Menu

راهنمای جامع مجموعه‌ی Final Fantasy (بخش سوم)


راهنمای جامع مجموعه‌ی فاینال فانتزی (قسمت سوم)

"به قلم کامیاب قربان‌پور"

برای مطالعه‌ی قسمت دوم به اینجا مراجعه کنید.

فاینال فانتزی ۷ / Final Fantasy VII / ファイナルファンタジーVII

تاریخ عرضه: ۳۱ ژانویه ۱۹۹۷

کاور بازی فاینال فانتزی ۷ روی کنسول پلی‌استیشن.

نوشتن درمورد فاینال فانتزی ۷ (FFVII) کار دشواری است چراکه همواره بخشی جدانشدنی از تاریخ ویدئوگیم را تشکیل می‌دهد. FFVII اولین بازی نقش‌آفرینی بود که من تجربه کردم و به همان اندازه که روی صنعت بازی‌های کامپیوتری تأثیر گذار بود، روی زندگی من نیز تأثیر گذاشت.

بازی FFVII روایت‌گر داستانی غم‌انگیز و تراژیک است درباره‌ی افرادی که در دنیایی بی‌رحم به دنبال هویت خود می‌گردند. موضوعاتی مانند تغییر اقلیم، ایکوفاشیسم، مرگ و زندگی، تروریسم و غیره، طی این ماجرای تلخ موشکافی می‌شوند و ثابت می‌کنند که بازی‌های رایانه‌ای به اندازه‌ی هر مدیوم دیگری قادر به تعریف داستان‌های جدی و ملموس هستند که صرفاً برای سرگرمی تولید نشده‌اند.

گیم‌پلی حساب شده و مکانیک نوآورانه‌ی مَتریا که مانندش را در هیچ بازی نقش‌آفرینی یافت نمی‌کنید، داستانی حماسی و سنگین که تا سال‌ها به‌یاد خواهید داشت، کات‌سین‌های سینمایی جذاب که مسیر بازی‌های کامپیوتری را تغییر دادند و خیلی چیزهای دیگر که نام بردنشان نیاز به مقاله‌ای جداگانه دارد، FFVII را تبدیل به شاهکاری ماندگار در این صنعت می‌کنند. از این رو حتماً باید همه‌ی دوست‌داران بازی ویدیوئی آن را امتحان کنند.

لوگوی فاینال فانتزی ۷ که یکی از سکانس‌های نهایی بازی را به نمایش می‌گذارد. (برای درک آن باید بازی را انجام داده باشید وگرنه اسپویل خواهید شد.)

  • فاینال فانتزی ۷ اثری ماندگار، انقلابی و ساختارشکن است که جهان بازی‌های کامپیوتری را متحول کرد و هر گیمری با بازی نکردن آن، به خود کم لطفی کرده است.
  • نسخه‌ها و پلتفرم‌های پیشنهادی: به لطف ریمسترهایی که برای کنسول‌های مدرن منتشر شده‌اند، راه‌های زیادی برای تجربه‌ی این عنوان وجود دارد. اما به‌خاطر مدل‌های بلاکی که در قیاس با بازی‌های امروزی جزئیات زیادی ندارند و به منظورِ نمایش روی تصاویر ایچ‌دی طراحی نشده بودند، به‌نظرم ظاهر چندان جالبی به خود نمی‌گیرند و تجربه‌ی این عنوان را روی PSOne Classic یا پلی‌استیشن عادی ترجیح می‌دهم.
  • میانگین زمان: ۸۰ ساعت
  • میزان سختی: متوسط
  • مناسب برای: تازه‌واردین
  • بهترین نسخه‌(ها) و پلتفرم(ها): Final Fantasy VII – Playstation Classic

تصاویری از Final Fantasy VII روی Playstation Classic:

تاکتیک‌های فاینال فانتزی/ Final Fantasy Tactics / ファイナルファンタジータクティクス

تاریخ عرضه: ۲۰ ژوئن ۱۹۹۷

کاور بازی تاکتیک‌های فاینال فانتزی روی پلی‌استیشن

این بازی اولین اسپین‌آف استراتژیک فاینال فانتزی بود که امروزه تحت عنوان یکی از بهترین بازی‌های سبک «نقش‌آفرینی تاکتیکی» شناخته می‌شود و حتی برخی معتقدند که بهترین نسخه‌ی فاینال فانتزی است!

