Menu

راهنمای ساخت رایانه شخصی (تیرماه ۹۹)

راهنمای ساخت رایانه شخصی (تیرماه ۹۹)

"به قلم رضا دمیرچی"

خرید یک سیستم گیمینگ جدید یکی از هیجان‌ انگیزترین و لذت بخش‌ترین لحظاتی هست که هر گیمری می‌تواند تجربه کند. با این حال، انتخاب صحیح قطعات امری حساس و البته ضروری است که در صورت عدم رعایت امکان دارد تا کارایی مناسبی را تجربه نکنیم و حتی باعث هدر رفت هزینه و زمان ما بشود. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا نکاتی هر چند کوتاه اما با ارزش هنگام خرید را با هم مرور کرده و سپس به معرفی چند سیستم گیمینگ در رده‌های قیمتی مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید.

تعیین نیاز

اولین امر مهم و ضروری برای هر خریدی نیاز سنجی کاربر است. در سیستم کامپیوتری هر نیازی سخت افزار خاص خود را می‌طلبد. برای مثال سخت افزار مورد نیاز برای گیمینگ با سخت افزار مورد نیاز برای کار برنامه نویسی متفاوت است. پس در اولین گام نیاز خود را مشخص می‌کنیم و پس از آن تحقیقات برای انتخاب قطعات آغاز خواهد شد. اولین موردی که باید بررسی کنیم پلتفرم پردازنده مورد نیاز است. خوشبختانه در دنیا تنها دو برند اصلی برای پردازنده‌های دسکتاپ داریم: اینتل (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD) که در حال حاضر دوشا دوش هم به رقابت مشغول هستند. اگر به طور کلی بخواهیم این دو برند را مستقل از قیمت تفکیک کنیم در حال حاضر اینتل برای پردازش‌های گیمینگ و ای‌ام‌دی برای پردازش‌های محاسباتی گزینه مناسبی هستند. از نظر قیمتی معمولاً پردازنده‌های ای‌ام‌دی مقرون به صرفه‌تر هستند اما در ایران به دلیل نحوه متفاوت واردات کالاها، این مسئله قابل استناد نیست و باید در هر برهه اوضاع قیمت گذاری شرکت‌ها را بررسی کرد.

در بحث برندهای کارت گرافیک هم تنها دو برند انویدیا (Nvidia) و ای‌ام‌دی امکان تولید تراشه‌های گرافیکی برای کارت‌های گرافیک را دارا هستند. خوشبختانه در این حوزه هر دو برند گزینه‌های جذاب و معقولی را برای امور گیمینگ و البته رندرینگ تولید می‌کنند و بحث برتری‌های خاص که در بخش پردازنده مطرح شد، وجود ندارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که در حال حاضر کارت‌های گرافیک سری RTX انویدیا امکان ارائه تکنولوژی رهگیری پرتو نور یا ری تریسینگ را دارا هستند اما هنوز رقیبی از برند ای‌ام‌دی که امکان ارائه این تکنولوژی را داشته باشد معرفی نشده. احتمالاً به زودی این روند تغییر خواهد کرد و رقبای تازه نفسی برای کارت‌های RTX پیدا خواهند شد.

در مورد سایر قطعات به دلیل وجود مدل‌های متعدد امکان معرفی هر برند مقدور نیست اما نگران نباشید؛ تمامی برندها که مدل‌های گیمینگی از سخت افزار را تولید می‌کنند قابل اتکا هستند و شما کافی هست مطابق با نیاز خود یکی از مدل‌های موجود را انتخاب کنید.

نسل جدید بر نسل قدیم ارجح‌تر است

نکته بعدی که در انتخاب قطعات باید مد نظر قرار داد نسل آن‌هاست. توجه داشته باشید که با عرضه هر نسل جدید قدرت‌های پردازشی دچار تغییرات فراوانی می‌شوند. برای مثال پردازنده‌های اینتل از نسل هشتم به بعد از نظر تعداد هسته‌ها دچار تغییراتی شدند و عملا هر رده نسل‌های قبل از خود را به چالش اساسی کشیدند؛ به طوری که پردازنده Core i5 8600 از نظر قدرتی با پردازنده Core i7 6700 رقابت می‌کرد. به علاوه در هر نسل جدای از امکان تغییرات سخت افزاری، بهینه‌سازی‌های فراوانی صورت می‌گیرد و مجدداً نسل‌های جدید عملاً ارزش خرید نسل‌های قبل را از بین می‌برند. بنابراین انتخاب سخت افزارهای نسل جدید بهتر از انتخاب نسل‌های گذشته است که به ظاهر ارزان‌تر اما مدل بالاتر هستند.

