Menu

نقد و بررسی بازی Black Mesa (به همراه نقد ویدیوئی)

نقد و بررسی بازی Black Mesa

“به قلم علیرضا آب‌روشن”

این نقد براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.


در سال ۱۹۹۸ بود که کمپانی Valve، با عرضه بازی Half Life نام خود را به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ آینده‌ی این صعنت محکم کرد. این عنوان با کسب متای فوق العاده‌ی ۹۶ و بازخورد مثبت طرفداران، سنگ بنای سبک شوتر به صورت امروزی را نهاد و بعد از آن دیدیم که سیل الهامات از این عنوان فوق‌اعلاده تمامی ندارد. چند سال بعد نیز نسخه دوم این بازی عرضه شد و با اینکه بسیاری شک داشتند تا این دنباله بتواند به کیفیت عنوان اول باشد، موفقیت بیشتری از نسخه اول نیز کسب کرد. متأسفانه بعد از پایان کار Valve با نسخه دوم، تا به امروز شاهد عرضه نسخه سوم این مجموعه فوق العاده نبوده‌ایم اما خدا روشکر سال ۲۰۲۰ برای طرفداران این سری بسیار رویایی است، زیرا شاهد عرضه عنوان بسیار عالی Half Life: Alyx بودیم که مرزهای عناوین VR را به جد جا به جا کرد. اما این تنها عنوان از سری در سال ۲۰۲۰ نبود؛ چراکه عنوانی به نام Black Mesa که ریمیک نسخه اول است، توسط طرفداران دو آتیشه ساخته و عرضه شده است. Valve در کمال تعجب اجاره انتشار آن را بر روی استیم صادر کرده و این خود نشان از کیفیت بسیار بالای این بازی دارد. در ادامه با نقد Black Mesa همراه ما باشید.

داستان Black Mesa همان داستان نسخه اول Half Life بدون هیچ چیز اضافی یا کمبود است. شما در نقش گوردون فریمن قرار می‌گیرید که یک دانشمند در مؤسسه پژوهشی Black Mesa است. در یکی از روزها آزمایش‌ها مطابق نقشه پیش نمی‌رود و شاهد نابود شدن آزمایشگاه هستید و نتیجه این شکست باز شدن پرتالی به دنیای فضایی‌هاست. حال وظیفه شما این است که با بر تن کردن لباس Hazardous Environment Suit (HEV) به مقابله با این افراد بیگانه بپردازید و دیگر کارمندان آزمایشگاه را نیز نجات دهید. البته تنها مزاحمان شما بیگانگان نیستند چراکه باید با مزاحمت‌های ارتش آمریکا نیز سر و کله بزنید که برای سر در آوردن از اوضاع می‌خواهند شما را دستگیر کنند. داستان بازی پیچیدگی خاصی ندارد اما به زیبایی هر چه تمام روایت شده و با پایان خود باعث قافل گیری و اشتیاق برای بازی کردن دنباله آن می‌شود. یک نکته بسیار لذت بخش نیز وجود دارد که می‌توان تمام NPCهای بازی را کشت! البته اگر به آن‌ها احتیاجی نداشته باشید یا استفاده‌ی مورد نظر را از شخص مربوطه کرده باشید.

چیزی که باعث درخشش این عنوان می‌شود، طراحی خطی مراحل بازی است. علت عالی بودن این طراحی خطی به تنوع بسیار زیاد در کنار محیط‌های بزرگ بازی برمی‌گردد که بسیار عالی کار شده‌اند. در ابتدا شاهد آزمایشگاه زیرزمینی هستیم و سپس به روی زمین سفر می‌کنیم و بعد از باز کردن پورتال به سیاره‌ی بیگانه‌ها خواهیم رفت. نکته مهم این است که با اینکه در نصف مراحل شاهد محیط‌های بزرگی هستیم، هیچ مشکلی در پیدا کردن مسیر درست وجود نخواهد داشت و راه‌های مختلف به خوبی به هم‌دیگر وصل شده و با استفاده از میان‌برهای مختلف، تجربه بسیار جالبی را در اختیار مخاطب می‌گذارد. نکته بسیار عجیب در این قسمت این است که مواقع بسیاری وجود دارد که به دلیل طراحی بسیار پیچیده نقشه‌ها، فکر می‌کنید که گم شده‌اید اما در واقع در مسیر درست قرار دارید. این حس برای من که خیلی جالب بود و نشان از مهارت بسیار بالای سازندگان در طراحی محیط‌ها دارد. این موارد در کنار مأموریت‌های بسیار جالب و عجیبی که در طول بازی با آن‌ها مواجه خواهید شد، بزرگ‌ترین نقطه قوت این بازی حساب می‌شوند. برای مثال باید راه خود را از میان اشعه‌های لیزر پیدا کنید، یک موشک را آماده پرتاب کنید یا با عبور از پرتال‌های مختلف به مقصد مورد نظر برسید. تصور اینکه نسخه اصلی این بازی همسن من است برایم بسیار سخت است زیرا تنوع مأموریت‌ها و مراحل و همچنین کیفیت آن‌ها از ۹۹ درصد عناوین امروزی بسیار بهتر است و کاملاً نشان‌گر این است که چرا صعنت بازی‌سازی تا این اندازه مدیون این سری می‌باشد.

