Menu

تجربه‌ی ما از نسخه‌ی پیشنمایش بازی Desperados III

تجربه‌ی ما از نسخه‌ی پیشنمایش بازی Desperados III

“به قلم شهاب زارعی”

این پیش‌نمایش براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی، بازی‌های تاکتیک همزمان (Real-Time Tactics) یکی از محبوب‌ترین سبک بازی‌های ویدیوئی بودند. در این بازی‌ها، شما کنترل گروه کوچکی از شخصیت‌های رنگارنگ با تخصص‌ها و توانایی‌های مختلف را در اختیار می‌گیرید و به انجام مأموریت‌های گوناگون می‌پردازید. این شخصیت‌ها توان مقابله‌ی مستقیم با دشمنان متعدد موجود در مرحله را ندارند؛ به همین دلیل باید هوشمندانه از توانایی‌ها و ابزارهای موجود استفاده کنید و اغلب مخفیانه به پیروزی برسید. از عناوینی که در زمان اوج این سبک عرضه شدند، می‌توان سری Commandos و بعدها عنوان وسترن Desperados را نام برد که حتی نسخه‌ی دوبله شده‌ی آن‌ها نیز در بازارهای ایران یافت می‌شد.

با گذشت زمان، این سبک به فراموشی سپرده شد و معدود عناوینی که هنوز از آن پیروی می‌کردند نتوانستند دستاوردهای این ۲ بازی را تکرار کنند. تا اینکه در سال ۲۰۱۶ استودیوی Mimimi Productions توانست با انتشار بازی Shadow Tactics: Blades of the Shogun، نفس تازه‌ای در این سبک بدمد. موفقیت این بازی باعث شد تا THQ Nordic—مالک کنونی آی‌پی Desperados—با این استودیوی آلمانی همکاری کند و ساختن جدیدترین عنوان این سری را به آن‌ها بگذارد. با اینکه Desperados III هنوز تاریخ انتشاری دقیق‌تر از سال ۲۰۲۰ ندارد، اما به ما در پردیس‌گیم این فرصت داده شده تا تعدادی از مراحل ابتدایی بازی را در قالب نسخه‌ی پیش‌نمایش آن را تجربه کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

هنگام شروع بازی، شما در نقش پسر جوانی قرار می‌گیرید که به همراه پدر خود James Cooper، در حال نفوذ به مخفیگاه یک مجرم خطرناک است. در این مرحله شما درست مانند این پسر جوان، از تجربیات James استفاده می‌کنید و به خوبی با اساسی‌ترین کنترل‌های بازی آشنا می‌شوید. شما یاد می‌گیرید که چگونه از دید دشمنان در امان باشید، از الگوی رفتاری آن‌ها به نفع خود استفاده کنید و مرتباً بازی را سیو کنید! در پایان مرحله بالاخره هویت این پسر جوان آشکار می‌شود: پروتاگونیست این سری، John Cooper.

اینبار بازی Desperados III اتفاقات پیش از نسخه‌ی اول را روایت می‌کند که انتخاب منطقی و بسیار خوبی است؛ چراکه لذت کامل از داستان بازی را برای طرفداران سابق و بازیکنان جدید ممکن کرده است. روند داستان و مراحل تشابه زیادی به اولین عنوان این بازی دارد. John به دنبال یک جنایت‌کار قدرتمند است ولی در راه رسیدن به اهدافش، با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شود و دوستان جدیدی می‌یابد. از این رو، در این بازی شاهد بازگشت دوباره‌ی ۲ شخصیت محبوب Doctor McCoy و Kate نیز خواهیم بود و می‌فهمیم که John چگونه با آن‌ها آشنا شده است. علاوه براین، دوست قدیمی و تنومند John یعنی Hector، و جادوگر سیاه‌پوستی به نام Isabella نیز شما را همراهی خواهند کرد.

هرکدام از این شخصیت‌ها یک مرحله‌ی معرفی دارند تا با آن‌ها آشنا شوید و مهارت‌های‌شان را فرا بگیرید. این مراحل اغلب کنترل بیش از یک یا دو شخصیت را به بازیکن واگذار نمی‌کنند و حول مهارت‌های شخصیت جدید طراحی شده‌اند. خوشبختانه نویسندگان این بازی توانسته‌اند به خوبی شخصیت دوست‌داشتنی و شوخ‌طبع John و یارانش را بازآفرینی کنند و این مراحل معرفی نیز بخش‌های مهمی از داستان را روایت می‌کنند. از این رو، به هیچ وجه احساس نخواهید کرد که بازی وقت شما را با آموزش‌های بیهوده تلف می‌کند، بلکه غرق در داستان شده و رفته رفته با گیم‌پلی سرگرم کننده‌اش آشنا می‌شوید.