بنچمارک بهترین راه نجات از سردرگمی!

یکی از سخت‌ترین شرایط در خرید سیستم ماندن بر سر دو راهی مدل‌هاست. در این مواقع احتمالا مشورت با افراد مختلف و خبره را انتخاب کنید. هر چند این روش یک اقدام مثبت و قابل قبول است اما گاهی اوقات امکان دارد ناخواسته با پاسخی نادرست مواجه شوید و در آخر ضرر کنید. دلیل این امر می‌تواند مختلف باشد، از عدم آشنایی با نیاز شما گرفته تا یک تجربه نامناسبی که فقط اتفاق باعث آن شده. با وجود اینکه ما مشورت را توصیه می‌کنیم، ولی روش دیگری را بیشتر به شما توصیه می‌کنیم و آن هم بررسی بنچمارک است. خوشبختانه با پیشرفت سریع اینترنت و دسترسی به سایت‌های متعدد سخت افزار و البته کانال‌های ویدئویی که به بررسی قطعات سخت افزار می‌پردازند، هر فردی به بانک‌های اطلاعاتی فراوانی می‌تواند مراجعه کند. مزیت بنچمارک‌ها این است که افرادی قطعات مد نظر شما را با روش‌های مختلف تست کرده و نتایج آن را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند. هر چند امکان وجود خطاهایی در این بنچمارک‌ها نیز هست اما درصد آن‌ها به مراتب بسیار کمتر از مشورت با افراد مختلف است. به علاوه شما به صورت مستقیم می‌توانید نحوه تست و نتایج را ببینید تا هیچ جای شکی باقی نماند. این روش علاوه بر کمک برای انتخاب بین چند مدل می‌تواند سوالاتی که برای شما پیش می‌آید را هم پاسخ دهد. برای مثال با بررسی بنچمارک‌های مختلف از حافظه‌های RAM می‌توان دریافت که میزان فرکانس کاری در این نوع حافظه‌ها به صورت مستقیم بر روی فریم ریت مؤثر است. بنابراین تا جایی که می‌توانید بنچمارک قطعات انتخابی خود را پیش از خرید ببینید تا از درستی انتخاب خود مطمئن شوید.

خوب پس از بررسی نکات کوچک اما اساسی که در بالا بررسی کردیم کم‌کم باید به سراغ سیستم‌های پیشنهادی برویم. البته باید ذکر کنیم که نکات زیادی برای خرید هستند اما با توجه به محدودیت در مقاله تنها به ذکر مهم‌ترین آن‌ها پرداختیم تا در اساس انتخاب‌ها کمکی کرده باشیم. و اما سیستم‌های پیشنهادی پردیس گیم به شما عزیزان:

سیستم شماره ۱ با بودجه حدودی ۸.۵۰۰.۰۰۰ تومان

در اولین سیستم سعی شده تا همه قطعات حداقل در نظر گرفته شود تا از نظر قیمتی به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

پردازنده پیشنهادی در این سیستم از برند اینتل و مدل Core i3 9100F می‌باشد که به ۴ هسته و ۴ رشته پردازشی با محدوده فرکانس 3.6GHz الی 4.2GHz مجهز شده است و در حال حاضر برای اجرای بازی‌های روز کافی است.

همچنین مادربرد پیشنهادی نیز از برند ایسوس بوده و از چیپست H310 اینتل به همراه دو اسلات رم DDR4 با حداکثر فرکانس کاری 2666MHz، ۴ درگاه SATA3، ۲ درگاه USB3.1 و ۲ درگاه USB2.0 (با امکان افزایش ۲ درگاه USB3.1 و ۴ درگاه USB2.0 دیگر) بهره می‌برد.

۸ گیگابایت حافظه RAM با فرکانس کاری 2400MHz نیز در کنار یک کارت گرافیک RX550 با 4GB حافظه برای اجرای بازی‌ها با کیفیت Low در رزولشن FHD یا 1080p مناسب خواهد بود.

