Menu

راهنمای بازی Resident Evil 3|بخش اول: زنده ماندن + نسخه‌ی ویدیوئی

راهنمای بازی Resident Evil 3

بخش اول: زنده ماندن

"به قلم عرفان حایری"

دومین بازسازی بزرگ کپکام از مجموعه Resident Evil شاید به اندازه ریمیک قبلی موفق نبود، اما در نهایت با یک بازی ترسناک و بسیار سخت طرف هستیم که بدون شک ارزش تجربه را دارد. پس اگر هنوز فرصت تجربه این بازی را نداشته‌اید، بهتر است با ما همراه شوید تا نکاتی را به شما آموزش دهیم که بتوانید از یک آخرالزمان زامبی محور در راکون سیتی، همراه با موجود وحشتناکی به نام نمسیس، جان سالم به در ببرید.

پس از نقد و بررسی بازی، این‌بار به سراغ راهنمای آن می‌رویم که در دو بخش انجام خواهد شد و در بخش اول، صرفا به نکاتی برای زنده ماندن اشاره می‌کنیم. در قسمت بعد به سراغ مکان‌های آیتم‌های مخفی خواهیم رفت تا بتوانید تجربه کامل‌تری از این بازی داشته باشید.

پیش از هرچیز، بهتر است تا به سراغ دشمنان این بازی برویم و با نقاط ضعف هریک آشنا شویم.

زامبی‌ها

زامبی‌ها در این بازی تفاوت چندانی با عنوان قبلی ندارند. اگر RE2 را تجربه کرده باشید احتمالاً به خوبی با آن‌ها آشنایی دارید، اما لازم است بدانید که در این بازی، با تعداد بیشتری از آن‌ها مواجه خواهید شد و اگر یک لحظه مشغول تمرکز برای شلیک به یک زامبی شوید، ممکن است زامبی دیگری از همان اطراف بلند شده باشد و بدون اینکه متوجه شوید، به شما نزدیک شده و گازتان بگیرد. به همین دلیل، این‌بار باید بیشتر به محیط اطرف خود توجه کنید و حتی ساده‌ترین دشمن بازی را دست کم نگیرید. تغییر کوچکی که راجع به زامبی‌ها در این بازی اعمال شده این است که اکنون آن‌ها از فاصله دورتری می‌توانند به سمت گردن شما حمله‌ور شوند، پس حواستان باشد تا فاصله کافی را با آن‌ها رعایت کنید. همچنین در طول بازی تعدادی زامبی وجود دارند که حتی اگر به آن‌ها چاقو بزنید یا به مغزشان شلیک کنید، از جایشان تکان نمی‌خورند اما اگر به نقطه خاصی از داستان برسید و به مکانی که آن‌ها در آن‌جا بودند بازگردید، به گونه‌ای جدید از زامبی تبدیل شده‌اند و یا خودشان ناگهان زنده شده‌اند. پس برای اینکه بتوانید بهتر با این موجودات کنار بیایید، بهتر است تا به نکات زیر توجه کنید:

۱. از بشکه‌های انفجار به درستی استفاده کنید

در چند ساعت اولیه بازی که هنوز داخل خیابان‌های شهر راکون سیتی هستید، به تعدادی بشکه افنجار برمی‌خورید. حواستان باشد که به محض مشاهده آن‌ها به سمت‌شان شلیک نکنید و کمی محیط اطراف‌تان را بررسی کنید. سپس تمامی زامبی‌های آن محدوده را کنار آن بشکه بکشانید و با یک گلوله آتش‌بازی‌ای راه بیندازید که چندین زامبی را از سر راه‌تان برمی‌دارد و کمک می‌کند تا مهمات بیشتری برای اسلحه خود ذخیره کنید.

۲. شلیک کردن به دست و پای زامبی‌ها را فراموش کنید!

در RE2 یکی از مواردی که به شما کمک می‌کرد تا گلوله کمتری خرج این زامبی‌های نامیرا کنید، شلیک کردن به دست و پای آن‌ها بود که باعث می‌شد خطر بسیار کمتری داشته باشند و گلوله‌های زیادی صرف کشتن‌شان نشود. در بازسازی RE3 هنوز هم این قابلیت وجود دارد اما به هیچ وجه ارزشش را ندارد. چرا که تعداد زامبی‌ها این بار بیشتر است و به ندرت پیش می‌آید که بخواهید چندین بار به مکان تکراری بازگردید. از این رو، اگر توانستید، آن‌ها را بکشید وگرنه فقط فرار کنید و خودتان را خسته نکنید.

