Menu

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3 + نقد ویدیوئی

نقد و بررسی بازی Resident Evil 3

"به قلم عرفان حایری"

این نقد براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

برای مشاهده‌ی لینک‌های مرتبط نقد ویدیوئی می‌توانید به انتهای مطلب مراجعه کنید.

بازگشت دوباره نمسیس، درست مثل یک رویا است؛ رویایی که تمام طرفداران مجموعه رزیدنت ایوِل مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدند. خوشبختانه موفقیت بازسازی RE2 باعث شد تا این رویا حتی زودتر از آنکه انتظارش را داشتیم به حقیقت بپیوندد، اما رسیدن به آن به چه قیمتی تمام شده است؟ آیا بازسازی RE3 توانسته شکوه یک بازی کلاسیک را در کنار بازی‌های امروزی حفظ کند؟

نسخه اصلی رزیدنت ایوِل ۳، احتمالاً محبوب‌ترین عنوان این فرانچیز باشد. با وجود اینکه خیلی‌ها معتقد هستند که RE2 بازی بهتری است اما حضور شخصیتی به نام نمسیس، تجربه نسخه اصلی را بسیار منحصر‌به‌فرد کرده بود. دستاوردی که کپکام با طراحی این موجود به آن رسیده بود، هنوز هم می‌تواند الگویی برای خیلی از عناوین ترسناک باشد. حالا استودیویی که برای اولین بار ما را با این هیولا آشنا کرد، بار دیگر این فرصت را به ما داده تا با جلوه‌های امروزی، با او رو به رو شویم.

اگر شما هم از افرادی باشید که دوران کودکی و یا نوجوانی خود را با Resident Evil 3 Nemesis گذارنده‌اید، احتمالاً با دیدن نحوه آغاز بازسازی این بازی کاملاً جا می‌خورید. در نسخه بازسازی‌شده، هیچ خبری از آن انیمیشن سینمایی حمله زامبی‌ها در شهر و صحبت‌های جیل—که اتمسفر بازی را به خوبی شرح می‌داد—نیست، بلکه بازی با یک لایو-اکشن از محیط آزمایشگاهی آمبرلا آغاز می‌شود و نحوه ایجاد شدن نمسیس را به نمایش درمی‌آورد. اگر وابستگی خاصی به نسخه اصلی داشته باشید، همین کافی است تا توی ذوق شما بزند اما اگر سعی کنید با این موضوع کنار بیایید که این یک تجربه متفاوت از یک عنوان کلاسیک است، شاید بتوانید از آن لذت ببرید.

در واقع می‌توان گفت بازی از همان ابتدا، تکلیف خود را از نسخه کلاسیک جدا کرده و سعی می‌کند تا خود را به عنوان یک بازی جدید و برداشتی از بازی اصلی، معرفی کند. تقریباً همه چیز در این بازی جایگزین شده است و کمتر بخشی وجود دارد که درست مشابه نسخه اصلی باشد. گاراژی که در اوایل بازی اصلی وارد آن می‌شدید هنوز هم وجود دارد و آن شخصی که به علت ترس از زامبی‌ها به داخل کامیون خود پناه می‌برد، هنوز هم آنجاست. اما دسترسی به اتاق سیو که در طبقه بالا این گاراژ موجود بود، مسدود شده است. بنابراین بازی روند متفاوتی را از پیش گرفته و به جای اینکه در یک انیمیشن سینمایی اتمفسر شهر را شرح دهد، بخش جدیدی را در گیم‌پلی بازی گنجاده است که اولین رویارویی جیل و نمسیس را به نمایش می‌گذارد و احتمالاً از حماسی‌ترین بخش‌هایی باشد که تا به حال در یک بازی ترسناک دیده شده است. وجود این بخش حتی شخصیت نمسیس را نیز جذاب‌تر و منطقی‌تر می‌کند و به نوعی کمک می‌کند تا عمق رابطه جیل با این هیولا بیشتر درک شود.

