Menu

اتاق فرار یک ماجراجویی بی نظیر

اتاق فرار یا اسکیپ روم در چند سال اخیر به یکی از مهیج ترین بازی های گروهی تبدیل شده است که طرفداران آن در گروه های سنی مختلف، مخصوصا نسل جوان قرار گرفته اند. این شیوه بازی در واقع شبیه سازی بازی های کامپیوتری در دنیای واقعی می باشد و شباهت زیادی به فیلم های ترسناک و جنایی هالیوودی دارد. پیدا کردن سرنخ و حل کردن معماهای پیچیده برای عبور از مراحل ترسناک توسط افراد یک تیم خلاصه ای از نحوه بازی در اتاق فرار محسوب میشود. در ادامه با اتاق فرار، تاریخچه، سناریوهای مختلف آن و اصطلاحاتی که در این شیوه بازی وجود دارند بیشتر آشنا خواهیم شد.

اتاق فرار چیست؟

شایر برای شما نیز این سوال به وجود آمده باشد که اتاق فرار چیست و چرا تا این اندازه نسل جوان و نوجوان به آن علاقه مند شده و در تمام دنیا هر روز به طرفداران آن افزوده میشود؟ اتاق فرار یا scape room به شبیه سازی محیط و شرایط بازی های کامپیوتری در دنیای واقعی گفته میشود که دارای ژانرهای ترسناک، جنایی و وهم آلود بوده و به صورت گروهی انجام میشود. در این نوع بازی اتاق هایی با دکوراسیون متناسب با سناریو طراحی شده و افراد یک گروه لازم است بر اساس نوع سناریو در طول بازی معماهایی را حل نموده و در نهایت به سرنخ هایی برای پشت سرگذاشتن مراحل مختلف بازی دست پیدا کنند. به عبارت دیگر، هدف اصلی در اتاق فرار تمرین و پرورش روحیه کار تیمی برای عبور از مراحل سخت بازی و رسیدن به موفقیت می باشد.

تاریخچه اتاق فرار

با توجه به هیجان بسیار بالایی که در بازی های کامپیوتری وجود دارد و گرایش بسیار زیاد تمام دنیا به سمت این گروه از بازی ها و فاصله گرفتن از فعالیت در دنیای واقعی، ذهن های خلاق به این نتیجه رسیدند که این بازی ها را در دنیای واقعی اجرا کنند. این ایده برای اولین بار در سال 2007 توسط کمپانی SCARP در ژاپن مطرح شد و اسکیپ گیم که از بازی های محبوب آن سالها بود با این ایده به دنیای واقعی وارد شد. این ایده توسط فردی به نام تاکائو کاتو در کیوتو ژاپن مطرح گردید و به دلیل استقابل زیاد از آن، در مدت زمان کوتاه به رد پای آن در سایر کشورهای آسیایی نیز دیده شد و برای همه این سوال بوجود آمد که اتاق فرار چیست؟

مسئله بسیار جالب اینکه در سال 2011 شرکت پاراپارک از ایده میهای چیکسنتمیهایی که از روانشناسان آمریکایی بود الهام گرفت و چیزی مشابه با اتاق فرار را معرفی نمود. این اتفاق در حالی رخ داد که این گروه از وجود چنین بازی هایی در کشورهای آسیایی کاملا بی اطلاع بوده و شرایط را برای راه اندازی اتاق فرارهای متعدد در کشورهای اروپایی و استرالیا فراهم کردند. البته لازم به ذکر است که ایده طراحی و راه اندازی اتاق فرار در کشورهای آمریکایی توسط کازویا ایواتا که به شرکت SCARP در ژاپن وابسته بود مطرح شد و زمینه راه اندازی اتاق فرار Puzzle Break در سیاتل فراهم گردید.

راه اندازی و ورود بازی های مشابه با اتاق فرار در ایران در سال 1394 رخ داد و برای اولین بار این نوع بازی در تهران راه اندازی و به مرور در اغلب شهرهای کشورمان طراحی و اجرا شد.

اسکیپ روم

بخش های مختلف اتاق فرار

اتاق فرار یا اسکیپ روم در واقع مجموعه ای از چند بخش مختلف می باشد که همگی در کنار هم در نهایت شرایط بسیار هیجان انگیزی را برای شما بوجود می آورند. مهم ترین بخش های این شیوه بازی شامل موارد زیر می باشد:

سناریو بازی

ماجرا و معماهایی که افراد یک تیم باید در اتاق فرار آنها را حل کنند تا بتوانند به آخرین مرحله یعنی رهایی از اتاق دست پیدا نمایند با هم متفاوت بوده و می توان گفت اصلی ترین بخش برای به حداکثر رساندن هیجان بازی می باشد. به عنوان مثل ممکن است سناریوی مطرح شده دارای ژانر جنایی و ترسناک باشد و افراد گروه به دنبال راه حل هایی برای نجات پیدا کردن از یک قاتل زنجیره ای باشند. نوع طراحی داخلی اتاق و المان های به کار رفته در آن، میزان نور و صداهایی که در هر مرحله پخش میشود، همگی باید کاملا هوشمندانه انجام شده باشند تا افراد گروه بیشتر در نقش و بازی غرق شوند. در واقع باید تلاش شود تا تمام افراد گروه احساس کنند که تمام اتفاقات واقعی بوده و این می تواند روحیه همکاری آنها برای حل معماها و پیدا کردن سرنخ را بیشتر کند.

