Menu

نبرد ایکس‌باکس‌ها؛ Xbox Series X در برابر Xbox Series S: تفاوت در چیست؟

به گزارش پردیس‌گیم، زمان نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، چیزی تا عرضه‌ی کنسول‌های نسل بعد مایکروسافت باقی نمانده است. در این لحظه به احتمال زیاد همگی می‌دانید که مایکروسافت دو کنسول را برای نسل بعد تدارک دیده است، Xbox Series X و Xbox Series S. اما کدامیک شایسته‌ی توجه شماست؟

اجازه دهید نگاهی به تفاوت این دو داشته باشیم:

قیمت و تاریخ عرضه

xbox series x

چه بهتر که قبل از هر چیز به فاکتور اصلی بپردازیم، چرا که به احتمال زیاد قیمت برای اکثریت در اولویت قرار می‌گیرد و تأثیر بسزایی در انتخاب نهایی خواهد داشت.
ایکس‌باکس سری ایکس که لقب قدرتمندترین کنسول را یدک می‌کشد برچسب قیمتی 499 دلاری را در هنگام عرضه بر خود می‌بیند (یعنی هم قیمت با پلی‌استیشن 5 است)، اما در آن سو ما ایکس‌باکس سری اس را داریم که با قیمت 299 دلاری ارزان‌ترین کنسول نسل بعدی به شمار می‌رود.
نگاهی گذرا و مقایسه‌ای بر قیمت‌ها:

Xbox Series S = £249.99 / €299.99 / $299.99
PlayStation 5 Digital = £359.99 / €399.99 / $399.99
Xbox Series X = £449.99 / €499.99 / $499.99
PlayStation 5 = £449.99 / €499.99 / $499.99

هر دوی کنسول‌ها، یعنی سری ایکس و سری اس در 20 آبان‌ماه عرضه‌ی جهانی خواهند داست.

طراحی و اندازه

xbox series s

کنسول‌ها تفاوت زیادی در طراحی با یکدیگر دارند، Xbox Series X یک کنسول تمام مشکی می‌باشد که شباهتی به کیس‌های کامپیوتری دارد (یا یخچال، همانطور که شوخی‌ها مطرح می‌کنند)، در آن طرف ما Xbox Series S را داریم که سفید رنگ است و خیلی خیلی کوچک‌تر و باریک‌تر است. بنابراین اگر موضوع فضا برای شما مطرح است و میز تلویزیون شما فضای کمی در اختيارتان می‌گذارد این نکته حائز اهمیت است.
ایکس‌باکس سری ایکس طراحی مینیمالیستی و جالبی دارد، ابعاد آن 15.1 × 15.1 × 30.1 می‌باشد و هم به شکل عمودی قابل استفاده است و هم افقی.
ایکس‌باکس سری اس حدود 60% ابعاد کوچک‌تری به نسبت سری ایکس دارد، 27.5 سانتی متر ارتفاع دارد و دیگر ابعادش نیز 15.1cm و 6.35cm می‌باشد.
کدام یک بهتر است؟ این کاملاً به خود شما بستگی دارد!

مشخصات فنی

xbox series x

خب از هر چه بگذریم بحث فنی خوش‌تر است. با این‌که از لحاظ قیمتی سری اس دست بالاتر را به نسبت کنسول قدرتمند سری ایکس دارد اما با بررسی فنی متوجه خواهیم شد که رسیدن به این قیمت چه بهایی داشته است.
هر دوی کنسول‌ها از پردازنده‌ی سفارشی ساز Zen 2 استفاده می‌کنند که هشت هسته‌ی پردازشی دارد. سری ایکس در فرکانس 3.8 گیگاهرتزی فعالیت می‌کند (3.6 در هنگام پردازش چند رشته‌ای) و سری اس اندکی ضعیف‌تر و در فرکانس 3.6 گیگاهرتزی (3.4 در هنگام پردازش چند رشته‌ای) فعالیت می‌کند.
تفاوت اصلی در پردازش گرافیکی نمایان می‌شود یعنی جایی که سری ایکس 12 ترافلاپس را ارائه می‌دهد، 52 واحد محاسباتی در فرکانس 1.825 گیگاهرتزی دارد، در آن سو سری اس را داریم که 4 ترافلاپس قدرت گرافیکی را ارائه می‌دهد، 20 واحد پردازشی در فرکانس 1.565 گیگاهرتزی دارد. هر دوی پردازنده‌ها از نوع RDNA 2 می‌باشند.
همچنین این‌که سری ایکس 16 گيگابايت حافظه‌ی GDDR6 دارد در صورتی که سری اس تنها از 10 گیگابایت حافظه برخوردار است.

xbox series x

خب نکته‌ی کلیدی اینجاست، Xbox Series X ارائه‌ی کیفیت 4K و نرخ فریم 60 را در بازی‌ها هدف قرار داده است در صورتی که Xbox Series S کیفیت 1440p و 60 فریم را هدف‌گذاری کرده است. بنابراین با وجود این‌که کنسول سری اس از جانب تعدادی از توسعه‌دهندگان خوب توصیف شده است اما شما می‌توانید این انتظار را داشته باشید که بازی‌ها عمکرد بهتر و با ثبات‌تری بر روی سری ایکس داشته باشند.

