Menu

چه بازی‌هایی در رویداد جولای ایکس‌باکس حاضر خواهند بود؟

چه بازی‌هایی در رویداد جولای ایکس‌باکس حاضر خواهند بود؟

“به قلم محمدجواد فرج‌الهی”

مایکروسافت اعلام کرده است که در ماه جولای یک رویداد ویژه جهت معرفی بازی‌های کنسول ایکس‌باکس سریز اکس خواهد داشت. در این رویداد ممکن است شاهد بازگشت بهترین عناوین مایکروسافت از جمله Fable، Halo و Forza باشیم. با پردیس‌گیم همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به لیست احتمالی عناوینی که در این رویداد حضور خواهند داشت.

نسل هشتم در حال سپری کردن آخرین روزهایش است؛ نسلی که رقابت مثل قبل نفسگیر نبود. مدیران بخش سرگرمی سونی با سیاست‌های درست در زمان درست، رقابت را از همان روزهای اول نسل هشتم به نفع خود تغییر دادند. سران مایکروسافت هم متاسفانه در ابتدای نسل اشتباهاتی را مرتکب شدند که به ضررشان تمام شد؛ ضرری که موجب شد دست کم فروش کنسول‌های‌شان به کمتر از نصف آمار رقیب برسد. اما اشتباه نکنید؛ مایکروسافت در رقابت با سونی عقب مانده اما هرگز دچار شکست بزرگ و جبران ناپذیر نگشته است. هنوز راه زیادی مانده تا مایکروسافت به سرنوشت شرکت‌های مثل آتاری و سگا دچار شود. در بدترین حالت، ایکس‌باکس ده‌ها برابر کنسول‌های شکست خورده تاریخ فروش داشته و هم‌چنان طرفداران خاص خودش را دارد. سرویس‌هایی دارد که به شدت سودآور بوده و بسترهای آنلاین لازم را برای شرکت رقیبش فراهم می‌کند. مایکروسافت هم‌چنان در حال کسب سود از بخش گیمینگ خودش است و برنامه‌های بلند مدتی دارد. از خیز این شرکت برای نسل نهم به روشنی می‌توان فهمید که ردموندی‌ها هم‌چنان پرقدرت حضور دارند و به این سادگی‌ها میدان را به رقیب واگذار نمی‌کنند. آن‌ها در حال حاضر قوی‌ترین سخت‌افزار را برای نسل بعد تدارک دیده‌اند و خود را آماده‌ی رقابتی نفسگیر کرده‌اند.

اما یک نکته مهم را نباید فراموش کرد: مایکروسافت علاوه بر سخت افزار و سرویس‌های فوق‌العاده، نیاز به بازی‌های فوق‌العاده هم دارد. یک کنسول بدون بازی شبیه به زنبور بی‌عسل است؛ حال کندویش هم هرچقدر بزرگ، زیبا و پرامکانات باشد، اما تا وقتی عسل ندهد انگار ثمره‌ای نداشته است! در حال حاضر به نظر می‌آِید که فیل اسپنسر این نکته را به خوبی دریافته و در حال تدارک بازی‌های انحصاری مناسب برای پلتفرم‌هایش است. مایکروسافت تاکنون استودیوهای بازی‌سازی زیادی را خریداری و یا پایه‌گذاری کرده و ما به زودی قرار است طی رویدادی در ماه جولای، شاهد معرفی بازی‌های این استودیوها باشیم. بازی‌هایی که می‌توانند ورق را برگردانند و یا در صورت ضعف، شکست ماکروسافت را حتمی کنند. توجه داشته باشید که ردموندی‌ها تاکنون بسیارمحتاطانه رفتار کرده و به جز بازی هیلو، هیچ عنوان دیگری از لیست را تأیید و یا رد نکرده‌اند و ما طبق اخبار، سیاست‌های کلی مایکروسافت و شایعات محتمل به بررسی لیست عناوین فرست پارتی حاضر در این مراسم خواهیم پرداخت.

