Menu

بازی‌سازان از تاثیر Netflix بر صنعت بازی که شاید سرنوشتی شبیه صنعت موسیقی و فیلم داشته باشد نگرانند

"پروژه‌ی مایکروسافت، سرویس Xcloud، به شما این امکان را می‌دهد که بازی‌هایتان را هرجا که هستید همراهتان داشته باشید."

به گزارش پردیس گیم و به نقل از سایت Business Insider:

  • در حال حاضر صنعت گیم، مثل فیلم‌ها، تلویزیون و موسیقی در حال طی کردن نمونه‌ی دیگری از مسیر انتقال به سمت خدمات اشتراکی، می‌باشد.
  • Game Pass شرکت Microsoft و Apple Arcade شرکت Apple، رهبران این مسیر هستند؛ ولی آن‌ها فقط بخش کوچکی از این مشکل بزرگ هستند.
  • این تغییر و انتقال، برای گیمرها، عمدتاً سودمند بوده است؛ چرا که حالا آن‌ها راه‌های بیشتری برای تجربه‌ کردن بازی‌های مختلف و فوق‌العاده، دارند.
  • ولی بازی‌سازهایی که با سایت Business Insider صحبت کردند، داستان دیگری را تعریف می‌کنند. مدیر اجرایی یک شرکت بازی‌سازی گفت: "اتفاقی که برای صنعت‌های دیگر (فیلم، موسیقی و …) افتاد این بود که برای مدتی، چِک‌های بزرگی برایشان نوشته می‌شد تا اینکه به جایی رسید که دیگر سرویس‌های اشتراکی نیازی به سازندگان این محتواها نداشتند. این نوع چک ممکن است الان خوب به نظر بیاید، ولی ۵ سال دیگر، این طور نخواهد بود."

طرفدار گیم بودن در سال ۲۰۲۰ به معنای امکانات و انتخاب‌های بیشتر است. نه تنها بازی‌های بیشتری در حال ساخته شدن هستند، بلکه روش‌های بیشتری هم برای دستیابی به این بازی‌ها با پول و هزینه‌ی کمتر وجود دارد.

اگر شما صاحب یک کنسول PS4 باشید، سرویس اشتراکی‌ای با نام PS Plus، با هزینه‌ی ۶۰ دلار در سال یا ۱۰ دلار در ماه، بازی‌های رایگان در طول آن ماه یا سال ارائه می‌کند. و اگر صاحب یک Xbox One باشید، سرویس هم قیمتی، مواجب مشابهی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

همه‌ی این ها قبل از این است که درباره‌ی پیشنهادهای جدیدتر و مزاحم‌تری مثل برنامه‌ی Xbox Game Pass مایکروسافت یا Apple Arcade اپل صحبت کنیم. برنامه‌هایی که با هزینه‌ی ماهانه یا سالانه‌ای، امکان ایجاد Library سریع بازی‌های دلخواهتان را مثل شبکه‌ی Netflix، مهیا می‌کنند.

مدیران اجرایی استودیوهای بازی‌سازی بزرگ، به سایت Business Insider گفته‌اند که رشد و پیشرفت این سرویس‌های اشتراکی، نشانه‌ی یک "نمونه‌ی جدید" از چنین تحولی در این صنعت، می‌باشد. نشانه‌ای که حتی با وجود پیشرفت طرفداران و پلتفرم‌ها، دردسرهای بلند مدت برای تولیدکنندگان را اخطار می‌دهد.

این سرویس‌های اشتراکی برای گیمرها عالی هستند؛ چرا که انتخاب و امکانات بیشتری برای آن‌ها به همراه دارند. این سرویس‌ها حتی برای بازی‌سازان هم در کوتاه مدت سودمند هستند. چون می‌توانند منفعت‌های مالی شرکت‌های بزرگ مثل مایکروسافت، سونی و اپل که سرشان برای بازی‌های آن‌ها درد می‌کند را به جیب بزنند.

