Menu

نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for BFBBRe- Rehydrated

نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants: Battle for BFBBRe- Rehydrated

"به قلم کامیاب قربان‌پور"

این نقد براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

بازی‌های لایسنس شده که براساس فیلم‌ها، سریال‌ها و دیگر برنامه‌های تلویزیونی ساخته می‌شوند، عموماً به‌خاطر ماهیت تبلیغاتی‌شان از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و کمتر پیش می‌آید که کسی بازی مورد علاقه‌اش براساس فلان فیلم یا سریال باشد. البته که این قضیه در فروش چنین بازی‌هایی تأثیرگذار نبوده و اکثر ما گیمرها در کودکی مانند نقل و نبات مصرفشان می‌کردیم! چه کسی است که نخواهد بازیِ کارتون محبوبش را تجربه کند؟ خوشبختانه، در میان خیل عظیم بازی‌های درجه‌ی دو، گاهاً پیش می‌آمد که به یک جواهر مدفون شده برخورد کنیم. کینگ کُنگ، مرده‌ی متحرک، گلدن‌آی، لاکپشت‌های نینجا و صد البته SpongeBob SquarePants: Battle for بیکینی‌باتم (BFBB) جزو چنین عناوین معدودی بودند.

بازی BFBB در اوج محبوبیت باب اسفنجی عرضه شد و با توجه به سابقه‌ی بد بازی‌های فرانچایز که در آینده نیز ادامه پیدا کرد، همه را متعجب کرد. نه، BFBB یک بازی انقلابی نبود و بعید می‌دانم کسی در تاریخچه‌ی بازی‌های کامپیوتری به آن اشاره‌ای کند، اما BFBB دو کار مهم انجام داد که باعث شد در قلب خیلی‌ها جا باز کند: ۱ – برخلاف اغلب بازی‌های لایسنس شده، به‌جای بازسازی یک داستان از قبل تعریف شده، داستانی متناسب با بازی پیاده کرد و توانست حس و حال سریال اصلی را به مخاطب منتقل کند. ۲ – در دوران PS2—زمانی که دیگر بازی‌های Collectathon (کولکتاثون – جلوتر درباره‌اش توضیح خواهم داد.) از مُد افتاده بودند—این ژانر دوست داشتنی را به کنسول‌های خانگی بازگرداند.

محبوبیت این عنوان به حدی زیاد شد که پس از گذشته ۷ سال، شاهد یک بازسازی کامل از آن هستیم. نکته‌ی حائز اهمیت این است که کمتر عنوان لایسنس شده‌ای را به‌خاطر دارم که از پایه بازسازی شده باشد. اما آیا این بازسازی امروزه هم می‌تواند نظر بازیکن‌های جدید و قدیمی را جلب کند؟

بازی Spongebob SquarePants: Battle for بیکینی‌باتم– Rehydrated (BFBBRe) یک بازسازی به معنای واقعی کلمه است. یعنی زمانی که بازی را داخل دستگاه می‌گذارید با همان نسخه‌ی قدیمی روبرو خواهید شد که از نظر بصری به شکل عنوان‌های نسل جدید درآمده.

تمام تکسچرها، مدل‌ها و مراحل از نو بازسازی شده‌اند و شکل و شمایل مدرن به خود گرفته‌اند. به‌واسطه‌ی کانترست رنگ بیشتر و دور شدن از فضای خاکستری و قهوه‌ای BFBB، خیلی‌ها معتقدند که این بازسازی آن حس و حال قدیمی نسخه‌ی اصلی را از بین می‌برد. اما به‌نظر من تنها دلیل این موضوع محدودیت‌های فنی زمان بوده و در نسخه‌ی Rehydrated بیشتر از هر بازی باب اسفنجی دیگری حس می‌کنید که در شهر بیکینی‌باتم پا گذاشته‌اید.

محیط‌ها به شکلی نوستالوژیک و خوشایند به سریال باب اسفنجی نزدیک هستند و کاملاً حال و هوای شاد و دوستانه‌ی فرانچایز را به شما منتقل خواهند کرد. یکی از نقاط قوت برجسته‌ی بازی در طراحی بصری هنرمندانه‌ی مراحل است که هرکدام به نحوی متنوع و دیدنی پیاده سازی شده‌اند و به ندرت تکراری می‌شوند.