فارغ از تغییرات فراوانی که در بازی اعمال شده است، می‌توان گفت شروع آن واقعاً بی نقص است. معرفی نمسیس به بهترین شکل انجام شده و از همان ابتدا شخصیت کارلوس نیز وارد داستان می‌شود تا زمان بیشتری برای شخصیت پردازی آن وجود داشته باشد. در واقع تمامی شخصیت‌ها—از جمله شخصیت‌های فرعی—این بار نقش پر رنگ‌تر و مهم‌تری به خود گرفته‌اند و تبدیل به نقاط قوت این بازی شده‌اند. البته تغییری که در شخصیت Brad ایجاد شده تا حدودی از جذابیت او کم کرده اما باعث ایجاد ارتباط جالبی با بازسازی RE2 شده که متأسفانه به خوبی به آن پرداخت نمی‌شود. جدا از آن، کپکام توانسته فرمولی که برای شخصیت‌پردازی آن‌ها در بازسازی RE2 به کار گرفته بود را در این بازی نیز پیاده کند و عمق بیشتری به داستان دهد اما متأسفانه به دلیل کوتاه بودن داستان، به تعدادی از آن‌ها به خوبی پرداخته نشده.

شخصیت پردازی کارلوس به حدی قوی انجام شده است که توانسته آن را کنار سایر شخصیت‌های اصلی مجموعه قرار دهد و کاری کند تا به همان اندازه با او ارتباط برقرار کنیم. کارلوس نه تنها به یک شخصیت دوست داشتنی در این مجموعه بازی تبدیل شده است، بلکه می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی یاد کرد. خوشبختانه علاوه بر حضور پر رنگ او در داستان، این‌بار وقت بیشتری داریم تا کنترل او را به دست بگیریم و ترسناک‌ترین بخش‌های بازی را کنار او تجربه کنیم. گیم‌پلی بخش کارلوس شاید حتی از جیل هم اکشن‌تر باشد، اما در فضای ترسناک‌تر و با دشمنان خطرناک‌تر قرار گرفته است که مهم نیست چقدر مهمات اسلحه‌تان را خرج‌شان کنید. تا زمانی که به جای درست شلیک نکنید این موجودات از پا نمی‌افتند و به راحتی با یک ضربه می‌توانند جان شما را بگیرند؛ بنابراین استرس و هیجان در سرتاسر بازی، حتی اکشن‌ترین قسمت‌ها نیز حفظ می‌شود. البته این میزان از ترسناکی می‌توانست با حضور نمسیس، جذابیت دو چندان پیدا کند.

طراحی نمسیس در این بازی، چند مرحله فراتر از تایرنت در عنوان قبلی است. حضور او در بازی به قدری ترسناک است که حتی اگر از مخلافان ظاهر جدید او باشید، هر لحظه‌ای که حضور او را احساس کنید، بی اختیار پا به فرار می‌گذارید. برخلاف تایرنت که می‌توانستید با صدای قدم‌هایش حضور او را در نزدیکی خودتان احساس کنید و قبل از اینکه توسط او دیده شوید خودتان را از آن منطقه دور کنید، این‌بار نمیسیس را هیچ‌جور نمی‌توان گول زد. اگر به اندازه کافی از دور شوید، با نگاه کردن به پشت‌سر خود متوجه می‌شوید که او غیب شده است. اما درست زمانی که به سمت مقصد راه می‌افتید، او از بالای دیوار یا گوشه و کنار خیابان‌ها دوباره جلوی چشمتان سبز می‌شود و قدرت‌مندتر از همیشه به دنبال‌تان می‌دود. بنابراین اگر می‌خواهید برای مدتی از دست او در امان باشید، بهتر است تا چندین گلوله حرام او کنید تا موقتا او را از پا بیندازید و در عوض یک آیتم از او هدیه بگیرید. می‌توان گفت هوش مصنوعی نمسیس به قدری قوی است که قطعا می‌توان از آن به عنوان بزرگترین دستاورد این بازی یاد کرد اما درست در همین نقطه سازندگان بزرگترین اشتباه خود را مرتکب می‌شوند.

