Menu

تجربه ما از Early Access بازی Main Assembly

تجربه ما از Early Access بازی Main Assembly

"به قلم علیرضا آب‌روشن"

این پیش‌نمایش براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

بازی‌های زیادی عرضه شده‌اند که با تکیه کردن بر ساخت و ساز، از روش‌های مختلفی بازیکن را به چالش می‌کشند. به عنوان مثال شاهد بازی بسیار معروف و پرمخاطب Minecraft هستیم که توانسته با ارائه یک سیستم ساخت و ساز بسیار گسترده ولی کاملاً ساده، بازار را قبضه کند. عنوانی دیگری که موفقیت بسیار زیادی را کسب کرده و از یک سیستم ساخت ساز نسبتاً جالب استفاده می‌کند، Fortnite است. البته شاید در نگاه اول ساخت و ساز هسته اصلی بازی نباشد اما در سطوح حرفه‌ای کاملاً متوجه اهمیت ساخت و ساز خواهید شد. برای فهمیدن این امر تنها کافیست تا نگاهی به استریم‌های این بازی انداخت و متوجه دقت و سرعت عمل بالا در این ساخت و ساز شد. اما در نهایت این دو عنوان روش‌های بسیار متفاوتی را برای پیاده سازی المان‌های ساخت و ساز در نظر گرفته و هر کدام به نحوه کاملاً متفاوتی مخاطب را به چالش می‌کشند. این دو عنوان تنها موارد بسیار موفق دارای المان‌های ساخت و ساز نیستند و با اینکه تعداد عناوین زیادی نیز ساخته شده‌اند که هر کدام به نوعی از این المان‌ها استفاده می‌کنند، هنوز هم شاهد ایده‌های جدید و پیشرفت زیادی در این الما‌ن‌ها هستیم.

به تازگی، بازی جدیدی به نام Main Assembly توسط استودیو Bad Yolk Games ساخته شده و توسط Team17 Digital که سابقه درخشانی در حمایت از جواهرات مستقل داشته، به صورت دسترسی زود هنگام به نشر رسیده است. در این عنوان، در نقش یک ربات قلقلی قرار می‌گیرید که یک سازنده بسیار حرفه‌ایست، اما سازنده چیست؟ هر گونه وسیله نقیله رباتیک. منظور این است که شما توانایی ساخت به عنوان مثال لامبورگینی واقعی را ندارید اما می‌توانید ماشین کنترلی آن را بسازید.

همانند بازی Minecraft، بیشتر وقت خود را مشغول ساخت و ساز هستید اما تفاوت اصلی این دو بازی، به پیچیدگی سیستم ساخت و ساز بازی بر می‌گردد. در Main Assembly، شاهد پیچیدگی بسیار زیادی برای سیستم ساخت و ساز هستیم و می‌توان آن را حتی به نرم افزارهایی مانند Solid Works یا Autocad تشبیه کرد. خوشبختانه بر خلاف دو نرم افزار یاد شده شاهد یک طراحی خشک نیستیم و فان بودن در تمام لحظات طراحی شما وجود خواهد داشت. قاعدتاً چنین بازی پیچیده‌ای نیاز به کمی تمرین برای مسلط شدن به المان‌های مختلف و همچنین یک بخش آموزشی پر محتوا دارد که هر دو مورد در این عنوان به خوبی پیاده سازی شده‌اند. بخش آموزشی بازی از basic‌ترین حالت ممکن شروع می‌شود و با توضیح دادن موارد مختلف، کم کم شما را آماده رهاسازی در دنیای وسیع خود می‌کند.

این بازی صرفا به ساخت و ساز محدود نمی‌شود و بخش تست ماشین‌های ساخته شده نیز از اهمیت‌ بسیار بالایی برخوردار است. برای این بخش، دو حالت در نظر گرفته شده است. حالت اول که Challenge نام دارد، شامل ماموریت‌های متنوعی شده که برای هر کدام باید مدلی خاص از وسلیه نقلیه را بسازید و با آن، چالش‌های مختلفی را تکمیل کنید. به عنوان مثال یک چالش ساختن وسلیه‌ایست که بتواند از دری با اندازه مشخص عبور کند یا چالشی دیگر، هل دادن آدمک‌ها به داخل گودال‌هاست. این چالش‌ها به ۲ صورت به بازیکن ارائه می‌شوند: مدل اول چالش‌های محیطی است که باید وسیله نقلیه را طوری طراحی کنید تا مناسب عبور از سطوح مختلف و مکان‌هایی خاص باشد و مدل دوم، بر اساس وجود ۳ ستاره است که برای تکمیل هر کدام باید کاری خاص را انجام دهید. چالش‌های مختلف به وسیله باز کردن قطعات مختلف برای ساختن وسایل نقیله پیشرفته‌تر، بازیکن را جایزه می‌دهند. حالت دوم بازی Sandbox نام دارد که شما را در دنیای بسیار وسیع با موانع مختلف مانند پیست اسکی قرار می‌دهد و همه قطعات نیز به صورت پیشفرض باز هستند. در این حالت باید هر چیزی که دوست دارید پیاده کرده و در دنیای وسیع از آن لذت ببرید.