اما عنصری که حقیقتاً BFBBRe را به یک بازی باب اسفنجی عالی تبدیل می‌کند، شخصیت‌ها هستند. تمام شخصیت‌ها به بهترین شکل ممکن، مدل‌های سه‌بعدی اهالی رنگارنگ سریال هستند و صداپیشگی خنده‌دار و دل‌نشین دوبلورهای کارتون باعث می‌شود تا به آن‌ها جان ببخشند. البته به‌جز «آقای خرچنگ» که شاید در نگاه اول تعویض دوبلورش یک نکته‌ی منفی محسوب شود اما اگر نسخه‌ی اصلی را بازی کنید، متوجه خواهید شد که سازندگان حتی حاضر شدند تا دوبلوری که در آن آقای خرچنگ را صداپیشگی کرده بود، دوباره برای Rehydrated بازگردانند.

قطعه‌های موسیقی آشنا و دل‌نواز نیز در کنار موارد بالا قرار می‌گیرند و BFBBRe را تبدیل به بهترین بازی کامپیوتری می‌کنند که تداعی‌گر انیمیشن باب اسفنجی است. این موضوع در داستان بازی نیز به چشم می‌خورد.

خوشبختانه، نویسندگان BFBBRe به‌جای اینکه مانند اغلب بازی‌های لایسنس شده (و حتی خود بازی‌های باب اسفنجی) یکی از اپیزودهای سریال را در قالب بازی بازسازی کنند، داستانی بامزه و جدید نوشته‌اند که با چنین ساختاری همخوانی داشته باشد و فی‌الواقع بهانه‌ای باشد برای وادار کردن شما به گشت و گذار در شهر بیکینی‌باتم و تعامل با شخصیت‌های فرانچایز.

داستان از رستوران متروکه‌ی چام باکت و نقشه‌ی جدید پلنکتون نابغه برای دزدین فرمول همبرگر کراستی آغاز می‌شود. این بار پلنکتون تصمیم دارد با ارتشی از ربات‌ها به هدف پلیدش برسد اما به‌خاطر یک اشتباه کوچک، ربات‌ها از ارباب‌شان پیروی نمی‌کنند و در بیکینی‌باتم آشوب به پا می‌کنند. داستان بازی به هیچ وجه پیچیده نیست و وقتتان را تلف نمی‌کند. در طی نجات شهر، مجاب می‌شوید تا سراسر مناطق بیکینی‌باتم را زیر و رو کنید و با دشمنان ریز و درشت روبرو شوید.

همانطور که گفته شد BFBB یک کولکتاثون است به این معنا که باید در طول بازی به جمع‌آوری آیتم‌های مختلف بپردازید تا مراحل‌ و مسیرهای جدیدی برای‌تان باز شود. از نمونه‌های این سبک می‌توان به Spyro یا Donkey Kong 64 اشاره کرد.

درواقع مجموعه‌ای از محیط‌ها و مراحل مختلف که به شکلی نیمه‌باز طراحی شده‌اند، در طول بازی چیده شده و با به‌دست آوردن آیتم‌های مختلف قادر به گشودن این مراحل هستید. جدا از بخش‌های کوتاه موج‌سواری که فقط به چپ و راست کردن شخصیت خلاصه می‌شوند، قسمت عمده‌ی بازی را پلتفرمینگ تشکیل می‌دهد. کنترل شخصیت‌ها و سکوبازی با هرکدام بسیار نرم و لذت‌بخش است و گشت و گذار در مراحل را جذاب و راحت می‌سازد. در اغلب مواقع بازی سخت‌گیرانه عمل نمی‌کند و حتی اگر به سبک پلتفرمینگ سه‌بعدی عادت ندارید، بدون مجازات خاصی می‌توانید حتی پنهان‌ترین و دور از دسترس‌ترین آیتم ممکن را به چنگ آورید. از این رو، فکر می‌کنم که BFBBRe می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای کودکان باشد.

برای به‌دست آوردن آیتم‌های مورد نیاز باید از ویژگی‌های محیطی و قدرت‌های به‌خصوص هر شخصیت استفاده کنید. بله، در طول بازی می‌توانید کنترل شخصیت‌های مختلف دنیای باب اسفنجی را برعهده بگیرید که هرکدام توانایی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد. تعویض شخصیت در ایستگاه‌هایی رخ می‌دهند که قبل از هر معما یا بخشی که نیاز به قدرت خاصی دارد، گنجانده شده‌اند و گرچه می‌تواند حس تلقین بازی را افزایش دهد، اما بعد از گذشت چند ساعت می‌تواند آزاردهنده و وقت‌گیر شود. شاید اگر با فشار دادن یک دکمه می‌شد شخصیت‌ها را عوض کرد (مانند خیلی از بازی‌های هم‌سبک) این مشکل رفع می‌شد.