این سیستم برای افرادی که خواهان اجرای بازی‌های eSport با حداقل هزینه ممکن هستند یک گزینه مناسب خواهد بود.

سیستم شماره ۲ با بودجه حدودی ۱۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان

این سیستم را می‌توان گزینه کامل‌تر و به روزتر سیستم شماره ۱ دانست. پردازنده پیشنهادی در این سیستم تغییری نکرده و همان Intel Core i3 9100F می‌باشد.

اما مادربرد پیشنهادی در این سیستم به چیپست B365 مجهز شده که امکانات بیشتری از قبیل ۶ درگاه SATA3، ۶ درگاه USB3.1 (۴درگاه روی مادربرد به همراه امکان اضافه کردن ۲ درگاه دیگر) و همچنین پشتیبانی از یک درگاه حافظه پر سرعت M.2 را در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین میزان RAM پیشنهادی این سیستم به ۱۶ گیگابایت افزایش داشته که برای بازی‌های روز یک گزینه ایده‌آل‌تر به حساب می‌آید.

کارت گرافیک پیشنهادی در این سیستم GTX 1650 سوپر است که عضو جدیدترین سری کارت‌های گرافیک انویدیا محسوب شده و با ۴ گیگابایت حافظه نسل جدید GDDR6 عملکردی درخشان را به عنوان یک کارت گرافیک پایین‌رده به نمایش گذاشته است.

به طور کلی این سیستم برای افرادی که با کمترین بودجه خواهان اجرای بازی‌های روز اعم از چند نفره و داستانی در کیفیت Low و Medium در رزولشن FHD هستند یک گزینه جذاب خواهد بود.

سیستم شماره ۳ با بودجه حدودی ۱۸.۵۰۰.۰۰۰ تومان

در این سیستم از پردازنده Intel Core i5 9400F بهره گرفته شده که نسبت به مدل i3 9100F دارای دو هسته پردازشی بیشتر (۶ هسته و ۶ رشته پردازشی) می‌باشد و فرکانس کاری آن نیز در بازه‌ی 2.9GHz الی 4.1GHz قرار دارد.

مادربرد پیشنهادی از برند ایسوس و عضو خانواده گیمینگ اقتصادی تاف می‌باشد و به چیپست B360 اینتل مجهز شده است. این مادربرد امکاناتی نظیر پشتیبانی از 4 اسلات رم DDR4 با حداکثر فرکانس کاری 2666MHz، ۲ درگاه USB3.1، یک درگاه USB Type-C و ۴ درگاه USB2.0 (با امکان اضافه کردن ۲ درگاه USB3.1 و ۲ درگاه USB2.0 به پنل جلویی کیس)، ۲ درگاه حافظه پر سرعت M.2، ۶ درگاه SATA3 و نورپردازی RGB را در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین دو ماژول ۸ گیگابایتی حافظه RAM با قابلیت نورپردازی RGB در نظر گرفته شده تا علاوه بر کمک بر اجرای هر چه بهتر بازی‌ها باعث زیباتر شدن سیستم نیز بشود.

در نهایت کارت گرافیک GTX 1660 Ti از برند زوتک که به ۶ گیگابایت حافظه GDDR6 و نور پردازی RGB مجهز شده نیز آماده اجرای بازی‌های روز در کیفیت High و Medium در رزولشن FHD مي‌باشد.

سیستم شماره ۴ با بودجه حدودی ۲۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان

در این سیستم از پردازنده خوش پرفورمنس اما میان رده Intel Core i5 9600K استفاده شده است. این پردازنده نسبت به i5 9400F تفاوت‌های مهمی دارد که آن را در واقع بین دسته میان رده و بالارده قرار می‌دهد، از جمله این تفاوت‌ها محدوده فرکانس کاری بین 3.7GHz الی 4.6GHz و ضریب باز بودن آن است که امکان اورکلاک را به شما می‌دهد.

مادربرد پیشنهادی در این سیستم از برند MSI بوده و از چیپست پرچمدار Z390 اینتل بهره می‌برد که علاوه بر پشتیبانی از اورکلاک پردازنده از اورکلاک ساده حافظه RAM نیز پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید ۱۶ گیگابایت حافظه رم پیشنهادی در این سیستم را به راحتی در فرکانس کاری 3200MHz نیز استفاده کنید. از دیگر امکانات این مادربرد ۳ درگاه USB3.1، یک درگاه USB Type-C، ۲ درگاه USB2.0، ۶ درگاه SATA3، ۲ درگاه حافظه M.2 و نورپردازی RGB اشاره کرد.