در تاکتیک‌های فاینال فانتزی (FFT)، مبارزات به شکلی استراتژیک و ایزومتریک اداره می‌شوند. شما از بالا می‌توانید ارتشتان را کنترل کنید در درازای نقشه و با متُدهای متعدد، دشمن‌تان را شکست دهید. یک جورهایی می‌شود گفت که نقش‌آفرینی تاکتیکی و به‌خصوص این بازی، ترکیبی است از بازی‌های آرپی‌جی و شطرنج.

دنیای FFT در دنیایی مشابه به قرون وسطی اروپا می‌گذرد و شباهت‌های زیادی به نغمه‌ای آتش و یخ (بازی تاج و تخت) دارد. اگر به کشمکش‌های سیاسی و داستان‌هایی که درمورد ظهور و سقوط امپراطوری‌ها هستند علاقمندید، احتمالاً از FFT لذت خواهید برد.

لوگوی تاکتیک‌های فاینال فانتزی که شخصیت‌های اصلی داستان را به تصویر می‌کشد.

  • بازی FFT نه تنها پدر نقش‌آفرینی تاکتیکی و بازی‌هایی مانند Fire Emblem محسوب می‌شود، بلکه همچنان بدون شک جزو بهترین‌های سبک است و می‌تواند شما را به‌صورت همزمان وارد دنیای فاینال فانتزی و دنیای بازی‌های تاکتیکی کند.
  • نسخه‌ها و پلتفرم‌های پیشنهادی: راه اشتباهی برای تجربه‌ی FFT وجود ندارد، اما بهترین نسخه از این بازی بدون شک The War of the Lions است که درواقع یک ریمستر با محتویات جدید محسوب می‌شود و بسیاری از بخش‌های بازی را بهبود داده است.
  • ابهام‌زدایی: توجه داشته باشید که Final Fantasy Tactics Advance روی گیم‌بوی ادونس یک بازی جداگانه‌ است و یکی از نسخه‌های FFT نیست.
  • میانگین زمان: ۶۰ ساعت
  • میزان سختی: دشوار
  • مناسب برای: دوست‌داران سبک استراتژیک و تاکتیکی
  • بهترین نسخه(ها) و پلتفرم(ها): Final Fantasy Tactics: The War of the Lions – PSP

تصاویری از Final Fantasy Tactics: The War of the Lions روی کنسول پی‌اس‌پی:

سری چوکوبو/ Chocobo Series/ チョコボの不

تاریخ عرضه: از دسامبر ۱۹۹۷ تا امروز

کاور دانجن مرموز چوکوبو ۲ روی پلی‌استیشن

بعد از شهرت و فراگیری فاینال فانتزی، اسکوئر اینکس تصمیم گرفت تا مجموعه‌ای جداگانه از پرنده‌های محبوب فاینال فانتزی تولید کند. چوکوبوها موجودات بامزه و زرد رنگی هستند که مانند پیکاچو تبدیل به نماد این فرانچایز شده‌اند.

بازی‌های چوکوبوی زیادی در سبک‌های مختلف تولید شده‌اند؛ از سبک مسابقه‌ی رانندگی گرفته تا بازی رومیزی. اما سبکی که اغلب بازیکنان سری چوکوبو را با آن می‌شناسند و آغازگر این مجموعه بود، «دانجن مرموز/ Mystery Dungeon» است. در این سبک از بازی‌ها شما کنترل یک یا چند شخصیت را برعهده می‌گیرید و باید در دانجن‌هایی که به‌صورت شانسی هربار تغییر می‌کنند، کندوکاو کنید تا به مقصد نهایی برسید. بازی‌های رُگ‌لایک امروزی مانند Hades یا Dead Cells درواقع مدیون این دانجن‌های مرموز هستند.