Halo Infinite

اولین و مهم‌ترین بازی لیست ما که اتفاقاً حضور آن در رویداد ماه جولای هم رسماً تایید شده، Halo Infinite است. شاید بی‌ربط نباشد اگر ادعا کنیم که هیلو بزرگ‌ترین فرنچایز انحصاری ردموندی‌هاست. آن‌ها برای فروش کنسول جدیدشان به یک عنوان پر زرق و برق مثل هیلو نیاز دارند تا طرفداران‌ ثابت و قدیمی ایکس‌باکس را به خرید کنسول جدیدشان ترغیب کند. از شواهد برمی‌آید که مایکروسافت حساب ویژه‌ای روی این بازی باز کرده و قرار است تریلری از گیم‌پلی و نمایشی از بخش چند نفره بازی را طی رویداد ماه جولای شاهد باشیم.

Fable

بازی دوست داشتنی فیبل از خاطره‌انگیزترین عناوین ایکس‌باکس است که جای خالی‌اش در نسل هشتم به خوبی حس می‌شد. به نظر می‌آید که مایکروسافت تصمیم گرفته که با شروع نسل جدید، به سراغ بازسازی این فرنچایز قدیمی برود و جان تازه‌ای در روح آن بدمد. ظاهراً وظیفه ساخت ریبوت این مجموعه به استودیوی پلی‌گراند سپرده شده که پیش از این سری بازی‌ Forza را ساخته است. آیا PlayGround توانایی تولید عنوانی باکیفیت در خارج از سبک ریسینگ را دارد؟ آیا آن‌ها می‌توانند بدون خراب‌کردن خاطرات‌ خوش‌مان از این سری، آن را با المان‌های جدید بازسازی کنند؟ باید منتظر ماند و دید!

Perfect Dark

چند وقتی است که خبرها و شایعات مختلفی از گوشه و کنار در مورد بازی جدید استودیوی The Initiative به گوش می‌خورد که احتمالا عنوان جدید این مجمع ستارگان، بازی پرفکت دارک باشد. پرفکت دارک از آن بازی‌های نوستالژیکی است که گیمرهای امروزی شاید با آن آشنایی چندانی نداشته باشند. ما می‌دانیم که این بازی تحت مالکیت مایکروسافت قرار دارد و استودیوی Rare پیش از این وظیفه ساخت آن را برعهده داشته است. اما حالا که آن‌ها مشغول ساخت بازی Everwild هستند، چه کسی به این بازی رسیدگی می‌کند؟ اینجاست که پای استودیوی اینشیتیو به میان می‌آید. ظاهراً بازی‌ جدید آن‌ها پر از سلاح‌ها و گجت‌های مختلف است و سبک اکشن مخفی کاری دارد و جزئییات توصیف شده از آن به خوبی با بازی Perfect Dark منطبق است. به هر حال چه کسی از اسپلینترسل با تم سایبرپانکی بدش می‌آید؟

Senua’s Saga: Hellblade II

هل بلید یکی از معدود ‌IPهای جدید نسل هشتم بود که بسیار موفق عمل کرد. این عنوان اکشن-ماجراجویی، المان‌های وحشت از نوع روان­شناختی را در خود داشت و همینطور سبک صداگذاری بسیار منحصر به فردش، این بازی را متمایز و دوست‌داشتنی می‌کرد. با معرفی اولیه نسخه دوم، طرفداران Hellblade مشتاقانه منتظر ارائه جزئیات بیشتری از بازی هستند و مایکروسافت نیز قصد دارد در رویداد ماه جولای طرفداران را شگفت‌زده کند. باید ببینیم که نینجا تئوری چه چیزی در چنته دارد. آیا حمایت‌های مایکروسافت از این بازی موجب ارتقا کیفیت آن خواهد شد یا بالعکس فشارهای بازاریابی آن‌ها نتیجه معکوسی را رقم خواهد زد؟

Forza Motorsport 8

نوبتی هم باشد نوبت معرفی نسخه‌ی جدید فورزا است. در جبهه‌ی مقابل، شرکت سونی اقدام به معرفی نسخه جدید بازی گرن توریسمو کرده است و حالا مایکروسافت نیاز دارد تا با معرفی نسخه‌ی جدید سری فورزا نگاه‌ها را به طرف بازگرداند. مایکروسافت می‌خواهد با نشان دادن ویژگی‌های بصری Forza Motorsport 8 در نسل جدید، طرفداران سبک ریسینگ را به خرید کنسول نسل جدید تشویق نماید و خط و نشانی برای رقیبش بکشد. بعید نیست که فورزای جدید جزو معدود بازی‌های ۱۲۰ فریم کنسول ایکس‌باکس سری ایکس باشد و این خود یک ویژگی جذاب برای گیمرهای حرفه‌ای که به دنبال گرافیک چشم‌نواز هستند، محسوب می‌شود.