۳. با چاقوی نشکن، از مرگ حتمی زامبی‌ها اطمینان حاصل کنید

از آنجایی که در این بازی چاقوی جیل و کارلوس به هیچ وجه نمی‌شکند، اگر توانستید با ۳ گلوله یک زامبی را زمین بیاندازید، بهتر است تا با چند ضربه چاقو خیال خود را راحت کنید و از کشته شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

۴. زامبی‌ها را به رقص درآورید!

در طول بازی، به تعدادی ژنراتور برق برمی‌خورید که با شلیک کردن به آن‌ها، نیروی الکتریسته وارد بدن تمامی دشمنانی که اطراف آن باشند می‌شود و برای چند لحظه شاهد رقص زامبی‌ها در جای خودشان خواهید بود. خوشبختانه این مورد برای تمام دشمن‌ها عمل می‌کند و حتی در مواقعی، می‌توانید نمسیس عظیم را دچار برق گرفتگی کنید.

۵. جاخالی دهید. اما به آن اعتماد کامل نداشته باشید

در بازسازی RE3 قابلیت جاخالی دادن (یا همان Dodge) به شخصیت جیل اضافه شده که تا حد زیادی کاربردی است. اگر درست هنگام نزدیک شدن زامبی به صورت شما، از این قابلیت استفاده کنید، بازی برای مدت کوتاهی وارد حالت صحنه آهسته می‌شود که اگر در همان زمان اسلحه خود را نشانه بگیرید، می‌توانید چند هدشات رایگان دریافت کنید. اما اگر احساس می‌کنید دور و اطراف‌تان بیش از حد شلوغ است، برای انجام دادن جاخالی به بهترین نحو حریص نشوید. انجام این کار مهارت بالایی نیاز دارد و اگر حتی کمتر از یک ثانیه دکمه را دیر فشار دهید، باید گردن‌تان را دو دستی تقدیم زامبی‌های گرسنه کنید. خوشبختانه در هر زمانی از بازی می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید و اگر خیلی اهل ریسک کردن نباشید بهتر است تا هنگام احساس کوچکترین خطری دکمه آن را فشار دهید.

سگ‌های زامبی شده

تعداد این دشمن‌ها در بازی چندان زیاد نیست و به ندرت به آن‌ها برمی‌خورید، اما بهتر است آن‌ها را جدی بگیرید. بهترین سلاح برای از پا درآوردن آن‌ها شات‌گان است و اگر به موقع از حمله‌شان جاخالی دهید، می‌توانید به سادگی و با دو شلیک، غزل خداحافظی را برایشان بخوانید. در غیر این‌صورت بهتر است تا کمی با سرعت دورشان بچرخید و فاصله بگیرید تا بتوانید تک تک و با استراتژی آن‌ها را از بین ببرید.

NE-α Parasite (زامبی انگل نمسیس-آلفا)

این گونه دشمن‌ها در واقع همان زامبی‌ها هستند که به ویروس NE-α (همان ویروس نمسیس) آلوده شده‌اند که آن‌ها را خطرناک‌تر از زامبی معمولی می‌کند. سر آن‌ها توسط قفسه‌ای محافظت می‌شود و شلیک کردن به سرشان در حالت عادی بی فایده است. این گونه زامبی‌ها به مانند نمسیس، می‌توانند با یک شیء شلاق مانند از راه دور به شما ضربه بزنند. بهترین سلاح برای مقابله با آن‌ها شات‌گان است اما بهتر است با استراتژی از آن استفاده کنید. در صورتی یک گلوله از شات‌گان و یا چند گلوله از هندگان اصلی‌تان به بدن آن‌ها اصابت کند؛ قفسه محافظتی سر آن‌ها باز می‌شود و خود را آماده حمله‌ای جانانه می‌کنند. درست در همین زمان نقطه ضعف آن‌ها رو می‌شود و کافی‌ است تا یک گلوله از شات‌گان به سمت نقطه نارنجی رنگ سرشان شلیک کنید. اگر اسلحه شات‌گان‌تان خالی از مهمات است، با هندگان معمولی نیز می‌توانید آن‌ها را از پا درآورید و نیازی به استفاده از نارنجک برای این دشمن‌ها نیست.