فلسفه‌ی طراحی قسمت گیم‌پلی این بازی به وضوح از عنوان Shadow Tactics الهام گرفته است. چنین الهاماتی از طراحی نقاشی-گونه‌ی پرتره‌ی شخصیت‌ها گرفته تا شیوه‌ی حرکت در محیط، دیده می‌شود. حتی به جای کلاه‌کاهی‌ها که حواسشان پرت نمی‌شد، و سامورایی‌ها که تنها توسط قوی‌ترین عضو گروه کشته می‌شدند، پانچو پوش‌ها و کت‌بلندها قرار گرفته‌اند. خوشبختانه این استودیو در طراحی عنوان قبلی خود چنان ماهرانه عمل کرده است که توانسته چارچوب محکمی برای سبک تاکتیک همزمان فراهم کند؛ بطوری که احساس خواهید کرد المان‌های گیم‌پلی مختص Desperados طراحی شده‌اند.

هر یک از مراحل بازی با دقت طراحی شده‌اند و پر هستند از دشمنانی که گشت می‌زنند، نگهبانی می‌دهند و اغلب یکدیگر را زیر نظر دارند. محیط این مراحل به گونه‌ای هستند که به شما اجازه می‌دهند تا از چند جهت به دشمنان نزدیک شوید و به انتخاب خود آن‌ها را از سر راه بردارید. البته برای گذشتن از هریک از آن‌ها باید به دنبال راهی باشید تا زنجیره‌ی محافظتی نگهبانان را بشکنید؛ گویی که دارید یک پازل را حل می‌کنید. علاوه براین، طی هر مرحله فرصت‌های مختلفی برای کشتن از طریق محیط وجود دارد. برای مثال، ممکن است بتوانید یک قلوه سنگ یا یک زنگ کلیسا را بر روی سر دشمنان بیندازید و مرگشان را یک حادثه جلوه بدهید.

به دلیل پیچیدگی طراحی این مراحل، انتظار نمی‌رود تعدادشان از ۲۰ یا ۳۰ مرحله بیشتر باشد. به این منظور، سازندگان بازی توجه ویژه‌ای به قابلیت تکرار بازی داشته‌اند. پس از پایان هر مرحله لیست بلند بالایی از چالش‌ها در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد که می‌تواند آن‌ها را هنگام تکرار مرحله انجام دهند. برای مثال، نجات دادن غیرنظامیان، به پایان رساندن سریع مرحله و یا استفاده نکردن از یک توانایی بخصوص، از جمله این چالش‌ها هستند. اگر وجود این چالش‌ها برایتان کافی نیست، درجه‌ی سختی بازی انعطاف‌پذیر بازی نیز در خدمت شماست. این درجه‌ی سختی کاملاً قابلیت شخصی‌سازی دارد و به شما اجازه می‌دهد تجربه‌ی مورد نظر خود را خلق کنید.

از موارد دیگری که نوید یک تجربه‌ی بیادماندنی را می‌دهند، می‌توان گرافیک چشم‌نواز، موسیقی دل‌انگیز، انیمیشن‌های پرجزییات و اجرای روان بازی را نام برد. بدون شک جزییات و پالیش کلی که در نسخه‌ی پیشنمایش این بازی دیده می‌شد واقعاً تحسین برانگیز بود؛ خصوصاً که این بازی هنوز تاریخ انتشار دقیقی ندارد. البته در طول تجربه‌ی این نسخه از بازی هر از گاهی شاهد کراش کردن بازی و صفحات بارگذاری بی‌انتها نیز بودم، اما به نظر می‌رسد سازندگان بازی تنها به یک محصول کم نقص رضایت می‌دهند و به همین دلیل تاریخ دقیقی را برای انتشار آن در نظر نگرفته‌اند.

اگر محصول نهایی بتواند به کیفیت چند مرحله‌ی موجود در این نسخه از بازی باشد، Desperados III می‌تواند یک عنوان سرگرم کننده برای تمام بازیکنان جدید و قدیمی باشد. طراحی هنری بازی شباهت زیاد به اولین عنوان این بازی دارد و به خوبی اتمسفر وسترن بازی را القا می‌کند. علاوه براین، رابط کاربری مؤثر بازی توانسته بدون فدا کردن مکانیک‌های پیچیده‌ی این سبک، دسترسی را برای همه‌ی بازیکنان راحت کند. طراحی مراحل و توانایی‌ها نیز بسیار خوب انجام شده و به بازیکنان اجازه می‌دهد راه‌حل‌ّهای خلاقانه‌ای پیدا کنند. Desperados III در مسیر مناسبی برای تکرار موفقیت‌های پرچم‌داران این سبک قرار دارد و امیدواریم بتواند انتظارات ما را در نسخه‌ی نهایی نیز برآورده کند.