مدیر و اپراتور بازی

در تمام مراحل بازی فردی به نام مدیر یا پراتور بازی در بیرون از اتاق و از طریق دوربین های قرار گرفته در بخش های مختلف شاهد و همراه شما می باشد. این فرد چند وظیفه مهم دارد از قبیل پخش موسیقی و صداهای وحشتناک برای بالا بردن حس ترس و استرس در افراد گروه و القای حس واقعی بودن ماجرا، توقف بازی در صورت تمایل افراد گروه و حل مشکلات احتمالی که در حین بازی رخ می دهد! به عبارت دیگر، در هر بخش از بازی که افراد تیم بخواهند به آن خاتمه دهند می توانند با مدیر بازی تماس بگیرند.

بازیکن های گروه

گروه یا تیم افرادی هستند که با هم تصمیم به بازی و ورود به اتاق فرار را میگیرند. این افراد باید دوست، همراه و در یک گروه سنی باشند تا بتوانند در نهایت به موفقیت دست پیدا نمایند. توجه داشته باشید که افرادی که با شما همراه و هم گروه میشوند تاثیر زیادی بر میزان رضایت شما از بازی خواهند داشت. در نتیجه پیشنهاد می کنیم این افراد را با دقت انتخاب کنید و حتما از روحیه کار تیمی در آنها مطمئن شوید.

اتاق فرار یک ماجراجویی بی نظیر

انواع سناریو در اسکیت روم

اتاق فرار یا اسکیپ روم بر اساس سیاست های مدیریتی مجموعه دارای سناریوهای مختلفی می باشد که هر کدام ژانرهای متفاوتی دارند. از پرطرفدارترین ژانرهای اجرا شده در اتاق فرار می توان به بازی های ترسناک، ماجراجویی، وهم آلود، معمایی، سیاسی و گاها فانتزی اشاره نمود. البته لازم به ذکر است که در ایران بیشترین تمایل و گرایش به اتاق فرارهایی می باشد که دارای سناریوهای بیش از اندازه ترسناک هستند و باعث میشوند تا آدرنالین خونتان تا حد زیادی افزایش پیدا کند. به طوریکه در برخی از بخش های این بازی ممکن است پاهای شما را ببندند و در فضایی بسیار تاریک با صداهای ترسناک زندانی شوید و تنها راه نجات حل کردن معما و پیدا کردن سرنخ باشد.

چطور در اتاق فرار پیروز شویم؟

اتاق فرار یک بازی تیمی و گروهی می باشد که حدود سی دقیقه تا یک ساعت و متناسب با نوع سناریو طول خواهد کشید. در تمام این مدت افراد باید تلاش کنند تا بتوانند سرنخ ها را پیدا کنند و از زندان و سایر بخش های ترسناک بازی عبور نمایند. حال سوال این است که چطور می توان در این بازی و ماجرا پیروز شد؟ رمز موفقیت در بازی های طراحی شده برای اسکیپ روم شامل موارد زیر می باشد:

روحیه همکاری و کار تیمی را در خود تقویت کنید! شما در این نوع بازی متوجه خواهید شد که هر ایده و نظر از طرف هم تیمی هایتان می تواند راه را برای پیدا کردن رمز و سرنخ ها هموار کند.

در نقش و بازی غرق شوید! توجه داشته باشید که به این دلیل وارد اتاق فرار میشوید تا بازی کنید و لذت ببرید، در نتیجه تلاش کردن برای نشان داده این که نترسیده اید و می دانید که این ها فقط یک بازی است تنها به ضرر خودتان تمام خواهد شد. چون لذت یک بازی هیجان انگیز را از دست می دهید. افرادی بیشترین لذت را از اتاق فرار میبرند که بیشتر در نقش خود فرو بروند.

خلاق باشید و هر ایده ای که به ذهنتان خطور می کند را مطرح کنید، حتی اگر این ایده در نظرتان درست نباشد!

کدام گروه های رفتاری در اتاق فرار موفق میشوند؟

در حالت کلی می توان گفت، افرادی می توانند بیشترین استفاده را از اتاق فرار ببرند که دارای چند ویژگی مهم باشند که عبارتند از:

  • افراد شجاع و نترس
  • افرادی که از نظر مقاومت و سلامت بدنی در سطح مطلوب و ایده آلی قرار گرفته باشند
  • دارای روحیه کار تیمی باشند
  • افراد با ذهن های خلاق

اتاق فرار برای چه کسانی مناسب نیست؟

علیرغم مزایای زیادی که اتاق فرار به همراه دارد، تجربه این بازی برای برخی از افراد مناسب نیست از قبیل:

  • افرادی که با مشکلات جسمی از قبیل بیماری های قلبی و عصبی مواجه هستند
  • خانم های باردار و کودکان زیر 15 سال
  • افرادی که فوبیای تاریکی، بسته شدن دست و چا و گیر افتادن در اتاق دارند

بهترین اسکیپ روم در تهران

وست روم یکی از نمونه اتاق فرارهای بسیار هیجان انگیز و پرطرفدار در تهران می باشد که با پیاده سازی سناریوهای بسیار مهیج، شرایطی را برای تجربه هیجان، ترس و شادی در یک ساعت برایتان فراهم می کند. برای اطلاع از سناریوهای اجرا شده در اتاق فرار وست روم کافیست نام این گروه را در اینترنت جستجو کنید یا با شماره 09019883531 تماس بگیرید.