Menu

تجربه‌ی ما از دموی بازی Unbound Worlds Apart Prologue

تجربه‌ی ما از دموی بازی Unbound Worlds Apart Prologue

"به قلم علیرضا آب‌روشن"

یکی از تفریحات من گشت و گذار در فروشگاه استیم و نگاه کردن به بازی‌های مستقل بسیاری است که هر روزه در آن منتشر می‌شوند. چند روز پیش بود به همین کار مشغول بودم که یک عنوان رایگان توجه‌ام را جلب کرد؛ یک بازی مترویدوانیا-پلتفرمر دو بعدی و پازل محور به نام Unbound Worlds Apart Prologue که در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۰ عرضه شده بود. در نگاه اول، طراحی هنری بسیار زیبای آن چشمم را گرفت و تصمیم گرفتم این اثر زیبا رو معرفی کنیم. برای پیشنمایش این بازی همراه ما باشید.

این بازی رایگان نسخه‌‌ی دموی Unbound Worlds Apart می‌باشد که قرار است در آینده‌ای نزدیک عرضه شود و در واقع ۱ ساعت ابتدای بازی را شامل می‌شود. همچنین باید اشاره کرد نسخه‌ی کامل که بعداً عرضه خواهد شد رایگان نیست اما در حال حاضر، تجربه این دمو می‌تواند تا در آشنایی و خرید نسخه اصلی کمک کند.

هنگام شروع بازی اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند گرافیک بسیار زیبای بازی می‌باشد. اگر بخواهم مقایسه انجام دهم، سبک طراحی بازی شباهت بسیاری به عنوان شاهکار Ori and Blind Forest دارد اما در زمینه فنی با فاصله کم از عنوان اشاره شده عقب می‌ماند. در همان ابتدا می‌توان حدس زد که این بخش یکی از نقاط قوت آن خواهند بود و در ادامه با مشاهده تنوع محیط‌ها نیز یقیین حاصل می‌شود.

داستان بازی از آن‌جا شروع می‌شود که شخصیت اصلی قصه ما، شاهد سوختن روستای خود و جدایی دوستان و آشنایانش می‌باشد. حال او می‌‌‌‌خواهد تا پرده از راز ناهنجاری عجیبی‌ که باعث این مشکل شده است، بردارد. در این دمو کوتاه تنها شاهد معرفی کلیت داستان هستیم و با چند نفر از اعضای روستا نیز ملاقات خواهیم کرد که توضیحاتی راجب گیم‌پلی بازی می‌دهند. هم‌چنین در پایان دمو شاهد گفت و گوی شخصیت اصلی با ریش‌سفید روستا هستیم که توضیحاتی را درباره حوادث به شخصیت اصلی می‌دهد. اگر بخواهم این قسمت را بررسی کنم می توانم بگویم که بازی، داستانی کلیشه ای دارد و حتی در نسخه اصلی به احتمال زیاد نمی‌تواند از نقاط قوت اثر باشد. از این رو، احتمالاً شاهد یک موضوع ساده با روایتی نسبتاً ضعیف خواهیم بود.

به طور کلی المان‌های گیم‌پلی بازی شامل مواردی مانند راه رفتن، پریدن، حمل کردن اشیاء و بالا رفتن از بعضی قسمت ها می‌شود که این موارد در اکثر بازی‌های پلتفرمر مشترک است. اما در این دمو شاهد هیچ گونه ارتقا برای شخصیت اصلی نیستیم که این مورد با توجه به سبک بازی کمی عجیب است. البته ممکن است در نسخه اصلی ارتقاهایی وجود داشته باشد و به علت کوتاه بودن زمان دمو آن‌ها را شاهد نباشیم.