کاور بازی Chocobo’s Mystery Dungeon: Every Buddy! روی کنسول نینتندو سوئیچ و پلی‌استیشن ۴

  • بازی‌های خوب زیادی در این مجموعه وجود دارند، اما به شخصه فکر می‌کنم نسخه‌ی ریمستر شده‌ی Final Fantasy Fables: Chocobo’s Adventures که تحت عنوان Chocobo’s Mystery Dungeon: Every Buddy! برای کنسول‌های جدید عرضه شده بهترین گزینه برای پا گذاشتن به این مجموعه است. (نگران نباشید، من هم از این اسم‌های طولانی سردرد گرفتم!)
  • نسخه‌ها و پلتفرم‌های پیشنهادی: بالطبع برای تجربه‌ی هر عنوان باید دستگاه مورد نظر آن را تهیه کنید که شامل پلی‌استیشن، سیستم عامل اندروید، آی‌او‌اس، نینتندو دی‌اس، ثری‌دی‌اس و نینتندو وی می‌شوند. اما برای تجربه‌یChocobo’s Mystery Dungeon: Every Buddy! که بازی پیشنهادی ماست، نیاز به یک پلی‌استیشن ۴ یا نینتندو سوئیچ دارید.
  • میانگین زمان: متغیر
  • میزان سختی: تقریباً آسان
  • مناسب برای: کودکان و دوست‌داران ژانر رُگ‌لایک
  • بهترین نسخه(ها) و پلتفرم(ها): Chocobo’s Mystery Dungeon: Every Buddy! – PS4 – Nintendo Switch

تصاویری از Chocobo’s Mystery Dungeon: Every Buddy! روی نینتندو سوئیچ:

فاینال فانتزی ۸ / Final Fantasy VIII / ファイナルファンタジーVII

تاریخ عرضه: ۱۱ فوریه ۱۹۹۹

کاور فاینال فانتزی ۸ روی کنسول پلی‌استیشن

همانطور که قبلاً هم اشاره کردم، سری فاینال فانتزی همواره در صدد ایجاد نوآوری و ساختارشکنی بوده و فاینال فانتزی ۸ (FFVIII) نیز از این موضوع مستثنا نیست. اما متأسفانه، تغییرات گیم‌پلی برای خیلی‌ها پیچیده و غیرقابل درک بودند و FFVIII نتوانست آنطور که لیاقت داشت دیده شود.

در FFVIII سیستم لول‌آپ کردن به شکلی است که دشمنان نیز هم زمان با شما قدرتمندتر می‌شوند و به‌جای دریافت قابلیت‌های جدید، باید آن‌ها را از دشمنان بدزدید یا در نقاط مختلف جهان بیابید. همچنین مانند بازی‌های پوکمان قادر به گرفتن هیولاهای مختلف و استفاده از آن‌ها در مبارزات هستید.

داستان و جهان‌سازی FFVIII حرف ندارد و با روایت عشقی، دردناک و غم‌انگیز که نسل‌ها را پشت سر می‌گذارد، امکان‌ش کم است که شما را به گریه وادار نکند. همچنین این بازی برای کسانی مناسب است که عاشق و شیفته‌ی محیط‌های دبیرستانی و مدرسه‌ای هستند، مانند بازی‌های پرسونا یا Trails of Cold Steel.

لوگوی فاینال فانتزی ۸ که اسکوئل و رینوآ را در سکانسی مشهور از بازی نشان می‌دهد.

