Menu

تأخیر اخیر در عرضه‌ی Halo Infinite گواه این است که مایکروسافت سرانجام تصمیم گرفته “بازی” را در اولویت قرار دهد

(مقاله‌ی ترجمه شده توسط رضا خلف چعباوی، با اندکی دخل و تصرف)

تأخیر خوردن بازی Halo Infinite اتفاق عجیبی بود، عنوانی که قرار بود در تعطیلات آخر سال میلادی و هم‌زمان با کنسول جدید مایکروسافت یعنی Xbox Series X عرضه شود و عصای دست آن باشد. درست است که نمایش بازی در مراسم ایکس‌باکس فرسنگ‌ها دور از انتظارات بود، ولی نمی‌شود بزرگی و اهمیت اسم مجموعه‌ی halo را کتمان کرد، بدون شک حضور این بازی در زمان عرضه‌ی کنسول کمک شایانی به فروش آن می‌کرد.

گرفتن یک همچین تصميمی، یعنی تأخیر زدن عرضه‌ی عنوانی به بزرگی halo، تصمیم بسیار شجاعانه‌ای بود که کسی انتظارش را نداشت. صرفنظر از اهمیت این مجموعه و خود بازی Halo Infinite، این تصمیم تأثیر مستقیم بر روی کنسول جدید مایکروسافت یعنی Xbox Series X و آینده‌ی مایکروسافت در نسل بعد خواهد گذاشت. چه بسا این‌که حتی باعث شروع بد مایکروسافت در نسل جدید شود.

xbox series x

این تصمیم چرا شجاعانه‌ بود؟ چون کنسول جدید مایکروسافت را عاری از هرگونه بازی شاخص در زمان عرضه کرد. شاید تنها بازی قابل توجه Medium باشد. سران مایکروسافت از این موضوع غافل نیستند، آن‌ها می‌دانند که کنسول جدیدشان در زمان عرضه عناوین بسیار بزرگی نخواهد داشت، اما آن‌ها به گونه‌ای فکر اینجا را از پیش کرده‌اند. با قابلیت پشتیبانی از نسل قبل Xbox Series X شما به هزاران بازی دسترسی خواهید داشت. منظورمان فقط بازی‌های نسل هشت و ایکس‌باکس وان نیست، نه، منظورمان پشتیبانی کامل از نسل قبل است یا شاید بهتر است بگوییم نسل‌های قبل، حتی عناوين ایکس‌باکس اورجینال.

halo infinte

با تمام این‌ها باز هم نمی‌شود کمبود یک بازی شاخص و به اصطلاح (System Seller) را ناديده گرفت، به همه‌ی این‌ها قیمت احتمالاً بالا را نیز اضافه کنید و اشتباهات تبلیغاتی اخیر مایکروسافت، همه‌ی این مشکلات بدون شک باعث شروع نسبتأ کند ایکس‌باکس سری ایکس خواهند شد، شروع نسبتأ کندی که به راحتی می‌شد از آن جان سالم به در برد، اگر Halo Infinite در تاریخ مقرر عرضه می‌شد. اما با تمام این تفاسیر، مایکروسافت تصمیم گرفت بازی را تأخیر بزند، و این کار، شاید امیدوار کننده‌ترین تصميم غول ردموندی‌ در طی سال‌های گذشته بود.

halo infinte

یکی از مهم‌ترین انتقادات وارده به مایکروسافت توسط منتقدان این بود که آن‌ها بازی‌ها را به عنوان یک رسانه نمی‌نگرند، آن‌ها به چشم یک تجارت به این حوزه نگاه می‌کنند و شاید علت کیفیت پائین آثارشان در چند سال گذشته نیز همین باشد. درست است که همه‌ی شرکت‌ها به بخش تجاری و سودآوری توجه می‌کنند ولی این موضوع درباره‌ی مایکروسافت زمانی حادتر می‌شود که آن‌ها تجارت و سودآوری را همیشه در اولویت قرار می‌دانند و بازی‌ها را درجه‌ی بعدی اهمیت می‌نهادند. به عنوان مثال می‌توان به عرضه‌ی بازی‌ها قبل از کامل شدن اشاره کرد مانند Halo: The Master Chief Collection یا Halo 5: Guardians، تحمیل کردن چیزهای غیر مناسب را نیز اضافه کنید به عنوان مثال اجباری کردن کینکت در ابتدای ورود به نسل هشت، تلفیق مجموعه‌ی تلویزیونی با بازی در Quantum Break، تلاش برای تبديل کردن یک عنوان نقش‌آفرینی تک نفره به یک بازی خدمات محور (Fable)، اضافه کردن پرداخت‌های درون برنامه‌ای در Halo 5، و خیلی چیزهای دیگر. این سیاست‌ها بدون تردید کیفیت بازی‌های آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد، چرا تحت‌الشعاع قرار ندهد؟! وقتی شما سیاست‌های تجاری و ملاحظات سودآوری خودتان را بر خلاقیت و کیفیت بازی‌ها ترجیح دهید طبیعتاً نتیجه مطلوب نخواهد بود.

