نقد و بررسی بازی MotoGP 20

تکرار مسابقات قهرمانی

“به قلم حامد محمدپور”

این نقد براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

تعدادی از بازی‌ها هستند که در طی یک روندی آشنا، هر سال یک نسخه جدید از آن بازی‌ها منتشر می‌شود. اکثر این بازی‌ها در زیر مجموعه عناوین ورزشی Sport قرار می‌گیرند. با توجه به فرو‌کش کردن تب عرضه بازی‌هایی مثل Call Of Duty یا Assassin's Creed که به پای ثابت بازی‌های هر سال تبدیل شده بودند، بازی‌هایی فوتبالی مثل فیفا و PES یا بازی‌هایی مثل بسکتبال، گلف و…همچنان این روند را ادامه می‌دهند. سری بازی‌های نیز MotoGP از این قائده مستثنا نیستند و می‌توان گفت که هر سال یک نسخه از این سری بازی‌ها منتشر می‌شود. جدید‌ترین نسخه از این سری یعنی MotoGP 20 است که توسط استدیوی Milestone S.r.l. ساخته و منتشر شده، امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و زود‌تر از موعد همیشگی منتشر شده است. از این جهت و با توجه به تعطیلی رقابت‌های جایزه بزرگ موتورسواری، توجهات زیادی را به سوی خود جلب کرده است. با نقد و بررسی بازی MotoGP 20 با ما همراه باشید.

انتشار هر ساله از یک بازی ورزشی نکات مثبت و منفی خودش را دارد و ۲ اصل مهم در نتیجه‌ی محصول نهایی تاثیر بسزای دارد: اصل اول این است که بازی در چه زمانی از یک نسل منتشر می‌شود و تغییرات تیمی و ورزشی به چه شکلی به محصول اضافه شده است و اصل دوم تغییراتی است که بازی در گیم‌پلی خود ایجاد می‌کند. عمده ضعف عناوین این چنینی بیشتر در عدم توجه به نکته دوم است و اساس کیفیت بازی به رعایت درست این مسأله بستگی دارد. MotoGP 20 اصل اول را به خوبی رعایت کرده است، برای مثال هر گونه نقل و انتقالی که در طول دوره فصل مسابقات در بین تیم‌ها شکل می‌گیرد، مستقیماً به نسخه جدید از یک بازی ورزشی منتقل می‌شود—به مانند نقل و انتقالاتی که در یک فصل در بین باشگاه‌های فوتبالی شکل می‌گیرد. تیم‌های مختلفی از کشور‌های صاحب سبک در موتورسواری هستند که هر کدام نام‌های سرشناس خودشان را دارند و نفرات تیمی خودشان را نسبت به هر سال تغییر می‌دهند. طرفداران این رشته از ورزش نیز در نقاط مختلف دنیا وجود دارند که مایل هستند قهرمانان محبوب خودشان را در تیم و بر روی موتور محبوب خودشان در یک بازی ببینند و در نقش آنها به مقام برسند. این مواردی که به آن پرداختیم به اصل اول اشاره می‌کند که خوشبختانه استودیو Milestone S.r.l. توانسته است به خوبی در بازی MotoGP 20 این اصول را رعایت کرده و تمامی آنها را با جزییات دقیق در بازی جدید خود قرار دهد

یکی از ملاک‌های اصلی سنجش عناوین ورزشی، بررسی میزان تغییراتی است که نسبت به نسخه قبلی پیدا کرده است، بنابراین ساخت یک نسخه جدید از یک بازی بی‌ایراد سختی‌های خاص خودش را دارد. نسخه قبلی یعنی MotoGP 19 واقعاً بی‌ایراد بود و با گستردگی که داشت، عموم مخاطبین حرفه‌ای و تازه‌وارد به این رشته از ورزش موتورسواری را جذب می‌کرد. نسخه جدید نیز تقریباً بدون هیچ گونه تغییری نسبت به قبل و حتی قبل‌تر ساخته شده است و تیم سازنده بیشتر به جای اضافه کردن بخش‌های جدید، به حذف و کم‌رنگ کردن برخی از قسمت‌های بازی اکتفا کرده‌اند که در نوع خود جای تعجب دارد. از جمله قسمت‌های کم رنگ شده مسابقات تاریخی است که دیگر آن هیجان و تاریخ‌سازی نسخه‌های قبل را ندارد.

