Menu

معرفی بزرگان| امی هنین

معرفی بزرگان

امی هنینگ

"به قلم رضا خلف چعباوی"

عرض ادب و احترام خدمت کاربران و دوستداران رسانه تحلیلی-خبری پردیس گیم. در این سری مقالات قصد داریم در هر قسمت به معرفی یک فرد شاخص و تأثیرگذار در هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی و رسانه بپردازیم. در مقاله قبلی به معرفی سودا51 پرداختیم و اینبار به سراغ خانم امی هنینگ (Amy Hennig) رفته‌ایم. قبل از هر چیز باید اشاره کنم که احتمالاً تلفظ صحیح نام ایشان "هننیگ" باشد اما چون همه جا از هنینگ استفاده شده بود، ما هم برای راحتی کار و تلفظ راحت‌تر از هنینگ استفاده کردیم. ایشان برای کارگردانی و خلق مجموعه‌هایی چون Legacy of Kain، Jak And Daxter و Uncharted شناخته شده هستند.

مقدمه

شاید در نگاه اول جهش از بازی‌سازان ژاپنی به غرب و پرداختن به خانم امی هنینگ کمی عجیب به نظر برسد. اما همانطور که شما عزیزان نیز مستحضر هستید، تعداد بازی‌سازان بزرگ ژاپنی بسیار زیاد است و برای اینکه فضایی عوض کنیم و تنوعی ایجاد کنیم، تصمیم گرفتیم که بازی‌سازان غربی نیز نگاهی بیاندازیم—و چه کسی بهتر از خانم امی هنینگ دوست‌داشتنی. به این بهانه می‌توانیم نگاهی تحلیلی هم داشته باشیم به حضور زنان در هنر-صنعت بازی‌سازی.

با وجود آنکه در نگاه اول شاید سرگرمی بازی‌های ویدئویی امری پسرانه به نظر آید، اما جالب است بدانید که طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده در کشور آمریکا دخترها/خانم‌ها بیش از 50% آمار بازی‌بازان را به خود اختصاص داده‌اند. طبیعتاً این آمار در دیگر نقاط هم با درصدی کم و بیش مشابه قابل تعمیم است. این حضور پر رنگ خانم‌ها در عرصه هنر-صنعت بازی‌سازی نیز خود را نشان می‌دهد. درست است که در حال حاضر بر طبق آخرین آمارها خانم‌ها فقط 20% بازی‌سازان را تشکیل می‌دهند اما آن‌ها از همان سال‌های آغازین حضور فعالی داشته‌اند. از جمله پیشگامان عرصه بازی‌سازی می‌توان به خانم Carol Shaw اشاره کرد. که به همراه خانم امی هنینگ سرشناس‌ترین و تاثیرگذارترین خانم‌ها در هنر-صنعت بازی‌های ویدیویی می‌باشند.

خانم "کارول شاو" که از معروفترین پروژه‌های ایشان می‌توان به بازی بسیار خاطره‌انگیز River Raid اشاره کرد، از جمله اساتید بزرگ بازی‌سازی و برنامه‌نویسی هستند. ایشان در سال ۲۰۱۷ جایزه بسیار با ارزش "نماد صنعت" (Industry Icon) را به پاس یک عمر خدمت از مراسم معتبر The Game Awards دریافت کردند. دلیل اینکه در این مقاله به طور کامل به این اسطوره (خانم کارول شاو) نپرداختیم این است که خانم امی هنینگ در حال حاضر به سبب جدید بودن و ملموس بودن عناوینشان، بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین بازی‌ساز خانم هستند. این شما و این معرفی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بازی‌سازان حال حاضر خانم استاد امی هنینگ.

