Menu

نقد و بررسی بازی AO Tennis 2

نقد و بررسی بازی AO Tennis 2

"به قلم حامد محمدپور"

این نقد براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

اگر از علاقه‌مندان عناوین ورزشی و مخصوصاً بازی تنیس باشید، حتماً با سازوکار این ورزش پرطرفدار و البته گران قیمت مطلع هستید. هر سال چهار دوره از مسابقات بزرگ تنیس برگزار می‌شود که به این مسابقات در مجموع “گرند اسلم” گفته می‌شود و مسابقات تنیس آزاد استرالیا که به “اوپِن استرالیا” معروف است، یکی از این چهار دوره از مسابقات است. استدیو “Big Ant Studios” که در کارنامه خود عناوین مختلف ورزشی را دارد، در دو سال اخیر شروع به ساخت بازی تنیس بر مبنای اوپِن استرالیا کرده است. با توجه به رقبای زیادی که در این رشته از بازی‌ها برای این استدیو وجود دارد، می‌خواهیم بدانیم که آیا سازندگان توانسته‌اند اثری در خور توجه بسازند یا خیر. پس با ما در نقد و بررسی بازی AO Tennis 2 همراه باشید.

یکی از اصول اولیه عناوین ورزشی توجه ویژه‌ی سازندگان به ورزشکارانی است که قرار است در بازی حضور داشته باشند. این سبک از بازی‌ها را می‌توان به مانند یک اثر مبارزه‌ای تلقی کرد به شکلی که هر بازیکن یک توانایی یا “Overall” مخصوص به خود را دارد که نسبت به دیگری از مزیت و برتری‌هایی برخوردار است. اما بالانس این مشخصات یک الگوی واقعی دارد. یعنی مشخصات و توانای هر فردی بر اساس آن‌چه که در واقعیت هست پردازش شده و در بازی قرار گرفته می‌شود. تنیس از جمله ورزش‌هایی است که توانایی فردی هر ورزشکاری بسیار منحصر‌به‌فرد است. برای مثال، اگر آقای “رافائل نادال” در سرویس زنی توانایی بالایی داشته اما در انجام “بک‌هند” نسبت به یک تنیس‌باز دیگر عملکرد ضعیفی داشته باشد، AO Tennis 2 به این موارد کاملاً دقت کرده است. بازی شامل تنیس‌بازهای مشهور مرد و زنی است که هر کدام از ویژگی‌ها و توانایی‌های منحصر‌به‌فرد مخصوص به خودشان برخوردار هستند. البته ناگفته نماند که تحت هر شرایطی توانایی‌های نادال ار همه افراد حاضر در بازی بالاتر و بهتر است.

عملکرد هر بازیکنی بستگی به بازی شما دارد؛ بطوری که اگر در سرویس زنی مهارت دارید، سراغ یک بازیکن و اگر در حرکات تند و سریع و جابه‌جایی مهارت دارید، باید سراغ یک بازیکن‌ دیگر بروید. درواقع یکی از نکات مثبت بازی توجه به همین مورد است و این امر بازی را لذت بخش و سرگرم کننده کرده است. حس ضربه زدن به هر توپ و البته انتقال حس قدرت و جهش ضربه به مخاطب، به راستی واقعی طراحی شده است. علاوه براین، زاویه‌های حرکت توپ و دنبال کردن آن نیز دقیق و حساب شده کار شده‌اند. استدیو سازنده به خوبی توانسته است ایرادات قسمت قبلی را برطرف کند و تعادل را به بازی برگرداند. انجام حرکات مخصوص بازی تنیس یعنی سرویس، بَک‌هند یا فور‌هَند، وجود حالت‌های مختلف دو نفره و تک نفره (از جمله مردان، زنان و ترکیبی)، همگی خوب و منسجم در بازی وجود دارند. توان و قدرت هر ضربه‌ای که زده می‌شود، در بدن شخصیت شما کاملاً احساس می‌شود و بالانس مخصوص خودش را دارد. این بالانس و این حس در حین بازی به خوبی به مخاطب منتقل می‌شود.

اما AO Tennis 2 ایراداتی دارد که با این که فنی و قابل لمس است، اما از طرفی به نظر و سلیقه مخاطب هم مربوط می‌شود. در قدم اول گرافیک فنی و بصری است که بازی در هیچ کدام عمکلرد خوبی ندارد. اگر از برش تصویر‌ و ضعف کیفیت تماشاگران که مانند یک کاغذ و بدون حجم هستند بگذریم،بازی از لحاظ بصری فقط بر روی موارد مهم تمرکز کرده است. برای مثال بر روی توپ، راکت، رنگ‌بندی و خطوط زمین تنیس و البته چهره بازیکنان توجه خوبی شده است. اما بر روی استادیوم، داور و توپ جمع‌کن‌های کنار زمین توجه زیادی نشده است. از نظر فنی که هیچ نکته مثبتی وجود ندارد اما انیمشن‌های رفتاری بازیکنان تا حدودی خوب و قابل توجه است. من به شخصه رفتار تمام تنیس‌باز‌های مختلفی که در این بازی حضور دارند را در طول زندگی تماشا نکرده‌ام. اما با بازی رافائل نادال آشنا هستم و اگر همین یک نفر را مبنای توجه به رفتارهای بازیکنان قرار دهیم، می‌توانم بگوییم که تیم سازنده تا حدودی توانسته‌اند همان کنش‌ها و واکنش‌هایی که بازیکن در دنیای واقعی انجام می‌دهد را تا حدودی مناسب در بازی پیاده کنند. چهره بازیکنان خوب و قابل قبول طراحی شده است، با این وجود، می‌توانستند بهتر از این کار کنند.