halo infinte

ملاحظات تجاری می‌گفت Halo Infinite باید به زمان عرضه برسد. دلیلش را بالاتر توضیح دادیم، زیرا بدون این بازی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس ماه‌های سختی را پشت سر خواهد گذاشت. اگر مایکروسافت می‌خواست مثل روال سابق سودآوری را اولویت قرار دهد باید تحت هر شرایطی بازی را برای عرضه حاضر می‌کردند حتی شده به صورت ناقص و ناکامل و برای این کار از هیچ چیزی فروگذار نمی‌کرد حتی فشار به کارمندان و دیگر ابزارها.

اما آن‌ها عرضه‌ی بازی را عقب انداختند، این تصمیم از دید تجاری تصمیم بد و خطرناکی بود، اما از دید کیفی و ارزش نهادن به بازیکنان تصمیم فوق‌العاده‌ای بود و اینگونه آن‌ها می‌توانند Halo Infinite را در بهترین حالتش تحویل هواداران دهند. این تصمیم جسورانه از جانب مایکروسافت نشانه‌ی خوبی است که آن‌ها سیاست‌هایشان را دستخوش تغییر داده‌اند.

یکی از دلایل کیفیت شگرف بازی‌های استودیو‌های داخلی نینتندو و سونی این است که توسعه‌دهندگان در این شرکت‌ها از آزادی و خلاقیت بالایی برخوردارند. می‌شود گفت که این شرکت‌ها تقریباً آزادی کامل به افراد نخبه‌ی خود می‌دهند. درست است که در نهایت همه در جهت کسب درآمد و سیاست‌های مالی شرکت عمل می‌کنند اما حداقل توسعه‌دهندگان بر روی عناوینی که دوست دارند کار می‌کنند و در این بین آزادی عمل بالایی دارند. به همین دلیل است که نینتندو و سونی می‌توانند پا به پای کیفیت آثارشان سخت‌افزار بفروشند. مایکروسافت بدون شک از این موهبت محروم بوده است. اما این موضوع اخیر می‌تواند نشانه‌ی تغییر رویه برای فیل اسپنسر و مایکروسافت باشد.

halo infinte

البته این‌ها همه احتمالات است و نمی‌شود با قطعیت گفت. چرا که مایکروسافت پیش از این نیز سیاست‌های مثبت را در دستور کار قرار داده بود اما پس از مدتی آن‌ها را رها کرده است، زیرا نتایج زود بازده برای آن‌ها به همراه نداشته است. اما آن‌ها باید شیوه‌ی بازی در این زمین را بیاموزند. مانند کاری که سونی در زمان PS3 انجام داد. سونی دلایل زیادی برای عقب نشینی داشت اما تسلیم نشد و در آخر توانست اعتماد و احترام دو چندان بازیکنان را به دست آورد. مایکروسافت نیز اگر چنین هدفی دارد باید صبر کردن و خدمت به هواداران را در اولویت قرار دهد تا سرانجام اعتماد آن‌ها را به دست آورد.

این چیزی است که باید منتظر بمانیم تا نتایجش برایمان مشخص شود. اما همین حرکت تاخیر زدن ‌Halo نیز تا بدین جای کار حرکت خوبی بوده است و امیدواریم این حرکت ادامه دار باشد و آن‌ها بازی را بر تجارت و سوددهی ارجح کنند.

خب دوستان نظر شما چیست؟ آیا این حرکت مایکروسافت را مثبت ارزیابی می‌کنید و به آن خوشبین هستید؟ لطفاً با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.