Menu

تجربه ما از دموی بازی SteamDolls Order of Chaos

تجربه ما از دموی بازی SteamDolls Order of Chaos

"به قلم علیرضا آب‌روشن"

مدت زمانیست که تب و تاب تازه‌ای سازندگان را برای ساخت عناوین مترویدوانیا فرا گرفته و شاهد معرفی و عرضه عناوین درخور بسیاری نیز بوده‌ایم. یکی از سازندگان مستقلی که تصمیم به ساخت یک عنوان جدید در این سبک دوست داشتنی گرفته است، The Shady Gentleman می‌باشد و به سراغ ساخت یک مترویدوانیا سایبرپانکی با طراحی بی‌نظیر رفته است. این عنوان در حال حاضر بودجه خود را از طریق کیک استارتر تأمین می‌کند و برای عرضه در سال ۲۰۲۱ روی استیم، کنسول‌های نسل ۸ و ۹ و همچنین کنسول سوییچ برنامه ریزی شده است. با پیشنمایش این بازی زیبا همراه ما باشید.

داستان بازی در آینده دور و زمانی که عصر ماشین‌ها فرا رسیده، روایت می‌شود. شما در نقش یک دزد شورشی ملقب به The Whisper قرار می‌گیرید و هدف شما شورش علیه سیستم فاسد حاکم است. در این راه باید از انواع مکان‌های امنیتی عبور کرده و اهداف خود را پیش ببرید. همچنین در این مسیر باید با وسوسه‌های درونی خود که توسط یک جادوگر مرموز ایجاد شده، مبارزه کنید. در دمو بازی شاهد این هستیم که این جادوگر می‌خواهد به Whisper قدرت بسیار زیادی را بدهد اما در عوض خواستار وفاداری مطلق به اوست که با شخصیت Whisper ناسازگار است و این پیشنهاد را رد می‌کند. دنیای جذاب سایبرپانکی بازی زمینه‌ساز این است که انتظار داستانی جالب را داشته باشیم و کات‌سین‌های فوق‌العاده نیز بر این انتظار مهر تایید می‌زنند. در کنار آن حضور صداپیشه سالید اسنیک برای Whisper یعنی آقای دیوید هِیتر نیز باعث انتظار هر چه بیشتر از این بازی می‌شود.

در دمو عرضه شده با روایت پیش‌زمینه داستان بازی شروع می‌شود و شاهد آموزش قابلیت‌های ابتدایی بازی هستیم. نکته بسیار جالبی که بازی را خاص می‌کند این است که Whisper همانند نینجاها عمل کرده و به جای استفاده از تفنگ، از چاقو و شوریکن برای نابود کردن دشمنان خود استفاده می‌کند. همچنین توانایی مخفی کاری نیز وجود دارد که با فعال کردن آن و کشتن دشمنان از پشت سر، شاهد یک انیمشن بسیار خونین برای نابودی دشمن مورد نظر هستیم. البته این Finisherها تنها روی دشمان آدمیزاد بازی قابل اجراست، چراکه شاهد انواع ربات‌های مختلف نیز به عنوان دشمن هستیم. انتظار می‌رود که تنوع دشمنان بسیار عالی باشد زیرا از همان ابتدای بازی شاهد ۵ یا ۶ مدل دشمن مختلف هستیم.

دو مدل نوار برای Whisper در نظر گرفته شده که اولین آن‌ها مخصوصا میزان سلامتی است و دیگری همانند مانا می‌باشد و با استفاده از شوریکن یا Finisher خالی می‌شود. البته استفاده از Finisher باعث شده تا میزان سلامتی Whisper افزایش یابد. در بازی شاهد انواع قطعات مکانیکی هستیم که با شکستن دستگاه‌های مختلف یا جعبه‌ها دراپ می‌شوند و برای پر کردن میزان سلامتی یا مانا استفاده می‌شوند.

به گفته سازندگان، منابع الهام بازی شامل Hollow Knight، سری کسلوانیا، Dead Cells، Bloodborne و سری Dishonored است. الهامات از سری کسلوانیا و Hollow Knight را به وضوح در گیم‌پلی بازی حس می‌کنیم و Bloodborne و Dishonored، تاثیر خود را در در طراحی محیط‌های بازی و اتمسفر آن گذاشته‌اند. همچنین شباهت‌هایی نیز به Ghost in the Shell در طراحی بازی و شاید داستان وجود داشته باشد ولی در حال حاضر نمی‌توان نظر قطعی داد و برای فهمیدن این مورد باید تا عرضه نسخه اصلی بازی صبر کرد. برای صداگذاری و موسیقی‌های بازی نیز از Blade Runner الهام گرفته شده است.