نمسیس فوق‌العاده است. اما فقط برای ۱-۲ ساعت. در عنوان قبل، تایرنت در هر صورت هرکجا که می‌رفتیم دنبال ما بود؛ حتی زمانی که از ایستگاه پلیس خارج می‌شدیم و یا هنگامی که وارد آزمایشگاه می‌شدیم. به جز بخش پایانی، هیچکدام از مبارزات اصلی با تایرنت نبود، چرا که موجودی دیگر در بازی حضور داشت و باس‌فایت‌های اصلی، مربوط به او می‌شد. اما در بازسازی RE3 هیچ موجود آزمایشگاهی دیگری جز نمسیس وجود ندارد؛ بنابراین سازندگان برای اینکه بتوانند اکشن قوی‌تری از این بازی ارائه دهند، آن نمسیس جذاب و ترسناک را خیلی زود قربانی می‌کنند و در نهایت حضور او را به تعدادی صحنه تعقیب و گریز از پیش تعیین شده و تعدادی باس‌فایت محدود می‌کنند. مبارزه با نمسیس واقعاً هیجان انگیز است و به جرأت می‌توان گفت تبدیل به یکی از بهترین باس‌فایت‌های مجموعه شده که از بین بردن آن نیاز به تفکر و برنامه ریزی دارد. اما آیا چنین مبارزات جذابی ارزش این را داشت که یک المان ترس تا این حد قوی را از دست بدهیم؟ پاسخ این سوال به سلیقه خودتان بازمی‌گردد. اگر طرفدار باس‌فایت‌های جذاب هستید شاید حتی حضور جدید نمسیس را به حالت اصلی ترجیح دهید و اگر مبارزات برایتان اهمیتی ندارد، متأسفانه قرار است ناامید شوید.

خوشبختانه بازی اجازه نمی‌دهد تا عدم حضور نمسیس، المان ترس را به طور کلی از بین ببرد. تغییراتی که در گیم‌پلی بازی اعمال شده شاید شما را در ظاهر بسیار قدرتمندتر کرده باشد، اما حقیقت این است که نمی‌توانید خیلی روی این قدرت‌ها حساب باز کنید. به طور مثال، شما اکنون چاقویی دارید که هرگز نمی‌شکند اما اگر یک زامبی بخواهد شما را گاز بگیرد نمی‌توانید از آن چاقو کمک بگیرید تا از چنگ آن فرار کنید. یا اینکه اکنون قابلیتی برای جاخالی دادن وجود دارد اما استفاده از آن در زمان درست، نیاز به مهارت فراوان دارد. تنوع دشمنان در این بازی حتی از عنوان قبلی نیز بیشتر است و در همان بخش‌های اولیه، شاهد نوعی جدید از زامبی هستیم که از راه دور نیز می‌توند ضربه بزند. برخی از دشمنان نیز اگر بیش از حد به شما نزدیک شوند، بدون در نظر گرفتن میزان سلامتی‌تان می‌توانند با یک ضربه شما را از بین ببرند. این موارد همزمان به اکشن شدن بازی کمک می‌کنند و هم به دلیل طراحی خوب‌شان می‌توانند استرس و هیجان زیادی را القا کنند.

بخش معمایی در این بازی بسیار کمرنگ شده است و حتی تعدادی از مکان‌های نسخه کلاسیک حذف شده‌اند تا تمرکز بیشتری روی بخش‌های جدید باشد. این موضوع تصمیم خیلی عجیبی است؛ چرا که سازندگان می‌توانستند با اندکی تغییر در روند داستان، از آن مکان‌ها نیز استفاده کنند تا بازی جای بیشتری برای حل معما داشته باشد. خوشبختانه همچنان حس ماجراجویانه برای پیدا کردن آیتم‌های مختلف در بازی وجود دارد و طراحی مراحل بازی به قدری قوی است که آن را یک اکشن خالص نکند؛ با این حال، باز هم جای خالی معماهای پیچیده در این بازی به خوبی احساس می‌شود. به شخصه طراحی بخش بیمارستان برایم ارزشمندترین بخش بازی بود که حس و حال تازه و همچنان مرموزی را به بازی اضافه کرده بود اما حتی این بخش نیز بسیار کوتاه بود و عمده گیم‌پلی آن مربوط به شخصیت کارلوس می‌شد.

