Menu

تحلیل و نمادشناسیِ Hellblade II Senua’s Saga – در یک قدمی راگناروک

تحلیل و نمادشناسیِ Hellblade II Senua’s Saga

در یک قدمی راگناروک

"گردآوری شده توسط رضا مدرسی"

یکی از عناوین مورد تحسین و زیبای Ninja Theory تاکنون، بازی Hellblade: Senus's Sacrifice بوده است. این عنوان شما را در مقام یک دختر سلت (Celt) قرار می‌داد که با عارضه‌های روانی بسیاری درگیر است و در این میان باید برای نجاتِ معشوق خود، سفری اسکیزوفرنیک و خیالی به جهان زیرین داشته باشد تا هدفش را به سرانجام برساند. سال پیش بود که دنباله‌ی این بازی با نام Hellblade II Senua's Saga معرفی شد و در تریلر ۲ دقیقه‌ای خود نکات و جزئیات بسیاری به اشتراک گذاشت، لیکن به دلیل پیچیده و وقت‌گیر بودن چندان به آنها پرداخته نشده. امروز قصد داریم با موشکافیِ تریلرِ بازی، هم کمی با داستانِ بازی آشنا شویم و هم اینکه نمادها و سمبول‌های نشان داده شده در تریلر را وارسی کنیم.

بازی در کجا جریان دارد؟

نخستین نمایه‌ای که در تریلر می‌بینیم کوه آتش فشانی است با نام Eyjafjallajökull که اتفاقا یکی از معروف‌ترین کوه‌های آتشفشان در جنوب ایسلند نیز می‌باشد. با در نظر گرفتن این مورد می‌توان حدس زد که بازی در ایسلند رخ می‌دهد.

همانطور که گفته شد این کوه آتش فشان در جنوب ایسلند است و دوربینِ تریلر نیز به سمت آن حرکت می‌کند. در شمال Eyjafjallajökull شاهد Suðurland هستیم. برای آشنایی بیشتر با این مناطق می‌توانید با جستجویی راحت در گوگل مپ ببینید که رودخانه‌ی Hvítárvatn و Sandvatn نیز دور تا دور کوهستان را گرفته‌اند. به احتمال زیاد روستای کوچکی که در تریلر دیدیم جایی نزدیک به مکان‌های گفته شده است. پس از بررسی‌های بسیار تقریبا مشخص شد که Hvítárvatn قالب اصلی سازندگان برای طراحی این نقشه بوده است.

همچنین چندی پیش Tameem Antoniades، طراح ارشد Ninja Theory به ایسلند رفته بود و در صفحه‌ی اینستاگرامی خود تصاویر مرتبط بسیاری در این خصوص منتشر ساخت. همچنین برخی Runeهای موجود در تریلر از فرهنگ ایسلندی نشئت گرفته‌اند و به اسم Galdrastafir شناخته می‌شوند. Galdrastafir نشان‌ها و رون‌هایی جادویی بودند که ایسلندی‌ها برای دفع بلایا از آن استفاده می‌کردند. با تمام اینها مشخص می‌شود که بازی در ایسلند جریان دارد و باید منتظرِ سفر Senua به این سرزمین باشیم.

برای دیدن تصویر با اندازه واقعی بر روی آن کلیک کنید.

حال که صحبت از ایسلند شد باید اضافه کرد که تریلر بازی سمبول‌های پنهان و آشکار بسیاری در خود جای داده. پیش‌تر گفتیم که علامات مربوط به Galdrastafir در تریلر حضور داشته‌اند، اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان پی برد که تیم Ninja Theory از کتاب Galdrabok نیز الهامات بسیاری گرفته است. Galdrabok کتابی است مربوط به فرهنگ اساطیری ایسلند، که شامل ۴۷ نوع جادوی مختلف و متنوع است. این کتاب (احتمالاً) توسط ۴ ساحر نوشته شده و در قرن ۱۶ میلادی منتشر شده است. بسیاری از مطالبی که در ادامه خواهید خواند از این کتاب برگرفته شده‌اند و با مقایسه‌ی منبع مذکور و تریلر، به نتایج جالبی رسیده‌ایم.