MotoGP 20 یک بازی برای حرفه‌‌ی‌هاست، این مورد از نکات مثبت بازی است که نشان از توجه ویژه سازندگان به این بخش از بازی است. بازی یک شبیه ساز واقعی است که به کوچک‌ترین موارد فنی و تکنیکی در زمینه موتور و مسابقات موتورسواری توجه کرده است. به طور ساده بگویم که اگر برای اولین بار می‌خواهید این بازی را تجرب کنید یا اگر هیچ‌گونه اطلاعاتی از مسابقات موتورسواری و اصول فنی در این زمینه ندارید، بهتر است که سراغ این بازی نروید. با این که این نکته ممکن است برخی از مخاطبین را از بازی زده کند اما بازی اساساً بین یک موتورسوار حرفه‌ای و موتورسوار تازه‌کار فرق قائل شده است و در این زمینه باید بگوییم که بازی در این زمینه نمره قبولی را دریافت کرده است.

هرچقدر که بازی برای موتورسواران حرفه‌ای ساخته شده است اما سازندگان برای گیمر‌های تازه وارد نیز فکری کرده‌اند. بازی روی درجه سختی آسان امکاناتی را فراهم می‌کند که گیمر بتواند از موتورسواری و مسابقه دادن لذت ببرد. البته هوش مصنوعی دیگر موتور سواران و دیگر رقبا حتی روی درجه سختی آسان هم بالاست و برای قهرمان شدن و حتی قرار گرفتن در بین ۳ نفر برتر مسابقات، لازم است که مدتی طولانی به آزمون و خطا و یادگیری اصول رانندگی بپردازیم.

همان‌طور که اشاره کردیم برای این که در یک مسابقه به مقام برسید نه تنها باید یک راننده حرفه‌ای باشید، بلکه باید به اصول فنی و مهندسی موتور نیز وارد باشید. به جرأت شاید هیچ عنوان شبیه‌ساز حتی در بین عناوین اتومبیل‌رانی پیدا نکنید که تا این حد جزییات فنی در اختیار مخاطب قرار بدهد. از توجه کردن به میزان سوخت تا رسیدگی به لنت ترمز‌ها، میزان فرمان، تنظیم باد لاستیک‌ها و چندین و چند مورد دیگر که هر کدام در جایگاه خود در رانندگی شما تأثیر خواهد گذاشت. حتی در حین رانندگی یک سری موارد ریز از جمله تنظیم میزان شتاب، تنظیم مقدار سوخت‌رسانی به موتور و… وجود دارد که در صورتی که با بی‌دقتی انجام شود، کارتان یک‌سره شده و مقام از دست خواهد رفت. این جزییات زیاد به بخش Career نیز سرایت کرده و با اولین ورود به این بخش، با منویی شلوغ و پرجزییات روبرو خواهید شد. از امکان عقد قرارداد تا انتخاب مهندس برای هر قسمت از موتور، انتخاب مشاور و برنامه ریز برای عقد قرارداد و مسائل مدیریتی، انتخاب تیم فنی و مهندسی برای بررسی موتور، هر کدام در جایگاه خودشان لازم بوده و باعث تکمیل شدن کادر مدیریتی تیم می‌شود. یک انتخاب درست رابطه مستقیمی با کسب مقام برای شما دارد. با وجود همه این نکات مثبت اما همچنان بخش Career نیز همان حس تکراری نسخه‌های پیشین را منتقل می‌کند.