ظاهراً کپکام برای ساخت این بازی کمی عجله کرده است و کار همزمان روی بخش Resistance باعث شده تا وقت کافی برای بهبود دادن تمامی بخش‌ها را نداشته باشد. بازسازی Resident Evil 3، بازی خوش‌ساخت و جذابی است که در بسیاری از موارد باعث افتخار نسخه کلاسیک است و در تعدادی هم آن را سرافکنده می‌کند. این‌که پس از شاهکاری که کپکام در بازسازی RE2 انجام داد به چنین عنوانی رسیده‌ایم واقعا غم انگیز است؛ خصوصاً که این بازی می‌توانست حتی فراتر رود و به بهترین عنوان در این مجموعه تبدیل شود. متاسفانه به دلیل وجود بخش مولتی‌پلیر، حتی هیچ حالت اضافه‌ای پس از پایان بخش داستانی وجود ندارد تا بخواهید در این محیط‌های ترسناک خود را به چالش بکشید. البته پس از پایان بازی به یک فروشگاه دسترسی پیدا می‌کنید تا آیتم‌هایی را برای دفعات بعدی خود خریداری کنید و بتوانید با سرعت بیشتری بازی را تمام کنید. اما امیدواریم به زودی مراحلی به بازی اضافه شوند و پتانسیل هدر رفته نمسیس را در بخش‌های جداگانه جبران کنند.

بازبینی تصویری:

کانسپت‌آرت‌هایی که از محیط واقعی بازی جذاب‌تر به نظر می‌رسند

زمانی که یک معمای خاطره انگیز، به فرصتی برای دریافت آپگرید تبدیل می‌شود

تنها معمای بازی که نیاز به اندکی تفکر دارد

بخش‌های جدید هر یک به نوعی جذابیت دارند

نماهای سینمایی بسیار عالی کار شده‌اند

لباس پلیسی جیل که پس از پایان بازی آزاد می‌شود

نکات مثبت:

اتمسفر خاص شهر راکون سیتی

هوش مصنوعی قوی نمسیس

حفظ ترسناکی بازی در تمامی مراحل

طراحی مراحل قوی

تنوع بسیار بالای دشمنان

شخصیت پردازی قوی کارلوس

نکات منفی:

پتانسیل هدر رفته نمسیس

کمرنگ شدن معماها

تجربه کوتاه بازی تا حدودی به شخصیت‌پردازی و داستان لطمه زده است

سخن آخر: بازسازی رزیدنت ایوِل ۳ مانند یک شیرینی خوشمزه‌ای می‌ماند که سال‌ها پیش خورده بودید؛ اما این‌بار برای ساخت آن از یک دستور پخت جدید استفاده شده که با وجود ظاهر جذاب‌تر و اندازه بزرگتر، طعم یکسانی با شیرینی اصلی ندارد. با این حال، همچنان می‌توان از طعم آن لذت برد. بازسازی RE3 احتمالاً تنها عنوان در این مجموعه باشد که توانسته با وجود اکشن بودن، هنوز هم ترسناک باشد و حس و حال یک رزیدنت ایوِل واقعی را داشته باشد؛ ولی ضعف و کمبودهایی که در بخش معمایی و همچنین روایت داستان دارد باعث شده تا در برآوردن انتظارات تا حدودی شکست بخورد.

Verdict

The Remake of Resident Evil 3 is like delicious pie that you had eaten years ago, but now it has been remade with a new recipe, and despite its grander and more appetizing look, it no longer tastes the same. However, this new taste can still be enjoyed. The RE3 Remake is probably the only title in the series that has managed to retain its sense of horror like a true Resident Evil game, despite its action oriented nature. However, the story narration and puzzle sections are lacking, so it has somewhat failed to fulfill the fans' expectations

Final Score: 8 out of 10

لینک‌های مرتبط:

تماشا در حالت تمام صفحه

برای مشاهده نقد و بررسی ویدویی بازی Resident Evil 3 در یوتوب کلیک کنید