در تمام طول بازی به صورت مداوم سلاح‌های جدیدی را پیدا خواهید کرد که هر کدام کاربرد خود را دارند و در طول بازی از همه‌ی آن‌ها استفاده خواهید کرد؛ زیرا برای مقابله با هر مدل از دشمنان، سلاح مخصوصی وجود دارد که عملکرد بهتری از سایر سلاح‌ها دارد. همچنین در مراحلی از بازی مسلسل و خمپاره انداز نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد تا لذت منفجر کردن دشمنان و تکه تکه کردنشان دوچندان شود. در مجموع گان‌پلی بازی بسیار خوب کار شده و لذت بسیاری را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. البته طراحی تفنگ‌ها به تنهایی باعث خوب شدن این بخش نیست و نکته مهم دیگر تنوع دشمنان و نحوه واکنش‌ ‌آن‌هاست. از سرباز‌های ارتش گرفته تا انواع اقسام بیگانه‌ها در کنار تانک و هلیکوپتر و باس‌های مختلف باعث شده تا در تمام طول بازی لحظه‌ای حس خستگی به شما دست ندهد و مبارزات بازی تا آخر جذابیت خود را حفظ کنند. اما نکته بسیار جالب در مورد دشمنان نحوه مقابله کردنشان با شماست. زامبی‌هایی که جا‌خالی می‌دهند، سرباز‌هایی که سعی در دوره کردن‌تان دارند و بسیار حرفه‌ای به جهات مختلف حرکت می‌کنند، ربات‌های فضایی که دنبال‌تان می‌اندازند تا شما رو له و لورده کنند و… باعث شده تا مبارزات حسی پوچ نداشته باشه و به جراًت می‌توانم بگویم که این مبارزات حتی در مقابل عنوان بسیار جدید و هیجان انگیزی مانند Doom Eternal کم نخواهد آورد.

اما مبارزات با دشمنان تنها بخش مهم گیم‌پلی نیست و همان قدر که به مبارزات اهمیت داده شده به پلتفرمینگ نیز اهمیت یکسانی داده شده و شاهد انواع چالش‌های مختلفی برای عبور کردن از آن‌ها هستیم. در کل این چالش‌ها به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول آن‌هایی که عبور از آن‌ها سخت بوده و باید دقت به خرج داد و دسته دوم آن‌هایی هستند که پیدا کردن مسیر درست سخت بوده نه عبور کردن. برای مثال جایی وجود دارد که روی ریل‌های متحرک در حال حرکت هستید و میان راه پر از پره‌های رنده کننده هست و باید روی پلتفرم‌های مختلف بپرید تا زنده بمانید. در این مورد راه مشخص بوده اما چالش برانگیز است. مثال بعدی زمانیست که باید از یک اتاق مین گذاری شده عبور کنید و باید راه‌های مختلفی را طی کنید تا مسیر درست را بیابید. هر دو مورد به خوبی هر چه تمام پیاده شده و لذت بسیار زیادی دارند. البته ممکن بود که این پلتفرم‌ها به کابوس بازی تبدیل شود اما خوشبختانه سیستم Save بازی که اجازه ذخیره در هر زمانی را در کنار چکپوینت‌ها می‌دهد، این مشکل را کاملاً برطرف کرده است.