و حال یک نقل قول مستقیم از جانب مسئولان ایکس‌باکس:

"تفاوت اصلی در ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس در وضوح تصویر (رزولوشن) است. با توجه به صحبت‌هایی که با مشتریانمان داشته‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که خیلی‌ها نرخ فریم را بر وضوح تصویر ترجیح می‌دهند. بنابراین ما به فکر ساخت کنسولی افتادیم که نیازی به نمایشگر 4k نداشته باشد. "

بنابراین اگر کیفیت بازی‌ها برای شما مهم است و قصد بهره‌گیری از نمایشگر 4k خودتان هستید، بهتر است که قیمت بالاتر ایکس‌باکس سری ایکس را به جان بخرید و از کیفیت بالاتر لذت ببرید. اما اگر شما چندان اهمیتی به کیفیت نمی‌دهید و تنها به تجربه‌ی عناوین نسل بعد علاقمند هستید، ایکس‌باکس سری اس نیز انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد.

ظرفیت ذخیره‌سازی

xbox series s

یکی از مزایای کنسول‌های نسل بعد این است که از حافظه‌های SSD بهره‌مند هستند و به لطف این موضوع زمان‌های بارگذاری کوتاه‌تری را شاهد خواهیم بود در مقایسه با هارد دیسک‌های کند نسل‌های گذشته.
خب ایکس‌باکس سری ایکس از 1 ترابایت حافظه‌ی SSD داخلی برخوردار خواهد بود که به ‌شما امکان ذخیره‌ی چندین بازی را خواهد داد، همچنين این‌که می‌توانید از طريق درگاه تعبیه شده حافظه‌‌ی جانبی ایکس‌باکس را نیز تهیه کنید و ارتقاء دهید.
کنسول ارزان‌تر یعنی سری اس تنها 512 گیگابایت حافظه‌ی SSD خواهد داشت که بدان معنا می‌باشد که شما باید غالباً در حال حذف و دانلود مجدد بازی‌های خودتان باشید. البته این را نیز در نظر بگیرید که بازی‌ها بر روی سری اس حدوداً 30% کم‌حجم‌تر هستند و همچنين که گزینه‌ی استفاده از حافظه‌های جانبی کماکان در دسترس است و پا برجاست.
اما راه‌حل نهایی، شما از هاردهای اکسترنال معمولی بازار نیز می‌توانید استفاده کنید و دیتای بازی‌های خودتان را آنجا ذخیره کنید ولی توجه داشته باشید که بازی‌های نسل بعد برای اجرا باید به SSD دستگاه یا جانبی منتقل شوند و از روی هارد دیسک قابل اجرا نیستند. البته، بازی‌های ایکس‌باکس اورجینال، ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان بدون مشکل از روی هارد دیسک اکسترنال اجرا خواهند شد.

دیسک درایو و بازی‌ها

xbox series x

ایکس‌باکس سری ایکس دارای 4K Ultra-HD Blu-ray drive می‌باشد، یعنی شما می‌توانید از خرید بازی‌های فیزیکی لذت ببرید و در صورت نیاز اقدام به فروش یا معاوضه‌ی آن‌ها نمایید. همچنين این‌که DVD یا بلوری فیلم‌هایتان را توسط کنسول پخش کنید.
ایکس‌باکس سری اس دیسک درایو نخواهد داشت. یعنی تنها انتخاب شما دیجیتال می‌باشد و خبری از اجرای بازی‌های فیزیکی نخواهد بود.
البته با توجه به اشتراکی چون ایکس‌باکس گیم‌پس، عده‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که نیازی به دیسک و بازی‌های فیزیکی ندارند!
اما در خصوص بازی‌ها، ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس هر دو توانایی اجرای بازی‌های نسل بعد را خواهند داشت به علاوه‌ی بازی‌های نسل‌های پیشین ایکس‌باکس. از ایکس‌باکس اورجینال تا ایکس‌باکس وان. همه‌ی این عناوین از کیفیت بهتری بر روی کنسول‌های نسل بعد بهره‌مند خواهند شد ولی توجه کنید که بهینه‌سازی‌هایی که در سال‌های اخیر بر روی عناوین ایکس‌باکس وان ایکس صورت گرفته تنها بر روی ایکس‌باکس سری ایکس قابل اجرا خواهند بود.

کدام کنسول را باید بخرید؟

xbox series x

هر دوی کنسول‌ها یعنی Xbox Series X و Xbox Series S نسل بعدی به شمار می‌روند. چیزی که مشخص است اختلاف قیمتی این دو کنسول‌ است و در درجه‌ی بعدی اختلاف قدرت آن‌ها، بنابراين انتخاب شما وابسته به بودجه‌ی شما خواهد بود.
اگر شما یک طرفدار ایکس‌باکس هستید که علاقه‌ی زیادی به گیم‌پس دارید و از طرفی اهمیتی به کیفیت 4K نمی‌دهید یا نمایشگر 4K ندارید، بنابراين خرید ایکس‌باکس سری اس با توجه به قیمت آن منطقی به نظر می‌رسد.

اگر شما یک طرفدار ایکس‌باکس دو آتشه هستید و به دنبال استفاده‌ای برای تلویزیون 4K خودتان هستید و از طرفی کیفیت بازی‌ها اهمیت ویژه‌ای برای شما دارد، بنابراین بهتر است دست به جیب شوید و کنسول قدرتمند‌تر را انتخاب کنید یعنی ایکس‌باکس سری ایکس.

خب دوستان نظرتان چیست؟ در حال حاضر به طرف کدام کنسول غش کرده‌اید و کدام مدل چشمتان را گرفته است؟ لطفاً با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.