Menu

پیش‌نمایش و تجربه اختصاصی ما از بازی Skully

پیش‌نمایش اختصاصی بازی Skully

“به قلم علیرضا آب‌روشن”

نسخه مخصوص پیش‌نمایش بازی توسط ناشر آن در اختیار پردیس‌گیم قرار گرفته است.

تصور کنید که یک جمجمه شاد و خندان هستید و می‌خواهید تا یک جزیره پر از رمز و راز را زیر و رو کنید. Skully عنوان ساخته شده توسط Finish Line Games دقیقاً همین است! یک عنوان پلتفرمر که شما را در نقش یک کله‌ی اسکلتی قرار می‌دهد و می‌خواهد تا غلت بخورد و به پیش رود. یک بازی ماجراجویی با دنیایی رنگارنگ که که شاید در نگاه اول بسیار کودکانه به نظر برسد اما تجربه آن حتی برای بزرگسالان نیز خالی از لطف و لذت نیست. این را برایتان تضمین می‌کنم، بخصوص که بعضی از قسمت‌های پلتفرمینگ بازی نوید تجربه‌ای بسیار چالش برانگیز را می‌دهند که احتمالاً بسیاری از کودکان در انجام آن به مشکل بر‌خواهند خورد.

با توجه به نسخه پیشنمایش، انتظار می‌رود تا شاهد داستان مهمی نباشیم و تنها برای بی‌معنی نبودن دنیای بازی تعریف شده باشد. مقدمه داستان به این صورت است که یک فردی از جمجمه ما می‌خواهد که سراغ سه تن از فرمانروایان جزیره رود، آن‌ها را با غافلگیری شکست دهد و می‌گوید که خودش برای اینکار بسیار ضعیف است. سپس نام Skully را برای جمجمه انتخاب می‌کند و قول می‌دهد که اگر در کارش موفق شود، کمک می‌کند تا از دریا عبور کرده و به هر خواسته‌ای که دارد برسد. با توجه به چنین شروع ساده‌ای و تمرکز بازی روی قسمت‌‌های ماجراجویی آن، کاملاً بعید است که داستان قشنگی را شاهد باشیم اما این نکته چیزی نیست که باعث شود تا این بازی را دست کم بگیریم. شاید بتوان گفت که تصمیم سازندگان کاملاً به جا بوده و بهتر است تا تمرکز و وقت و هزینه روی داستان این بازی تلف نشود زیرا شاهد یک عنوان مستقل هستیم که از بودجه‌ای محدود استفاده می‌کند. در این مدل از بازی‌ها، بهتر است تا روی گیم‌پلی هزینه شود تا داستان آن به این علت که این دست عناوین بیشتر با گیم‌پلی خود در ذهن می‌مانند تا داستان.

در نسخه دمو بازی شاهد ۲ چپتر هستیم. اولی برای آموزش گیم‌پلی و روایت مقدمه داستان در نظر گرفته شده و دومی برای گسترش و معرفی المان‌های گیم‌پلی. هدایت Skully درست مانند کنترل کردن یک توپ متحرک است که قابلیت پریدن نیز دارد. نکته‌ای که وجود دارد این است که Skully درست است که جمجمه می‌باشد، اما هسته او از گل تشکیل شده و در واقع نقش جان او را دارد. این مورد باعث شده تا آب در بازی دشمن اصلی شما باشد. با برخورد و ماندن هر چند مدت زمانی کم در آب، شاهد مرگ Skully و بازگشت به چک‌پوینت هستیم. سازندگان توانسته‌اند تا در این ۲ چپتر به خوبی نشان دهند که آب چیزی خوب نیست و دشمن اصلی شماست. به عنوان مثال در جایی از جزیره شاهد یک آبشار هستیم و راوی داستان می‌گوید که «به‌به! چه سخره‌ای! چه گلی! چه منظره و چمنی! ولی لعنت به اون آبی که داره از بالا می‌ریزه و این راه زیبا رو غیر قابل دسترسی کرده! چرا چنین چیز زشتی اصلاً وجود خارجی داره!» یک نکته جالبی که از این قسمت می‌توان برداشت کرد، درس زندگیست. در واقع سازندگان توانسته به خوبی این مفهوم را منتقل کنند که هر چیزی که برای ما حیاتی است، ممکن است تا مورد تنفر دیگران واقع شود و هر ۲ دیدگاه هم معایب خود را خواهند را داشت. البته متأسفانه این مدل اشارات چیزی نخواهند بود که کودکان بتوانند به خوبی آن را درک کنند و شاید بهتر بود روش مستقیم‌تری را برای انتقال این مدل مفاهیم در پیش بگیرند.