در بازی انواع مختلفی از باس فایت را شاهد هستیم و همه آن‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در بعضی مواقع نیز این مبارزات در قالب تعقیب و گریز بوده که از جذابیت خاص خودشان برخوردارند. اما گل سر سبد باس‌های بازی، آخرین آن‌هاست؛ در این مبارزه شاهد یکی از شلوغ‌ترین مبارزات ممکن خواهید بود و شاهد انواع اقسام افکت‌های مختلف در یک نگاه هستید. اگر بخواهم یک مثال بزنم که چه چیزی در انتظارتان است باید به موزیک پلیر‌ها و تصاویر متحرکی که در هنگام پخش آهنگ نشان می‌دهند اشاره کنم!

در پخش صداگذاری نیز شاهد یک عملکرد بی‌نظیر هستیم. موسیقی‌های متن بازی بسیار زیبا و دلنشین بوده و در بهترین شرایط ممکن پخش خواهند شد. این مورد در کنار صداپیشگی بی نقص کاراکتر‌های مختلف و همچنین عملکرد عالی در زمینه صدای شلیک تفنگ‌ها و انفجار و … باعث ارائه یک تجربه بی‌نقص می‌شود.

اما در زمینه گرافیک و پیشرفت‌های مختلف نسبت به نسخه اول شاهد چه چیز‌هایی هستیم؟ در مقایسه با نسخه اصلی شاهد تفاوتی مانند عرش تا فرش هستیم و تفاوت‌ها چیزی مانند RE2 و RE2 Remake هستند. البته باید گفت که در مجموع گرافیک انقلابی را شاهد نیستیم، به خصوص در نیمه اول بازی که در زمان قدیمی‌تری توسعه یافته. اما در نهایت بهبودها باعث شده تا بتوان یک عنوان با گرافیک سال ۱۹۹۸ را در سال ۲۰۲۰ بازی کرد. مهم‌ترین بهبودهای بازی در این زمینه مربوط به کیفیت نورپردازی و سایه‌زنی بازی می‌شود. به طور کامل نورپردازی بازی پویا شده و شاهد تاثیر بسیار پر رنگ این بخش هستیم. همچنین سایه‌های پویا نیز به بازی اضافه شده و در مجموع این دو مورد در کنار هم باعث بهبود بسیار زیادی در تجربه اثر شده است. بزرگ‌ترین نمود این دو مورد را در چراغ قوه می‌بینیم که به صورت کامل با تمام اشیا واکنش نشان می‌دهد و سایه‌های خاص خود را ایجاد می‌کند. در زمینه تسکچرها نیز شاهد پیشرفت اعجاب انگیزی نسبت به نسخه اصلی هستیم ولی در مقایسه با عناوین بزرگ زمان حال کم می‌آورد البته این بهبودها به قدری زیاد هستند که تجربه را دلنشین کنند. مورد دیگری که بسیار به چشم می‌آید استفاده بسیار زیاد از آتش در صحنه‌های مختلف است که به طور کل در نسخه اول غایب بودند و باعث پیشرفت هر چه بیشتر اثر شده‌اند. همچنین بسیاری از دیوار‌های خالی در آزمایشگاه جای خود را به تجهیزات مختلف آزمایشگاهی داده‌اند که بهبود بسیاری در تجربه دارند. در مجموع تیم سازنده کار خود را برای بهبود گرافیکی بازی بسیار خوب انجام داده است.

اما در نیمه دوم بازی شاهد گرافیک بسیار عالی هستیم و بهبودها به طرز وحشتناکی زیاد می‌باشد. زمانی که به سیاره بیگانگان می‌رسید بازی از اول کوبیده و ساخته شده است. گرافیک بسیار عالی در کنار تفاوت‌ها و بهبود‌های بسیار در زمینه طراحی مراحل و کیفیت کلی اثر باعث شده تا عنوان Black Mesa پا را از یک روکش گرافیگی ساده فراتر گذاشته و یک بازی فوق‌العاده را به یک عنوان بسیار فوق‌العاده‌تر تبدیل کند. طراحی هنری بازی در این مراحل و مسیرهای مختلف جدید به قدری عالیست که می‌توان آن را با مجموعه Ori مقایسه کرد.