یکی از مشکلات عمده‌ای که در نسخه‌ی اصلی وجود داشت، باگ‌های عجیب و غریبی بودند که با استفاده از آن‌ها می‌شد خیلی سریع بازی را به اتمام رساند و اگر در یوتوب یا به‌طور کلی اینترنت سرچ کنید ویدئوهای جالبی پیدا خواهید کرد. این مشکلات تا حد زیادی در Rehydrated حل شده‌اند اما در عوض باگ‌های جدیدی اضافه شده‌اند! یکی از این باگ‌ها به شما اجازه می‌دهد تا از همان لحظه‌ی اول بازی به باس آخر برسید که خیلی خنده‌دار و عجیب است. برخی از این باگ‌ها به شکلی ناخواسته به جذابیت بازی می‌افزایند و برخی دیگر فقط آزارتان می‌دهند. مانند انتقال ناگهانی شخصیت اصلی به یک فضای بسته یا گیر کردن در نقطه‌ای که راهی جز Restart کردن بازی برایتان نمی‌گذارد.

با تمام این اوصاف، گیمپلی BFBBRe فوق‌العاده اعتیادآور و لذت‌بخش است و طراحی مراحل درجه‌ی یک باعث شده تا این عنوان به اصطلاح در کپسولی زمانی باقی بماند که کهنه و دِمُده نمی‌شود. قاعدتاً نباید این بازی را عناوین AAA مقایسه کرد اما اگر حال و حوصله‌ی دنیای خشن و غمگین Last of Us Part II را ندارید و یا نمی‌خواهید ۱۰۰ ساعت روی یک نقش‌آفرینی طولانی مثل Persona 5 وقت بگذارید، BFBBRe که قیمتش نصف معمول بازی‌هاست کاملاً انتخاب مناسبی می‌تواند باشد.

لازم به ذکر است که بخش چندنفره‌ی بازی که در نسخه‌ی اصلی حذف شده بود، حالا اضافه شده. با اینکه این بخش حرف زیادی برای گفتن ندارد و خیلی زود تکراری می‌شود؛ همینکه سازندگان تصمیم گرفتند تا آن را فراموش نکنن و به طرفداران هدیه دهند به‌نظرم جای تحسین دارد و نباید زیاد به آن خُرده گرفت.

بازبینی تصویری:

بازی کاملاً حس و حال کارتون را به شما منتقل می‌کند.

در ایستگاه‌ها می‌توانید شخصیت‌ها را تغییر دهید

در طول بازی کاملاً ممکن است به باگ‌های عجیب و غریب و خنده‌دار برخورد کنید.

شهر بیکینی‌باتم متنوع و زیبا طراحی شده است.

هر یک از شخصیت‌های قدرت‌های منحصر به‌فردی دارد.

نکات مثبت:

مراحل زیبا و متنوع

گیم‌پلی جذاب

صداپیشگی‌های عالی و خاطره‌انگیز

تداعی‌سازی موفق سریال باب‌اسفنجی در قالب ویدئوگیم

اضافه کردن بخش‌ حذف شده‌ی چندنفره

نکات منفی:

باگ‌های زیاد که گاهاً خنده‌دار و غیرقابل باور هستند

ایستگاه‌های تغییر شخصیت وقتگیر هستند

سخن آخر: بازی Spongebob SquarePants: Battle for بیکینی‌باتم – Rehydrated یک بازسازی شیک و تمیز از یک کولکتاثون عالی است که با قیمتی منصفانه می‌تواند انتخاب مناسبی برای کودکان، طرفداران باب اسفنجی و کسانی باشد که صرفاً برای چند ساعت می‌خواهند سرگرم شوند.

Verdict

Spongebob SquarePants: Battle for BFBBRe– Rehydrated is a decent remake of a great collectathon with a fair price that could be a good choice for children, SpongeBob fans, and just people who want to play something casual for a few hours

Final Score: 8 out of 10