Menu

بررسی بازی موبایل “دنده دو: کلاسیک”

بررسی بازی موبایل "دنده دو: کلاسیک"

به قلم پرهام آقاخانی

در چند سال اخیر و به خاطر شرایط خیلی خاص بازی سازی در کشورمان، شاهد رشد روز افزون عناوین موبایل بوده‌ایم. همه روزه، عناوین جدیدی در ژانرهای مختلف برای پلتفرم‌های موبایل عرضه می‌شود که از ویژگی‌های مختلفی نسبت به یکدیگر بهره می‌برند. یکی از این ژانرها نیز، سبک Racing یا همان مسابقه‌ی بین دو خودرو محسوب می‌شود که از محبوبیت بسیار زیادی در بین مخاطبان برخوردار است.

اکنون می‌خواهیم تا به بررسی یکی از عناوین این ژانر، یعنی بازی "دنده دو: کلاسیک" بپردازیم. اما چون عناوین موبایل، تفاوت شگرفی با عناوین کنسولی و PC دارند، نمی‌توان از معیارهای استاندارد و معمول نقدها برای تعیین میزان کیفیت آن‌ها استفاده کرد. پس در این مطلب نه خبری از نمره است و نه نکات مثبت و منفی؛ بلکه می‌خواهیم کیفیت کلی این بازی را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که آیا هنوز هم جای کار برای بهتر شدن دارد یا خیر.

متاسفانه به محض شروع بازی، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در ساخت بازی جلوی چشمانتان ظاهر می‌شود. به محض رد شدن از Splash Screen، بلافاصله وارد جریان بازی می‌شوید و تا اتمام سکانس‌های ابتدایی داستانی و یک سری رویداد اسکریپت شده مثل تیون کردن اتومبیل، مسابقه دادن مجدد و انتخاب نام کاربری و تصویر اکانت، اجازه دسترسی به سایر بخش‌های بازی و مخصوصا منوی تنظیمات را ندارید. در نتیجه اگر دستگاهتان تا حدی ضعیف باشد، مجبورید تا مدت زمان بسیاری را صرف کنید تا بتوانید تنظیمات گرافیکی را تغییر داده و از شر افت فریم خلاص شوید.

این بازی بخش آنلاینی ندارد؛ بنابراین محدودیتی در انتخاب نام پیش روی شما نیست و می‌توانید خیلی سریع به انتخاب تصویر اکانتتان بپردازید. انتخاب تصویر اکانت در بسیاری از بازی‌ها به یک سری تصاویر از پیش طراحی شده‌ی مختص به همان عناوین خلاصه می‌شود و اندک مواردی هم وجود دارد که بتوانید تصویر دلخواه خودتان را آپلود کنید. در این بازی هم از روش اول استفاده شده است؛ اما نکته اینجاست که این تصاویر، مختص به این بازی نیستند و می‌توانید به عنوان مثال، شاهد تصاویری از دنیای کمیک مارول و یا حتی پیام رسان وایبر(!) باشید. این موضوع ایرادی ندارد و اجباری نیست که حتما از تصاویر جدید و نو استفاده کرد. ولی اوضاع وقتی عجیب می‌شود که تصاویری را می‌بینید که انتخابشان برای قرارگیری در این بازی، کمی جای سوال دارد…

شخص داخل تصویر: کیم جونگ اون، رهبر کره‌ی شمالی…

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، این بازی از یک خط داستانی بهره می‌برد که درست همانند آنچه که از عناوین موبایل انتظار می‌رود، شاهد داستانی تکراری و کلیشه‌ای هستیم که صرفا به بهانه‌ی شروع گیم پلی تدارک دیده شده است و عمق آنچنانی‌ای ندارد. شما در نقش کارکتر اصلی بازی، با بهترین راننده‌ی ایران مسابقه می‌دهید. ولی به خاطر این که ماشینتان به طرز عجیب و غیر منطقی‌ای اصلا خوب ارتقا نیافته، در طی یک کلیشه‌ی تکراری و درست همانند میلیون‌ها عنوان دیگر، در این مسابقه شکست می‌خورید و حریفتان هم Gotta Go Fast گویان، ماشین شما را پشت سر می‌گذارد. اینجاست که مجبور می‌شوید دوباره از انتها شروع کنید و با شکست دادن راننده‌ی برتر هر کدام از شهرها (که علیرغم تلاش بازی برای پردازش شخصیت آن‌ها، بسیار تک بعدی ظاهر می‌شوند)، شانسی برای یک مسابقه‌ی مجدد بدست آورید.