علامات روی چشم Senua

با توجه به توضیحاتی که در تصویر زیر خواهید دید، علاماتی که بالای چشم سنوا حک شده‌اند، نشان از قدرتی جادویی دارند که این قدرت را مستقیماً به سمت چشمان او هدایت می‌کنند. همانطور که در شماره‌ی ۸ می‌بینید، این قدرت دوباره بازگشته است و جادو را به سمت منبع اصلی آن رهنمون ساخته است. این قدرت همچنین به معنای معرفی شخص، یا روح آنان نیز می‌باشد

بینی

این مورد نیز چیزی شبیه به توصیفی است که در بالا گفته شد اما پیچیده‌تر و سخت‌تر است. در بهترین حالت می‌توان گفت این علامت، انرژی را به سمت ۵ هدایت می‌کند و قدرت را به سمت آن بازمی‌گرداند. در عین حال نیز علامت شماره‌ی ۶ این جادو را نیرومندتر از قبل می‌سازد. اگر کمی دقت کنید خطوطی که بر روی چهره و مخصوصاً روی بینی کشیده شده‌اند، در حال انتقال به سمت سرِ Senua می‌باشند. به احتمال زیاد نیروی جادویی سنوا در مغز او جمع می‌شود.

گلو

خطوط دایره‌وار و سیاهی که در گلوی سنوا جمع شده‌اند در حال جذب انرژی می‌باشند. احتمالا صدای عجیب سنوا نیز به دلیل ازدحام جادو (غالباً جادوی سیاه) در گلوی او است.

اگر تصویر زیر را با دقت بررسی کنید و سپس نقوش روی صورت Senua را موشکافی نمایید، به نتایج زیاد و عجیبی خواهید رسید. به دلیل پرهیز از اطناب کلام باقی بخش‌ها را برعهده‌ی خود شما می‌گذاریم.

برای دیدن تصاویر با اندازه واقعی بر روی آن‌ها کلیک کنید.

سپر نخستین وایکینگ

نمی‌توان به صورت قطعی گفت اما به نظر می‌رسد که سپر وایکینگ اول با علامت Ægishjálmur حکاکی شده است. Ægishjálmur نام یکی از جادوهای ایسلندی است که برای محافظت از آسیب‌های خارجی استفاده می‌شده است. گفته می‌شود Sigurd پس از شکست دادن اژدهای مخوف Fafnir این جادو را به دست آورده است. (لازم به ذکر است که در نسخه‌ی اول بازی ارجاعات بسیاری به داستان Sigurd وجود داشت)

در یکی از اشعار که گویا خود اژدها Fafnir آن را سروده و می‌خوانده است، درمورد Ægishjálmur چنین آمده است:

کلاهی از جنس وحشت (منظور همان Ægishjálmur است)

در برابر فرزندان انسان بر تن می‌کنم

تا از گنجینه‌های خود محافظت نمایم

با خود فکر کردم؛

که درمیان نیروهای خصم زورمندترین من هستم

چرا که احدی را توانایی مقابله با من نیست

سپر وایکینگ دوم

این علامت با نام Hraethigaldur شناخته می‌شود؛ جادویی که باعث ترس و فرار دشمن خواهد شد، پس به نظر می‌رسد که بهترین انتخاب برای یک جنگجو چنین جادویی باشد. البته شاید معانی مختلفی نیز برای این جادوها وجود داشته باشد اما چیزی که منطقی‌تر و معقولانه‌تر است این گزینه‌ها می‌باشند.