کنترل Skully بسیار سریع و روان است و حس رانندگی با یک ماشین کارتینگ را می‌دهد و در واقع هدایت او مانند بازی‌هایی همچون Crash Team Racing می‌باشد. طراحی نقشه بازی نیز به گونه‌ای انجام شده تا به بهترین نحوه ممکن از کنترل Skully لذت ببرید. رمپ‌های زیادی نیز وجود دارد که رد شدن از‌ آن‌ها بسیار لذت‌بخش بوده و پیچیدن را بسیار سرعت می‌بخشند. در کل طراحی نقشه‌های بازی بسیار خوب بوده اما باید گفت که این بازی جهان باز نیست و سعی شده تا طراحی کلاسیکی با بهره گیری از بازی‌های ماجراجویی زمان PS2 داشته باشد. اشتباه نکنید، این مورد به معنی این نیست که شاهد یک عنوان تاریخ مصرف گذشته باشیم بلکه به معنی آن است که سازندگان سعی کرده‌اند تا با بکار گیری جادویی که در عناوین قدیمی وجود داشت، یک بار دیگر حسی بسیار خوب را برای مخاطبان ایجاد کنند. برای مثال شاهد انواع سوراخ و سمبه‌های مختلف برای گشت و گذار و پیدا کردن چیزهای مختلف هستیم که لذت گشتن را دوچندان می‌کنند. همچنین آیتم‌های مختلفی نیز برای بدست آوردن وجود دارند که در نسخه دمو محدود به گیاهانی می‌شدند که با به دست آوردنشان عکس‌های هنری مختلف بازی باز می‌شوند.

اما گیم‌پلی به همین جمع کردن آیتم‌ها و حرکت در غالب یک توپ جمجمه‌ای ختم نمی‌شود. بخش بسیار مهم بازی پلتفرمینگ آن است که با معرفی و بدست آوردن قابلیت‌های مختلف ارتقا پیدا می‌کنند. برای مثال می‌توان روی دیوارهایی که چمن دارند راه رفت یا باید از سنگ‌هایی که با ترتیب خاص قرار گرفته و دور آن‌ها آب است، عبور کرد. اما نکته‌ای باعث درخشش بازی در این بخش می‌شود بدست آوردن فرم‌های جدیدی است که Skully می‌تواند به آن‌ها تبدیل شود و در واقع عاملیست که باعث شاخ و برگ دادن به گیم‌پلی بازی و جلوگیری از تکراری شدن آن می‌شود.

در نسخه دمو تنها یک فرم وجود دارد اما در نسخه اصلی شاهد فرم‌های مختلفی خواهیم بود. فرمی که در دمو قابل دسترسی بود، تبدیل شدن Skully به یک گالم که از گل ساخته شده بود و این تبدیل باعث تغییرات بسیاری در گیم‌پلی بازی می‌شود. تفاوت عمده کاهش شدید چابکی و همچنین عدم دسترسی به بعضی از مناطق به علت جثه بزرگ است، ولی در عوض آن قابلیت‌های تهاجمی و زور بسیار زیادی را بدست ‌خواهید آورد. راه‌های مختلفی که با دیوارهای سنگی یا پل‌هایی که روی هوا قرار داشتند، بسته شده بود دیگر مانعی برای جلوگیری از پیشرفت نیستند. با معرفی این فرم یک قابلیت دیگر نیز بدست می‌آورید و آن‌هم حمله از راه دور با موج حاصله از کوبیدن روی زمین است. طبیعی است که زمانی که یک قابلیت تهاجمی بدست می‌آورید، دشمنانی نیز به بازی اضافه شوند و وقتی که دشمن اصلی شما آب است، چه چیزی بهتر از قطره‌های آب تپلی خواهند بود که این ور و آن ور می‌روند و خود را منفجر می‌کنند؟ و در ادامه شاهد معرفی نوعی از این تپل‌ها خواهیم بود که قطره آب شلیک می‌کنند!

گرافیک بازی ‌قطعاً زیباست و مناظر خوبی را به نمایش می‌گذارد اما باید گفت که از لحاظ فنی بیشتر نسل هفتمی است تا یک بازی در اواخر نسل هشت. البته این مورد باعث شده تا اجرای آن بسیار روان باشد و با این که تعریف چندانی ندارد، اما باز هم زیباست و شادابی خاص خود را دارد. متأ‌ٔسفانه تنها قسمتی از بازی که من را ناامید کرد بخش صداگذاری بازی بود. در کل صداپیشگی راوی قابل قبول است ولی غیر از آن بقیه بخش‌ها به خصوص موسیقی ضعیف بود. چیزی که من را بسیار اذیت کرد، این بود که در طول یک ساعت دمو تنها یک آهنگ پخش می‌شد و کاملاً خسته‌ام کرد.

در نهایت باید بگویم که Skully یک عنوان بسیار زیبا و دوست داشتنی است که تا عرضه آن نیز مدت زمان زیادی نمانده و در تاریخ چهارم آگوست ۲۰۲۰ برای پلتفرم‌های PC، کنسول‌های نسل هشتم و نینتدو سوییچ عرضه خواهد شد و نوید یک ماجراجویی لذت بخش را می‌دهد.