Menu

Pardis Co-op: عناوین انحصاری که دوست داریم روی PC ببینیم

Pardis Co-op: عناوین انحصاری که دوست داریم روی PC ببینیم

صنعت گیم در آستانه‌ی نسل نهم، در حال تحول است. به این دلیل بود که در Pardis Co-op قبل نگاهی به نسل هشت انداختیم و با صحبت درباره‌ی دستاوردهای این نسل، دین خود را به پیشروهای صنعت گیم ادا کردیم. اما پیشرفت‌های این صنعت تنها به روایت‌های جذاب، گرافیک خارق‌العاده و تکنولوژی روز وابسته نیست. ما طی ماه‌های اخیر، شاهد تغییراتی آهسته ولی پیوسته در سیاست شرکت‌های بزرگ بوده‌ایم؛ تغییراتی که نوید اتحاد گیمرهای تمام پلتفورم‌ها را می‌دهد. مایکروسافت بعد از سال‌ها سری عناوین تأثیرگذار Halo را در استیم منتشر کرده و سونی به پورت شدن عنوان نسبتاً جدید Horizon Zero Dawn بر روی رایانه‌های شخصی رضایت داده است.

شاید تابحال فضا به این شدت برای رها شدن شاهکارهای دنیای بازی‌های ویدیوئی از بند انحصارشان، تا این حد مهیا نشده بوده باشد. ما در پردیس‌گیم چنین فرصتی را غنیمت شمرده‌ایم تا درباره‌ی عناوینی که دوست داریم روی رایانه‌های شخصی ببینیم، صحبت کنیم. با پردیس‌گیم همراه باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

علی حسن زاده: اگر به ۱۰ سال پیش و به وضعیت بازار عناوین عرضه شده بر روی PC نگاهی بیندازیم، بی‌گمان وضعیت نه چندان خوب آن را می‌بینیم. جایی که ناشران بی‌شماری به دلیل وجود پایرسی، از عرضه عناوین خود بر روی پلتفرم PC صرف نظر کرده و تنها به نسخه‌های کنسولی اکتفا می‌کردند. به جرأت می‌توان گفت کمپانی Valve با عرضه پلتفرم دیجیتالی خود یعنی Steam، سنگ‌بنای دوره‌ی جدیدی را در تاریخ پلتفرم PC پایه‌گذاری کرد. کمپانی Valve با ایجاد بستری مناسب و همکاری بسیار نزدیک با ناشران، توانست اعتماد آنان را برای عرضه‌ی عناوین خود بر روی Steam جلب کرده و در کوتاه مدت شاهد رشد چشم‌گیر عرضه‌ی عناوین مختلف بر روی این پلتفرم دیجیتالی که تا پیش از این تنها در انحصار کنسول‌ها بودند را بودیم. رفته رفته حتی لجباز‌ترین ناشران که قطع به یقین ناشران ژاپنی بودند نیز از پتانسیل بالقوه این پلتفرم آگاه شده و عناوین خود را بر روی این پلتفرم عرضه کردند. به همین خاطر در سال‌های اخیر پلتفرم PC تبدیل تبدیل به یکی از پول‌سازترین پلتفرم‌های موجود شد که حتی سازنده‌های کنسول را مجاب به عرضه عناوین انحصاری خود بر روی این پلتفرم نمود و در عین حال شاهد ظهور دیگر پلتفرم‌های دیجیتالی همانند Epic Games Store و GoG بودیم.

حال با خبر تایید نسخه‌ی PC عنوان انحصاری کنسول سونی یعنی Horizon Zero Down بر روی این پلتفرم، می‌توان گفت به طور قطع مرزهای انحصارگرایی کمرنگ شده و از این رو در سطح اینترنت گفت و گوها و تقاضای بی‌شماری راجع به این‌که عناوین دیگری که با عرضه بر روی PC، یک بار دیگر خواهند درخشید، شکل گرفته است. فصل مشترک این گفت و گوها و تنها عنوانی به تقاضای آن سر به فلک گذاشته شده است، قطع به یقین عنوان فوق العاده Bloodborne است که در سال ۲۰۱۵ بر روی کنسول PS4 منتشر شد. چنان‌چه اطلاع نداشته باشید، عناوین استودیوی From Software از محبوبیت به شدت بالایی در پلتفرم PC برخوردار هستند و فروش خوب آن‌ها بر روی این پلتفرم شاهدی بر این ادعا است. نسخه‌ی کنسولی عنوان Bloodborne از اندک مشکلات جزئی همانند فریم ریت نه چندان خوب و کیفیت تصویری تا حدودی آزاردهنده رنج می‌برد که با عرضه‌ی این عنوان بر روی PC، بدون شک هیچ محدودیتی برای این عنوان متصور نخواهد شد. همچنین جامعه Modding نیز به هر چه گسترده‌تر شدن این عنوان کمک شایانی خواهند نمود.