حالت‌های زیاد و مختلفی در بازی وجود دارند که هر کدام قابلیت‌های جذابی دارند و عنوان AO Tennis 2 را به یک بازی اعتیادآور تبدیل کرده است. مهم‌ترین حالت‌های برگذاری مسابقات مختلف در بخش‌های مختلف مثل تک‌نفره و دو نفره نیز وجود دارند. حالت‌های بازی هرچقدر که در بخش آفلاین بازی متنوع هستند، به همان مقدار در بخش آنلاین کم و ضعیف طراحی شده‌اند. به جز بخش Quick match حالت دیگری برای بخش آنلاین در نظر گرفته نشده است که در همین بخش هم به سختی می‌توان بازیکنی را پیدا کرد که بتوان با آن بازی کرد. اما مهم‌ترین بخش انجام مسابقات در قسمت آفلاین برگزاری مسابقات اوپِن استرالیا است. شکل و حس و حال خاصی که در این مسابقات وجود دارد به خوبی در AO Tennis 2 قرار داده شده است. هیجان انجام مسابقه، رسیدن به فینال و قهرمان شدن بسیار لذت بخش است. خوشبختانه بازی از چندین درجه سختی استفاده کرده است. سطح Rookie آسان‌ترین سطح بازی را ارائه می‌دهد که برای بازیکنان تازه‌کار مناسب است و در نهایت سطح Grand Slam وجود دارد که یک بازیکن حرفه‌ای را می‌طلبد.

متأسفانه لایسنس شخصیت‌ها و امتیازات ورزشی، امروزه به یکی از مشکلات مهم در ساخت بازی‌های ورزشی تبدیل شده است. شاید در همان نگاه اول بعد از دیدن رافائل نادال به دنبال چهره محبوب دیگر یعنی راجر فدرر باشید، اما به دلیل همین مشکلات لایسنس فدرر حضور ندارد. البته ۴ ستاره بازی به صورت علامت سوال وجود دارد که با کسب عناوین مختلف در مسابقات داخل بازی،‌باز می‌شوند و می‌توان به‌آنها دسترسی داشت. اما در کنار این مورد AO Tennis 2 با مشکل نبود استادیوم‌های واقعی نیز دست و پنجه نرم‌ می‌کند. همین عدم کسب لایسنس مناسب باعث شده تا تیم سازنده به فکر اضافه کردن یک حالت بسیار جالب توجه به بازی شوند. بخش Venue Creator قسمتی است که در آن می‌توانیم استادیوم و محل مسابقه خود را آن‌طور که دلمان می‌خواهد طراحی کنیم. سیستم Venue Creator آنقدر پر جزییات و پیشرفته است که می‌تواند شما را با ساختن و بازیکردن در آن‌ها، ساعت‌ها سرگرم. بازی از یک بخشCareer Mode‌ پرجزییات نیز بهره می‌برد. خوشبختانه این حالت در بازی بسیار منحصربه‌فرد و پر جزییات ساخته شده است که شما می‌توانید از صفر تا صد تمامی زندگی یک ورزشکار را ادامه داده و داستان ورزشی خودتان را رقم بزنید. از بخش شخصی‌سازی و انواع و اقسام تنوعات در این بخش تا انتخاب کمک مربی و مشاور تغذیه و مشاور بدن سازی و …، همگی بخشی از جزییات بالای این حالت هستند.

بازبینی تصویری:

منوی انتخاب بازیکن

انیمیشن‌های بازی تکراری است.

جزییات شخصی سازی بسیار گسترده است.

انجام بازی دو نفره یکی از بخش‌های لذت بخش از بازی است.

ساخت و تجهیز یک استادیوم دنیایی برای خودش دارد.

نکات مثبت:

گیم‌پلی هیجان انگیز

Career mode

وجود بخش ادیتوری غنی و گسترده

نکات منفی:

عدم کسب برخی لایسنس‌ها

گرافیک فنی و بصری ضعیف

سخن آخر: با وجود ایرادات و ضعف‌هایی که AO Tennis 2 دارد، اگر از طرفداران بازی تنیس هستید و اگر دوست دارید از ابتدا تا انتهای دوران ورزشی یک تنیس‌باز را دنبال و به دستاورد‌های مختلفی برسید، ما AO Tennis 2 را به شما توصیه می‌کنیم.

Verdict

Despite AO Tennis 2’s weaknesses, if you enjoy this sport and would like to experience a tennis player's career since the beginning and achieve various milestones, we recommend AO Tennis 2

Final Score: 7 out of 10