Menu

پیش‌نمایشی بر بازی Ghost of Tsushima

پیش‌نمایشی بر بازی Ghost of Tsushima

“به قلم شهاب زارعی”

سرزمین اسرارآمیز ژاپن و سامورایی‌هایش همیشه یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی بوده‌اند که سینما و صنعت گیم به آن می‌پردازد. خصوصاً در بازی‌های ویدیوئی، بارها شاهد نمایش اغراق‌آمیز سامورایی‌ها و نینجاها به عنوان جنگجویان افسانه‌ای بوده‌ایم. اما پس گذشت سال‌ها و با انتشار Ghost of Tsushima بنظر می‌رسد بالاخره شاهد عنوان سامورایی خواهیم بود که ریشه در واقعیت دارد و آماده است تا به این منظور، از تمام قدرت نسل ۸ استفاده کند. حال، چیزی به انتشار جدیدترین عنوان انحصاری PlayStation باقی نمانده و بزودی ساخته‌ی استودیوی Sucker Punch Productions—خالق سری Infamous—در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. این عنوان جاه‌طلبانه که وسیع‌ترین سازه‌ی این استودیو نیز هست، توانست با جلوه‌های بصری زیبا و موضوع منحصربه‌فردش فوراً توجه‌ها را به خود جلب کند و بدون شک خیلی‌ها تا عرضه‌اش لحظه شماری می‌کنند. برای مروری بر اطلاعات موجود این عنوان و پیش‌بینی‌ها و انتظارات ما درباره آن، با پردیس‌گیم همراه باشید.

روایت بازی به دوران حمله‌ی مغول‌ها به ژاپن باز می‌گردد. مغول‌ها که چین و کره را به تصرف خود درآورده بودند، از ژاپن خواستند تا خراج‌گذار امپراتوری‌شان شود اما ژاپن حاضر به این کار نشد. مغول‌ّها نیز در عوض برنامه حمله به ژاپن را چیدند و برای آماده‌سازی حمله به سرزمین‌های اصلی ژاپن، ابتدا جزیره‌ی کوچکی بنام تسوشیما را به تصاحب خود درآوردند. در این زمان ژاپن راضی بود که وظیفه دفاع را بر عهده‌ی نیروهای کوچک فرمانروایان محلی بگذارد؛ مسئله‌ای که باعث شد سامورایی‌هایی که برای شرف و مبارزه‌ی رو در رو ارزش قائل بودند، هیچ شانسی برای پروزی در برابر ارتش عظیم مغول‌ها نداشته باشند. جین، شخصیت اول Ghost of Tsushima نیز یکی از این سامورایی‌هاست که طعم تلخ شکست را چشیده و ایمان خود را به راه و رسم سامورایی‌ّها از دست داده است.

در واقع طبق آنچه از این بازی دیده‌ایم، پایبندی به رسوم گذشته سامورایی یا کنار گذاشتن‌شان برای تبدیل شدن به یک شبح کشنده از تم‌ّهای اصلی آن است. همانطور که در تریلر State of Play دیدیم، جین می‌تواند جنگجوی با شرف و ماهری باشد که مستقیم با دشمنانش روبرو شده و آن‌ها را به مبارزه دعوت می‌کند. او همچنین می‌تواند قاتل خاموشی باشد که نامش دشمنان را به وحشت می‌اندازد. انتظار می‌رود درخت‌های مهارت جداگانه‌ای برای این ۲ نوع سبک بازی وجود داشته باشد و بازیکن بتواند بر حسب سلیقه تلفیقی از آن ۲ را انتخاب کند. اما با توجه به اینکه شرف جین در تریلرهای موجود نقش مهمی داشته‌اند باید دید سبک هرکس تا چه اندازه بر داستان بازی تأثیر خواهد گذاشت. امیدواریم سازندگان با در نظر گرفتن پایان بد برای یکی از این سبک‌ها انتخاب‌هایمان را محدود نکنند، ولی در عین حال بتوانند به خوبی تأثیرشان را در داستان نشان دهند.

اما برسیم به موضوع پیاده‌سازی این سبک‌های بازی در گیم‌پلی. مطمئناً بسیاری از کسانی که تریلر رونمایی این بازی را تماشا کردند فوراً یاد و خاطر سری Assassin’s Creed برایشان نمایان شد؛ مسئله‌ای که در جدیدترین تریلر بازی نیز دیده می‌شود. شما به عنوان شبح قادر هستید به پشت‌بام خانه‌ها بروید و با فشار یک دکمه، دشمنان هایلایت شده را ترور کنید. حتی الهامات از این عنوان یوبی‌سافت در سبک سامورایی هم دیده می‌شود؛ با این تفاوت که از سبک اکشن‌تر عناوین ابتدایی AC بیشتر الگو برداری شده و شاهد کشندگی بالای سلاح‌ها هستیم. البته این مسئله به منزله ضعف بازی نبوده و همانطور که در عنوان Shadow of Mordor دیدیم، این الهامات به منزله‌ی منحصربه‌فرد نبودن بازی نیستند. در کل امیدواریم مبارزات بازی به خوبی منعکس کننده‌ی موضوع و تم جالب آن باشند و شبح و سامورایی، هر دو شاهد چالش‌های خاص خود باشند.

