Menu

مایکل پکتر: سونی در جایگاه خوبی قرار دارد که وارنر را بخرد، خرید IP متال‌گیر بدون کوجیما ارزش چندانی ندارد

به گزارش پردیس‌گیم، خرید زنیمکس (شرکت مادر بتزدا) توسط مایکروسافت، معادلات قدرت را به هم ریخت چرا که به یک باره استودیوهای زیاد و IPهای زیادی به تملک ردموندی‌ها درآمدند. صرفنظر از این که ثمره‌ی این اتفاق کی مشخص خواهد شد، شکی وجود ندارد که نتیجه‌ی این خرید دیر یا زود مشخص خواهد شد.

به تازگی صحبت‌های زیادی با تحلیلگر سرشناس صورت گرفته است و از او در خصوص اثرگذاری این اتفاق بر سونی در کوتاه و بلند مدت سوال شده است و همچنین اینکه آیا سونی نیازی به اقدام مشابه یعنی خرید شرکت بزرگ دارد یا خیر؟

warner

"خرید سونی در مقیاس کوچک‌تری خواهد بود. به مانند خرید Insomniac و چیزهایی از این دست. من فکر می‌کنم سونی در جایگاه خوبی قرار دارد که Warner Bros را بخرد. البته بستگی به این دارد که اجازه‌ی این خرید داده شود. AT&T علاقه‌ای به فروش حق امتیاز بازی‌ها ندارد زیرا نمی‌خواهند عناوین در انحصار یک پلتفرم باشند. ولی اگر سونی فقط بتواند حق و حقوق بتمن و مورتال کامبت را بگیرد، فوق‌العاده خواهد شد و این عناوین هماهنگی خوبی با بازی‌های حال حاضر آن‌ها دارند. آن‌ها مشابه این حرکت را برای Spider-Man انجام داده‌اند، بنابراین مشخص است که به قراردادهای اینچنینی علاقه دارند. من پیش از این احتمال این حرکت را نمی‌دادم زیرا وارنر از گزینه‌های قابل خرید خارج شده بود. ولی پس از خرید 7.5 میلیاردی مایکروسافت، می‌توان حدس زد که AT&T نیز به این فکر افتاده که آیا ما هم می‌توانیم 7 میلیاردی به دست آوریم؟"

final fantasy

البته عده‌ای نیز به این فکر افتادند که به جای خرید یک شرکت ناشر بهتر است سونی آی‌پی‌های شخص ثالثی چون متال‌گیر و فاینال فانتزی را تصاحب کن، که البته خیلی هم دور از ذهن نیست با توجه به رابطه‌ی قوی ناشران این بازی‌ها با سونی. انحصاری بودن Final Fantasy 16 نیز این امکان را قوت بخشید اما جناب پکتر نظر دیگری دارند.

metal gear solid

"خب، متال گیر بدون کوجیما ارزش چندانی ندارد، اما فاینال فانتزی، آخرین نسخه‌ی آن کی عرضه شد؟ 2016؟ من فکر نکنم برای کسی اهمیت داشته باشد. من فکر می‌کنم بحث سر چند میلیون نسخه فروش است، این عناوین به اصطلاح system seller نیستند. بدون شک در ژاپن اینچنین هستند و آن‌جا محبوبیت بالایی خواهند داشت اما ژاپنی‌ها که ایکس‌باکس نمی‌خرند، بنابراین سونی نیازی به نگرانی ندارد. به خصوص اینکه همه‌ی بازی‌های ژاپنی به هر حال برای پلی‌استیشن عرضه خواهند شد. با این اوصاف سونی نیازی ندارد که نگران از دست دادن این عناوین باشد. باز هم تکرار می‌کنم، من فکر نمی‌کنم این عناوین ارزش چندانی داشته باشند."

خب دوستان نظرتان چیست؟ با صحبت‌های جناب پکتر موافق هستید؟ چه واکنشی را از جانب سونی متصور خواهید بود؟ لطفاً با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.