Menu

تجربه‌ي ما از بتای بازی Monster Train

تجربه‌ي ما از بتای بازی Monster Train

"به قلم مهدی داوری"

این پیش‌نمایش براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

قطار، سرما، هیولا، الماس، کارت، جنگ و کشتار، کلماتی هستند که تا پیش از بازی Monster Train در کنار یکدیگر هیچ مفهومی نداشتند اما حالا تبدیل به کلمات کلیدی برای عاشقان بازی‌های کارتی و "روگ لایک" شده‌اند. اگر شما هم به سبک بازی‌های کارتی علاقه‌مند هستید و پس از تجربه سبک نسبتاً جدید Auto Chess علاقه‌مند هستید تا یک اثر جذاب را در این سبک تجربه کنید، Monster Train پتانسیل این را دارد که گزینه‌ی خوبی برای شما باشد.

برای از Monster Train صحبت کردن نمی‌دانم از کجا باید شروع کرد. باید از داستان آن گفت که به هیچ عنوان نمی‌توان الهام آن را از فیلم Showpiece نادیده گرفت که حالا در این بازی شما باید در سرما طاقت فرسا یک جهان پر از هیولا خود را از دل "لیمبو" و با گذر از مکان‌های مختلف به آرامش برسانید یا باید از موسیقی حماسی آن گفت که در اوج نبرد می‌تواند اندکی نشست و دل به این سمفونی حماسه‌ای سپرد و از آن لذت برد اما دوست دارم از زاویه دیگر به این اثر نگاه کنم. Monster Train برای من بازی دو راهی‌ها و انتخاب‌ها است. اثری که در هر لحظه باید بین چندین و چند گزینه پیش رو یکی را انتخاب کرد و حالا باید در آینده یا حسرت اشتباه خود را خورد یا از انتخاب درست‌تان غرق شادمانی شوید.

Monster Train نه یک بازی بلکه باید آن را دو اثر جداگانه نامید. بخش اول Monster Train در نقشه آن جریان دارد، جایی که در آن همواره با دو راهی‌های غیر قابل بازگشت رو به رو هستید، شانس در آن جریان دارد و می‌توانید کارهای مختلفی در آن انجام دهید. نقشه Monster Train تنها نقطه امن بازی است که می‌توانید کمی در آن آرامش داشته باشید، کارت‌های خود را ارتقا بدهید و کارت‌های جدیدی بدست بیاورید، آیتم‌های مختلفی برای قطار خود پیدا کنید و اگر کمی شانس با شما یار باشد جان الماس قطار خود را که با اتمام آن بازنده بازی خواهید شد، افزایش بدهید.

بخش دوم اما روایتگر نبردهای داخل قطار است و در آن جریان دارد، جایی که باید در سه طبقه قطار خود با سیل دشمنان بجنگید و به آن‌ها اجازه ندهید تا به طبقه چهارم و الماس قطارتان برسند. در این بخش از بازی شانس کم ترین تاثیر را در روند آن داشته و هر آنچه که نتیجه نبرد شما را مشخص می‌کند استراتژی‌های بازی شما و بهره مندی از کارت هایتان است. شما باید با "دک" کارت‌های خود در برابر دشمنان مقاومت کرده و تا لحظه‌ای که "باس" مرحله را از بین نبرده به جنگ خود ادامه بدهید. خوشبختانه بازی با جلو رفتن چالش‌های بیشتری در این بخش ایجاد می‌کند تا شما مجبور به استفاده از استراتژی‌های مختلفی کند.

در بازی‌های کارتی بالانس بودن کارت‌ها موضوع بسیار مهمی است و یک یا چند کارت بالانس نشده نتایج نبرد را می‌توانند تغییر بدهد اما خوشبختانه در این اثر کارت‌ها بالانس نسبتا خوبی دارند و می‌توان با استفاده از کارت‌های جادو و ترکیب کردن آن‌ها قدرت خارق العاده‌ای به نیروهای‌تان ببخشید.

بازی علاوه بر بخش Single Player دارای سه بخش Multi Player است که شما می‌توانید با یک بازیکن دیگر یا گروهی از افراد رقابت کنید یا چالش‌های روزانه را تجربه کنید و حتی این امکان را دارید تا چالش خودتان را بسازید. در نسخه بتا عرضه شده شما قابلیت انتخاب بین دو کلن که دسته بندی اصلی کارت‌ها را هستند را دارید و سازندگان این نوید را داده‌اند تا پس از عرضه کامل ۳ کلن دیگر به Monster Train اضافه شود. بیش از ۱۰۰ کارت، ۳۰ وسیله مختلف، رویدادهای تازه و باس‌های جدید به عنوان محتواهای جدید در نسخه اصلی به این بازی اضافه می‌شوند.

در پایان اگر بخواهیم به نقاط ضعف این عنوان اشاره کنیم باید به تکراری شدن روند بازی و ارزش تکرار کم در نسخه بتا اشاره کرد که امید است در نسخه کامل با اضافه شدن محتواهای جدید این مشکل برطرف شود.

یکی از ایرادات گیم‌پلی امکان استفاده از جادوهای آسیب زننده بر روی نیروهای خودی و استفاده از جادوهای افزایش جان بر روی نیروهای دشمن است که برای این اتفاق هیچ دلیل منطقی در گیم‌پلی وجود ندارد و عدم امکان بازگشت حرکت حتی برای یک مرحله در کنار این مشکل می‌تواند نتیجه بازی را تغییر بدهد و البته احتمال داده می‌شود که در نسخه اصلی با ضربه زدن به نیروهای خودی و قدرت دهی به نیروهای دشمن ویژگی و امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار بدهد اما در حال حاضر در نسخه بتا با چنین چیزی مواجه نیستیم.

نقطه ضعف دیگر فونت‌ها اثر هستند که بسیار ساده می‌باشند. مشکل اصلی بازی اما نبود تعداد قابل توجه بازیکن آنلاین برای بخش چند نفره است که احتمالا در نسخه اصلی نیز چنین مشکلی ادامه پیدا کند.

با این حال بازی Monster Train برای عاشقان بازی‌های کارتی و سبک Auto Chess در بحبوحه تولید عنوان‌های AAA همچون جرعه آبی خنک، لذت بخش و گوارا است.

نسخه بتا عنوان Monster Train که توسط Shiny Shoe توسعه پیدا کرده است و Good Shepherd Entertainment وظیفه انتشار آن را برعهده گرفته است برای کامپیوترهای شخصی از طریق استیم قابل تجربه است و نسخه کامل آن نیز در چهار ماهه دوم سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد.