Menu

پیش‌نمایشی بر Assassins’s Creed Odyssey

پیش‌نمایشی بر بازی Assassins’s Creed Odyssey

"به قلم رضا رحیمی"

سری بازی‌های Assassin’s Creed از بدو ورود به صنعت بازی‌های رایانه‌ای تا به حال سیاست‌های مختلفی را در پیش گرفته‌اند. یوبیسافت با Assassins’s Creed Odyssey قصد دارد به دوره‌ی اوجش بازگردد. اودیسه می‌خواهد ما را به سفری درون یونان باستان ببرد. اگر نسخه Origins را بازی کرده باشید می‌دانید که اودیسه همانند اوریجینز در مسیری نسبتا متفاوت با نسخه‌های قبلی قدم برداشته است. یوبیسافت قصد دارد با تمرکز بر روی المان‌های نقش‌ آفرینی، این سری را از سبک اکشن ماجراجویی به سمت نقش‌آفرینی سوق دهد.

در ابتدا قادرید تا بین کاساندرا یا الکسیوس یکی را انتخاب کنید

اکثر تریلر‌هایی که از بازی منتشر شده یا سخنان سازندگان همگی بر این نکته تاکید داشته اند که سری AC با اودیسه قصد دارد برای اولین بار در قامت یک عنوان کاملا نقش آفرینی مشابه The Witcher 3 ظاهر شود. برای مثال اودیسه اولین نسخه از سری است که قابلیت انتخاب دیالوگ را در خودش جای داده است.

در اودیسه شما دیگر قرار نیست در نقش یک قاتل خاموش که شکارش را از میان بوته‌ها دنبال می‌کند ظاهر شوید بلکه بهتر است از نبرد‌های خشن و جذاب نیز استقبال کنید. از آنجا که شما دیگر یک اسسین نیستید بنابراین چندان نیازی به مخفی کاری و در سایه حرکت کردن هم نخواهید داشت.

البته همه این چیزهایی که گفتم به این معنا نیستند که دیگر بخش مخفی‌کاری از بازی حذف شده بلکه فقط مبارزات بازی هم به همان اندازه و حتی بیشتر، در این نسخه اهمیت دارد. همچنین تا از قلم نیفتاده بگویم که همانند نسخه قبلی شخصیت شما می‌تواند کنترل یک عقاب را بر عهده گیرد که با کمک آن قادر خواهید بود تا دشمنان حاضر در منطقه رو علامت‌گذاری کنید. پس از شناسایی دشمنان، برای رسیدن به اهداف خود و نفوذ بی سروصدا به داخل کمپ آن‌ها نقشه‌ای طراحی کنید. پس مشخص است که بخش مخفی‌کاری کماکان به قوت خودش باقی است.

مبارزات، در کنار مخفی‌کاری در اودیسه نقش پررنگی دارند

به هر حال سری AC نیز به تکانی اساسی نیاز داشت تا خود را از ورطه‌ی تکراری که در آن فرو رفته بود نجات دهد. یک بازی نقش‌آفرینی همواره نیازمند یک بخش شخصی سازی قوی و خوب است. در بخش شخصی سازی مهارت‌ها در اودیسه، شما قادر خواهید بود تا از بین سه شاخه Hunter، Warrior و Assassin در درخت مهارت‌ها به دلخواه و بر اساس سبک بازی کردنتان یکی را انتخاب کنید. برای ارتقا مهارت‌ها، باید از pointهایی که در بازی بدست می‌آورید استفاده کنید.

درخت مهارت‌ها که هر کدام جنبه‌های مختلفی از گیم‌پلی را شامل می‌شوند

در اودیسه چه می‌گذرد؟

اودیسه در بستر تاریخ بسیار غنی یونان باستان رخ می‌دهد که مسلما خبر بسیار خوبی برای عاشقان فرهنگ و اساطیر یونان باستان خواهد بود. داستان بازی در سال 431 قبل از میلاد مسیح جریان دارد که مصادف با نبردهای اسپارتان‌ها و آتنی‌ها با هم بر سر کنترل شبه جزیره یونان است. شخصیتی که ما در بازی کنترل خواهیم کرد در واقع یکی از نوادگان لئونیداس معروف است. لئونیداس یکی از مشهورترین سرداران اسپارتا بوده که احتمالا او را با دیالوگ This is SPARTA در فیلم 300 می‌شناسید. البته با وجود این‌که خون سلطنتی در رگ‌های شما جریان دارد اما شما در واقع نوعی بی‌آبرویی (یا اصطلاحا جوجه اردک زشت) برای خاندان خود هستید، به همین دلیل هم توسط اسپارتان‌ها در کودکی از بالای یک صخره به پایین انداخته می‌شوید.

قاتل یا مزدور؟ مسئله این است!

در ابتدای بازی شما می‌توانید بین دو شخصیت Alexios یا Kassandra یکی را انتخاب کرده و به بازی کردن بپردازید. به عنوان این شخصیت‌ها قادرید بدون انتخاب جناح خاصی، برای مشتری با پول بیشتر آدم بکشید! انتخاب این که برای کدام جناح بجنگید و به پیروزی آتنی‌ها یا اسپارتان‌ها دامن بزنید کاملا بر عهده‌ی شماست.

یکی از المان‌های پررنگ در نسخه های مختلف AC حضور شخصیت‌های تاریخی مختلف در این بازی‌ها بوده که اودیسه نیز از این قاعده مستثنی نیست و افراد تاریخی مهمی را در بازی ملاقات خواهیم کرد، از جمله سقراط!

سقراط حکیم!

زبان سرخ، سر سبز می‌دهد بر باد!