گیم پلی این بازی برپایه‌ی مسابقات درگ "Drag Racing" طراحی شده است که اگر عنوان خاطره انگیز Need For Speed: Most Wanted 2005 و یا عناوین مشابه موبایل را انجام داده باشید، قطعا با آن آشنایی دارید. در این مسابقات، دو خودرو در پشت خط شروع توقف کرده و بعد از سبز شدن چراغ، در یک مسیر مستقیم با طول مشخص شروع به حرکت می‌کنند. برنده‌ی مسابقه نیز شرکت کننده‌ای است که در زمان کمتری، مسیر را پیموده و زودتر از خط پایان بگذرد. به همین خاطر، تعویض دنده‌های حساب شده و به موقع، نقش مهمی در برنده شدن ‌آن‌ها ایفا می‌کند.

در ابتدای هر مسابقه، مجبور هستید تا با گاز دادن، چسبندگی لاستیک‌ها به سطح زمین را به حداکثر برسانید و سپس با نگه داشتن عقربه‌ی شمارشگر سرعت در یک مکان خاص، شروع موفقیت آمیزی را تدارک ببینید. بعد از شروع شدن مسابقه نیز، وظیفه دارید که با افزایش سرعت (که به صورت اتوماتیک انجام می‌شود) و به محض رسیدن عقربه‌ی شمارشگر سرعت به منطقه سبز، دکمه تعویض دنده را بفشارید تا سرعت خودرو بیشتر شود. همچنین می‌توانید تا در مواقع مناسب، از نیترو نیز برای یک افزایش سرعت مقطعی استفاده کنید. تا اینجای کار، مشکلی به نظر وجود ندارد. اما نکته‌ای که در این میان حسابی خودش را نشان می‌دهد، تقلب واضح و مبرهن حریف CPU است.

تقلب کردن حریفان کامپیوتری، چیز جدیدی نیست و به میزان بسیار زیاد در بازی‌ها استفاده شده است. اما این عمل معمولا در خفا و به دور از دید بازیکنان انجام می‌شود تا آن‌ها متوجه این موضوع نشوند. ولی این کار به درستی در این بازی صورت نپذیرفته است. هر بار که گزینه تعویض دنده را می‌فشارید، می‌توانید به وضوع ببینید که اتومبیل حریف، صرف نظر از درجه‌ی سختی مرحله و یا سرعتی که دارد، با شتابی غیرطبیعی به سمت جلو پرتاب می‌شود و به شدت از اتومبیل شما فاصله می‌گیرد. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که می‌بینید برخی مواقع، سرعت اتومبیل حریف به طرز عجیبی در انتهای مسیر، کندتر شده و باعث برد شما با فاصله‌ی چند میلی ثانیه می‌شود. از این رو، برد و باخت‌ها حالتی مصنوعی و RNG* محور پیدا کرده‌اند و این حس را به مخاطب انتقال می‌دهند که مهارت خود او در فشردن به موقع دکمه‌ها و استفاده از نیترو، تاثیر چندانی بر نتیجه‌ی مسابقات ندارد.