در این بازی می‌توان هواپیما و هلیکوپتر نیز ساخت. البته بنده نتواستنم زیرا دانش بالا و مهارت بسیار زیادی را می‌طلبید اما این نکته نشان دهنده وسعت و عمق آن است. این موارد به لطف فیزیک بسیار دقیق و واقع گرایانه بازی امکان پذیر شده و برای این که بتوانید هواپیما را به پرواز در بیاورید، باید ایرودینامیک را به صورت کامل و دقیق پیاده سازی کنید. خوشبختانه بازی از Workshop پشتیبانی می‌کند و این باعث شده تا اگر مورد خاصی را نتوانید بسازید، از ساخته دیگران استفاده کنید. در این بخش می‌توانید تا خلاقیت دیگران تست کرده و همین بخش به تنهایی ارزش بازی را چندین برابر می‌کند.

یک خوبی بخش ساخت و ساز بازی این است که با وجود پیچیدگی بسیار زیادش، شما را مجبور به استاد شدن در این بخش نمی‌کند و هر کس با توجه به توانایی‌ها و استعداد خود می‌تواند تا وسیله‌ای زیبا بسازد و از آن لذت ببرد. در واقع این بخش راحت برای فهمیدن اما سخت برای استاد شدن است. برای اشاره به عمق گیم‌پلی در ساخت و ساز بازی تنها ذکر چند مثال کافیست. موتورهای مختلفی در اندازه‌های متفاوت برای استفاده وجود دارند و سرعت چرخش هر کدام را می‌توان به صورت جداگانه تنظیم کرد. قابلیت برنامه ریزی برای این قطعات وجود دارد و به عنوان مثال می‌توان مشخص کرد که در صورت عقب‌گرد موتور A، موتور B به سمت جلو حرکت کند. انواع مختلفی از کمک فنر برای شخصی‌سازی هر چه بیشتر وسیله وجود دارد و از کمک فنر‌های خشک و مخصوص مسابقه تا کمک‌ فنر‌های Off Road را شامل می‌شود همچنین انواع چرخ در سایز‌های متفاوت برای محیط‌هایی مختلف در نظر گرفته شده است. انواع مختلفی Material برای جنس بدنه از فیبر کربن تا آهن و پلاستیک قرار داده شده است و وزنه‌های مختلف در سایزها و وزن‌های متفاوت برای بالانس کردن و چسبندگی وسیله استفاده شده است. قابلیت رنگ آمیزی بدنه و قطعات نیز امکان‌پذیر بوده و بسیاری موارد دیگر. اگر بخواهم این موارد را ادامه دهم، می‌توانم تا به راحتی یک مقاله ۱۰ هزار خطی برای امکانات مختلف و نحوه استفاده‌شان بنویسم اما این موارد را به خودتان می‌سپارم، زیرا یکی از لذت‌های بازی کاوش کردن و فهمیدن کاربرد قطعات مختلف است.

در زمینه گرافیک عملکردی قابل قبول را شاهد هستیم و گرافیک کارتونی بازی باعث شده تا بتوان در همه سنین از آن لذت برد اما به شخصه ترجیح می‌دادم تا در یک بازی با این امکانات شاهد یک گرافیک واقع‌گرایانه باشم و بتوانم هر چه بیشتر از ساخته‌های خود لذت ببرم. البته این درخواست کاملاً غیر مقعول است زیرا با یک بازی مستقل مواجه هستیم که به طور حتم بودجه و زمان مورد نیاز برای این‌کار را در اختیار ندارد. در زمینه صداگذاری نیز عملکرد خوبی را شاهد هستیم و صداگذاری موتورها با اینکه مانند واقعیت نیست ولی کار خود را انجام می‌دهند. صدای حرکت نیز برای روی سطوح مختلف تا حدی حس آن سطح را القا می‌کنند و موسیقی‌های بازی نیز متناسب با محیط‌ها و اتمسفر آن است.

دو نکته وجود دارد که متأسفانه در بازی غایب هستند و امیدوارم تا در آینده به آن اضافه شوند. هر دو مورد نیز به بخش آنلاین بازی مربوط هستند چرا که باید گفت که Multiplayer در بازی وجود ندارد. مورد اول که امیدوارم در آینده به این بازی Early Access اضافه شود، قابلیت مسابقه دادن با دیگر بازیکنان و به رخ کشیدن ساخته‌های خود است که صرفاً همین مورد باعث می‌شود تا بازی در سبک خود به یکی از بهترین‌ بازی‌های موجود تبدیل شود. مورد دیگر نیز اضافه شدن مسابقات ماشین‌های جنگی به بازی است. در حال حاضر یک سلاح برای ماشین‌ها وجود دارد که با آن می‌توان سنگ‌ها را خورد کرد. تصور کنید که انواع سلاح‌های مختلف به بازی اضافه شود و بتوان با ساخت ماشین‌های جنگی به رقابت با دیگران پرداخت. حتی فکر کردن به آن نیز باعث ایجاد اشتیاق می‌شود.

در نهایت باید گفت که Main Assembly یک بازی بسیار فوق‌العاده با ایده‌ای ناب بوده که حتی همین الان نیز بسیار سرگرم کننده است و می‌تواند با اضافه کردن بخش Multiplayer به یک شاهکار تمام عیار تبدیل شود. این بازی در حال حاضر به صورت دسترسی زودهنگام در پلتفرم استیم موجود است و قرار است تا ظرف یک سال از دسترسی زودهنگام خارج شود. همچنین اطلاعاتی از انتشار بازی روی کنسول‌ها منتشر نشده است.