Menu

بی ثباتی قیمت‌ خدمات در وان، تور وان را از قبل تهیه کنید | نهال گشت

بی ثباتی قیمت‌ خدمات در وان، تور وان را از قبل تهیه کنید | نهال گشت

خیلی‌ها دوست دارند که در طول عمر خود، یک تور خارجی را تجربه کنند، اما در نهایت به دلیل هزینه‌های بالای سفر به خارج از کشور، منصرف می‌شوند. اما در سال‌های اخیر، نام توری بر سر زبان‌ها افتاده که همه این معادلات را بر هم زده و آن هم تور وان است. بی مقدمه باید بگویم که اگر به دنبال مناسب‌ترین، ارزانترین و به صرفه‌ترین تور خارجی برای سفر هستید، تور وان ترکیه بهترین انتخاب‌ است. البته استقبال چشمگیر گردشگران، به خصوص ایرانی‌ها باعث شد تا پای دلالان و سودجویان نیز به شهر وان باز شده تا از آشفته بازار روزهای شلوغی وان استفاده کرده و کام مسافرین وان را کمی تلخ کنند. از این رو بهتر است برای آگاهی بیشتر از اوضاع گردشگری وان، دو دقیقه‌ای وقت بگذارید و با ما همراه باشید.

چرا تور وان پرفروش شد؟

تا چند سال پیش، به غیر از ساکنین استان‌های شمال غربی کشورمان و عمده فروشانی که برای خرید اجناس فروشگاه خود به ترکیه سفر می‌کردند، کسی شهر وان را نمی‌شناخت. اما نزدیکی شهر وان به مرزهای کشورمان باعث شد تا هزینه‌های سفر به وان آنقدر پایین باشد که بسیاری از آژانس‌های مسافرتی را مجاب به برگزاری تور وان ارزان به صورت تور زمینی وان و تور وان با قطار کند و همین اختلاف قیمت فاحش با سایر تورهای ترکیه، هر گردشگری را برای تهیه تور وان وسوسه می‌کرد تا به ازای مبلغی بسیار ناچیز، هم یک سفر خارجی را تجربه کند، هم اجناس مورد نیازش را با قیمتی بسیار ارزان تهیه کند و هم در کنارش اگر وقت کرد سری به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی وان که البته اندک هم نیستند بزند.

منفعت‌طلبی، آفت گردشگری وان

هم‌زمان با شناخته‌تر شدن وان در بین چند تور ترکیه ارزان و افزایش فروش تور وان، فعالین حوزه گردشگری نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گزاری در شهر وان شدند. در میان فعالین قدیمی، معتبر و نام آشنای حوزه گردشگری در وان، عده‌ای غریبه و بعضا سودجو، ازجمله برخی از هموطنان خودمان نیز از این فرصت استفاده کرده و برای فعالیت در صنعت توریسم وان به این شهر مهاجرت کردند و با کوته‌بینی، فرهنگ غلطی را در گردشگری این شهر رواج دادند.

گردنه‌گیری در ایام شلوغی تور وان:

هتل‌های شهرهای ترکیه دو نرخ تابستانی و زمستانی را برای اتاق‌های خود در نظر می‌گیرند و بجز در مواردی خاص، قیمت‌های خود را تغییر نمی‌دهند و همین ثبات سبب ایجاد حس خوب در مسافرین می‌شود. چیزی که عمدتا در تور وان وجود ندارد. در خیلی از موارد، تور وان نرخ هتل‌ها روی تقویم ایرانی بسته می‌شود. قیمت‌ها دائما بالا و پایین شده و کافی است در تقویم کشورمان چند روز تعطیلی داشته باشیم تا ناگهان قیمت هتل‌های وان به دو برابر هم برسد و همین بی‌ثباتی سبب ایجاد حس بد در مسافرین خواهد شد. در این میان هم وطنان عزیزی نیز در کنار ورودی هتل‌ها در کمین شکار هموطنی دیگر هستند تا آن‌ها را به سوئیتی که خود از قبل اجاره کرده راهنمایی کنند و قص علی هذا؛ اما چه باید کرد؟

تور وان را از قبل تهیه کنید؛ همینجوری سفر نکنید.

رزرو هتل هنوز برای خیلی‌ از هموطنان ما جا نیفتاده است، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند. تا پس از رسیدن به مقصد و به صورت حضوری به هتل مراجعه کنند تا به خیال خودشان اتاق را با قیمت کمتری اجاره کنند. اما بهتر است این موضوع را فراموش کرده و به خاطر دلایل که برایتان شرح خواهم داد، حتما هتل تور وان خود را از قبل و از طریق تور مسافرتی یک آژانس معتبر رزرو کنید.