در این سیستم کارت گرافیک RX 5700 پیشنهاد شده که نسبت به کارت گرافیک RTX 2060 قدرت بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته این کارت بر خلاف RTX 2060 از تکنولوژی رهگیری پرتو نور یا Ray Tracing پشتیبانی نمی‌کند اما این نکته را باید در نظر داشت که این تکنولوژی در کارت RTX 2060 چندان عملکرد موفقی نداشته و منجر به کاهش فریم شدید خواهد شد. البته با این حال همچنان RTX 2060 یک کارت قدرتمند میان رده محسوب می‌شود و در صورت تمایل می‌توانید از آن به عنوان جایگزین کارت RX 5700 استفاده کنید.

سیستم شماره ۵ با بودجه حدودی ۲۹.۵۰۰.۰۰۰ تومان

این سیستم نسبت به سیستم قبلی تفاوت چندانی در بحث پردازش و حافظه RAM ندارد و مهم‌ترین تفاوت‌های این سیستم در بخش پردازش گرافیک و در بخش خنک سازی می‌باشد.

کارت گرافیک RTX 2060 Super نسبت به برادر کوچکتر خود یعنی RTX 2060 از تعداد هسته‌های پردازش رهگیری پرتو نور یا Ray Tracing بیشتری استفاده می‌کند. علاوه بر این، حافظه گرافیکی نیز به ۸ گیگابایت افزایش پیدا کرده که نواقص کارت 2060 را به عنوان حداقل کارت گرافیکی که امکان ارائه تکنولوژی رهگیری پرتو نور را دارد به طور کامل پوشش داده و یک گزینه جذاب برای سیستم‌های میان رده محسوب می‌گردد.

در بخش حافظه RAM نیز به برند HyperX ساخته Kingston تغییر دادیم که از چیپ‌های حرفه‌ای‌تر و گران‌ قیمت‌تری بهره می‌برد. البته از نظر فرکانس کاری همان 3200MHz است و تفاوتی از این بابت نخواهد داشت. همچنین کولر پردازنده نیز در این سیستم ارتقاء یافته تا در صورت امکان اورکلاک‌های سبک را برای شما فراهم خواهد آورد.

به طور کلی این سیستم را می‌توان یک پله فراتر از میان رده نامید و یک گزینه بسیار عالی برای اجرای بازی‌های در حالت Ultra در رزولشن FHD خواهد بود.

سیستم شماره ۶ با بودجه حدودی ۳۴.۵۰۰.۰۰۰ تومان

در این سیستم به سراغ پردازنده بالا رده Intel Core i7 9700K رفتیم که از ویژگی‌های آن می‌توان به ۸ هسته فیزیکی و ۸ رشته پردازشی که بازه ‌کاری آن بین 3.6GHz تا 4.9GHz می‌باشد، اشاره کرد.

مادربرد پیشنهادی نیز با بهره گیری از چیپست پرچمدار Z390 امکان اورکلاک پردازنده را فراهم کرده و ویژگی‌های دیگری نظیر پشتیبانی از ۴ اسلات رم با حداکثر حجم ۱۲۸ گیگابایت و حداکثر فرکانس کاری 4266MHz، پشتیبانی از ۶ درگاه SATA3، ۲ درگاه حافظه M.2 و ۶ درگاه USB3.1 مجهز شده است.

۱۶ گیگابایت حافظه RAM با فرکانس کاری 3200MHz نیز همراه با کارت گرافیک RTX 2070 آماده اجرای بازی‌های روز در بالاترین کیفیت هستند.

همچنین حافظه SSD پیشنهادی در این سیستم از نوع M.2 می‌باشد که سرعتی به مراتب بیشتر از SSDهای نوع SATA را در اختیار شما قرار می‌دهد و تجربه‌ای متفاوت و جذاب را از یک سیستم بالا رده در اختیار شما قرار خواهد داد.