یکی از مهم‌ترین تفاوت های این بازی با دیگر عناوین هم سبک، استفاده از پرتال‌ می‌باشد. در این اثر توانایی حمله کردن به دشمنان وجود ندارد و به جای آن، با عبور از دروازه‌هایی خاص توانایی ایجاد پرتال به دنیایی دیگر را بدست می‌آورید که در حل پازل‌ها و تقابل با دشمنان به شما کمک می‌کند. هرگاه پرتالی باز کنید، یک دایره بزرگ دور شما ایجاد شده و درون آن دنیایی دیگر را شاهد خواهید بود که تفاوت بسیاری با دنیای اصلی بازی دارد. به عنوان مثال، مقدار پریدن برای عبور از یک سخره‌ کوتاه بوده و اگر در این زمان پرتال ایجاد کنید، در دنیای دیگر سکویی میان راه قرار داده شده تا بتوانید ابتدا روی آن پریده و بعد از سخره عبور کنید. در مورد دشمن‌ها نیز بعضی مواقع استفاده از پرتال باعث می‌شود تا به راحتی در دنیای دیگر از کنار او عبور کنید یا در دیگر موارد، شاهد دشمنی بزرگ‌تر در آن باشید!

نکته مهمی که در رابطه با پرتال‌ها وجود دارد این است که هر دروازه قابلیت استفاده از پرتال متفاوتی را به شما می‌دهد. به عنوان مثال، یکی از انواع پرتال‌ها جاذبه را نیز برعکس کرده و شما را به بالا می‌کشاند و یا پرتالی دیگر در محیط‌های تاریک مانند چراغ قوه عمل می‌کند. این مسأله باعث شده تا شاهد انواع مختلفی از پازل‌ها باشیم و واقعاً می‌توان گفت که بازی، معما‌های بسیار خوبی را در خود جای داده است. از این رو می توان حدس زد که نسخه کامل نیز سنگ تمام گذاشته باشد و شاهد انواع گوناگونی از پازل‌ها باشیم که تنوع بازی را بشدت بالا برند. اگر بخواهم دقیق‌تر توضیح دهم، به عنوان مثال در عکس زیر باید سنگ مشاهده شده را بردارید که در دنیای اصلی راه آن بسته است ولی با استفاده از پرتال راه باز می‌شود، اما مشکل آنجاست که در صورت استفاده از پرتال جاذبه نیز برعکس شده و به سمت بالا می روید. پاسخ این پازل را به عهده خودتان می گذارم.

در مورد طراحی نقشه بازی می‌توان گفت طراحی پیچیده‌ای را مشاهده نمی کنیم که با توجه به محدود شدن بازی به 1 ساعت ابتدایی عنوان اصلی، کاملاً طبیعی است اما می‌توان حدس زد در نسخه کامل مانند دیگر عناوین این سبک شاهد نقشه‌ای تو در تو و پیچیده خواهیم بود. در این دمو به طور کلی ۳ منطقه اصلی را شاهد خواهیم بود که ۲ مورد از آن ها دارای پازل بوده و مورد دیگر برای نشان دادن روستا و روایت ابتدایی بازی در نظر گرفته شده است. قابلیت Fast Travel نیز در بازی وجود داشته تا مقدار زیادی از وقت خود را برای عبور مجدد از برخی مناطق هدر ندهید. همچنین راه‌هایی مخفی در بازی گنجانده شده است که روستایی‌ها در آن‌ها قرار دارند و می‌توانید این افراد را پیدا کنید. با پیدا کردن تمام این افراد، اچیومنت آن باز خواهد شد که شاید در عنوان اصلی موارد ارتقا نیز در کنار این افراد وجود داشته باشد.

در زمینه موسیقی نیز با اینکه شاهد بخش بسیار کوچکی از بازی هستیم، اما عملکردی نسبتا خوب را شاهد بود بوده و موسیقی های بازی متناسب با جو و ساختار بازی کار شده اند.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنم تا حتما به تجربه این دمو ۱ ساعته بپردازید و خود قضاوت کنید که آیا نسخه اصلی ارزش خریدن را دارد یا خیر.