Menu

نقد و بررسی بازی NBA 2K19

نقد و بررسی بازی NBA 2K19

"به قلم رضا لیاقت"

بازگشت لغزان پادشاه به زمین بسکتبال

نسخه‌های اخیر سری NBA در نگاه اول همیشه مانند هم به نظر می‌رسند و NBA 2K19 هم از این قاعده مستثنی نیست. با این حال این نسخه‌های به اصطلاح یکسان هر ساله دچار تغییراتی جزئی می‌شوند که تجربه هر نسخه را نسبت به نسخه قبل متفاوت‌تر و کامل‌تر می‌کند.NBA 2K19 هم امسال بازگشته تا با هرچه نزدیک‌تر شدن به یک "شبیه‌ساز بسکتبال کامل" پادشاهی خود را ادامه دهد، هرچند که پرداخت‌های درون برنامه‌ای این پادشاهی را تهدید می‌کنند.

کافی است اولین دست خود را در نسخه جدید بازی کنید تا عاشق این نسخه شوید. حمله کردن و دفاع کردن کاملا حرفه‌ای‌تر و مهارتی‌تر شده و تک تک 24 ثانیه تیم برای حمله یا دفاع مهم هستند، در طول بازی بار‌ها سعی خواهید کرد با پاس دادن توپ فضای خالی ایجاد کنید و امتیاز بگیرید یا با یک دفاع خوب توپ را بدست بیاورید و در یک ضد حمله یک Slam Dunk انجام بدهید. NBA 2k19 باعث می‌شود که از حرکات خود لذت ببرید. بازسازی سیستم دفاعی بازی باعث شده که دریبل(blow by) کردن دیگر به راحتی قبل نباشد و نیاز باشد با پاس کاری مناسب یا یک حرکت حساب شده فضای خالی بوجود بیاورید. دفاع کردن از ضربات سه امتیازی نسبت به نسخه‌ی قبل بسیار منطقی‌تر شده و از طرفی بازی هنگام پرتاب کردن ضربات نیز فضاهای خالی را درست‌تر تشخیص می‌دهد و ضربه‌ها به راحتی خراب نمی‌شوند.

وجود Shot Meter هنگام Lay up‌ها نیز جلوی هدر رفتن این موقعیت‌ها را می‌گیرد. از طرفی مکانیک جدید بازی یعنی takeover عمق جدیدی به بازی اضافه کرده‌است. فرض کنید که در یک بازی عقب هستید و ناگهان به کمک یکی از ستاره‌های خود، مثلا لبرون جیمز، این اختلاف را کاهش می‌دهید. این عملکرد خوب باعث می‌شود که نوار takeover لبرون پر شود و در نتیجه انیمیشن‌های پرتاب و پاس جدیدی برای او باز شود. به کمک این انیمیشن‌های جدید، لبرون می‌تواند ضربات بیشتری را تبدیل به امتیاز کند و این اختلاف را کم و کم‌تر کند تا جایی که ناگهان از حریف خود جلو بزنید. برعکس این موضوع نیز ممکن است و با عملکرد بد یک بازیکن مهارت‌های او کاهش می‌یابد و عمل کرد او حتی بدتر نیز می‌شود. در مجموع گیم پلی نسخه‌ی جدید نسبت به نسخه‌ی قبل بسیار بهتر شده و بیشتر لحظات آن تجربه‌ای بسیار لذت بخش فراهم می‌کند.

"راهی برای بازگشت" این نام بخش داستانی MyCareer در نسخه جدید است. در این بخش ما داستان A.I را دنبال می‌کنیم، بسکتبالیست مغرور جوانی که خیلی زود سعی می‌کند در لیگ NBA بازی کند و موفق به این کار نمی‌شود. بعد از این موضوع او مجبور می‌شود در لیگ چین بازی کند در حالی که نمی‌تواند با هیچ چیزی آنجا ارتباط برقرار کند. این موضوع را شما نیز حس خواهید کرد زیرا در بخش‌هایی که در کشور چین قرار دارند هم تیمی‌ها و حتی گزارشگران نیز به زبان چینی صحبت می‌کنند و ما منظور آن‌ها را متوجه نمی‌شویم. بعد از مدتی A.I موفق می‌شود به G-league، لیگ دوم NBA، راه بیابد و در آن جا با افراد مختلفی اشنا می‌شود و اتفاقاتی رخ می‌دهد که کم کم شخصیت او را تغییر می‌دهند. در مجموع، این بخش، جدای از بعضی اتفاقات بچگانه و بی‌ربط به بسکتبال، بازیکن را درگیر شخصیت A.I می‌کند و تجربه‌ای کوتاه و لذت‌بخش فراهم می‌کند.

بازی با تیم‌های قدیمی و گیم‌پلی قدیمی سری یکی از فعالیت‌های جانبی و جالب بخش داستانی my career است.