سیستم سیو بازی مانند دیگر عناوین مترویدوانیاست و با هر بار سیو کردن، نوار سلامتی پر شده و دشمنان زنده می‌شوند. با باز کردن میانبرهای مختلف نیز شاهد دسترسی به بعضی از اتاقک‌های سیو قدیمی‌تر هستیم.

یکی از مواردی که در دمو بازی به چشم می‌آید، پلتفرمینگ آن است و نوید یک تجربه بسیار عالی را می‌دهد. بازی با یک تعقیب و گریز هرچند کوتاه شروع شده و در صورت وجود این مورد در نسخه اصلی به صورت مفصل‌تر، تجربه بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود. همچنین انواع تله‌ها از مسلسل‌های لیزری گرفته تا بمب‌‌ها، جذابیت بیشتری را به بازی اضافه می‌کنند. در کنار این موارد شاهد انواع پلتفرم‌های متحرک نیز هستیم که چالش مخصوص به خود را دارند.

گرافیک بازی بسیار چشم نواز کار شده و بازی در موتور گرافیکی Unity ساخته می‌شود. کات‌سین‌ها و تمام طراحی‌های بازی به صورت دستی انجام شده و باعث شده تا شاهد یک طراحی بی‌نظیر از یک دنیای سایبرپانکی باشیم. همچنین افکت‌های مختلف نیز به زیبایی بیشتر بازی کمک کرده و نورپردازی زیبایی را نیز شاهد هستیم. کیفیت انفجارهای بازی نیز بسیار بالا بوده و حس منفجر شدن را به خوبی منتقل می‌کنند.

در ادامه به اشاره به مواردی که در نسخه دمو وجود ندارند ولی سازنده‌ها قول آن را داده‌اند می‌پردازیم.

– در بازی قرار است تا نقشه برای کمک به مسیر یابی وجود داشته باشد هر چند که در نسخه دمو شاهد آن نیستیم و نکته‌ای بسیار عجیب است.

– در نسخه اصلی قرار تا شاهد انواع مختلف NPC باشیم که هر کدام داستان تلخ خود را برای روایت دارند.

– سازندگان قول باس فایت‌های مختلفی را برای نسخه اصلی داده اند .

– از آنجایی که با یک عنوان مترویدوانیا طرف هستیم، شاهد انواع مختلف ارتقاها هستیم. قرار است تا در نسخه اصلی Skill Tree وجود داشته باشد و با استفاده از پولی که از کشتن دشمنان به دست می‌آید، ارتقاهایی را خریداری کرد. به عنوان مثال قابلیتی وجود دارد که به Whisper اجازه نامرئی شدن را می‌دهد یا یک قابلیت دیگر امکان شیرجه زدن از ارتفاع و نابود کردن دشمنان را می‌دهد. می‌توان Buildهای مختلفی را پیاده کرد که امکاناتی مانند ارتقا سطح مخفی کاری بازی یا ارتقا نحوه اکشن بازی کردن را به ارمقان می‌آورند. ارتقاهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

– قرار است تا قابلیت هک کردن کامپیوترها و یا درهای بسته به بازی اضافه شود.

– امکان گرفتن لبه پلتفرم‌ها برای دسترسی به مکان‌های غیر قابل دسترس به بازی اضافه می‌شود. نبود این مورد باعث شده تا در یک قسمت از دمو در صورت یک اشتباه کوچک گیر کرده و دیگر نتوانید از آن مکان خارج شوید.

– قرار است تا قابلیت دابل جامپ نیز با استفاده از کفش‌هایی که با سیستم بخار کار می‌کنند، به بازی اضافه شود.

– انواع قدرت‌های مافوق‌بشری برای پاکسازی دشمنان آلوده به ویروس‌های بیومکانیکی، به بازی اصلی اضافه خواهد شد.

– احتمالاً یک شخصیت قابل بازی دیگر و همچنین حالت new game+ نیز به بازی اصلی اضافه خواهد شد. در حال حاضر این مورد آخرین هدف کیک استارتر بازیست ولی مبلغ مورد نیاز برای آن مشخص نشده و برای همین معلوم نیست تا به حقیقت بپیوندد یا خیر اما خوشبختانه تمام اهداف دیگر تکمیل شده‌اند و زمان زیادی نیز از این کمپین باقی مانده است.

در انتها باید اشاره کنم اگر قصد تجربه نسخه دمو را دارید، می‌توانید با جست و جوی نام آن در استیم آن را دانلود کرده و تجربه کنید اما باید اشاره کنم که این دارای باگ‌های بسیار زیادیست و نباید انتظار یک بازی پالیش شده را داشته باشید. نظرتان راجب این بازی چیست؟ خوشحال می‌شویم تا آن را با ما به اشتراک بگذارید.