برای خنثی کردن این تقلب‌ها، مجبور هستید که به ارتقای قطعات مختلف اتومبیل خودتان، و یا خرید اتومبیل جدید بپردازید تا درجه سختی مراحل، پایین بیاید. شما می‌توانید موارد مختلفی از بدنه تا اگزوز را ارتقا دهید که خوشبختانه، تمامی آن‌ها بدون استفاده از واحد پولی Premium بازی یا همان سکه‌های طلا که بسیار سخت بدست می‌آیند، قابل خرید هستند. اما متاسفانه این بخش از بازی، از یک ایراد بزرگ رنج می‌برد و آن هم این است که هیچ توضیحی درباره‌ی مدت زمان لازم برای ارتقای قسمت‌های اتومبیل را به شما ارائه نمی‌دهد. ارتقاهای اول تا سوم قطعات به صورت آنی انجام می‌شوند و همین باعث می‌شود که فکر کنید اوضاع همیشه به این منوال است. ولی در هنگام خرید آپگرید بعدی، ناگهان متوجه می‌شوید که باید مثلا 6 ساعت صبر کنید! چنین موردی واقعا می‌تواند به تجربه‌ی کاربران از بازی (و مخصوصا عده‌ای که بیشتر به دنبال اتمام مراحل اصلی آن هستند) صدمه بزند.

از طرفی دیگر، با موارد تزئینی نیز روبرو هستیم که می‌توانید از آن‌ها برای تغییر ظاهر اتومبیل خودتان استفاده کنید و موارد مختلفی از جمله بدنه و رینگ لاستیک‌ها را تغییر دهید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که واحد پولی مورد استفاده برای اکثر موارد این دسته و مخصوصا آن‌هایی که بهترین ظاهر را دارند، سکه‌های طلا است. علاوه بر این، به خاطر این که بخش آنلاینی وجود ندارد و قابلیت‌های تصویربرداری و صحنه‌های مختلف بخش عکاسی هم باید توسط واحد پولی داخل بازی خریداری شوند، دلیل خیلی زیادی برای اعمال این تزئینات در بازی وجود ندارد و شاید بهتر باشد که سکه‌ها را برای ارتقای اتومبیل‌هایتان خرج کنید.

برای بدست آوردن این سکه‌ها نیز باید به انجام فعالیت‌های داخل بازی بپردازید. در کل، پنج نوع از مسابقات در بازی قابل دسترسی هستند: مسابقه آزاد، پلکانی، رکوردی، روزانه و داستانی. مسابقات داستانی بازی، یکی از بهترین مسابقات برای کسب سکه‌ها هستند و میزان بسیار خوبی از سکه را با یک سیر درجه سختی قابل قبول، در اختیارتان می‌گذارند. اما مسئله اصلی اینجاست که تعداد این مسابقات، محدود است و پس از مدتی به پایان می‌رسند. بنابراین مجبور هستید که برای خرید اتومبیل‌های جدید و ادامه دادن بازی، به انجام سایر مسابقات بپردازید. نوع بعدی از مسابقات، مسابقات پلکانی است که از 15 مسابقه‌ی مختلف تشکیل شده است که به خاطر سیر سریع افزایش درجه سختی در این مسابقات و مورد هوش مصنوعی که پیش‌تر به آن اشاره شد، همواره نیاز به ارتقای اتومبیل احساس می‌شود. ولی به خاطر این که تجهیزات و اتومبیل‌هایی که برای ادامه‌ی داستان به آن‌ها نیاز دارید، قیمت بالایی دارند، بعد از مدتی دلیل چندانی برای ارتقای اتومبیل و اتمام آن‌ها را نخواهید داشت.

علاوه بر این مسابقات، همچنین می‌توانید که به انجام مسابقات روزانه بپردازید؛ مسابقاتی که با هر روز انجام دادن آن‌ها و صرف نظر از موفقیت یا شکست، جوایز بهتری را ارائه می‌کنند. ولی به نظر نمی‌رسد که بتوانید به این راحتی‌ها، جایزه‌ای از آن‌ها دریافت کنید. دلیل این موضوع هم این است که مسابقات روزانه، زمین تا آسمان با چیزی که احتمالا فکر می‌کنید، فرق دارند! در این مسابقات، خودرویی کاملا متفاوت با آنچه که تاکنون با آن مسابقه داده‌اید، در اختیارتان قرار می‌گیرد. در نتیجه، سرعت حرکت عقربه سرعت می‌تواند بسیار بیشتر از آنچه که به آن خو گرفته‌اید، شده و تمام زمان بندی‌هایتان را به هم بریزد. از طرفی دیگر، خودروی حریف نیز بسیار سریع است. در نتیجه، اکثریت کاربران نمی‌توانند به همین زودی‌ها، جوایز این قسمت را کسب کنند. علاوه بر این مسابقات، می‌توانید ماموریت‌های روزانه را نیز به اتمام برسانید و مقادیر نسبتا قابل قبولی جایزه دریافت کنید. اما خب، بعضی از این ماموریت‌ها نیز حالتی Grind مانند دارند و مجبورید زمان زیادی را صرف اتمام آن‌ها بکنید. مثلا در برخی از آن‌ها، می‌بایست 35 بار مسابقه بدهید و میزان چسبندگی لاستیک اتومبیل را در ابتدای آن‌ها، به حداکثر برسانید.