اما تغییرات دیگری نیز در بازی وجود دارد. در ابتدا باید به بهبودهای تفنگ‌ها اشاره کنم. برای مثال به هفت تیر بازی ADS اضافه شده یا لگد اسلحه MP5 مقداری کاهش یافته که این تغییرات در مجموع بازی را امروزی‌تر کرده و در راستای بهبود و بالانس بازی است. دیگر تغییر به هوش مصنوعی دشمنان بر می‌گردد. به عنوان مثال در نسخه اصلی، سربازها تنها در حالت ایستاده شلیک می‌کردند اما در حال حاضر در حرکت و جاخالی دادن نیز شلیک می‌کنند. مورد دیگری که بسیار به چشم می‌آید افزایش کیفیت صداگذاری بازیست. با اینکه صداپیشگی کاراکترها به عهده افراد جدیدیست اما تلاش شده تا کیفیت و تن صداها بسیار به نسخه اصلی شبیه باشد. موسیقی‌های متن بازی نیز افزایش کیفیت بسیاری را تجربه کرده‌اند و با استانداردهای امروزی قابل قبول شده‌اند و در کنار آن کیفیت صدای‌ تفنگ‌ها نیز بهبود یافته است. یک تغییر مهم دیگر نیز وجود دارد و آن هم اضافه شدن سیستم فیزیک نسخه دوم است که باعث جذابیت هر چه بیشتر شده است.

در بازی حالت مولتی پلیر نیز وجود دارد که در آن به رقابت با سایر بازیکنان در مودهای مختلفی مانند Deathmatch به مبارزه با دیگران می‌پردازید و نقشه‌های آن هم توسط کاربران ساخته شده هم توسط خود سازندگان. در مجموع بودنشان در بازی خالی از لطف نیست و باعث ارزش بیشتر عنوان نسبت به قیمتش شده اما در نهایت چیزی نیست که برای آن به سراغ بازی بروید و تنها برای ۲ یا ۳ ساعت جذاب است. همچنین Steam Workshop نیز در این بازی ساپورت می‌شود و تا همین الان نیز چیزهای بسیاری برای بازی ساخته شده است. به عنوان مثال می‌توان MP5 را با AK جایگزین کرد.

بازبینی تصویری:

بهبود سایه‌ها و بافت‌ها.

کلاس آناتومی!

وقت پر کردن جون رسیده.

پلتفرمینگ عالی.

همانند گذشته بازی بسیار خشن است.

باز هم خشونت!

بدون شرح!

it's coming!

طراحی بسیار عالی Xen.

نمونه دیگری از طراحی بسیار عالی Xen.

مبارزات بسیار چالش برانگیز و هیجان انگیز است.

نکات مثبت:

داستان زیبا

طراحی مراحل و مسیرها

تنوع محیط‌ها

پلتفرمینگ

مبارزات و باس‌ فایت‌ها

تنوع دشمنان

بهبودهای گرافیکی بسیار چشمگیر

صداگذاری و موسیقی متن بی‌نظیر

بازسازی و اضافه شدن مراحل و مسیرهای جدید در سیاره بیگانه‌ها(Xen)

پشتیبانی از Workshop

نکات منفی:

سخن آخر: Black Mesa یکی از با کیفیت‌ترین عناوین شوتر ساخته شده تا به امروز بوده و با مبارزات بسیار جذاب خود در کنار باس فایت‌های هیجان‌انگیز، تجربه بی‌نظیری را ارائه می‌کند. همچنین استفاده بسیار عالی از پلتفرمینگ در کنار بالانس بودن مقدار زمان آن باعث شده تا جذابیت اثر دو چندان شود. پیشرفت گرافیکی چشمگیر بازی نسبت نسخه اصلی نیز باعث شده تا بتوان به تجربه یکی از بهترین بازی‌های قدیم در سال ۲۰۲۰ پرداخت. در مجموع این عنوان را به تمام طرفدارن سری پیشنهاد می‌کنم و همچنین به تمام کسانی که تاکنون سراغ سری Half Life نرفته‌اند، توصیه اکید می‌کنم. اگر این عنوان را تجربه نکنید یکی از بهترین ریمیک‌های تاریخ را از دست می‌دهید.

Verdict

Black Mesa is one of the highest quality shooters made to this day, and with its fantastic combat along with exciting boss fights, provides a unique experience. Furthermore, the Platforming is excellent without overstaying its welcome, and has made the game twice as fun. Major graphical increase over the original title has also made it possible to enjoy this historical game in 2020. Because of all these reasons, I recommend this title to all fans of Half-life, and for those who have not experienced it at all, I highly recommend it. Don’t miss one of the best remakes in history

Final Score: 10 out of 10