بخش گشت و گذار و اکتشاف بازی نیز برای طرفداران بازی‌های یوبی‌سافت و در کل اوپن‌ورلد ناآشنا نیست. Ghost of Tsushima جهان باز بزرگ و زیبایی را پیش روی ما می‌گذارد که پر از فعالیت‌های جانبی مثل کشف معابد رها شده و فتح پایگاه‌های دشمن می‌باشد. این بخش از نظر محتوا بنظر می‌رسد مطابق بازی‌های مشابه باشد اما نکته‌ای که آن را متمایز کرده، توجه ویژه‌ی سازندگان به Immersive بودن آن است. رابط کاربری این بازی کاملاً مینیمالیست طراحی شده و بجای نشانگر و قطب‌نما، از سرنخ‌های طبیعی استفاده شده. برای مثال بازیکنان قادرند با دنبال کردن مسیر وزش باد، به مقصدی که از پیش تعیین کرده‌اند بروند و یا با دنبال کردن پردندگان، حیوانات وحشی و ستون‌های دود، مکان‌های جدید و جالبی را کشف کنند. این مسئله بدون شک تأثیر مثبتی در بازی خواهد داشت و شما را در دنیای خود غرق خواهد کرد.

آخرین مکانیک قابل توجه بازی لباس و زره جین است. به گفته‌ی سازندگان، هر یک از پوشش‌های جین مکانیک‌های جدیدی در اختیار او می‌گذارند که می‌توانند مکمل سبک بازی شما باشند. با توجه به این توضیحات، این لباس‌ها در ساده‌ترین حالت امتیاز سپر یا مخفی‌کاری بیشتری به بازیکن می‌دهند و در حالت ایده‌آل، توانایی‌های خاص و منحصربه‌فردی در اختیارمان می‌گذارند. نتیجه‌ی نهایی هرچه باشد از یک چیز مطمئن هستیم: این پوشش‌ها بسیار نمادین و جذاب هستند و فوراً یاد و خاطر فیلم‌های سامورایی را در ذهن‌مان زنده می‌کنند. این امر در کنار موسیقی و Photo Mode بازی، به خوبی الهامات اصلی سازندگان را در طراحی جنبه‌های مختلف آن نشان می‌دهد.

بله، بنظر می‌رسد سازندگان قصد باز‌آفرینی تجربه‌ی بیادماندی فیلم‌های سامورایی را داشته‌اند. وزش برگ‌ها در باد، دوئل در چمن‌زار و موسیقی دلخراش فلوت چوب بامبو، همگی اتمسفر خاص این فیلم‌ها را ایجاد می‌کنند. حتی یک حالت سیاه و سفیدی نیز برای بازی در نظر گرفته شده که بسیار فراتر از یک فیلتر ساده بر روی صفحه است و طوری طراحی شده تا نماینگر فیلم‌های سنتی باشد. تمام این زیبایی‌های موجود در بازی نیز توسط Photo Mode قدرمتند بازی که توانایی‌های بالایی چون تنظیم جهت وزش باد دارد، قابل ضبط هستند. در نهایت نیز قادر هستید با تلفیق صداپیشگی ژاپنی و زیرنویس انگلیسی تجربه‌ی اصیل‌تری برای خود رقم بزنید.

با توجه از آنچه تابحال از Ghost of Tsushima دیده‌ایم، با بازی خوش‌ساخت و خلاقانه‌ای طرف هستیم. امیدواریم سیستم نبردها به همان اندازه که به نظر می‌آیند روان و سرگرم کننده بوده و سبک‌های سامورایی و شبح به خوبی با داستان بازی ترکیب شده باشند. ما همچنین انتظارات زیادی از شخصت‌پردازی بازی داریم و امیدوار هستیم که داستان جین و همراهانش برای سال‌ها در نظرمان باقی بماند. این بازی ۱۷ جولای به صورت انحصاری برای کنسول PS4 عرضه خواهد شد. در این پیش‌نمایش سعی کردیم خلاصه‌ای از اطلاعات موجود از بازی، به همراه پیش‌بینی‌ها و انتظاراتمان را در اختیارتان بگذاریم. برای مرور پر جزییات‌تری از اطلاعات منتشر شده از این بازی می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

بازبینی تصویری:

احتمالاً آزادسازی مناطق مختلف جزیره تسوشیما از مکانیک‌های مهم بازی باشد.

مناظر بسیار زیبا و نقاشی‌گونه‌ای در بازی وجود دارد.

ترور کردن دشمنان ما را بیاد بازی‌های گذشته‌ی Assassin’s Creed می‌اندازد.

شهرت شبح، دشمنان را به وحشت می‌اندازد.

بنظر می‌رسد فعالیت‌هایی نظیر نابودی و تسخیر پایگاه‌های دشمن در بازی وجود دارد.

بخش Photo Mode بازی بسیار قدرتمند به نظر می‌رسد.

فیلم‌های قدیمی سامورایی از جمله الهامات اصلی بازی هستند.