Menu

بازی Fortnite از App Store و Play Store حذف شد؛ شرکت Epic از Google و Apple شکایت کرد

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از gamingbolt، یک سری اتفاقات مهم و بهم پیوسته از رویدادهای روز گذشته، باعث شده است که Epic Games از هردو شرکت معروف و محبوب Apple و Google شکایت کند. دیروز، برای استفاده از تخفیف‌های دائم در خریدهای درون‌بازی در Fortnite، شرکت Epic Games یک درگاه پرداخت مستقیم به خود را در بازی برای سیستم‌ عامل‌های iOS و Android فعال کرد، که به ترتیب نسبت به پرداخت‌های انجام شده از طریق App Store و Play Store در دستگاه‌های iOS و Android، تخفیف ویژه‌ای در خریدها ارائه می‌داد. که این قضیه باعث عصبانیت دو شرکت Apple و Google شد.

Apple و Google میزان 30 درصد از کل درآمد حاصل از خرید دیجیتال در داخل نرم‌افزارها و بازی‌ها را از طریق فروشگاه‌های خود کسب می‌کنند، حال شرکت Epic Games با دور زدن این قضیه و ارائه‌ی روش جدیدی برای خرید، که به بازیکنان تخفیف‌هایی در خود بازی و پول رایج آن می‌دهد، Epic Games بیان داشت که سود حاصل از این قضیه نه به جیب آن‌ها بلکه به جیب بازیکنان می‌رود. این امر قابل توجه بود زیرا دستورالعمل‌های App Store و Play Store هر دو بیان می‌کنند که خریدهای درون برنامه‌ای فقط از طریق فروشگاه‌های آن‌ها انجام می‌شود و این باعث می‌شود کاهش 30 درصدی درآمد (و به همین ترتیب قیمت بالاتر) کم و بیش اجتناب ناپذیر باشد.

Apple و Google نیز ساکت نبوده و با بیان اینکه Epic Games این دستورالعمل‌ها را نقض کرده است، عنوان Fortnite را از iOS و Android حذف کردند. در ادامه‌ی این واکنش‌های زنجیره‌ای Epic Games نیز برای تلافی، از هر دو شرکت شکایت کرده و ادعا کرده است که آن‌ها با استفاده از شیوه‌های خاص خود، در حال ایجاد یک انحصارطلبی برای خود در بازار هستند.

شرکت Epic Games و شکایت آن‌ها علیه Apple به دنبال خسارت پولی نیست و همچنین به دنبال این نیست که Apple به طور خاص برای آن‌ها معافیت مالی را صادر کند، بلکه در عوض به دنبال این است تا در برابر این دستورالعمل‌ها اقدام‌های مناسب و موجهی انجام دهد تا امکان رقابت عادلانه را فراهم کند. اگر دقیق‌تر این شکایت را بررسی کنیم، در شکایت Epic آمده است که از آنجا که امکان دسترسی به برنامه‌ها در iOS به غیر از طریق App Store وجود ندارد، و از آنجا که برنامه‌های موجود در دستگاه‌های iOS مجبور هستند از روش‌های پرداخت Apple بجای روش‌های معمول و مستقیم استفاده کنند – که در واقع به نوبه خود، منجر به ضرر و زیان درآمد می‌شود – این دو نقطه در کنار هم به معنای این است که شرکت Apple در حال ایجاد یک انحصارطلبی برای توسعه‌دهندگان عناوین Third Party است.

شکایت Epic علیه Google تقریبا در موضع مشابهی قرار دارد، هرچند همه چیز در Android کمی متفاوت است. برخلاف App Store، فروشگاه Google Play یکی از گزینه‌های زیادی است که برای تهیه‌ی نرم‌افزار‌ها و بازی‌ها در دستگاه‌هایی با سیستم عامل Android موجود است و در کنار آن می‌توان از نرم‌افزار‌های مشابه دیگری نیز استفاده کرد که این موضوع یعنی استفاده از فروشگاه‌ها و برنامه‌های Third Party دیگر نیز در این سیستم عامل مجاز است (حتی خود Epic نیز دارای نرم‌آفزار Epic Games launcher خود در دستگاه‌های Android است) ، که این موضوع یعنی دانلود برنامه‌ها و بازی‌ها می‌تواند از طریق پیوندهای مستقیم (موردی که برای بازی Fortnite نیز موجود است) نیز انجام شود. در حقیقت، شما هم‌اکنون هم می‌توانید عنوان Fortnite را بر روی دستگاه Android خود نصب و بازی کنید، گرچه که این عنوان دیگر در فروشگاه Google Play یافت نمی‌شود.

با وجود اینکه شرکت Google – علاوه بر اینکه ادعاهایی مشابه Apple درمورد آنچه که اعمال انحصارطلبانه و محدودیت‌های آن‌ها در خریدهای درون برنامه‌ای از طریق Play Store است را دارد – Epic همچنین اظهار داشت که اگرچه دستگاه های Android امکان بارگیری برنامه‌ها را در خارج از فروشگاه Google Play فراهم می‌کنند، اما همچنان در معرض نقطه ضعف قرار دارند. برخی از نمونه‌هایی که Epic در شکایات خود به آن اشاره دارد، این است که کاربران مجبورند ضمن دانلود برنامه‌ها و بازی‌‌ها از این طریق، چندین و چند لینک تأیید را کلیک کنند، و همچنین اغلب با هشدارها و پیام‌های مخرب بمباران می‌شوند، همچنین برنامه‌هایی که از طریق فروشگاه Google Play بارگیری نمی‌شوند، قابلیت به‌‌روز رسانی خودکار در آن‌ها غیرفعال می‌شود.

Epic Games و مدیرعامل آن‌ها تیم سوئینی هر دو در طی سالیان گذشته چندین بار علیه سیاست‌های شرکت‌های Apple و Google صحبت کرده‌اند. حال با شرایط پیش آمده باید منتظر ماند و دید که در نهایت این شکایات باعث ایجاد تغییری در این سیاست‌ها می‌شوند یا خیر…