Menu

توسعه دهندگان؛ صوت سه بعدی PS5 پیشرفتی عظیم برای صداگذاری بازی‌ها محسوب می‌شود

بیائید قبول کنیم، تا حالا در دنیای گیم صدا هرگز به اندازه‌ی ویژگی‌های بصری جزء با اهمیتی در نظر گرفته نمی‌شده. به همین دلیل، تولید کنندگان سخت‌افزار اکثراً تمرکز خود را روی تقویت ویژگی‌های کارت‌های گرافیک می‌گذاشتند، درحالی که بخش صدا در طول گذشت نسل‌های مختلف پیشرفت و تغییر قابل توجه‌ای به خودت نمی‌دیده.

این موضوع ظاهراً قرار است با کنسول پنجم PlayStation که تا روز عرضه‌ی آن حدود کمتر از یک سال فاصله داریم، بهبود پیدا کند. معمار اصلی PS5 یعنی مارک سرنی (Mark Cerny) طی مصاحبه‌ای با Wired این اطلاعات را به اشتراک گذاشته.

«به عنوان یک گیمر می‌گویم؛ اینکه بخش صدا با جا به جایی بین PlayStation 3 و PlayStation 4 تغییر زیادی نداشت کمی ناامید‌کننده بود. با کنسول بعدی، آروزیمان این است که نشان دهیم اگر سخت‌افزار و قدرت کافی برای استفاده داشته باشیم، صداها چه تجربه‌ی متفاوتی را می‌توانند به همراه داشته باشند.»

رسماً، سونی اعلام کرده که PS5 دارای ویژگی‌هایی خواهد بود که به کمک آن بازیکن می‌تواند اصوات را از بالا، پشت و طرفین بشنود و تجربه‌ای غنی‌تر داشته باشد.

اکنون، طی مصاحبه‌ای با GamesRadar تعدادی از توسعه‌دهندگان درباره قابلیت‌های صوتی PS5 اظهار نظر کرده‌اند. برای مثال، ساموئل جاستیس { Samuel Justice } (طراح و مدیر بخش صوتی استودیوهای The Chinese Room ،DICE و Frictional Games)، یکی از بنیان‌گذاران و ناظرین طراحی اصوات تیم Sweet Justice Sound (شرکتی که در توسعه‌ی صوت‌های Fortnite، Half-Life: Alyx و Mortal Kombat 11 نقش داشته) نظرات خود را این چنین عنوان کرده؛

«فکر می‌کنم آن قسمت از سخت‌افزارهای کامپیوتری که برای داشتن صداهای واقعی به کار می‌آیند شدیداً نادیده گرفته شده‌اند. در گذشته، توانستیم شبیه‌سازی‌های قابل قبولی از صداها را با تکنیک‌ها و ترفندهای مختلف ایجاد کنیم. قابلیت تولید صداهای سه بعدی قدمی بزرگ برای بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود و مطمئناً نتیجه‌ی آن تجربه‌ای واقعاً متفاوت خواهد بود.»

همچنین به گفته مارکوس کلنگ { Marcus Klang }، مدیر طراحی صدای استودیوی Zoink Games گفته Raytracing می‌تواند برای بهبود بخشید اصوات نیز به کار گرفته شود.

«می‌شود از آن (Raytracing) برای بهبود واقعی‌تر بودن صداها نیز استفاده کرد، به طوری که بر اساس محیط اطراف بازیکن اصوات نیز به صورت ریل تایم تنظیم شوند.»

جالب می‌شود که بدانیم آیا مایکروسافت هم با Xbox Series X قصد دارد به سراغ چنین موضوعی برود یا خیر. اگر خیر، احتمالاً سونی توانسته مزیت قابل توجه‌ای نسبت به رقیب اصلی خود پیدا کند، اگرچه اختصاص دادن قدرت سخت‌افزاری بیشتر به صداها ممکن است موجب کاهش گرافیک بصری بازی‌ها شود. باید منتظر بمانیم و ببینیم این ویژگی چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت.