 برای کنسول‌های PS3 و Xbox 360 و رایانه‌های شخصی ویندوز و اپل منتشر شد.

5- Vanquish / Meta Score:84 , User Score: 9.1​

vanquish

ونکوئیش تا مدتها به اندازه‌ای که شایستگی‌اش را داشت مورد توجه قرار نگرفت(احتمالا به دلیل عرضه‌ی هم زمان با Fallout: New Vagas). اما این بازی اکنون لقب “جواهر پنهان صنعت بازی” را دارد. همینطور این بازی به شدت مورد علاقه‌ی بازیکنان بوده و نمره‌ی 91 را از گیمرها در سایت Metacritic دریافت کرده‌ است. در Vanquish بازیکن کنترل سربازی مجهز به یک زره جنگی مخصوص را در دست دارد. این زره سرعت پاسخگویی به حملات را افزایش می‌دهد. سیستم افزایش زمان واکنش ‌هم به صورت کند شدن زمان برای بازیکن ساخته شده ‌است. ونکوویش یک بازی بسیار سریع با سبک خاص و از همه مهم‌تر سرگرم کننده و جالب است.

4- Astral Chain / Meta Score: 87 , User Score: 8.9​

astral chain

Astral Chain که در سال 2019 و به صورت انحصاری برای Nintendo Switch عرضه شد، بار دیگر به همگان ثابت کرد که Platinum Games سلطان ژانر H&S/Beat’em Up سه بعدی است. در بازی Astral Chain بازیکن عضوی از یک جامعه پلیسی به اسم Neuron می‌باشد و باید در دنیای بازی (the Ark) به گشت و گذار و حل پرونده‌ها بپردازد. بخش زیادی از زمان بازی در Astral Plain می‌گذرد که بازیکنان درون آن می‌توانند موجوداتی به اسم Legion را احضار کنند. این موجودات با زنجیرهایی از جنس ستاره‌های درخشان به شخصیت اصلی متصل می‌شوند. نکته‌ی جالب اینجاست که این بازی حتی یک نقد منفی در میان امتیازات منتقدان metacritic ندارد.

3- Nier: Automata/ Meta Score: 88 , User Score: 8.9​

nier automata

شرکت Square Enix برای ساخت دنباله‌ی یک بازی به شدت آندرریت شده یعنی NIER، استودیوی خوش ذوق و کاربلد Platinum Games را انتخاب کرد. زمان نیز نشان داد که این انتخاب، انتخاب بسیار خوبی بود. بسیاری از منتقدین Metacritic تاکید کردند که Platinum Games مناسب‌ترین استودیو برای ساخت بازی مورد نظر Yuko Taro بود. NieR Automata یک بازی نقش آفرینی در دنیای Drakengard است که از مبارزات نفس گیر مخصوص Platinum Games هم بی نصیب نیست. این بازی یک عنوان سه بعدی و جهان باز است که برای تازه نگه داشتن خود از انتخاب‌های متعدد، خط داستانی تغییر پذیر و ماموریت‌های فرعی متعدد استفاده می‌کند!

2- Bayonetta / Meta Score: 90 , User Score: 81​

bayonetta

احتمالا Bayonetta مشهورترین بازی Platinum Games تا این لحظه است. این بازی همچنین دومین بازی برتر این شرکت در Metacritic می‌باشد. بنا بر نظر بسیاری منتقدان Bayonetta برترین بازی Hack & Slash تاریخ می باشد. اگر به نقدهای کاربران برای این بازی نگاه کنید می‌بینید که بسیاری گفته‌اند که: God Of War و Devil May Cry حتی به گرد پای Bayonetta نمی‌رسند! بازیکن در این بازی کنترل عضوی از جامعه‌ی مخفی جادوگران به اسم Bayonetta را در دست دارد، Bayonetta و هم کارانش مورد حمله‌ی تعداد زیادی شیاطین و هیولاها قرار می‌‎گیرند و بازی شروع می‌شود. صحنه‌های اکشن بازی، بسیار داغ و سریع هستند که با چند ضرب‌های(Combo) بسیار زیاد و فوق‌العاده همراه می‌شوند. شاید تنها بازی که در مبارزات کمی با Bayonetta شباهت داشته باشد Batman Arkham City باشد.

1- Bayonetta 2 / Meta Scroe: 91 , User Score: 89​

bayonetta 2

بعد از عرضه‌ی Bayonetta همه منتطر معرفی نسخه‌ی دوم این بازی بودند تا اینکه نینتندو قراردادی با SEGA و Platinum بست که باعث می‌شد Bayonetta 2 به صورت انحصاری برای WiiU ساخته شود. بعدها و در سال 2018 این بازی برای Nintendo Switch نیز پورت شد. Platinum Games این بار دست به کار شد و هر آنچه که در نسخه‌ی اول به صورت عالی خلق کرده بود را به تکامل رساند. گرافیک، موسیقی متن، طراحی مراحل، طراحی اکشن و مبارزات، داستان و همه چیز به حد شاهکار رسیدند. بعضی مراحل بازی به طرز فوق‌العاده‌ای سرگرم کننده بودند. مانند مبارزه با حیوانات زره پوش بر روی یک جت جنگی در حال پرواز بین آسمان خراش‌ها. بسیاری از مراحل بازی آنقدر خوب بودند که ارزش تکرار بازی را برای بازیکنان به شدت بالا می‌‌بردند.

نظر شما چیست؟