Menu

چرا مایکروسافت به سیاست بازی‌های بین نسلی و نبود انحصاری برای Xbox Series X باور دارد

به گزارش پردیس‌گیم، با عرضه شدن کنسول‌های نسل جدید در تعطیلات سال نو میلادی(اواخر پائیز-اوایل زمستان)، سونی و مایکروسافت سیاست‌های متفاوتی را در پیش گرفتند. سونی صحبت از عرضه بازی‌های انحصاری برای PS5 می‌کند اما در طرف مقابل مایکروسافت بارها بر عرضه بازی‌های بین نسلی و همچنین پشتیبانی از PC صحبت می‌کند.

رئیس ایکس‌باکس آقای فیل اسپنسر در مصاحبه با game industry عنوان کرد که بسیار برای این تصمیم هیجان‌زده است. چرا که او می‌خواهد با این‌ کار بازی‌های مایکروسافت را برای افراد بیشتری در دسترس قرار دهد، فارغ از دستگاه مورد استفاده آن‌ها. اسپنسر معتقد است که اجبار بازیکنان به خرید سخت‌افزار جدید بر خلاف روح و هدف مقوله "بازی" است.

در ادامه اسپنسر همان صحبت‌های قبلی خود را تکرار کرد اما این‌بار با یک تغییر عجیب و غیر منتظره:

phil spencer

"به عنوان یک بازیکن، شما در کانون استراتژی ما قرار دارید. دستگاه ما کانون استراتژی ما نیست، بازی‌های ما نیز کانون استراتژی ما نیستند. ما می‌خواهیم به شما این امکان را بدهیم که بازی مورد نظرتان را با دوستان مورد نظرتان در هر دستگاهی که دوست دارید، تجربه کنید. بر روی نمایشگر، کنسول ایکس‌باکس قرار است تبديل به بهترین راه اجرای بازی‌های کنسولی شود. هدف بازی کردن سرگرمی و دور هم بودن است، هدفش رهایی و آموختن داستان‌ها و دیدگاهی جدید است و من این را برخلافِ این موضوع می‌بینم که با انحصاری طلبی عده‌ای از افراد را از تجربه بازی‌های به خصوص محروم کنیم. یا این‌که آن‌ها را مجبور کنیم که سخت‌افزار مورد نظرمان را در موعد خاصی خرید کنند، برای این‌که بتوانند از مفهوم بازی‌کردن لذت ببرند. این مقوله یعنی بازی‌کردن (گیمینگ) فراتر از دستگاه و یا سخت‌افزار به خصوص است، و این هدفی است که ما با در نظر گرفتن جامعه بزرگ‌تری از گیمرها در پی رسیدن به آن هستیم(یعنی در دسترس قرار گرفتن بازی برای افراد بیشتری، بدون در نظر گرفتن سخت‌افزار). من فکر می‌کنم که این مهم نقش حیاتی را برای ارتقاء جایگاه بازی‌های ویدئویی در جهان خواهد داشت."

این اختلاف در سیاست‌های دو شرکت سونی و مایکروسافت باعث شده است که عده‌ای از گیمرها و جامعه‌ی مربوطه، مایکروسافت را بخاطر" عقب نگه داشتن" قدرت بازی‌ها و سخت‌افزار جدید، سرزنش کنند. دلیل این دیدگاه هم از آنجایی نشأت می‌گیرد که این افراد معتقدند با انجام کارهایی چون عرضه بازی‌های بین نسلی و پشتیبانی از سخت‌افزار قدیمی، مانع از شکوفایی بازی‌های نسل جدید و قدرت واقعی آن‌ها می‌شود. اسپنسر اما معتقد این حرف‌ها مزخرفاتی بیش نیست، فقط کافی است نگاهی به بازار PC بیاندازید.

phil spencer

"صادقانه بگویم، این لفظ" عقب نگه داشتن" صرفاً یک شوخی است که توسط افرادی که درگیر رقابت کنسولی هستند، درست شده است. من فقط به ویندوز نگاه می‌کنم. تقریباً کاملاً قطعی است که اگر توسعه‌دهندگان نسخه ویندوز بازی خود را ارائه دهند، بدون شک بهترین و با جزئیات‌ترین نسخه بازی، نسخه PC خواهد بود. شما مصداق این قضیه را می‌توانید در برخی عناوین ساخته شده به دست استودیوهای داخلی ما ببینید یا حتی عناوین رقیبمان، پر جزئیات‌ترین نسخه بازی، متعلق به PC خواهد بود. بله، جامعه PC از گوناگونی فراوانی برخوردار است وقتی بحث سخت‌افزار پیش بیاید، وقتی شما به انواع پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی موجود نگاهی بیاندازید به این گستردگی پی خواهید برد. درست است که هر توسعه‌دهنده‌ای یک خط مشخصی برای خود انتخاب می‌کند و می‌گوید این سخت‌افزار مورد نظر من است که قرار است از آن پشتیبانی کنم، ولی این گوناگونی بالای سخت‌افزار در حوزه PC هیچگاه مانع ارائه بهترین تجربه (برای بازی‌های شاخص) در نسخه PC نشده است. "

next gen

اسپنسر در آخر اضافه کرد که Series X قوی‌ترین کنسولی است که مایکروسافت تا کنون ساخته و افرادی که بازی‌های (ساخته شده توسط استودیوهای داخلی مایکروسافت) خود را بر روی آن تجربه کنند، شاهد بهترین نسخه آن بازی خواهند بود. در ادامه بر این نکته نیز پافشاری کرد که آن‌ها نمی‌خواهند بازی‌های خودشان را برای عده‌ی خاصی انحصاری کنند و قرار است بازی‌ها را برای Xbox One, Xbox Series X و PC عرضه کنند. همچنین با فراگیری هر چه بیشتر Game Pass و xCloud مایکروسافت دیگر نیازی به این ندارد که شما حتماً یک مدل از ایکس‌باکس را بخرید تا شما را به عنوان یک کاربر ایکس‌باکس به حساب آورد.

خب دوستان نظرتان چیست؟ این اظهارات دارای بخش‌های جدیدی بود که بی سابقه بود، و شاید سیاست کاری ایکس‌باکس را برای ما واضح‌تر کرد. شما کدام سیاست را بیشتر می‌پسندید و به چه دلیل؟ لطفاً با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.