آژانس مسافرتی سودش را از هتل می‌گیرد نه از شما:

باید همین ابتدا این مساله را روشن کنم که آژانس سودش را از هتل می‌گیرد نه از مسافر؛ قیمتی که آژانس‌های معتبر گردشگری به شما ارائه می‌دهند، برابر و گاها پایین‌تر از قیمتی است که شما در مراجعه حضوری به هتل با آن مواجه خواهید شد و دلیلش هم این است که آژانس معتبر، اتاق‌های هتل را از مدت‌ها قبل و با قیمتی به مراتب پایین‌تر چارتر کرده است.

پرداخت "ریالی و الکترونیکی" یا "نقدی و ارزی":

شاید بهتر باشد از چند هفته قبل و به صورت ریالی هزینه هتل تور وان را پرداخت کنید تا اینکه بخواهید در روز ورود به هتل، با ارز خارجی و به صورت نقدی آن را بپردازید. زیرا تا آن موقع نرخ ارز احتمالا بالاتر رفته و به‌علاوه شما مجبور خواهید بود تا پول نقد بیشتری را برای پرداخت هزینه هتل با خود ببرید و این کار هم از نظر امنیتی خطرناک است.

استفاده از تجربه و اعتبار آژانس مسافرتی:

آژانس‌های مسافرتی به دلیل سابقه چندین ساله، هتل‌های ترکیه را کاملا می‌شناسند و از امکانات و موقعیت آن‌ها کاملا آگاهی دارند و برای بستن تور وان، با هتل‌هایی کار می‌کنند که ثبات قیمتی بیشتری دارند. پس بهتر است قبل از سفر این موضوع را بررسی کنید تا اینکه بروید و با زن و بچه و چمدان به‌دست و در اوج خستگی سفر، به دنبال هتلی بگردید که هم تمیز و مناسب باشد، هم ظرفیتش تکمیل نشده باشد و هم قصد این را نداشته باشد که با شما دولا پهنا حساب کند.

جلب رضایت مسافرین تور وان آژانس‌های معتبر:

برای هتل‌های وان، ارتباط با آژانس‌های معتبر بسیار مهم است، کافی است واچر هتل در دست و از طرف یک آژانس معتبر وارد یک هتل شوید تا متوجه تفاوت در نحوه برخورد، سرعت در تحویل اتاق و پیگیری شکایات خود، نسبت به دیگر مسافرین شوید. همچنین اگر خدای ناکرده چیزی در هتل گم کنید، اطمینان خاطر دارید، به واسطه اینکه مشتری فلان آژانس هستید، مدیران هتل حتما آن را برای شما پیدا کرده و از طریق آژانس به شما باز می‌گردانند.

به صنعت گردشگری کشور خودتان کمک کنید:

همانطور که گفتم آژانس مسافرتی سودش را از هتل دریافت می‌کند، نه از شما. پس با تهیه تور وان از طریق آژانس مسافرتی کمک خواهید کرد تا برای رزرو هر اتاق در یک هتل، ارز کمتری از کشور خارج شود. این مبلغ اگرچه ناچیز اما در مجموع تاثیرگذار است. همچنین با تهیه تور وان از آژانس‌های معتبر، شانس این را خواهید داشت تا حتی در مواقعی که نرخ هتل پایین نیست هم تور وان لحظه آخری و تور وان ارزان را با قیمت‌هایی بسیار مناسب تهیه کنید.

ارزانترین گزینه در بین سفرهای خارجی:

شما می‌توانید با کمی صرفه جویی و انتخاب مقصد مناسب، یک تور خارجی با قیمت مناسب را تهیه کنید. ترکیه هم با این وضعیت ارز گزینه‌ی مناسبی است، چون ویزا نمی‌خواهد و نسبتا ارزان است، زیرا ارزش پول ترکیه نسبت به ایران خیلی بالاتر نیست. در این میان تور وان ترکیه می‌تواند انتخابی هوشمندانه‌ برای یک سفر سه یا چهار روزه باشد. وان جاذبه‌های نسبتا خوبی نظیر دریاچه وان و جزیره آکدامار دارد. در کنار آن غذاهای خوشمزه و شب‌های شلوغ خیابان جمهوریت و نیز خرید از مراکز خرید وان می‌تواند راضی کننده باشد. هتل‌های خوبی نظیر هتل هالدی، هتل کروان، هتل الیت ورلد، و هتل رسمینا نیز در وان وجود دارند. هرچند نباید انتظار شهرهایی چون آنتالیا، استانبول و … را از وان داشته باشید، اما برای تنوع هم که شده بد نیست تا آن را تجربه کنید. پس بهتر است در انتخاب تور وان دقت کنید تا با اطمینان خاطر بیشتری سفر کنید.

امیدوارم سفری راضی کننده و پر خاطره داشته باشد.