زندگی شخصی

خانم امی هنینگ کارگردان و نویسنده سرشناس آمریکایی و متولد سال ۱۹۶۴ میلادی می‌باشد. ایشان فارغ‌التحصیل دانشگاه برکلی، کالیفرنیا در رشته ادبیات انگلیسی می‌باشند. خانم هنینگ برای تحصیلات تکمیلی رشته فیلم‌سازی در دانشگاه سان‌فرانسیسکو را انتخاب کردند. در اواسط دوره فیلم‌سازی خانم هنینگ برای اینکه هزینه تحصیل خود را تأمین کند رو به کارهای مختلفی می‌آورد، از آنجایی که ایشان در کلاس‌های فیلم‌سازی آشنایی مختصری با انیمیشن‌سازی و برنامه‌نویسی پیدا کرده بودند، به عنوان طراح به شرکت آتاری ملحق شدند. بازی ElectroCop از جمله اولین پروژهای ایشان در بدو ورود به هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی بود. تجربه کار کردن بر روی ElectroCop این احساس را به خانم هنینگ داد که دنیای بازی‌های ویدئویی مکان مناسب‌تری به نسبت فیلم‌سازی برای ایشان است و بلافاصله از ادامه تحصیلات فیلم‌سازی منصرف شدند.

خانم امی هنینگ اذعان کردند که مدرک تحصیلی ایشان در رشته ادبیات و فیلم‌سازی به ایشان کمک کرده است: “هر چیزی که به عنوان یک فارغ‌التحصیل رشته ادبیات انگلیسی و دانش‌آموخته فیلم‌سازی درباره تدوین، ویرایش، نما و زبان فیلم یاد گرفتم در کارم مؤثر بوده است، اما به شیوه‌ای که تصورش را نمی‌کردم."

آثار

خانم امی هنینگ از ۱۹۸۰ میلادی در هنر-صنعت بازی فعالیت می‌کند. ایشان شروع فعالیت خود را به عنوان نقاش و انیماتور آغاز کرد و عناوین اولیه ایشان را بیشتر بازی‌های Nintendo Entertainment System تشکیل می‌دادند. از جمله اولین پروژه‌های ایشان می‌شود به بازی ElectroCop اشاره کرد—عنوانی منتشر نشده برای Atari 7800. در ادامه فعالیت خود به عنوان نقاش و انیماتور، خانم هنینگ به شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) پیوستند. در آنجا بر روی بازی‌هایی چون Bard Tale 4 و Desert Strike فعالیت کرده‌اند. ایشان بعداً به مقام طراحی و کارگردانی بازی‌های ویدئویی نائل آمدند. دو سال پس از آغاز فعالیت در الکترونیک آرتز خانم هنینگ در حال کار بر روی بازی Michael Jordan: Chaos in the Windy City بودند که به یک‌باره طراح ارشد بازی از تیم جدا شد و این وظیفه به خانم هنینگ سپرده شد.

تقریباً در اواخر دهه ۹۰ میلادی بودی که ایشان به استودیو کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics) نقل مکان کرده و خانم هنینگ در آنجا با همکاری Silicon Knight به روند ساخت بازی Blood Omen: Legacy of Kain کمک کردند. در ادامه ایشان به عنوان کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده دنباله بازی یعنی Legacy of Kain: Soul Reaver ایفای نقش کردند. همچنین ایشان کارگردانی و نویسندگی عناوینی چون Soul Reaver 2 و Legacy of Kain: Defiance را نیز بر عهده داشتند.

خانم هنینگ کریستال داینامیکس را برای ایفای نقش به عنوان مدیر نوآوری (Creative Director) در استودیو ناتی‌داگ، ترک کردند. [توضیح در مورد " Creative Director"، تعريف ثابت و مشخصی برای این جایگاه شغلی در دسترس نیست و به فراخور شرکت و استودیو فرق می‌کند. اما از وظایف اصلی این رسته شغلی می‌توان به ایده‌پردازی، هدایت و تعیین خط مشی اصلی پروژه اشاره کرد.]

خانم هنینگ در ناتی‌داگ قبل از کارگردانی بازی Uncharted: Drake's Fortune در ساخت مجموعه بازی Jak and Daxter نیز مشارکت داشتند و در ادامه فعالیت ایشان به عنوان نویسنده اصلی و کارگردان خلاقیت مجموعه بازی Uncharted ایفای نقش کردند. خانم هنینگ در روند ساخت بازی Uncharted 2: Among Thieves هدایت یک تیم ۱۵۰ نفره را در کنار وظیفه نویسندگی بر عهده داشتند. بعد از کارگردانی و نویسندگی بازی Uncharted 3: Drake's Deception و شروع کار بر روی بازی Uncharted 4: A Thief's End برای عرضه بر روی PS4، خانم هنینگ در سال ۲۰۱۴ با بی مهری از تیم ناتی‌داگ کنار گذاشته شدند. بعداً مشخص شد که دلیل این جدائی اختلاف با چند تن از اعضای داخلی استودیو بوده است.