با این حساب و به خاطر این که مسابقات رکوردی نیاز به خرید تجهیزات و رسیدن به سطح 5 برای باز شدن را دارند، بالاخره مجبور می‌شوید که به انجام مسابقات آزاد بپردازید؛ مسابقاتی که نسبت به سایر فعالیت‌ها، درجه سختی بسیار آسانی دارند و به خاطر این که مقادیر ناچیزی (نسبت به قیمت تجهیزات مورد نیازتان) مثل 500 یا 800 سکه را در اختیارتان می‌گذارند، ناچارید با انجام پی در پی آن‌ها، سکه مورد نیاز خودتان را تامین کنید. در نتیجه اگر صرفا به دنبال چند دقیقه سرگرم شدن نیستید و می‌خواهید بازی را به اتمام برسانید، چه بخواهید و چه نخواهید، یا به Grind کردن‌های طولانی نیاز خواهید داشت و یا مجبورید از خریدهای درون برنامه‌ای استفاده کنید.

در بحث گرافیکی می‌توان گفت که با عنوان بسیار مناسبی روبرو هستیم. گرافیک بازی برای یک عنوان موبایل، واقعا خوب است و طراحی اتومبیل‌ها نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد. همچنین بازی از لحاظ فنی، عملکردی مناسب دارد و به راحتی می‌تواند با کمی تغییر گرافیک، بدون هیچ مشکل خاصی و با حداکثر نرخ فریم، بر روی اکثر دستگاه‌های موجود و حتی مدل‌های قدیمی‌تر نیز اجرا شود. ولی ممکن است بسته به دستگاه و همچنین شانستان، بعد از مدتی بازی کردن، گرفتار یک مشکل فنی نادر بشوید.

این مشکل همه گیر نیست؛ ولی ممکن است در برخی از دستگاه‌های موبایل و یا تبلت‌ها، برای عده‌ای رخ دهد. متاسفانه بعد از وقوع این مشکل فنی نادر، پروسه‌ی اجرای بازی به شدت کند می‌شود و بعد از شروع بازی، رسیدن تا منوی اصلی در برخی موارد حتی تا 30 دقیقه نیز طول می‌کشد. متاسفانه راه حلی برای این مشکل وجود ندارد و در صورت برخورد به آن، راهی جز حذف کردن بازی یا صبر کردن برای وقوع یک معجزه، ندارید. اگر هم دیگر خیلی بد شانس باشید (مثل نویسنده‌ی این متن)، قادر به نصب دوباره‌ی آن نخواهید بود و پروسه‌ی نصب بازی مداوما به مشکل خواهد خورد.

سخن آخر: "دنده دو: کلاسیک" عنوان بی ایرادی نیست؛ اما بسیار خوب ساخته شده است. با این حال، این که از آن لذت می‌برید یا خیر، به خودتان بستگی دارد. اگر صرفا به دنبال سرگرم شدن و یا بازی کردن در مقطع‌های کوتاه هستید، این بازی کاملا قادر به انجام این کار است. ولی اگر می‌خواهید مدت زیادی را به انجام این بازی اختصاص دهید و یا درصدد هستید که سریعا در آن پیشروی کنید، به نظر نمی‌رسد که چندان از تجربه‌ی آن لذت ببرید.

*RNG: مخفف عبارت Random Number Generator. زمانی که اتفاقاتی در یک عنوان بر طبق یک تابع تصادفی تعیین شوند.

دانلود بازی دنده دو: کلاسیک از طریق کافه بازار