EverWilde

استودیوی بریتانیایی Rare همیشه به سراغ ایده‌های تازه و نو می‌رود. جدیدترین بازی این استودیو یعنی اوروایلد نیز از قاعده فوق مستثنی نیست. اوروایلد در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و از آن زمان تاکنون اطلاعات چندانی از این بازی منتشر نشده است. مایکروسافت نمی‌تواند برای همیشه بازی‌هایش را در هاله‌ای از ابهام نگه دارد و اگر قرار باشد اطلاعات جدیدی از Everwild منتشر کند، رویداد جولای بهترین فرصت است. آیا ردموندی‌ها قصد دارند با عرضه اوروایلد، یک عنوان شبیه به زلدا را در ویترین‌شان داشته باشند و به قول خودشان بازیکن را در دنیایی جادویی‌‌ غرق کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید منتظر ماند.

Contrast 2

استودیوی Compulsion Games بعد از عرضه بازی We happy Few تاکنون هیچ اطلاعاتی از عنوان جدید خود ارائه نکرده؛ در واقع می‌توان گفت از زمانی که این استودیو تحت مالکیت مایکروسافت درآمده، به سکوت عجیبی فرو رفته است. بازی جدید آن‌ها هرچه باشد، به احتمال زیاد انحصاری پلتفرم‌های مایکروسافت بوده و با پشتیبانی مالی این شرکت، با کیفیتی بیشتر از قبل تولید خواهد شد. هم اکنون نیز شایعات مختلفی در جریان است که بازی جدید استودیوی کامپالشن گیمز قرار است قسمت دوم بازی کنتراست باشد. نسخه اول این بازی فضایی نوآر و سبکی پازل مانند داشت که متأسفانه چندان مورد استقبال قرار نگرفت. شاید هم شایعات جدید بی‌اساس هستند و Compulsion Games بخواهد یک بازی جدید معرفی کند.

یک بازی ژاپنی جدید

مایکروسافت همیشه به خاطر بی‌توجهی به بازار شرق، زیر ذره‌بین انتقاد بوده است. آن‌ها حتی کنسول‌شان را با چند ماه تاخیر در ژاپن عرضه می‌کردند. خوشبختانه در نسل نهم قرار است ورق برگردد. مورد مهم آنکه قرار است کنسول‌شان را بدون تاخیر در ژاپن نیز عرضه کنند. این خبر رسمی یک نکته مهمی در بطن خود دارد. باید دقت داشته باشیم که بازار ژاپن معمولاً به بازی‌های شرقی رغبت بیشتری نشان می‌هند و پرفروش‌ترین بازی‌ها در ژاپن تولید خودشان است؛ پس کسی که می‌خواهد در این بازار یک کنسول عرضه کند، باید همراه آن بازی ژاپنی هم داشته باشد. مایکروسافت در چند سال اخیر اعلام کرده که علاقه زیادی به خرید و یا تأسیس یک استودیوی ژاپنی دارد. آن‌ها با این کار می‌خواهند علاوه بر اینکه سلیقه‌های بیشتری را پوشش دهند، جای پای خود را در بازار ژاپن باز کنند. بنابراین بیهوده نیست که فرض کنیم کنسول ایکس‌باکس یک عنوان شرقی به هنگام لانچ خود خواهد داشت. انتظار می‌رود مایکروسافت در رویداد ماه جولای ضمن معرفی یک بازی ژاپنی جدید، خبر خرید یک استودیوی شرقی را نیز اعلام کند.

ممنونم از اینکه همراه ما بودید در پردیس‌گیم. نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید مایکروسافت چه بازی‌ جدیدی را در رویداد ماه جولای معرفی خواهد کرد؟