اگر حوصله سروکله زدن با تنظیمات منو و امورات قراردادی نداشته باشید، به مانند نسخه‌های قبلی بخش Quick Play وجود دارد که به راحتی بعد از انتخاب راننده و موتور مورد نظرخودتان می‌توانید وارد مسابقات شوید. می‌توانید به صورت تکی، تایم تریل و البته با ترتیب یک مسابقات جایزه بزرگ از موتورسواری لذت ببرید. با این وجود در همین بخش هم باید قبل از مسابقه در داخل محیط گاراژ، موتور خود را از نظر فنی و مهندسی چک کرده و ایرادات آن را رفع کنید یا تنظیماتش را به آن صورت که خودتان مایل هستید، در بیاورید. در کنار مسابقاتی که ذکر کردیم انجام بازی به صورت آنلاین و Multiplayer نیز از جذابیت‌های خاصی برخوردار است. خوشبختانه سرور‌های بازی همیشه مملو از بازیکن است و به ندرت مسابقه‌ای را خلوت و بدون راننده دیدم. هر کلاس برای خود یک بخش را دارد و بدون شک کلاس MotoGP همیشه شلوغ‌ترین کلاس در بازی است.

بازی از نظر گرافیک و موسیقی به مانند سال‌های پیشین متوسط عمل کرده است. گرافیک در MotoGP 20 چه از نظر بصری و چه از نظر فنی بالانس مناسبی ندارد و در بخش‌هایی ضعیف و در مواردی خوب ظاهر می‌شود. برای مثال چهره شخصیت‌ها از رانندگان گرفته تا کادر فنی تیم و خبرنگاران، همگی بی‌روح و فاقد کیفیت لازم است. در برخی نماهای بسته هیچ‌گونه تسکچر با کیفیتی بر روی اشیاء و اجسام قرار نگرفته است. با این وجود موتور‌ها از نظر ظاهری و رنگ‌بندی زیبا دیده می‌شوند. . در طرف دیگر به مانند نسخه‌های قبلی موزیک همچنان بخش ضعیف بازی است. هیچ گونه موزیکی در حین مسابقه شنیده نمی‌شود و فقط باید به صدای اگزوز موتور‌ها گوش بدهیم که بعد از مدتی گوش‌خراش می‌شود. (مخصوصاً اگر کلاس MOTO3 را انتخاب کنیم)

بازبینی تصویری:

همان‌طور که می بینید جزییات منوی بخش Career شلوغ و پرجزییات است.

بازها ممکن است در طول مسیر تصادف کنید و با صحنه‌های این چنینی روبرو شوید.

جزییات شخصی‌سازی بازی بسیار گسترده و عالی است.

کیفیت بافت‌ها، انیمیشن‌ها و حتی رفتار شخصیت‌ها خشک، بی‌روح و بی کیفیت است.

گاراژ محلی است که قبل از هر بازی فرصت دارید تا به رفع نواقص موتور خود بپردازید و البته با دستیار خود برای انجام چگونگی مسابقات به مشاوره بپردازید.

نکات مثبت:

توجه به جزییات فنی و شخصی‌سازی

شبیه سازی مسابقات قهرمانی موتورسواری

نکات منفی:

گرافیک بصری و فنی ضعیف

نبود گزارش‌گر

همان بازی تکراری

سخن آخر: نباید انتظار پیشرفت و دگرگونی در عناوین این چنینی که هر سال یک نسخه از آن منتشر می‌شوند، را داشته باشیم؛ با این حال به دوستانی که قصد خرید این بازی را دارند ۲ نکته مهم را توصیه می‌کنیم. اول این که اگر نسخه قبلی یعنی MotoGP 19 را دارید هیچ نیازی به خرید قسمت جدید دیده نمی شود و بازی چیز جدیدی برای ارائه به شما ندارد. نکته دوم این که MotoGP20 یک شبیه‌ساز حرفه‌ی است و اگر هیچ شناختی از موتورسواری ندارید انجام این بازی برای شما توصیه نمی‌شود.

Verdict

We cannot expect major progress and evolution in titles that release annually. However, I have two suggestions for those who seek to buy this game. Firstly, if you have the previous title, MotoGP 19, this game has nothing new to offer you and you do not need to purchase it. Secondly, MotoGP20 is a professional simulator game, and is not recommended to those who lack motorcycling knowledge

Final Score: 6.5 out of 10