شرکت الکترونیک آرتز که به شکار افراد سرشناس و نخبه معروف است و سابقه طولانی در این زمینه دارد، بلافاصله خانم هنینگ را در همان سال جذب کرد. بدین ترتيب خانم هنینگ پس از گذشت سال‌ها باز به شرکت سابقش پیوست. وظیفه خانم هنینگ آنجا این بود که در استودیو Visceral Games با همکاری با یک نویسنده دیگر که طرفدار مجموعه جنگ ستارگان بود، یعنی آقای Todd Stashwick، بر روی یک بازی برگرفته از دنیای جنگ ستارگان با اسم رمز Ragtag کار کنند. متأسفانه این پروژه ۳ سال بعد یعنی ۲۰۱۷، توسط الکترونیک آرتز لغو شد و استودیو Visceral Games را به تعطیلی کشاند. دلیل این تصمیم اشتباه از الکترونیک آرتز این بود که بازی در دست ساخت خانم هنینگ یک عنوان با محوریت بخش تک-نفره و به سبک اکشن ماجراجویی خطی، در دنیای جنگ ستارگان بود. مدیران الکترونیک آرتز بر این باور بودند که دوره‌ی بازی‌های با روایت خطی و تک-نفره به سر آمده و می‌خواستند عناصر عناوین جهان باز و بخش چندنفره را در کنار پرداخت‌های درون برنامه‌ای به همه‌ی بازی‌ها تحمیل کنند.

شرکت الکترونیک آرتز بعد از ماجرای لغو شدن بازی استودیو تعطیل شده Visceral Games، به رسانه‌ها گفت که در حال مذاکره برای ادامه همکاری با خانم هنینگ است. اما خانم هنینگ در ادامه همان سال اعلام کردند که از الکترونیک آرتز جدا شده‌اند و به یک استودیو کوچک که بر روی بازی‌های واقعیت مجازی کار می‌کنند، ملحق شده‌اند.

در سال ۲۰۱۹ بود که خانم هنینگ اعلام کردند که به Skydance Media پیوسته‌اند و قرار است در آنجا بخش جدیدی را برای ارائه تجربیات جدید و داستان محور ایجاد کنند. تجربیاتی که در عین کوتاه بودن از جذابیت و درگیرکنندگی برخوردار باشند تا مخاطب را بر سر جای خود میخکوب کنند.

سبک نویسندگی

قبل از هرچیز، با توجه به اینکه خانم هنینگ بیشتر بازی‌های خود را در سبک سکوبازی (Platformer) ساخته است، معتقد است که این اصطلاح تعریف درستی از بازی‌های جدید این سبک ارائه نمی‌دهد و یک لغت تاریخ مصرف گذشته و قدیمی است. ایشان به جای آن لغت، اصطلاح "پیمایش" را ترجیح می‌دهند؛ یعنی سبکی که در آن شما با پیمایش مسیر و موانعی با ماجراجویی‌هایی روبه‌رو می‌شوید. ایشان همچنین بر این باورند که تمرکز زیاد بر گرافیک بازی‌ها می‌تواند مانع پیشرفت بازی شود و اگر نويسندگان و طراحان بازی تمرکز بیشتری بر روی خلاقیت و نوآوری داشته باشند، بازی‌ها پیشرفت بزرگی خواهند کرد.

