Menu

نگاهی به نقدها و نمرات Ghost of Tsushima؛ شرافتم را بگیر سرزمینم را نه

امپراتوری مغول در اواخر قرن 13ام به دنبال فتح کامل شرق بود و مردم و ملت سرزمین‌هایی که اشغال می‌کرد را تا حد زیادی زیر ظلم و ستم خود از بین می‌برد. جزیره سوشیما تمام چیزی است که بین سرزمین اصلی ژاپن و ناوگان تهاجمی مغول‌ها به رهبری Khotun Khan ژنرالی بی‌رحم و پلید وجود دارد. جزیره با موج اول حمله مغول‌ها به آتش کشیده می‌شود و در همین حین یک سامورایی به‌نام Jin Sakai به عنوان یکی از آخرین بازماندگان قبلیه خود از این حمله جان سالم به در می‌برد. او مصمم است هرکاری را به هر قیمتی انجام دهد تا از مردم خود محافظت کند و سرزمین خود را پس بگیرد. وی باید روش‌های شرافت‌مندانه‌ سامورایی را کنار بگذارد و تبدیل به یک Ghost بی‌رحم شود و وارد جنگی غیر متعارف برای آزادی سوشیما شود. با نقدها و نمرات این بازی همراه پردیس‌گیم باشید:

Dailty Star: 100/100

"من فکر می‌کنم لذت بردن شما از Ghost of Tsushima بستگی به آن دارد که تا چه حد از ساختار بازی خوش‌تان می‌آید. اگر Horizon Zero Dawn و Days Gone را بازی کرده باشید، دقیقا می‌دانید که با چه چیزی طرف هستید. مقایسه‌ها را درک می‌کنم، اما اینکه بگوییم Ghost of Tsushima یک "Assassin's Creed در ژاپن" است به‌نظر من کم‌لطفی حساب می‌شود. بله، به مخفیگاه‌ها حمله می‌کنید، یک حالت "گوش دادن (Listen Mode)" دارید که با آن‌ می‌توانید دشمنان پشت دیوار و موانع را ببینید و آن‌ها را مخفیانه بکشید و در کل بازی ایده‌های مشابه دیگری نسبت به همدوره‌های خود دارد، مثل تمرکز Sekiro در دفع ضربات و حالت‌های مختلف مبارزه در Nioh. اما Ghost of Tsushima در خیلی از جنبه‌ها فراتر از انتظارات عمل می‌کند. گیم‌پلی سرگرم کننده و فان است، روایت داستانی و شخصیت‌های آن عالی هستند و کارگردانی هنری آن کاملا زیباست. جنبه‌های مثبت آن بیشتر از نکات منفی جلوه می‌کنند. Ghost of Tsushima یک ماجراجویی نفس‌گیر است."

Game Informer: 95/100

"Ghost of Tsushima خشونتی شدید را به تصویر می‌کشد و احساسات عاطفی درون فیلم‌های بزرگ سامورایی به‌سختی در آن پیدا می‌شوند. الهام‌گیری‌های سازندگان کاملا هدف‌مند است. Sucker Punch یک حالت کوروساوای زیبا را در بازی قرار داده که جلوه‌ای سیاه و سفید و دانه‌بندی شده با صداگذاری تنظیم شده را به تصویر می‌کشد که حس کلاسیک سینمایی را دو برابر می‌کند. روشن کردن این حالت حتی برای چند مرحله هم که شده ارزشش را دارد. اما اگر این حالت را فاکتور بگیریم، بازی باز هم به آن سطح زیبایی که هدف گرفته می‌رسد و نام خود را محکم به عنوان تعریف جدید حماسه سامورایی در این صنعت ثبت می‌کند."

Twinfinite: 90/100

"Ghost of Tsushima داستان، رویکردی تمیز در طراحی سندباکس و لذتی فوق‌العاده در بازی کردن ارائه می‌دهد که تجربه آن برای تمام دوست‌داران بازی‌های جهان آزاد و کسانی که عاشق محیط و زیبایی آن هستند واجب است."

