Menu

تجربه ما از پیش‌درآمد بازی Dreamscaper

تجربه ما از پیش‌درآمد بازی Dreamscaper

" به قلم عرفان جلیلی "

در نسل هشتم بازی‌های زیادی بودند که به اختلالات روانی پرداختند و هر کدام نیز روش و سبک خاصی را برای این کار در پیش گرفتند. برای مثال، Celeste با نماد قرار دادن کوه و شخصیت درون فرد در مورد افسردگی و Hellblade با به تصویر کشیدن سفر Senua به Helhiem برای بازگرداندن روح شوهر خود، هر دو توانستند جایزه تاثیر گذار‌ترین بازی سال را نیز دریافت کنند. حال بازی Dreamscaper ساخته استودیو Afterburner نیز قصد دارد تا پا در این عرصه بگذارد و داستان خود را در مورد افسردگی روایت کند.

شخصیت اصلی بازی دختری به نام Cassidy می‌باشد که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند و باید در خواب و رویای های خود و دنیای بیرون با مشکلات موجود روبرو شود و آن‌ها را حل کند. در طول بازی شما با شخصیت‌های متفاوتی روبرو می‌شوید که می‌توانید با هرکدام ارتباط برقرار کنید و با آن‌ها دوست شوید که در درمان افسردگی شما کمک خواهند کرد. ۲ بخش خواب و بیداری نیز با یکدیگر ارتباط دارند و عمل شما در هر کدام بر بخش دیگری تاثیر گذار خواهد بود که در ادامه توضیح خواهم داد.

Dreamscaper عنوانی در سبک ARPG و Rogue-like می‌باشد و همانطور که گفتم، در ۲ بخش خواب و بیداری جریان دارد. مبارزات و قسمت اکشن بازی در خواب اتفاق می‌افتد که وارد رویاها و ذهن Cassidy می‌شوید. محیط خواب در کل ۲ مرحله دارد و باس فایت هر کدام نیز ترس نام دارد. این باس یک ماهی بزرگ است و با شکست دادن آن همه چیز دوباره از اول شروع می‌شود. کاراکتر شما یک سلاح نزدیک، یک سلاح دور و تعدادی قابلیت دارد که از آن‌ها در مبارزات استفاده می‌کند. راه‌های زیادی نیز مانند خریدن، حل کردن پازل‌ها یا پیدا کردن جعبه برای بدست آوردن سلاح‌ها وجود دارد و باعث می‌شود احساس کمبود امکانات نکنید. در ابتدای بازی حرکات شخصیت شما و نحوه مبارزه برای بازیکنان کمی کند می‌باشد که می‌تواند کنترل کاراکتر را برای شما آزار دهنده کند ولی با کمی بازی کردن به آن عادت خواهید کرد و اصول کار دستتان خواهد آمد. سلاح‌ها و قابلیت‌ها نیز تنوع خوبی دارند.ساح ها نیز شامل شمشیر، خنجر، یویو، تیر و کمان، تفنگ و …. می‌باشد و در قابلیت ها نیز شما می‌توانید عناصر مختلف مانند اتش، باد، صدا و… را کنترل کنید. همچنین کاراکتر اصلی شما یک قابلیت اصلی کند کردن زمان را دارد که از نوار پایین خط سلامتی شما استفاده می‌کند. در طول بازی نیز سلاح‌های جدید تری باز خواهد شد که به جذاب‌تر شدن بازی کمک بسیاری می‌کند. برخلاف تنوع سلاح ها و قابلیت ها، تنوع دشمنان و باس فایت ها در این نسخه که تنها ۴ ساعت می‌باشد نیز کوتاه است و مبارزه با انها به سرعت برای بازیکن خسته کننده می‌شود.

در بیداری اما دیگر خبری از مبارزه نیست و وقت شما به آشنایی با اطرافیان می‌گذرد. گشت و گذار در محیط، صحبت کردن با شخصیت‌ها، موسیقی بازی و… همگی به نحوی طراحی شده‌اند که بازیکن احساس امنیت و آرامش کند. در این بخش شما یک محدویت زمانی ۳ ساعته دارید که بعد از اتمام آن باید حتماً بخوابید. هرچقدر که شما بیشتر در خواب پیشروی کنید و از بین نروید، مقدار بیشتری از این ۳ ساعت را در اختیار خواهید داشت. در این مدت شما می‌توانید با شخصیت های مختلف صحبت کنید و با آنها بیشتر آشنا شوید و همچنین به مکان های مختلف مانند کافی شاپ یا کتابخانه بروید. کاراکتر های مختلف هر کدام چندین سطح آشنایی دارند که با صحبت کردن و هدیه داند به آنها می‌توانید این سطح را افزایش دهید. در بخش خواب آیتم‌های خاصی وجود دارد که پس از پایان آن در بیداری همراه شما هستند و برای درست کردن هدیه استفاده می‌شوند. بهتر است هدیه‌ها را بر اساس علایقشان به آن‌ها بدهید تا سریعتر سطح آشنایی را افزایش دهید. هرچقدر که به هر کدام از کاراکتر ها نزدیک شوید سلاح‌ها و قابلیت‌های جدید تری باز می‌شود که می‌توانید از آنها در خواب استفاده کنید. بهتر است در نسخه نهایی سازندگان کار‌های بیش‌تری را برای انجام دادن در بخش بیداری برای انجام دادن قرار دهند، وگرنه در نسخه نهایی با افزایش تعداد شخصیت‌ها و محیط ها، صحبت کردن با آن‌ها خسته کننده می‌شود.

به طور کلی این نسخه بیش‌تر بر روی گیم‌پلی بازی تمرکز کرده و اطلاعاتی راجب داستان کلی بازی به ما نمیدهد. حتی صحبت کردن و ارتباط با شخصیت‌ها نیز ارتباطی با هم و حتی به شخصیت اصلی ندارد و بیشتر برای آشنایی با مکانیک‌ها در بازی وجود دارد. با توجه به اینکه سازندگان می‌خواهند بازی را در مورد افسردگی بسازند، بهتر است به شخصیت پردازی، مخصوصا شخصیت اصلی، توجه بیشتری کنند و همچین اتمسفر قوی تری را در بازی قرار دهند. درون خواب که Cassidy با ترس‌های خود روبرو می‌شود، طراحی محیط و اتمسفر، حس و حال شرایط را به بازیکن منتقل نمی‌کند. مثلاً باس بازی ترس نام دارد، ولی در طول مبارزه بازیکن هیچ ترسی را حس نمی‌کند و اتمسفر کاملا عادی می‌باشد. این‌ها مواردی هستند که برای تاثیرگذاری بیش‌تر باید در بازی به کار برده شوند.

در نهایت نسخه پیش‌درآمد Dreamscaper عنوانی لذت بخش می‌باشد. تنوع سلاح‌ها و قابلیت‌ها زیاد است و مبارزات بازی طراحی خوبی دارند. هرچند خیلی خوب می‌شود که سازندگان توجه بیشتری با داستان بازی بکنند. در کل به نظر من این بازی در آینده عنوانی سرگرم کننده و جذاب می‌باشد که بازیکنان می‌توانند ساعت‌ها در آن وقت بگذرانند. ولی بعید می‌دانم که بازی بتواند در زمینه تأثیر گذاری قوی ظاهر شود و برای داستان خود حرفی برای گفتن داشته باشد.