صور فلکی

در لحظات پایانی تریلر می‌بینیم که تصاویری نورانی و درخشان نشان داده می‌شوند که در زبان نوردیک "Ad stilla alla reidi" خوانده می‌شوند. ترجمه و برگردان جمله‌ی مذکور به معنای "خشم خود را کنترل کن" می‌باشد. این عبارت کاملاً با شرایط روحی و روانی سنوا همخوانی دارد و می‌توان در خصوص این مورد، کاملاً مطمئن بود که بازی در پی القای آرامش و کنترل خشم به سنوا می‌باشد.

جمجمه‌ای که بر روی زمین دیده می‌شود

اگر به جمجمه‌ای که دوربین به سمتش حرکت می‌کند دقت کنید می‌بینید که علامتی بر روی آن حکاکی شده است. قاعدتا زوم شدنِ دوربین بر روی این جمجمه‌ی خاص، بیخود و بی‌جهت نیست و معنایی پشت آن نهفته است. علامتی که بر روی جمجمه حک شده، جادویی است با نام Trollkors. این جادو برای دور نگه داشتن سحر و افسون‌های شیطانی استفاده می‌شود و شخصی که آن را بر روی بدن خود نقش می‌بندد، هدفی جز مقابله با شیاطین ندارد.

تل موی سنوا

نشانی که بر روی تل موی سنوا نقش بسته با نام Triskelion شناخته می‌شود و یکی از جادوهای معروف و همه‌گیر در میان اقوام شمال اروپا بوده است. این جادو معمولاً برای موارد زیادی استفاده می‌شده است، همانند عشق، قدرت، جادو، دفع بلایا و… . به نظر می‌رسد که این نقاشی در راستای نشانن دادن اصالت سلتی سنوا استفاده شده. اگر به یاد نداشته باشید باید بگویم که سنوا نه وایکینگ بلکه از اقوام سلت بود و خود یکی از قربانیان حملات وحشیانه‌ی وایکینگ‌ها بود. طنابی که بر دور تل موی سنوا کشیده شده احتمال این را که جادو در Senua قفل شده و باقی مانده است را افزایش می‌دهد.

دست‌های آویزان

بجز دست‌هایی که مشخص شده‌اند، باقی دستِ چپ هستند. حال بیایید داده‌هایمان را کنار هم بگذاریم. موسیقیِ بخصوصی که توسط سنوا خوانده می‌شود یکی از آثار گروه Heilung می‌باشد. این موسیقی در ستایش خداوندگار جنگ در اساطیر اسکاندیناوی یعنی Tyr خوانده شده و به وصف او می‌پردازد. در داستان‌ها آمده است که Tyr برای به زنجیر کشیدن Fenrir، گرگ مخوفی که جهان را خواهد بلعید، یکی از دستان خود را از دست می‌دهد. در مقایسه‌ای جالب و ریزبینانه می‌توان گفت مردمِ داخل بازی نیز به پیروی از Tyr در حال قربانی کردن دستان خود هستند تا از نابودی جهان جلوگیری کنند!

ابتدای تریلر را در نظر بگیرید، اول از همه کوه آتشفشان نشان داده می‌شود و به گونه‌ای اخطار می‌دهد که تهدید آتش (سورت، کسی که راگناروک را با خود خواهد آورد) در کمین است، سپس روستای آرام و کوچکی به نمایش درمی‌آید و می‌فهمیم که این روستا در خطر قرار دارد. پس از آن مردگان نشان داده می‌شوند و کسانی که حتی از جادوی محافظ بهره می‌بردند کشته شده‌اند. حال که هیچ چاره‌ای برای مردم مفلوک باقی نمانده، روی آوردن به آخرین گزینه یعنی راز و نیاز و قربانی برای خدای جنگ Tyr کاری کاملاً قابل پیش بینی و معقولانه است.