IGN: 90/100

"Ghost of Tsushima یک ماجراجویی سامورایی عظیم و پرمحتواست که اغلب اوقات من را کاملا از جلوه‌های بصری خیره‌کننده و مبارزات خود حیرت‌زده کرد. با معرفی مداوم قابلیت‌های جدید، شمشیرزنی آن در طول بخش داستانی 40 الی 50 ساعته آن چالش برانگیز، رضایت‌بخش و سرگرم کننده باقی می‌ماند. برخی از جنبه‌های دیگر به‌طور تعجب برانگیزی در مقایسه با سایر بازی‌های انحصاری PlayStation کیفیت کمتری دارند، مخصوصا هوش مصنوعی دشمنان و بخش مخفی‌کاری و قسمت‌های اکشن مخفی‌کاری. در هر حال این بازی هنوز هم یک عنوان اکشن ماجراجویی جهان آزاد است که تعدادی از مشکلات بلند مدت و قدیمی این سبک که پیش از این فکری به حال آن‌ها نشده بود را رفع می‌کند."

EGM: 80/100

"Ghost of Tsushima در ارائه آن نوع گیم‌پلی‌ای که ما از Sucker Punch انتظار داریم کم می‌آورد، اما از آن طرف در بحث داستان‌سرایی و محیط فراتر از انتظارات عمل کرده‌اند. شخصیت اصلی بازی یعنی Jin Sakai و سایر بازیگران همه عالی هستند و داستانی که تعریف می‌کنند حتی با وجود افت گیم‌پلی در برخی لحظات هم ارزش تجربه را دارد،"

Gamespot: 70/100

"بازی صحنه‌های سینمایی فوق‌العاده‌ای دارد و این بخش‌ها در نهایت آن را از دست مشکلاتی نظیر طراحی مراحل آشنا و تمام ایرادات ذاتی نجات می‌دهد؛ اما این نواقص و قسمت‌های کسل کننده در هر صورت در بازی هستند. بهترین لحظات Ghost of Tsushima در اسب‌سواری و گشتن در دنیای زیبای این بازی، آن هم وقتی مجهز به شمشیر خودتان و دکمه عکس‌برداری هستید پیدا می‌شوند و می‌گذارید نشانه‌های محیط و کنجکاوی خودتان شما را راهنمایی کنند. Ghost of Tsushima به‌طور کامل در سطح فیلم‌های کلاسیک درجه یک و استاندارد کلاسیک نیست، اما خیلی از مواقع مطمئنا مثل آن‌هاست."

Digitally Downloaded: 60/100

"و بالاخره پس از نوشتن تمام 5500 کلمه در این نقد به یک معما رسیدم. از یک طرف، درست مثل The Last of Us 2، لحظه به لحظه گیم‌پلی Ghost of Tsushima برای من عالی و شدیدا سرگرم کننده بود، هرچند که ایده‌های آن را بارها در بازی‌های دیگر دیده‌ایم. بازی‌های جهان آزاد به‌طور کلی به ایده‌های جدید نیاز دارند. اگر بقیه بازی‌های انحصاری Sony در چند سال اخیر را بازی کرده باشید، پس Tsushima هیچ کاری نمی‌کند که شما سوپرایز شوید، اما همین کارها را هم طوری انجام داده که به اندازه شمشیر یک سامورایی تمیز و تیز هستند و اساسا لذت‌بخش است. نمی‌دانم چطور به اندازه کافی روی این موضوع تاکید کنم: این بازی اساسا لذت‌بخش است. با این حال، هرچقدر که با روایت داستانی Last of Us 2 مشکل داشتم، اما آن بازی داستانی آمریکایی بود که توسط خود آمریکایی‌ها گفته شده بود و تم و اساس درستی از غرب ارائه کرده بود. در مقابل، Ghost of Tsushima در تمام عناصر روایت داستانی خود به مشکل می‌خورد. Sucker Punch تصمیم گرفت یک داستان تاریخی با الهام از آثار کوروساوا بسازد و چیزی تولید کرد که هم از جنبه تاریخی و هم الهام‌گیری از سبک هنری کورساوا شکست می‌خورد. بسیاری از مردم عاشق این بازی خواهند شد، اما به‌نظرم نباید از این موضوع غافل شد و این را هم باید در نظر گرفت که این محصول از نظر کیفیت هنری و سرگرم کنندگی در سطح بالایی است."

میانگین نمرات بازی از 86 نقد: 84