به عنوان مثال، از آنجایی که مایکروسافت در تلاش برای جذب مشترکان بیشتر برای Xbox Game Pass خود، می‌باشد، معامله‌های سودمندی را به تولیدکنندگان و استودیوهایی که بازی‌هایشان را می‌خواهد، ارائه می‌کند.

برای اینکه بفهمید این معامله‌ها چه‌قدر می‌توانند سودمند باشند، به تجارت فیلم و تلویزیون نگاهی بیاندازید: سازنده‌ی سریال Grey's Anatomy، خانم "شوندا رایمز" (Shonda Rhimes)، قراردادی ۱۵۰ میلیون دلاری با شبکه‌ی Netflix بست تا برای این غول استریم، محتوا بسازد. ولی چنین چک‌های پولی بزرگ از طرف سرویس‌های اشتراکی، برای همیشه ادامه نخواهند داشت.

" پیشنهادی که نمی‌توانید رد کنید… "

بنابراین منطق این نظریه چنین است: وقتی افراد بیشتر و بیشتری مشترک این سرویس‌ها شوند، صاحبان آن‌ها انگیزه‌ی کمتری نسبت به هزینه کردن برای محتوا خواهند داشت. گیمرهایی هم که عادت داشتند مستقیماً بازی‌ها را از سازندگان آن‌ها خریداری کنند به جای آن، تبدیل به مشترکان این سرویس‌ها می‌شوند که این امر باعث می‌شود بازی‌سازان جایی غیر از این سرویس‌ها برای فروش محتواهایشان نداشته باشند. پلتفرم‌های مثل Xbox Game Pass مایکروسافت، برای جذب مشترک، به این محتواها نیاز دارند. اما تاثیرات بلند مدت آن می‌تواند هولناک باشد: گیمرها دیگر بازی‌ها را مستقیم نمی‌خرند، بلکه به سرویس‌های اشتراکی روی می‌آورند.

یک مدیر اجرایی استودیوی بازی‌سازی دیگر به سایت Business Insider گفت: "این، پیشنهادی است که نمی‌توانید رد کنید. اگر شما سیستم خرید بازی‌ها را نابود کنید و آن را با نمونه‌ای از اشتراک جایگزین کنید، آن اشتراک تنها چیزی است که باقی می‌ماند. این دقیقاً مثل Netflix و Blockbuster است؛ به جای خرید یا اجاره‌ی جداگانه‌ی هر ویدئو، هزینه‌ی سرویس‌های اشتراکی را می‌پردازید. "

این سرویس‌ها ممکن است به معنای پایان روش سنتی فروش مستقیم و جداگانه‌ی بازی‌ها به خریداران باشند. به صورتی که گذرگاه خرید و فروش در دراز مدت، شبیه سراشیبی‌ای طولانی و باریک است.

همان مدیر اجرایی اضافه کرد: "ما فقط با این روش جدید سازگار می‌شویم. باید مطمئن شویم سود مازادمان را از قبل دریافت می‌کنیم. اگر هم برای یک Game Pass بازی بسازیم، باید سود ناخالصمان را وارد آن کنیم."


"داستانی آشنا"

صنعت موسیقی قبلاً این مسیر را طی کرده است.

آخرین باری که شما یک CD خریدید، کی بود؟ آلبوم دیجیتالی چطور؟ احتمالاً شما هم یکی از صدها میلیون نفری هستید که هزینه‌ی سرویس‌های موسیقی اشتراک-محور را می‌پردازید یا به طور رایگان به موسیقی‌های مورد علاقه‌تان گوش می‌دهید.

یک تولیدکننده‌ی برجسته‌ی دیگر که با سایت Business Insider صحبت کرد، این مسئله را مختصراً تبیین کرد: "آیا این ساده‌تر نیست که یکبار الان پول درشتی به بازی‌سازان بدهیم و یکبار هم وقتی که دیگر فروشگاه اینترنتی‌ای برای فروش مستقیم محصولاتشان به مشتری‌ها وجود ندارد، پول کمتری به آن‌ها پرداخت کنیم؟ این کاری است که اگر من صاحب این سرویس‌های اشتراکی بودم، انجام می‌دادم."