Drain Deimos

این دشمن‌ها که در نسخه کلاسیک هم حضور داشتند، موجوداتی عنکبوت مانند و سمی هستند که بسیار سریع حرکت می‌کنند و برای از بین بردن آن‌ها نیاز به تمرکز و دقت فراوانی خواهید داشت. البته در طول بازی فقط یک بار با آن‌ها ملاقات خواهید کرد و بیشتر از همه، باید هنگامی که بالای سر شما ظاهر می‌شوند حواستان باشد تا اجازه ندهید سم خود را وارد دهان‌تان کنند. اگر این مورد را رعایت کنید، چندان هم دشمنان سرسختی به حساب نمی‌آیند.

Hunter β

شکارچی‌های بتا، اولین بار هنگامی که کنترل شخصیت کارلوس را به دست دارید، خودشان را نشان می‌دهند. آن‌ها از سرسخت‌ترین دشمنان در بازی هستند. پیشانی آن‌ها توسط یک لایه محکم محافظت می‌شود که حتماً باید برای از بین بردن‌شان آن را بشکنید. اما به محض شکسته شدن این لایه، این موجودات وحشی‌تر از قبل می‌شوند و وارد حالتی می‌شوند که با یک ضربه می‌توانند جان شما را بگیرند؛ پس بهتر است پس از شکستن لایه محافظتی، به سرعت از آن‌ها دور شوید. قابلیت مشت زدن شخصیت کارلوس برای انداختن این موجودات روی زمین بسیار کاربردی خواهد بود و شات‌گان شخصیت جیل اجازه می‌دهد تا قبل از اینکه بخواهند حمله خود را آغاز کنند با دو گلوله کارشان را تمام کنید. گلوله‌های اسیدی نیز راهکار خوبی برای مقابله با آن‌ها است اما به ندرت در بازی یافت می‌شوند.

Hunter γ

شکارچی‌های گاما در این بازی برخلاف نسخه کلاسیک، ظاهری قورباغه‌ای شکل به خود گرفته‌اند و با حضورشان در فاضلاب، فضای آن محدوده را چندش آور و ترسناک‌تر کرده‌اند. برای مقابله‌ با آن‌ها نیاز به سلاح‌های بسیار قوی مانند نارنجک، شات‌گان و نارنجک پرتاب‌کن دارید. لازم است تا فاصله خود را با این موجودات حفظ کنید و همزمان با باز شدن دهان‌شان برای بلیعدن شما، یک نارنجک یا چند گلوله نوش‌جان‌شان کنید.

لیکرها

این موجودات، به مانند عنوان قبل، همچنان در ایستگاه پلیس یافت می‌شوند اما در طول بازی فقط با ۲ عدد از ‌آن‌ها مواجه خواهید شد و به مانند قبل کافی‌ است تا بی صدا حرکت کنید و از کنار آن‌ها رد شوید. اما چون ممکن است آمادگی حضور آن‌ها را نداشته باشید و دچار استرس شوید، بهتر است نارنجک‌هایی که در ایستگاه پلیس جمع آوری کرده‌اید را نگه داشته باشید تا خیلی سریع چند نارنجک به سمت‌شان پرت کنید.

Pale Head (زامبی‌های برهنه)

این گونه زامبی‌ها که در اواخر بازی به سراغ شما می‌آیند، تقریبا نامیرا هستند. حتی اگر چندین بار نارنجک کنارشان بیاندازید و یا آن‌ها را به آتش بکشید، فقط مقداری بخار از آن‌ها بلند می‌شود و دوباره به وضعیت قبلی‌شان برمی‌گردند. استفاده از اسید نیز تاثیر چندانی روی آن‌ها ندارد و تنها راه از بین بردن‌شان این است که هنگامی که بخار از آن‌ها بلند می‌شود با یک اسلحه قوی مانند مگنوم یا شات‌گان به سر آن‌ها شلیک کنید. در غیر این‌صورت با ناله‌های ترسناک‌شان به دنبال شما می‌افتند.