قربانی آتش

یکی دیگر از مراسم‌هایی که مردم سلت برای راضی ساختن خدایان انجام می‌دادند قربانی آتش بود. اقوام سلت از طریق این مراسم خداوندگار "بلنوس" را می‌پرستیدند و با نصب اشکالی هلال مانند (که در تریلر نیز دیده می‌شود) برخی دارایی‌های باارزش خود را به خداوند تقدیم می‌کردند. اغلب اوقات این قربانی شامل حیوانات یا دیگر اشیاء بود، اما شواهدی در شمال ایتالیا پیدا شده که نشان می‌دهد گاهی اوقات از انسان نیز برای قربانی کردن استفاده می‌شده و به عنوان پیشکش به بلنوس تحویل داده می‌شود. این مراسم بیشتر برای استقبال از بهار و خرمی بوده لاکن از آنجا که شخصی سازی اساطیر و ادغام آنها جزوی از Hellblade Senua's Sacrifice بوده، می‌توان با خلط مراسم سلت‌ها و نورس‌ها به نتایج جالبی رسید.

فستیوال قربانی آتش که در میان اقوام اسکاندیناوی جریان داشت بدین شکل بود که اشخاصی جمع شده و دارایی‌های خود اعم از لباس، حیوانات، یا انسان‌ها را به "ییمیر"، غولِ پدر تقدیم می‌کردند. اما چیزی که باعث جذاب‌تر شدنِ داستان ما می‌شود این است که دف از قربانی برای ییمیر، جلوگیری از راگناروک بوده است!

می‌بینید که تنها در یک تریلر، دو بار به راگناروک و جلوگیری از آن اشاره شده است. پس با اطمینان می‌توان مدعی شد که بازی به آخرالزمان و راگناروک ارتباطات بسیاری دارد.

دیگر جزئیات

اگر به تریلر دقت کنید مشخص می‌شود که افراد بسیاری دور سنوا را گرفته‌اند. اما این اشخاص چه کسانی هستند؟ با توجه به موسیقیِ در حال پخش(که گفته شد برای خدای جنگ است) می‌توان حدس زد که سنوا در میان میدان مبارزه قرار دارد و قرار است با یکی از دشمنان خود (وایکینگ‌ها) مبارزه کند. در اوایل تریلر نیز می‌بینیم که سنوا درون آتش قرار دارد و به اصطلاحی در حال غسل آتش می‌باشد. این خود می‌تواند به معنای "تولد دوباره" باشد. غسل آتش یکی از رایج‌ترین مراسم‌هایی بود که مردم سلت، ایسلند و اسکاندیناوی آن را انجام می‌دادند. مورد دیگری که جلب توجه می‌کند اشخاصی هستند که آتش به دست و کلاه خودهایی عجیب و غریب دارند. این افراد تحت عنوان Druid شناخته می‌شوند. کلاهی از شاخ و برگ، لباسی از کفن و مراسم‌های عجیب و غریب همیشه یکی از برجسته‌ترین صفات ‌Druidها بوده است. Druidها جادوگرانی بودند که رابط خدایان و انسان‌ها بودند و همیشه نیز جزو مردم قابل احترام جامعه شناخته می‌شدند.

با تمام توصیفاتی که صورت گرفت، بارزترین پیش‌بینی این است که بازی به جادو و قدرت‌های ماورائی نزدیک‌تر از همیشه شده است، اما از جایی که سنوا دچار بیماری‌های روانی شدید است باز هم می‌توان احتمال داد که Ninja Theory به دنبال ارائه‌ی داستانی کاملاً واقع‌گرایانه و روانشناسانه با رگه‌های ماوراء می‌باشد. Hellblade II Senua's Saga در تاریخی نامشخص برای اکس‌باکس سری اکس و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد. شاید یکی از بزرگ‌ترین افسوس‌هایی که اغلب کاربران پلی استیشن از جمله خود من داریم این است که دنباله‌ی بازی Hellblade Senua's Sacrifice برای این کنسول منتشر نمی‌شود. نظر شما درخصوص موارد و تئوری‌های گفته شده چیست؟ اگر شما نیز تئوری خاصی در این خصوص دارید در بخش کامنت‌ها با ما در اشتراک بگذارید.