Menu

تجربه ما از بتای بازی Neon Abyss

تجربه ما از بتای بازی Neon Abyss

"به قلم عرفان جلیلی"

Neon Abyss عنوانی در سبک اکشن، پلتفرمر و Rougelike می‌باشد که در سال ۲۰۱۹ رو نمایی شد. اتمسفر سریع و هیجان‌انگیز بازی به همراه تنوع بالای آیتم‌ها در کنار هم نشان از یک بازی خوش ساخت را می‌دهد. حال به تازگی نسخه بتا این عنوان در دسترس قرار گرفته است. با ما با بررسی بتای این عنوان همراه باشید.

شما به عنوان عضوی از یک گروه به نام تیم شوم (Grim Squad) به درون سیاه‌چاله‌ای میروید تا خدایان آن را شکست دهید. هر بار که درون سیاه‌چاله کشته شوید، دوباره به اول بازی بازمی‌گردید. تصمیماتی که شما در طول مسیر میگیرید و همچنین ارتقا‌هایی که برای شخصیت خود انجام می‌دهید هر کدام بر روی نحوه پیشروی شما تاثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند پایان بازی را تغییر دهد.

در این نسخه از بازی هر دور ۴ بخش دارد که در انتهای هر بخش، یک باس فایت برای ورود به بخش بعدی وجود دارد. البته بخش پنجم نیز در بازی نشان داده می‌شود ولی در انتهای بخش ۴، دموی بازی به پایان میرسد و چیزی از آن قابل بازی نیست. می‌توان گفت که در زمینه طراحی سلاح‌ها وآیتم‌ها بازی از Enter The Gungeon و در مبارزات بازی و طراحی دشمنان، این عنوان از Binding of Isaac الهام گرفته است. پس از به پایان رساندن هر دور با مردن یا تمام کردن آن، شما به یک بار در بالای سیاه‌چاله بر می‌گردید. در نسخه دمو در این بار به جز تغییر درجه سختی و رقصیدن در کلوپ (!) کار خاصی را نمی‌توانید انجام دهید ولی بخشی از محتوای بازی اصلی را می‌توانید ببینید. مثلاً اگر با متصدی بار تعامل کنید صفحه‌ای نشان داده میشود که در آن ارتقا‌هایی که می‌توانید انجام دهید در آن وجود دارد یا در تابلوی سمت چپ شخصیت‌های مختلف قابل مشاهده هستند. البته هیچ کدام از اینها در نسخه دمو در دسترس نیستند.

در طول بازی راه‌های مختلفی برای بدست آوردن آیتم‌ها وجود دارد. انواعی از صندوق‌ها در بازی وجود دارد که هر کدام به شیوه‌های مختلفی مانند استفاده از کلید، پول یا نارنجک باز می‌شوند. پس از ازبین بردن دشمنان هر اتاق نیز احتمال ظهور یک آیتم یا سلاح جدید وجود دارد و همچنین در هر بخش، فروشنده‌ای وجود دارد که آیتم‌های متفاوتی را به شما پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر این‌ها، در هر بخش اتاقی مخصوص وجود دارد که یک آیتم خاص در دسترس شما قرار می‌دهد. به همه این‌هایی که گفتیم اتاق‌های مخفی را هم اضافه کنید که روش های مختلفی برای رسیدن به آن‌ها وجود دارد. با این که راه های زیادی برای به دست آوردن آیتم‌های بازی وجود دارد ولی گاهاً بازیکن به دلیل نداشتن کلید یا پول کافی نمی‌تواند به بیشتر امکانات آن بخش دسترسی پیدا کند که کار را در بخش های بعدی کمی سخت می‌کند.

تنوع سلاح ها و آیتم‌های درون بازی بسیار زیاد است که خود باعث می‌شود تجربه هر دور بازی کردن با دور قبلی بسیار متفاوت باشد. یکی از مکانیک‌هایی که در بازی تازگی دارد وجود تخم‌ها مرغ‌هایی است که پس از یافتن‌شان با شما همره می‌شوند. پس از پیمودن چند اتاق و از بین بردن دشمنان آن‌ها، بالاخره این تخم مرغ‌ها باز می‌شوند که ممکن است خالی باشد یا یک همراه را در اختیار شما قرار دهد. این همراه‌ها می‌توانند گلوله‌هایی با ویژگی‌های مختلف مانند آتش، یخ و … را به دشمنان شما پرتاب کنند یا به دور شما بچرخد و گلوله‌های دشمنان را جذب یا برگردانند. هر کدام از ان همراهان نیز پس از مدتی ارتقا پیدا می‌کنند که کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

دو مورد که شاید در بازی کمی مخاطب را اذیت کند طراحی محیط و عدم وجود تعادل در درجه سختی بازی می‌باشد. بخش‌های مختلف بازی کوچک هستند و زود تمام می‌شوند که باعث می‌شود بازیکن نتواند به خوبی از امکاناتی که در اختیار دارد استفاده کند همچنین گاهی آیتم‌هایی که برای باز کردن درها و صندوق‌ها نیاز دارید در دسترس نیستند و مهمات زیادی در یک بخش بدون استفاده می‌ماند. علاوه بر این، درجه سختی بازی نیز به خوبی متعادل سازی نشده است. هر چقدر درجه سختی بیشر میشود تنها جان دشمنان بیشتر می‌شود و آیتم‌های کمتری در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد که بیشتر باعث آزار بازیکن می‌شود تا ایجاد یک چالش جدید. در حال که بازی به خوبی پتانسیل این را دارد که برای چالش برانگیزتر شدن محیط ها دشمنان متفاوتی را طراحی کند و مکانیک های مختلفی برای آن در نظر بگیرد تا اینکه فقط به چند مورد سطحی اکتفا کند. یک حالت Challenge نیز در بازی وجود دارد که تعداد بخش های بازی را از ۴ به ۶ عدد افزایش میدهد و ۲۰ دقیقه برای تمام کردن آن به شما مهلت می‌دهد که با توجه به نحوه بدست آوردن آیتم‌ها این مقدار زمان کم به نظر می‌رسد.

در نهایت می‌توان گفت که Neon Abyss تجربه جالبی را به مخاطب ارائه می‌دهد. هر یک از بخش های مختلف بازی مانند دشمنان، سلاح‌ها، محیط بازی و … طراحی نسبتاً خوبی دارند که نوید از یک بازی هیجان انگیز و لذت بخش می‌دهد. البته ایرادات کوچکی در بعضی بخش‌ها مشاهده می‌شود ولی با ایده‌هایی که سازندگان در سر دارند و اطلاعاتی که ما در اختیار داریم انتظاراتمان از بازی کمی زیاد است و امیدواریم که تیم سازنده بازی بتواند تجربه خوبی را برای بازیکنان فراهم کند.