Menu

بازی‌های Marvel’s Avengers و Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 از قفل امنیتی Denuvo استفاده خواهند کرد

به گزارش پردیس‌گیم، بازی‌های Marvel’s Avengers و Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 هر دو بازی‌های به شدت مورد انتظاری هستند. با این حال به نظر می‌رسد که هر دو از قفل امنیتی Denuvo استفاده می‌کنند.

اسکوئرانیکس که یار غار دنوو بوده و هست و از ابتدا حمایت خود از این نرم‌افزار بدنام را اعلام کرده بود، با به روزرسانی صفحه‌ی استیم بازی Marvel’s Avengers از به کارگیری دنوو پرده‌برداری کرد. از آن طرف یک صفحه‌ی دنوو برای Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 نیز موجود است که وجود این قفل امنیتی منفور را تأیید می‌کند.

marvels avengers

صادقانه بگویم، به نظر می‌رسد باید انتظار استفاده روز افزون از جدیدترین نسخه‌ی دنوو در اغلب بازی‌ها باشیم. چرا که هنوز بازی‌هایی چون Resident Evil 3 Remake, Death Stranding, Maneater و F1 2020 کرک نشده‌اند. با این‌که از نسخه دنوو بازی Maneater اطلاع دقیقی نداریم، اما آن سه بازی بزرگ بدون شک از آخرین ویرایش استفاده می‌کنند، و با توجه به اینکه هنوز کرک نشده‌اند، احتمالاً دیگران را نیز به استفاده از این ویرایش جدید ترغيب کنند.

اما این دنوو چیست و چرا اینقدر نزد گیمران منفور است؟ دنوو یک فناوری ضد کرک(نفوذ) است که برای محافظت از بازی‌ها استفاده می‌شود. توسعه دهندگان می‌توانند با تهیه‌ی مجوز دنوو، این نرم افزار را در بازی خود قرار دهند. با این کار بازی آن‌ها تا حدودی در مقابل هکرها و نفوذ آن‌ها محافظت می‌شود. شاید فکر کنید که حتماً به این خاطر است که گیمرها از آن متنفر هستند، خیر، گیمرها حق دارند از این قفل امنیتی بدنام ناراضی باشند چرا که طبق بررسی‌های صورت گرفته این نرم‌افزار اجرای بازی‌ها را دچار مشکل می‌کند، مشکلاتی از جمله کند شدن و کرَش کردن بازی، و این مشکلات گریبان‌گیر همه است، یعنی حتی خریداران قانونی بازی‌ها. البته که دنوو زیر بار این حرف‌ها نمی‌رود و شانه خالی می‌کند. اما تحقیقات مختلف در این راستا وجود این مشکلات را تأیید می‌کنند و به اشغال زیاد توان محاسباتی پردازنده مرکزی (CPU) دلالت دارند. دقیقاً به همین علت است که سازندگان پس از مدتی این قفل را از روی بازی‌های خود بر می‌دارند. هیچ نرم‌افزار و برنامه‌ی ضد نفوذی کامل و غیر قابل شکستن نیست و هدف دنوو نیز این است که در ابتدای عرضه‌ی بازی‌ها از دانلود غیر قانونی و کپی شدن بازی‌ها جلوگیری کند. در این بین برخی سازندگان همانند اسکوئرانیکس از آن استقبال می‌کنند و می‌گویند: "از دنوو ممنونیم،چرا که باعث شدند مردم مجبور به خرید بازی شوند."

از طرفی برخی دیگر همچون GOG و CD Projekt RED هم هستند که روی خوش به این فناوری نشان نداده‌اند و مخالف آن هستند. به عنوان مثال آن‌ها هیچ قفل امنیتی در The Witcher 3 استفاده نکردند و هر کسی می‌تواند بازی را دانلود و اجرا کند. در همین راستا یکی از مؤسسان GOG و CD Projekt Red می‌گوید: "این که به دلیل بحث Piracy و کپی بازی‌ها از این نرم‌افزار استفاده کنیم بی ادبی است، چرا که ما نمی‌توانیم مردم را مجبور به خرید محصولاتمان کنیم. ما فقط می‌توانیم با عملکردمان آن‌ها را متقاعد کنیم."

tony hawk pro skater 1+2

همانطور که مشاهده کردید بحث سر این فناوری زیاد است. خب برگردیم به اصل مطلب، یعنی تاریخ عرضه بازی‌ها. عنوان Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 قرار است در تاریخ جمعه 14 شهریور به صورت اختصاصی در پلتفرم Epic Games Store عرضه شود. در طرف مقابل بازی Marvel’s Avengers در همان تاریخ بر روی استیم عرضه می‌شود. شایان ذکر است که اسکوئرانیکس به تازگی یک بتای محدود(نسخه آزمایشی) برای Marvel’s Avengers در دسترس قرار داده بود که با توجه به آن می‌توان گفت که بازی از لحاظ بهینه‌سازی جای کار زیادی دارد. امیدواریم نسخه نهایی بازی این مشکلات را برطرف کرده باشد.

خب دوستان نظرتان چیست؟ آیا با استفاده از ابزارهایی چون دنوو در بازی‌ها موافق هستید؟ لطفاً با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.