Stage 1 Nemesis

حالت اولیه نمسیس که در چند ساعت اولیه بازی در شهر راکون سیتی به دنبال شما خواهد بود، یکی از بزرگترین تهدیدها در بازی حساب می‌شود و فرار کردن از او بدون آسیب دیدن چندان کار آسانی نیست؛ چراکه او مدام جلوی شما سبز می‌شود و یا به وسلیه شلاق‌اش مانع از فرار کردن‌تان می‌شود. پس بهتر است تا برای مدتی او را زمین بزنید و چند لحظه‌ای آرامش کسب کنید. کیسه‌ای که روی قفسه سینه نمسیس نصب شده، احتمالا آسان‌ترین نقطه‌ای است که با شلیک به آن می‌توان او را به زمین انداخت. هرچند پشت گردن و دندان‌های او نیز نقاط خوبی هستند اما شلیک کردن به ‌آن‌ها چندان آسان نیست. در صورتی که از تکنیک جاخالی دادن استفاده کنید؛ حتی با چند ضربه چاقو هم می‌توانید او را زمین بزنید. اما درصورت استفاده از اسلحه بعد از هر جاخالی دادن بهتر است از شلیک به سر او خودداری کنید. چرا که تاثیر بسیار کمی نسبت به کیسه آن دارد. به زمین انداختن نمسیس گاهاً هدایایی مانند گلوله و یا آپگرید اسلحه خواهد داشت. پس ارزشش را دارد.

نکات تکمیلی:

حالا که با تمامی دشمن‌های بازی آشنا شدید و می‌دانید که هریک را باید از چه طریقی از بین برد. بهتر است تا با نکاتی تکمیلی، به بخش اول این مبحث پایان دهیم.

در این بازی تنها Herbهای موجود برای بازگرداندن سلامتی‌تان، Herbهای سبز و قرمز هستند و خبری از گونه آبی نیست. مانند همیشه، سبزها مقدار کمی از سلامتی‌تان را بازمی‌گردانند و در صورتی که با گونه قرمز ترکیب شوند می‌توانند اثر قوی‌تری داشته باشند. پس اگر ترکیب هر ۲ را در کوله پوشتی خود را دارید، بهتر است فقط هنگامی که وضعیت سلامت‌تان در حالت Danger قرار دارد از آن استفاده کنید. اما اگر در حالت Caution قرار دارید، بهتر است صرفا یک Herb سبز استفاده کنید. اگر دقت لازم را در استفاده از آن‌ها داشته باشید، به هیچ وجه آیتم بازیابی سلامت کم نمی‌آورید. در این بازی اسپری‌ها نیز کنار Herbها وجود دارند و به مانند ترکیب Herb قرمز و سبز، سلامتی‌تان را به طور کامل پر می‌کنند.

به مانند عنوان قبلی، در این بازی هم می‌توانید مهمات اسلحه‌تان را خودتان با پیدا کردن آیتم‌های مختلف درست کنید. تمامی این موارد در دفترچه‌های موجود در بازی شرح داده می‌شود اما اگر حوصله خواندن آن‌ها را نداشته باشید و با یه درستی متوجه‌شان نشده‌اید، می‌توانید از توضیحات ما استفاده کنید:

  • برای ایجاد گلوله اسلحه هندگان: Gunpowder + Gunpowder
  • برای ایجاد گلوله اسلحه شات‌گان: Gunpowder + High-Grade Gunpowder
  • برای ایجاد گلوله اسلحه مگنوم: High-Grade GP + High-Grade GP
  • برای ایجاد مهمات انفجاری: Explosive A + Explosive A
  • برای ایجاد مهمات آتشی: Explosive A + Explosive B
  • برای ایجاد مهمات اسیدی: Explosive B + Explosive B

این هم از تمامی مواردی که برای زنده ماندن در بازی Resident Evil 3 لازم است بدانید. آیا این اطلاعات توانست به تجربه شما از این بازی کمک کند؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید. در بخش بعدی از راهنمای بازی، با نکاتی برای پیدا کردن آیتم‌های مخفی و تمامی اسلحه‌ها در خدمت شما خواهیم بود.

برای مشاهده راهنمای بازی Resident Evil 3|بخش اول: زنده ماندن در یوتوب کلیک کنید