Menu

بازی تحسین‌شده «فراست‌پانک» روی هیولا منتشر شد

تجربه‌ی زنده ماندن و نجات دیگران در جهانی بحران‌زده

بازی تحسین‌شده «فراست‌پانک» روی هیولا منتشر شد

بازی تحسین‌شده «فراست‌پانک» (Frostpunk) آخرین و بهترین ساخته استودیوی ۱۱بیت روی هیولا منتشر شد. این بازی در سبک استراتژی و شهرسازی ساخته‌ شده‌ است و داستان آن در اواخر قرن ۱۹ میلادی، جایی که سرمایی سخت‌ و طاقت‌فرسا باعث از بین رفتن اکثر مردمان کره زمین شده، جریان دارد و روایت‌گر تلاش‌های آخرین بازماندگان بشر بر روی کره‌ی خاکی‌ست. بازی فراست‌پانک در رابطه با مدیریت و رهبری در بحران است، کاری که امروز با توجه به بروز بحرانی به نام ویروس کرونا، بسیاری از ما توان انجام آن را در خود می‌بینیم!

جهان بحران زده؛ دوگانه‌های امید – یأس و زندگی – مرگ

سال ۱۸۸۶ به شکل ناگهانی در روزهایی که کسی انتظار آن را ندارد برف شروع به باریدن می‌کند؛ بارشی که سرِ ایستادن ندارد و به سرعت این پدیدهٔ زیبا را تبدیل به بزرگترین تهدید برای نوع بشر می‌کند. سرمای سخت، زمین را تبدیل به یک برهوتِ یخ‌زده می‌کند. اشراف و بزرگان انگلستان دست‌به‌کار می‌شوند و برای نجات بشریت تلاش‌هایی انجام می‌دهند که نتیجه‌ی آن ساخت ژنراتورهایی غول‌پیکر است؛ اما دیگر دیر شده و همه چیز نابود شده است…

فضای داستانیِ بازی فراست‌پانک به وضعیت کنونی جهان و مواجهه با ویروس کرونا شباهت دارد‫ ــ‌ چنانکه جنبه‌هایی از شرایط کنونی جهان با بسیاری از بازی‌ها، رمان‌ها و فیلم‌های آخرالزمانی شباهات دارد؛ جایی که بشریت به دلایل طبیعی و یا ساختهٔ دست خود با بحران روبرو شده و گاه تا مرز نابودی می‌رود.

فراست‌پانک داستان خود را در فضای «استیم‌پانک» روایت می‌کند و بازیکن با چند خط داستانی مختلف می‌تواند بازی را شروع و در هر یک از این خطوط داستانی شرایط خاص آن را تجربه کند.

لمس نتیجه‌ تصمیمات درون بازی در واقعیت

بیشتر کسانی که فراست‌پانک را بازی کرده‌اند از احساسات متفاوت و عمیقی که در این بازی تجربه‌ کرده‌اند، صحبت می‌کنند. احساساتی که محصول تصمیمات بازیکن در بازی‌ست. استودیوی ۱۱بیت پیش از این با بازی «این جنگ من» نیز نشان داده بود در خلق تجربه‌های عمیقِ این‌چنینی تبحّر خاصی دارد.

فراست‌پانک یک شبیه‌سازی اجتماعی‌ست که بازیکن، در آن مدیریت آخرین شهر باقی‌مانده در جهان را به عهده دارد؛ شهری که آخرین امید بشریت است. بازی با مکانیک‌هایی که به خوبی طراحی شده و تعادل مناسبی که بین عوامل مختلفِ تاثیرگذار ایجاد می‌کند، شما را به عنوان رهبر یک گروه نجات‌یافته در تنگناهای جدی قرار می‌دهد و تصمیمات نادرست شما به قیمت جان انسان‌ها تمام خواهد شد؛ در حالی‌ که استراتژی درست باعث بقای آخرین جامعه انسانی خواهد شد. تصمیماتی از این دست که برای بهره‌وری بیشتر، قانون کار برای کودکان وضع کنید و یا دستور کار سه‌ شیفت بدهید و یا با تغییر رویکرد به سیستم بهداشت رسیدگی کنید و از کسانی که نیاز به کمک دارند، حمایت کنید. هر یک از این تصمیمات مزایا و معایبی خواهند داشت که در ادامه‌ی بازی نتیجهٔ آنها را با تمام وجود لمس می‌کنید.

بازی فراست‌پانک هم‌زمان با انتشار توسط اکثر رسانه‌ها و صاحب‌نظران صنعت بازی تحسین شد و در وب‌سایت متاکریتیک بر اساس شصت و هفت بازنگری، نمره‌ عالی ۸۴ را کسب کرده است.

بازی فراست‌پانک با قیمت ۲۹.۹۹ دلار روی پلتفرم استیم به فروش می‌رسد اما با هماهنگی که با توسعه‌دهنده و ناشر این بازی انجام شده، این بازی برای گیمرهای ایرانی با قیمت ۴۹ هزار تومان یعنی چیزی حدود یک دهم قیمت اصلی آن روی هیولا در دسترس است.