Menu

چه نوع SSD را برای PS5 تهیه کنیم؟

به گزارش پردیس‌گیم، با توجه به رویکرد مایکروسافت و ارائه‌ی یک SSD اضافه شونده‌ی اختصاصی برای کنسول‌های نسل بعد خودش، احتمالاً خیلی از طرفداران به این فکر کرده‌اند که رویکرد سونی چگونه خواهد بود و در صورت نیاز به ارتقاء حافظه‌ی داخلی PS5، چاره چیست؟ خب در ادامه با ما همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

به‌روزرسانی: سونی به تازگی اعلام کرد که کنسول‌های PS5 در هنگام عرضه از هیچ SSD اضافه‌شونده‌ای پشتیبانی نمی‌کنند و همچنین اینکه قابلیت کپی کردن دیتای بازی‌های PS5 بر روی هارد اکسترنال را نخواهید داشت.

خوشبختانه سونی از همان ابتدا اعلام کرد که کاربران می‌توانند حافظه‌ی 825 گیگابایتی دستگاه را ارتقاء دهند. این کار به سادگی و آزادی عمل فراوان ممکن شده است، یعنی با تهیه‌ی یک SSD از نوع NVMe. البته با توجه به ساختار ویژه و منحصر به فرد PS5 این مدل‌ها باید از قبل توسط سونی تأیید شده باشند.

تمام SSD درایوهای هماهنگ با PS5

PS5

در زمان نوشتن این مقاله سونی هنوز لیست مورد تأیید خودش را ارائه نداده است. این احتمال وجود دارد که سونی برای ارائه‌ی کیفیت مطلوب و مناسب (با توجه به ساختار عجیب SSD پلی‌استیشن 5 و سرعت خارق‌العاده‌ی آن) با یکی از تولید کنندگان بزرگ حافظه یعنی وسترن دیجیتال و سیگیت همکاری کند. در حقیقت با این‌که غول ژاپنی هنوز صحبتی در این‌باره نکرده است، اما شرکت پر سابقه‌ی وسترن دیجیتال مدل‌های جدید SSD خودش را به عنوان مدل‌های هماهنگ با PS5 تبلیغ می‌کند. به عبارت دقیق‌تر مدل‌های SN850 PCIe Gen 4 M.2 NVMe SSD به عنوان مدل‌های مناسب PS5 توسط وسترن دیجیتال معرفی و تبلیغ شده‌اند. ما هم‌اکنون خرید این مدل‌ها را پیشنهاد نمی‌دهیم و توصیه‌ی ما منتظر ماندن برای اعلام رسمی توسط سونی می‌باشد. به محض تأیید رسمی توسط سونی این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد.
احتمالاً به این فکر می‌کنید که چرا سونی مدل‌های مناسب PS5 را معرفی نکرده است؟ پاسخ ساده است، زیرا مدل‌های موجود در بازار توانایی ارائه‌ی کیفیت و سرعت مورد نیاز PS5 نمی‌باشند. SSD داخلی PS5 سرعت خیره‌کننده‌ی 5.5GB/s~ را ارائه می‌دهد در صورتی که مدل‌های غالب بازار در بهترین حالت خودشان 3.5GB/s~ را ارائه می‌دهند. البته مدل‌های جدید PCIe 4.0 NVMe که به تازگی در حال فراگیر شدن هستند توانایی ارائه‌ی 7.0GB/s~ را خواهند داشت، اما مشکل این درایوها قیمت بسیار بالای آن‌ها می‌باشد. بدون شک به مرور زمان قیمت‌ها کاهش پیدا خواهند کرد اما انتظار تهیه‌ی مدل 2 ترابایتی با قیمت مناسب را نداشته باشید.
توصیه‌ی ما در حال حاضر صبر کردن است، اجازه دهید خود سونی مدل‌های مناسب برای کنسول فوق سریعش را معرفی کند.

هاردهای اکسترنال موجود چطور؟ قابل استفاده بر روی PS5 هستند؟

PS5

فعلاً پاسخ منفی است. به به‌روزرسانی بالا مراجعه کنید.
بله، هاردهای اکسترنال کنونی نیز قابل استفاده بر روی PS5 هستند. البته فقط برای ذخیره‌ی دیتای بازی‌ها، شما نمی‌توانید مستقیم از آن‌ها اقدام به اجرای بازی‌های نسل بعدی کنید. البته بازی‌های PS4 بدون مشکل بر روی این هاردهای اکسترنال قابل اجرا می‌باشند. بنابراين این هم یک روش است که عناوینی که فعلاً قصد تجربه‌ی آن‌ها را ندارید به هارد اکسترنال منتقل کنید و در صورتی که خواستید آن‌ها را اجرا کنید، مجدداً به SSD داخلی منتقل کنید.
خب دوستان نظرتان چیست؟ امیدوارم که مجموعه مقالات نسل بعد مورد توجهتان قرار گرفته باشند، هر گونه پیشنهاد و سؤال دیگری داشتید لطفاً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.