در کنار عنوان Bloodborne، دیگر عنوانی که به عقیده‌ی بسیاری، متناسب با پلتفرم PC خواهد بود، جدیدترین عنوان استودیوی Media Molecule یعنی Dreams است که حتی به عقیده‌ی سازندگان بازی هم از علاقه‌ی خود برای عرضه‌ی این عنوان بر روی PC سخن گفته‌اند. در عنوان Dream بازیکنان قادر به خلق هر چیزی خواهند بود. در واقع تنها محدودیت موجود، محدودیت تخیلات بازیکنان خواهد بود! به جرأت می‌توان گفت ترکیب این عنوان با جامعه‌ی Modding، تصوری بسیار فراتر از هر چه که می‌توان فکر کرد را به ما دست خواهد داد.

علیرضا آب‌روشن: تا قبل از عرضه عنوان شاهکار sekiro، توانایی ارتباط با اثار شخص بزرگی به نام هیدتاکا میازاکی را نداشتم. اما بعد از تجربه sekiro، به لذت فراوانی که در اثار او نهفته بود پی بردم. بعد از ان به سراغ سه گانه دارک سولز رفتم و توانستم ان ها را به اتمام برسانم که هر چه انها تعریف کنم باز هم کم است. بعد از آن دوست داشتم تا عنوان bloodborne را نیز تجربه کنم، زیرا به گفته خیلی از دوستان بهترین عنوان ساخته شده توسط این شخص می باشد. اما به علت انحصاری بودن آن، نتوانستم تا به خواسته‌ام برسم و مدت زمان زیادی را در حسرت عنوان یاد شده به سر بردم، تا اینکه طاقت نیاوردم و بازی را در گیمنت به اتمام رساندم. در یک جمله، بازی شاهکار به تمام معنا بود.

اکنون با خودم افسوس می‌خورم که هر زمان که بخواهم نمی توانم آن را تجربه کنم. بزرگترین مشکل در این انحصار بر میگردد به سبک بازی. بازیی که می تواند هنر را باز تعریف کند، به یک پلتفرم محدود شده و به علت سختی زیاد عنوان عامه پسندی نیست. در این مورد انحصار باعث شده تا در کنار عامه پسند نبودن ان عده ی زیادی نیز فقط به علت دسترسی نداشتن به پلتفرم مقصد آن، از تجربه‌اش باز بمانند. باید قدر این بازی را بیشتر دانست و با عرضه‌اش رو پلتفرم های بیشتر، افراد بیشتری را با عنوانی اشنا کرد که بی نهایت زیبایی در خود جا داده است.

مهدی داوری: هر شخصی برای آن که یک بازی را تجربه کند متر و معیاری دارد. در شرایطی که شاید به صورت قانونی بتوان تنها به تعداد انگشتان یک دست در طول سال بازی خریداری کرد چه معیاری بهتر از تجربیات دیگران است و چه بهتر که منتقدین در رابطه با یک بازی نظر بدهند و آن را لایق لقب بهترین بدانند. دقیقا کاری که پردیس گیم و سایر وب سایت‌های فعال در این حوزه انجام می‌دهند.

بی شک هر گیمر PC علاقه دارد تا بهترین بازی‌های انحصاری کنسول‌های مختلف را تجربه کند و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. اگر بخواهم از چند اثر به عنوان لیست آرزوهایم برای پورت شدن نام ببرم، ترجیح می‌دهم نگاهی به برترین بازی‌های یک کنسول بیاندازم.

The Last Of US: تجربه چنین اثر شاخصی بر روی PC برای همه گیمرهای این پلتفرم تبدیل به یک حسرت شده است. یک بازی عالی با داستان و شخصیت پردازی فوق العاده همان اثری است که امروزه عنوان‌های عرضه شده برای PC فاقد آن می‌باشند.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild: تا چه زمانی باید گیمرهای PC حسرت تجربه یکی از بهترین عنوان‌های تاریخ را در دل داشته باشند. آیا وقت آن نرسیده تا نینتندو، لینک و ماجراجویی‌های افسانه‌ای او را به مانیتورهای خانه ما بیاورد؟ امیدوارم اگر قرار است چنین اتفاقی رخ بدهد نینتندو با The Legend of Zelda: Breath of the Wild این انقلاب را آغاز کند.

God Of War: همان طور که دیدن لینک برای ما تبدیل به حسرت شده است، تماشای مبارزات کریتوس، این خدای بی اعصاب جنگ نیز در پلتفرم PC یک آرزوی همیشگی برای گیمرهای کامپیوترهای شخصی است. اگر گیمرهای PC آرزویی داشته باشند، به احتمال خیلی زیاد تماشا کریتوس و پسرش آترئوس در کامپیوترهایشان است.

Shadow of the Colossus: سه نسل گذشت و گیمرهای PC همچنان منتظر هستند تا شاید روزی بتوانند شاهکار فومیتو اوئدا را تجربه کنند؛ اثر کالتی که باید لقب خاص‌ترین بازی سه نسل گذشته را با احترام دریافت کند. Shadow of the Colossus اثری است که از آن گفتن چندین مطلب و مقاله می‌خواهد و فقط می‌توان گفت جز معدود آثاری است که لقب شاهکار برازنده آن می‌باشد.