  • فاینال فانتزی ۸ بدون شک بازی فوق‌العاده‌ای است که نیاز به توجه بیشتری دارد اما برخی از ساختارشکنی‌هایش در قسمت گیم‌پلی می‌توانند تازه‌واردین را سردرگم کنند.
  • پلتفرم‌ها و نسخه‌های پیشنهادی: بازی FFVIII به‌طور کامل و با مدل‌های سه بعدی تازه برای کنسول‌های جدید ریمستر شده است. گرچه این ریمستر بی‌نقص نیست اما با توجه به بهبودها و قابلیت‌های جدیدی که اضافه کرده، بهترین گزینه برای تجربه‌ی این عنوان محسوب می‌شود.
  • میانگین زمان: ۴۰ ساعت
  • میزان سختی: تقریباً دشوار
  • مناسب برای: طرفداران فاینال فانتزی
  • بهترین پلتفرم(ها) و نسخه(ها): Final Fantasy VIII Remastered – PS4 – X-BOX One – Steam – Nintendo Switch

تصاویری از Final Fantasy VIII Remastered روی کنسول‌های مدرن:

فاینال فانتزی ۹ / Final Fantasy IX / ファイナルファンタジーIX

تاریخ عرضه: ۷ جولای ۲۰۰۰

کاور بازی فاینال فانتزی۹ روی کنسول پلی‌استیشن

فاینال فانتزی ۹ (FFIX) بازی مورد علاقه‌ی من است. در طول زندگی‌ام هیچ عنوان دیگری را نتوانستم پیدا کنم که به بی‌نقصی و زیبایی FFIX نزدیک باشد. اسکوئر اینکس با تولید این شاهکار قصد داشت تا ما را به گذشته برگرداند، زمانی که هنوز فاینال فانتزی وارد جهان‌های غریب علمی‌تخیلی نشده بود و بیشتر به محیط‌های قرون وسطی‌ای غربی شباهت داشت. البته که این کار را با بیشتری میزان خلاقیت انجام داد؛ به نحوی که در عین آشنا بودن، جهان بازی کاملاً جدید و سوپرازینگ طراحی شده.

داستان بازی شروعی ساده دارد. گروهی از عیارها قصد دارند تا شاهدخت امپراطوری ظالمی که در شهر بزرگ اسکندریه واقع شده را بدزدند. این رویداد تعدادی از شخصیت‌های متفاوت با اهداف مختلف را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد که باید سر از یک توطئه‌ی بزرگ دربیاورند.

FFIX با موضوعاتی مانند مرگ، شناخت هویت، مرز وفاداری و خیانت، وطن‌پرستی و غیره دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین این بازی روایتی شاعرانه با ضرب‌آهنگی بی‌نقص نسیبتان می‌کند که جای دیگری یافت نخواهید کرد.

لوگوی فاینال فانتزی ۹ که با طراحی یک کریستال زرد رنگ اشاره به بازگشت به ریشه‌های مجموعه دارد.

  • اگر قرار بود فقط یک عنوان را در سراسرِ این لیست بزرگ به‌عنوان برجسته‌ترین اثر انتخاب کنم، قطعاً آن فاینال فانتزی ۹ می‌بود. این بازی بهترین ویژگی‌های یک ویدئوگیم داستان‌محور را در خود دارد و بازی‌های زیادی در دنیا وجود ندارند که بتوانند با آن رقابت کنند.
  • پلتفرم‌ها و نسخه‌های پیشنهادی: برخلاف فاینال فانتزی ۷، FFIX در نسخه‌های ریمستر زیباییِ مدل‌های سه‌بعدی‌اش را نشان می‌دهد. گرچه کانترست بین برخی شخصیت‌ها ممکن است آزاردهنده باشند اما به‌طور کلی نسخه‌های ریمستر شده که برای کنسول‌های جدید عرضه شده‌اند، بهترین روش برای تجربه‌ی این شاهکار بی‌نظیر هستند.
  • میانگین زمان: ۸۰ ساعت
  • میزان سختی: متوسط
  • مناسب برای: تازه‌واردین
  • بهترین پلتفرم(ها) و نسخه(ها): Final Fantasy IX – PS4 – Steam – Nintendo Switch – X-Box One

تصاویری از Final Fantasy IX روی کنسول‌های جدید: