Menu

نظرات توسعه‌دهنده Frostbite درخصوص تفاوت اعداد با عملکرد در کنسول PS5

به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از gamingbolt، سونی هنوز PlayStation 5 را به طور کامل نشان نداده است، چه از نظر طراحی و چه قیمت کنسول. با این حال، در مورد قابلیت های آن تا حدود زیادی صحبت شده است، به خصوص درباره‌ی درایو solid-state آن. گفته می شود حتی با توجه به هیجانی که سونی در خصوص قدرت سخت‌ا‌فزاری کنسول نسل بعد خود ایجاد کرد، بر مبنای اعداد CPU و GPU روی کاغذ نمی‌توان نتیجه نهایی را تعیین کرد و این اعداد تمام داستان در مورد قدرت سخت افزاری یک کنسول را نمی‌نویسند.

یان چرنیکوف، توسعه دهنده موتور بازیسازی که پیش از این به عنوان مهندس نرم افزار در موتور Frostbite DICE مشغول به کار بود، در یک ویدیوی جدید YouTube درباره افکار خود نسبت به عملکرد کنسول و مفهوم اعداد بیان شده برای آن صحبت کرد .وی خاطرنشان كرد: "من معمولاً دوست ندارم این چنین اعدادی را در نظر بگیرم، زیرا در تجربه من، سرعت کلاک، فرکانس و teraflops و سایر موارد، همواره خوب است و احتمالا روی كاغذ خوب به نظر برسد. اما هنگامی که شما به صورت جدی برنامه نویسی را برای آن سخت افزار شروع می کنید و تست های مختلفی را بررسی می‌کنید، پس از مدتی شما یک بازی کامل و واقعی (نه بر روی کاغذ و اعداد) ساخته‌اید که کار دشواری است. این پروسه‌‌کاری به شکلی نیست که بتوانید طی چند ماه بر روی سخت‌افزار جدید PS5 آن را انجام دهید."

"و وقتی سرانجام به آن مرحله رسیدید، آنجا ممکن است متوجه مشکل شوید – و اعداد روی کاغذ همچنان خوب و هیجان‌انگیز هستند. صادقانه بگویم، این قضیه غیر واقعی جلوه می‌کند و معنایی نمی‌دهد تا زمانی که در عمل بتوانید آن را ببینید. بنابراین، من نمی دانم … می دانید، این فقط نظر من و افکار من است. اما وقتی به این اعداد نگاه می‌کنم، برای من بسیار دشوار است که مانند "اوه! فکر می‌کردم خیلی بهتر باشه" سخن بگویم."

با رجوع به سخنان چرنیكف، هنگامی که صحبت از درایو solid-state است، اعداد اطلاعات دقیق تری ارائه می دهند. وی گفت: "وقتی من به فضای SSD نگاه می کنم و می گوید 5 گیگابایت در ثانیه یا هر چیز دیگری، این مقداری است که من مطمئن هستم کنسول می تواند با آن پایدار عمل کند، و من واقعاً می توانم تصور کنم که در حال انتقال 5 گیگابایت در ثانیه است – این چیزی ملموس است."

" اما در خصوص سرعت کلاک و تعداد teraflops، حداقل به شخصه برای من، کمی دشوار است که به آن نگاه کنم و مانند "اوه ، من با این اعداد می توانم جزییات زیادی طراحی کنم، اوه، من می توانم یک بازی درست کنم که ناگهان از این پشتیبانی کند" رفتار کنم. تا زمانی که من برنامه نویسی برای آن سخت افزار را شروع کنم و ببینم افراد دیگر چه کاری انجام داده اند و پایدار بودن آن و همه آن موارد چقدر حقیقی است و در عمل ثابت شدنی، تشخیص میزان ارتقائی خاص در یک بخش خاص بسیار دشوار است. حتی با وجود اعدادی که قدرت سخت‌افزاری کنسول را نشان می‌دهند، اما احساس میکنم به آن صورتی که بین مردم گسترش یافته بین اعداد و ظرفیت نهایی به دست آمده از سخت افزار ارتباطی نباشد."

نظرات چرنیکوف نمایانگر مواردی است که حتی در زمان راه اندازی PS4 و Xbox One نیز اتفاق افتاد. با وجود این که معماری کنسول ها شبیه به معماری رایانه شخصی نیست، هنوز هم برای توسعه دهندگان زمان لازم بود تا قدرت موجود در سخت‌آفزار آنان را کاملاً درک و استفاده کنند. با توجه به اینکه هر بار توسعه بازی می‌تواند چقدر غیر قابل پیش‌بینی باشد، در نحوه بهینه سازی سازندگان نیز تفاوت های اساسی وجود دارد.هرچه بازی های بیشتری برای PS5 در سال های آینده منتشر می شود ، ما از قابلیت ها و ظرفیت‌های سخت افزاری آن بیشتر مطلع خواهیم شد.

کنسول PS5 سونی در تعطیلات امسال روانه بازار‌ها خواهد شد.