شهاب زارعی: امروزه غول‌های صنعت گیم شرکت‌های بزرگ اروپایی هستند که عناوین محبوب و بسیار سودآوری همچون Call of Duty، FIFA و Assassin’s Creed هستند. در بسیاری از این شرکت‌ها، این مدیران بازاریابی هستند که مسیر پیشروی بسیاری از این عنوان‌ها را تعیین می‌کنند؛ مسیری که به بازی‌های همه پسندتر و بدون ریسک‌تر ختم می‌شود. در این میان، برخی از توسعه‌دهندگان ژاپنی—خصوصاً در شرکت‌هایی همچون نینتندو—همچنان به تولید عناوین با کیفیت و در عین حال پر از شخصیت ادامه داده‌اند. حاصل فعالیت این توسعه‌دهندگان، عناوین منحصربه‌فردی است که برای مخاطبان بخصوصی ساخته شده‌اند. حضور چنین عناوین بر روی رایانه‌های شخصی نه تنها باعث گسترش چنین عناوین می‌شود، بلکه فرصت پیشرفت آن‌ها را از طریق سخت‌افزار قدرتمندتر و مادهای متنوع ایجاد می‌کند.

سری Fire Emblem از جمله این عناوین است که مانندش بر روی رایانه‌های شخصی یافت نمی‌شود. این عناوین انحصاری کنسول‌های نینتندو، تجربه‌ای از گیم‌پلی تاکتیک نوبتی با شخصیت‌پردازی قوی هستند که در دنیای شمشیر و جادو رخ می‌دهند. با اینکه موفقیت XCOM موجی از عناوین تاکتیک نوبتی را بر روی پلتفورم‌های محبوب عرضه کرده، هیچکدام از آن‌ها شباهتی به بازی‌های Fire Emblem ندارند. در این بازی‌ها شما طی داستان با ده‌ها شخصیت منحصربه‌فرد روبرو می‌شوید و قادر هستید هربار تعدادی از آن‌ها را در نقش‌های مختلفی چون سوارکار و جادوگر، در نبرد هدایت کنید. در اغلب این عناوین، هریک از این شخصیت‌ها قادرند با مبارزه در کنار یکدیگر، رابطه‌ی محکم‌تری بینشان برقرار کنند و هنگام نبرد به کمک یکدیگر بیایند. ترکیب مکانیک‌های اجتماعی با نبرد، نتیجه‌ای بیادماندنی ایجاد کرده که می‌تواند با حضور بر روی رایانه‌های شخصی بدرخشد. در صورت تحقق این رویا، بدون شک توسعه‌دهندگان بیشتری سراغ این سبک بازی‌ها می‌روند و مخاطبان آن‌ها قادر خواهند بود برداشت‌های مختلف از این سبک را تجربه کنند.

عرفان جلیلی: بازی‌های انحصاری که بر روی پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده‌ فروش آن پلتفرم محسوب می‌شوند و برای مثال، می‌توانیم بگوییم یکی از عوامل فروش خوب و موفقیت کنسول Switch عرضه عناوین انحصاری باکیفیت و قوی مانند Zelda و Mario می‌باشد. در همایش‌های مختلف نیز همواره بازیکنان منتظرند تا ببینند که که شرکت‌های مختلف چه عناوینی را برای کنسول مورد علاقه آن‌ها معرفی می‌کنند. البته سونی با معرفی بازی Horizon Zero Dawn برای PC بسیاری را متعجب کرد و با برخی واکنش های منفی از سوی طرفداران مواجه شد. به نظر من البته این کار شاید برای جذب بازیکنان کامپیوتر های شخصی به سوی PS4 انجام گرفته باشد، چراکه وقتی شما نسخه اول این عنوان را تجربه می‌کنید با انتشار نسخه بعدی بر روی PS5 به خرید این کنسول ترغیب می‌شوید. شاید هم سمت و سوی بازی‌ها در آینده، حذف عناوین انحصاری و انتشار بر روی پلتفرم‌های مختلف باشد.

با همه این گفته‌ها من به شخصه دوست دارم تا دو عنوان Bayonetta2 و Bloodborne را بر روی کامپیوتر تجربه کنم. هر دو عنوان نیز مدت زیادی است که منتشر شده‌اند و بازخورد های فوق العاده ای دریافت کرده‌اند. به علاوه، نسخه اول Bayonetta برای کامپیوتر منتشرشده و همچنین سایر عناوین میازاکی نیز برای ویندوز در دسترس هستند. به همین دلیل خیلی دور از ذهن نیست که بخواهیم این دو عنوان را بر روی ویندوز تجربه کنیم و انتشار آن روی این پلتفرم می‌تواند برای برخی بازیکنان بسیار هیجان انگیز باشد.