خانم هنینگ معمولاً برای شخصيت پردازی بهتر شخصیت اصلی داستان، از شخصیت‌های کمکی و همراه استفاده می‌کردند. به عنوان مثال Chloe Frazer در Uncharted، با شخصیت Nathan Drake یک همپوشانی را ایجاد می‌کرد که به کمک آن لایه‌های تاریک‌تر شخصیتی و گذشته Drake برجسته شود. خانم هنینگ در مورد سبک نویسندگی و بازی‌های تحت هدایتشان عنوان کردند که: "داستان سرائی در بازی‌های ویدئویی باید برای همه یا اکثریت باشد. اینکه شما به عنوان مثال می‌بیند که بازی Uncharted را پیر و جوان، خانواده‌ها و مرد و زن بازی می‌کنند و لذت می‌برند باعث افتخار است. این یک نمونه واقعی بازی برای همه بود که هر کسی می‌توانست از آن لذت ببرد، صرف‌نظر از جنسیت یا مسائل دیگر. افراد زیادی به پیش من آمدند و از خاطرات خوب خود با بازی گفتند. از تجربه بازی در کنار خانواده تا تجربه بازی با عزیزان در بستر مرگ و خلق تجربه شیرین برای آن‌ها. به نظر من این بهترین دستاورد و موفقیت واقعی است".

افتخارات

خوشبختانه کارهای ارزشمند این بازی‌ساز توانا و اسطوره‌ای مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظران قرار گرفته است. خانم امی هنینگ به عنوان یک نمونه و الگوی موفق برای دیگر بازی‌سازان، به خصوص بازی‌سازان زن شناخته می‌شود. او شخصاً اذعان داشته که در طول دهه‌ها فعالیت در هنر-صنعت بازی‌سازی شاهد هيچگونه تبعیض جنسیتی در حیطه شغلی نبوده است، بلکه حتی در بعضی مواقع اختلاف نظر با بازی‌سازان مرد و ارائه دیدگاه متفاوت از جانب آن‌ها باعث کمک و پیشرفت کار او شده است.

جدای از جوایز بسیار متعددی که ایشان برای کارگردانی و نویسندگی عناوين Uncharted 2: Among Thieves و Uncharted 3: Drake's Deception دریافت کرده‌اند، می‌توان به قرار گرفتن ایشان در لیست تأثیرگذارترین بازی‌سازان زن تمام دوران توسط مجله معتبر و با سابقه Edge اشاره کرد.

خانم امی هنینگ همچنین برنده جایزه ویژه مراسم معتبر BAFTA Game Awards در سال ۲۰۱۶ و برنده جایزه بسیار با ارزش "یک عمر دستاورد" به پاس یک عمر خدمت به هنر-صنعت بازی‌های ویدئویی توسط مراسم معتبر Game Developers Choice Awards در سال ۲۰۱۹ شدند. اگر بخواهیم نگاه کوتاهی به افتخارات ایشان به واسطه ساخت Uncharted 2 و 3 بپردازیم، می‌توانیم به جوایز ویژه از انجمن نویسندگان آمریکا برای نویسندگی داستان Uncharted 2 و 3 اشاره کنیم. همچنین برنده جایزه بهترین داستان برای Uncharted 2: Among Thieves از BAFTA Game Awards و بهترین بازی سال و بهترین نویسندگی برای Uncharted 2: Among Thieves از مراسم معتبر Developers Choice Awards Game نیز می‌باشند.

بخش ویژه

در این بخش که بیشتر مختص بازی بازان قدیمی و هاردکور است چند سؤال مرتبط از عزیزان می‌پرسیم. آیا پاسخ آن ها را می دانید؟ چه کسی زودتر پاسخ می دهد!؟

۱. تنها بازی Uncharted کهElena از ابتدا در آن حضور دارد؟

۲. لقب بازی Uncharted بعد از مشخص شدن شباهت‌های بازی به Tomb Raider؟

۳. نام کامل یار قدیمی و رفیق همیشگی Nathan Drake؟

۴. نام شخصیت معروف مجموعه Legacy of Kain که توسط خانم هنینگ خلق شده است؟

۵. طراحی شخصیت Nathan Drake بیشتر از کدام بازیگر الهام گرفته شده است؟

در پایان از اینکه مقاله را مطالعه فرمودید، سپاسگزارم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. نظرتان درباره آثار خانم هنینگ چیست؟ آیا علاقمند کارگردانی عناوین AAA جدید توسط ایشان هستید؟