جدای از بخش داستانی، My Career نسبت به سال گذشته تغییرات دیگری نیز به خود دیده‌است. نیاز به پرداخت‌های درون برنامه‌ای کمتر شده، هرچند از بین نرفته‌است. محیط Neighborhood مرتب‌تر شده و بخش‌های مختلف آن در مکان‌های در دسترس‌تری قرار دارند. سیستم Matchmaking این بخش هنوز ضعیف است ولی گشت و گذار در Neighborhood و انجام حرکات نمایشی در برابر سایر بازیکنان و تحریک کردن آن‌ها در مجموع تجربه ای لذت بخش را فراهم می‌کند که توسط سایر بخش‌های بازی تکمیل می‌شود.

بخش My Team که تجربه‌ای مشابه FIFA Ultimate Team را فراهم می کند به جز حذف و اضافه شدن حالت‌های جدید تفاوت چندانی نکرده است. سرور‌های بازی هنوز هم بد هستند و بدون خرید‌های درون برنامه‌ای به سختی می‌توانید کارت‌های ستاره‌ها را باز کنید. ولی اگر بتوانید با این دو مشکل کنار بیایید حالت‌های آفلاین و آنلاین زیادی در این بخش حضور دارند که می توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند.

حالت جدید My Team Unlimited که در آن با بدست آوردن بر‌د‌های مشخص جایزه‌های سمت راست را خواهید برد.

MyGm بخش مربی‌گری بازی نسبت به نسخه ی قبل تغییر خاصی به خود ندیده‌است. قسمت داستانی آن هنوز هم رشته‌ای از متن‌های طولانی و خسته کننده‌است که گاهی اوقات تا ده دقیقه نیز طول می کشند و صداگذاری هم ندارند. این بخش ادامه داستان نسخه‌ی قبلی می‌باشد و به کسانی که به آن علاقه دارند اجازه می‌دهد که انتخاب‌های‌شان در نسخه ی قبل را در این نسخه مشخص کنند. خوشبختانه بخش غیر داستانی MyGm هنوز همان تجربه لذت بخش نسخه‌های قبل را ارائه می‌دهد و اگر مانند نویسنده به مربی‌گری علاقه داشته باشید یکی از بخش‌هایی که ساعت‌ها سرگرمتان خواهد کرد همین بخش خواهد بود.

متن‌های بخش داستانی MyGm زیاد، طولانی و کمی خسته کننده هستند.

در کنار همه بخش‌هایی که تا الان ذکر شد. بخش‌های دیگری نیز در بازی وجود دارند که هر کدام نیز می‌توانند چندین ساعت دیگر به تجربه شما اضافه کنند. بخش تمرینی بازی نیز که در این نسخه نسبت به نسخه‌ی قبل در دسترس‌تر است، بخش 2KU می‌باشد، که پیشنهاد می‌شود حتما در ابتدا به این بخش بروید و با آرامش تغییرات گیم پلی بازی را مشاهده کنید و خودتان را با آن تطبیق دهید. موسیقی بازی نیز بسیار عالی است و تجربه بازی را بسیار لذت بخش‌تر می‌کند. از نظر گرافیکی نیز بازی در سال‌های اخیر به کمال رسیده و در این نسخه هم تفاوت خاصی نداشته ولی مهم‌ترین نکات آن رابط کاربری بسیار بهتر نسبت به نسخه قبل و کمتر شدن Clipping است.

بازبینی تصویری:

شخصی سازی‌های بخش My Career هم جالب هستند هم گسترده.

UI بازی نسبت به نسخه ی قبل بسیار عالی شده.

بخش داستانی My Career. گرافیک بازی عالی است.

در نسخه ی جدید، بخش Play now از شما می‌خواهد که از رده های پایین‌تر شروع کنید، اینگونه بازیکن‌های تازه کار در ابتدا فقط میان خود می‌توانند بازی کنند.

تفاوت سطح زیاد میان نویسنده (سمت چپ) و تیم حریف که بخشی از آن به علت تمرکز زیاد بازی بر روی پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌باشد.

بدون شرح.

نکات مثبت

وجود shot meter هنگام lay up‌ها

بهبود سیستم دفاع بازی و حرفه‌ای‌تر شدن آن

رابط کاربری بسیار عالی نسبت به نسخه‌ی قبل

Takeover

نکات منفی

پرداخت‌های درون برنامه‌ای

بخش داستانی MyGm ضعیف است

سرور‌های بازی کمی کند هستند

و در پایان

NBA 2k19 بدون شک هنوز هم پادشاه بسکتبال است. گیم پلی بهبود یافته، رابط کاربری عالی و قابلیت تکرار بالا جایگاه این بازی را بالا نگه داشته اند، ولی پرداخت‌های درون برنامه‌ای، سرور‌های کند و سیاست‌های غلط 2K این جایگاه را کمی لغزنده کرده‌اند.

Verdict

NBA 2k19 is without a doubt still the king of the court. Refined gameplay, Great UI and high replay value have kept the game’s position high, but microtransactions, bad servers and 2K’s wrong policies have threatened this position

Score: 8 – PC Version