طبیعتا یکی از راه‌های تغییر سیر داستانی بازی انتخاب دیالوگ‌های متفاوت است که طبق وعده‌ی سازندگان مشابه سایر عناوین نقش‌آفرینی نحوه پیشرفت داستان را تغییر خواهند داد. به گفته کارگردان بخش روایت داستان، اودیسه شامل بیش از 13 گزینه مختلف در سیستم دیالوگ‌های بازی است که هر کدام نتیجه متفاوتی را به دنبال خواهند داشت. این گزینه‌ها، قابلیت های مختلفی مثل دروغ گفتن، تهدید کردن و حتی ایجاد رابطه عاطفی را شامل می‌شوند. دیالوگ‌هایی که انتخاب می‌کنید تعیین کننده‌ی این موضوع هستند که شخصیت‌های جانبی دیگر چگونه رفتاری با شما در پیش گیرند. آیا شما یک شخصیت دوست داشتنی و زبان‌باز هستید یا یک شخص نچسب و خشن؟ امیدوارم یوبیسافت بتواند از پس مدیریت کردن این سیستم برآِید و انتخاب‌هایی که در طول بازی انجام می‌دهیم به معنای واقعی کلمه وقایع را دستخوش تغییر قرار دهند تا کمی بتوانیم در دنیای اودیسه احساس اهمیت کنیم!

پیش از انتخاب دیالوگ به عواقبش بیندیشید

از آن‌جایی که الکسیوس یا کاساندرا هیچکدام یک assassin نیستند پس نیازی هم نیست تا از قوانین انجمن (creed) پیروی کنند؛ بنابراین شما می‌توانید تا دلتان می‌خواهد انتخاب‌های بد و اصطلاحا شیطانی انجام دهید! همچنین دیگر اودیسه شما را با ریست کردن بازی برای کشتن مردم عادی مجازات نمی‌کند. تا جایی که می‌دانم انتخاب‌های بازیباز تاثیر عمیقی بر داستان بازی نخواهند داشت و بیشتر بر روی نحوه رفتار NPCها با شما تاثیر می‌گذارند.

سیستم انتخاب دیالوگ‌ها را برای اولین بار به شکل جامع در اودیسه شاهد هستیم

طبق گفته کارگردان بازی، جاناتان دومنت، اگر بر مبارزه با یکی از دو ارتش آتن یا اسپارتا اصرار بورزید، آن‌ها مزدورهای دیگر را برای کشتن شما و گرفتن انتقام اعزام خواهند کرد و تجربه‌ی نگارنده از نسخه origins مبنی بر این است که مبارزه با این مزدوران کار واقعا چالش برانگیزی بوده و به مهارت زیاد و تسلط کافی بر سیستم مبارزات بازی نیاز دارد، پس سعی کنید چندان برای خودتان دشمن تراشی نکنید!

مزدور در برابر مزدور!

بادبان‌ها را بکشید!

بخش کشتی‌رانی و مبارزات دریایی در اودیسه بازگشته تا طرفدران نسخه Black Flag را راضی کند. شخصیت شما کاپیتان یک کشتی به اسم The Adrestia است که با آن قادر خواهید بود تا میان جزیره‌های مختلف یونان که کم تعداد هم نیستند، سفر کنید. اگر به خاطر داشته باشید در نسخه origins تعدادی سکانس مبارزه دریایی وجود داشت که فرصت عرض اندام نداشتند چون بسیار کوتاه و مختصر طراحی شده بودند. در اودیسه مشابه بلک فلگ قادرید تا افرادی که در مبارزه شکست می‌دهید یا طی ماموریت‌های خاص آزاد می‌کنید را به عنوان خدمه‌ی کشتی خود استخدام کرده و در ماموریت‌های دریایی مختلفی که با آن‌ها روبرو می‌شوید ازشان کمک بگیرید. البته متاسفانه دیگر مبارزات به مانند نسخه بلک فلگ پرجزئیات نیستند و شما چندان قابلیت مانور دادن با کشتی را ندارید، جای خالی mortarها، chain-shotها و … نیز در بخش مبارزات دریایی واقعا حس می‌شود که البته بر اساس تاریخ وقوع داستان چندان دور از انتظار هم نیست.

مبارزات دریایی با قدرت بازگشته‌اند

با لهجه یونانی سخن بگویید!

بر اساس تریلرهایی که از بازی دیده‌ام باید بر این نکته تاکید کنم که یوبیسافت صداپیشگان مناسبی را برای بیان دیالوگ‌ها انتخاب کرده که کاملا حس و حال یک یونانی اصیل و باستانی را به مخاطب القا می‌کنند!

چشم‌انداز چشم‌نواز یونان

گرافیک بازی هم نسبت به نسخه پیشین تغییر شگفت‌آوری نکرده اما ظرافت و توجه به جزئیات کاملا مشهود می‌باشد. طراحی‌های محیط کاملا با معماری یونان باستان تطابق دارند، انیمیشن‌ها بسیار بهبود پیدا کرده‌اند و حتی سیستم خون‌ریزی در بازی هم بسیار واقع‌گرایانه طراحی شده است.

توجه به جزئیات و طراحی محیط ستودنی است

سخن آخر

در نهایت می‌توان گفت که علی‌رغم تغییرات گسترده‌ای که اودیسه با خود به ارمغان خواهد آورد، باز هم حس و حال یک عنوان از سری AC را به طرفداران هدیه خواهد داد، مخصوصا اگر origins را بازی کرده باشید، کاملا با اودیسه آشنایی خواهید داشت. اودیسه قصد دارد تا شما را در بطن یک ماجراجویی تاریخی، جذاب و مخصوص طرفداران سری قرار ‌دهد. Assassin’s Creed Odyssey در تاریخ 5 اکتبر امسال (13 مهرماه) برای پلتفرم‌های PC، Xbox One و PS4 عرضه خواهد شد.

This IS SPARTA