به طور کلی این سیستم را برای اجرای بازی‌ها در حالت Ultra برای رزولشن FHD، کیفیت بالا در رزولشن‌های UHD و حتی تا حدودی 4K و واقعیت مجازی مناسب خواهد بود.

سیستم شماره ۷ با قیمت حدودی ۴۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان

در این سیستم بخش پردازنده تفاوتی با سیستم قبلی ندارد اما در سایر بخش‌ها سعی شده تا از قطعاتی بالارده‌تر استفاده شود.

به عنوان مثال مادربرد پیشنهادی در این سیستم علاوه بر پشتیبانی ۱۲۸ گیگابایت RAM با فرکانس کاری 4400MHz امکان اتصال به شبکه به صورت بی‌سیم (Wi-Fi)، پشتیبانی از ۶ درگاه SATA3، ۲ درگاه حافظه M.2، یک درگاه USB Type-C، ۳ درگاه USB3.1، ۴ درگاه USB2.0 و پشتیبانی از پیکربندی SLI/Crossfire را داراست.

کارت گرافیک پیشنهادی این سیستم RTX 2070 Super می‌باشد که نسبت به کارت RTX 2070 از قدرت پردازشی بالاتری برخوردار است و یک گزینه مناسب برای رزولشن 4K و واقعیت مجازی محسوب می‌گردد.

همچنین RAM پیشنهاد شده در این سیستم از برند G.Skill است که به چیپ‌های حرفه‌ای ساخت سامسونگ مجهز شده و فرکانس کاری 3000MHz را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در بخش ذخیره سازی نیز هارد دیسک این سیستم به سری Black شرکت وسترن دیجیتال و همچنین حافظه SSD نیز از برند سامسونگ انتخاب شده تا همه موارد بالارده‌ی گیمینگ در اختیار شما باشد.

خنک سازی پردازنده این سیستم نیز از سری خنک کننده‌های مایع لوپ بسته می‌باشد که علاوه بر زیبایی کارایی مناسبی را برای شما خواهد داشت و حتی امکان اورکلاک سبک را نیز محیا خواهد کرد.

به طور کلی این سیستم به عنوان یک سیستم حرفه‌ای گیمینگ برای رزولشن‌های بالای FHD مناسب می‌باشد.

سیستم شماره ۸ با بودجه حدودی ۶۴.۵۰۰.۰۰۰ تومان

و اما برای سیستم آخر سعی کردیم بهترین و البته به صرفه‌ترین‌های موجود در بازار ایران را برای شما پیشنهاد بدهیم.

پردازنده Core i9 9900K با ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی که قدرت آن در حالت پایه 3.6GHz و در حالت بوست به 5.0GHz می‌رسد، بهترین انتخاب برای اجرای بازی‌ها می‌باشد.

مادربرد پیشنهادی در این سیستم ساخته شرکت MSI بوده و از ۴ اسلات رم DDR4 با حداکثر حجم ۱۲۸ گیگابایت و حداکثر فرکانس کاری 4500MHz پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های جذاب این مادربرد می‌توان به چیپست پرچمدار Z390 اینتل، ۶ درگاه SATA3، ۳ درگاه حافظه M.2، ۲ درگاه USB Type-C، ۴ درگاه USB3.1، ۴ درگاه USB2.0، پشتیبانی از پیکربندی SLI/Crossfire و نورپردازی فوق العاده زیبای RGB اشاره کرد.

در بخش حافظه RAM از یک کیت دوکاناله با حجم ۳۲ گیگابایت ساخته شرکت کروشیال استفاده کردیم که این امر دست شما در ارتقاء رم به ۶۴ گیگابایت باز خواهد گذاشت.

همچنین در بخش کارت گرافیک از پردازنده گرافیکی RTX 2080 Super استفاده کردیم که توسط شرکت MSI شخصی سازی و اورکلاک شده است.

در بخش حافظه نیز از یک هارد دیسک ۲ ترابایتی سری Black وسترن دیجیتال به همراه یک SSD از نوع M.2 ساخته سامسونگ استفاده شده.

در بخش کولر پردازنده نیز از خنک کننده مایع ساخته کولر مستر همراه با رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متر استفاده شده که برای اورکلاک یک گزینه عالی خواهد بود.

در مجموع این سیستم برای گیمینگ در رزولشن 4K و همچنین واقعیت مجازی یک سیستم عالی و جذاب خواهد بود.