Menu

پیشنهادهای ویژه در سفر به باکو و هندوستان

پیشنهادهای ویژه در سفر به باکو و هندوستان

قلعه دختر یکی از بناهای شگفت انگیز و خاص باکو است؛ که از جمله جاذبه های گردشگری تور باکو منظور می شود. قلعه دختر باستانی ترین بناهای باکو با پس زمینه ای از روایت های مختلف و افسانه های راز آلود در ساحل خزر واقع شده است.

هند، کشور معابد عجیب و بی نظیر است، گویا در تور هند، نباید گردش و بازدید از معابد منحصر به فرد این سرزمین را که شگفتی های دنیای معماری را نمایش می دهند، نادیده گرفت.

قلعه دختر، یکی از بناهای باستانی بسیار مهم و دیدنی تور باکو است.

قدمت این بنا، به قرن چهارم بر می گردد. این قلعه که از مصالح سنگی ساخته شده است، آتشکده زرتشتیان به نظر می رسد.

قلعه دختر در آفر تور باکو ارزان سفر باتو شهر باکو، در ساحل خزر، و در کنار یک چاه نفت قرار دارد.

ارتفاع این قلعه، بالغ بر بیست و نه متر با قطر شانزده و نیم متر است. این قلعه، دارای هشت طبقه می باشد. و گنجایش آن برای 200 نفر مناسب است.

در بخش کناری برج دارای سازه بال مانند، به سمت افق است؛ که کاربردش احتمال به عنوان یک ابزار نجومی برای برج، بوده است.

افسانه های زیادی در رابطه با قلعه دختر شهر باکو نقل می شود. اما افسانه دختر فرشته باکره، معروف ترین آن ها است. این فرشته باکره آتشین، مردم را از بندگی رهانیده است. از طرفی، احتمال می رود دلیل نام گذاری این قلعه به عنوان قلعه دختر، مربوط به معنای استقرایی واژه دختر، در استعاره از باکرگی است. زیرا زرتشتیان اعتقاد دارند که این قلعه، نمادی از خدا است و هنوز مورد تجاوز شیطان قرار نگرفته است.

تاثیر قلعه دختر در هنر و فرهنگ باکو

یکی از نمایش های باله – اپرای آذربایجان، که بسیار هم محبوب است، با موضوع برگرفته از یکی از افسانه های قلعه دختر است، که حکایت پادشاهی است که عاشق دختر خویش می شود. پایان این افسانه، یک تراژدی عاشقانه است.

قلعه دختر، با عنوان بومی قیزقالاسی از طریق خیابان های نفتچلیر و استقلالیت و نظامی، قابل دسترسی است.

همتای قلعه دختر شهر باکوی کشور آذربایجان، در آذربایجان شرقی در ایران، در شهرستان میانه قرار دارد. در مورد این قلعه نیز روایت های مختلفی نقل می شود. بنای این قلعه، با قلعه دختر باکو بسیار متفاوت است.

معماری خاص و اسرار آمیز قلعه دختر، طلایه دار تور باکو است.

بنای خاص و منحصر به فرد قلعه دختر باکو، بدون وجود هیچ پنجره ای در سازه برج، در قرن دوازدهم بازسازی گردیده است.

از جمله افسانه دیگر در مورد این قلعه، که در ساحل خزر قرار دارد، این است که بنیانگذار باکو، یعنی فردی که خواهرش را در این قلعه اسیر کرد و اینگونه باعث مرگ دختر شد، مورد غضب خدا قرار گرفت و خدا به خون خواهی دختر، دشت های خونسار باکو را، به دریای خزر تبدیل کرد.

در کل آنچه به صورت واقعی و مستند، بیشتر از همه روایت ها، هماهنگ با نام این قلعه، به عنوان برج دست نخورده است. این است که در طی تاریخ و حملات مختلفی که به این منطقه شده، این قلعه هرگز تحت هجوم قرار نگرفته است.

عکس قلعه دختر باکو را به عنوان نماد این شهر می توان بر روی پول رسمی آذربایجان، مشاهده کرد.

این برج، در بخشی از تاریخ به عنوان پناه گاه استفاده می شده است. برخی آن را مقر دیده بانی و برخی نیز آتشکده و نیز رصدخانه می پندارند.

اما هنوز اسناد دقیقی در مورد تاریخچه این اثر باستانی خاص با معماری شگرفش، وجود ندارد؛ اما بی شک یکی از جاذبه های جالب تور باکو است.

طراحی آن عجیب است. ضخامت دیوار ها 5 متر است. هر هشت طبقه به جز طبقه هم کف، با پله های بدون دیوار به هم راه دارند، این قلعه در مجاور کاخ شروانشاهان قرار دارد.

امروزه داخل آن پر از سوغاتی و صنایع دستی و عکس های مختلف است. برای بازدید از این مکان، کارت دانشجویی دانشجویان خارجی نیز، برای تخفیف بلیط ورودی پذیرفته می شود.

سفر با تور هند، تور سیاحت و آشنایی با آیین ها و عقاید مختلف است. یکی از جاذبه های مهم هند، عبادت گاه های با شکوه با معماری های شگفت انگیز آن است.

هند، کشور معابد

یکی از شهرت های هند، به خاطر مذاهب بسیار متنوع، همراه با آیین های متفاوت و معابد منحصر به فرد است.

معابد، از جمله بناهای باشکوه، خاص و دیدنی تور هند هستند.

از جمله این معابد زیبا و شگفت انگیز می توان به این موارد اشاره نمود:

معبد بی نظیر، باشکوه و مرتفع رانگاناتاس در ایالت تامیل نادو، بزرگترین معبد هند و مختص به یکی از خدایان هند به نام رانگاناتا است. دیدار از این معبد را حتما در برنامه تور هند لحاظ نمایید و از شکوه بی نظیر آن لذت برید.

معبد طلایی، بنای درخشان و رویایی با انعکاسی زیبا در آب، معبد آیین سیک است و در استان پنجاب قرار دارد. زمان احداث آن، قرن شانردهم است. اطراف این معبد، دریاچه ای قرار دارد که محل آب مقدس است. این معبد از روکش طلا، مرمر و سنگ های گرانبها ساخته شده است. در طراحی بنای این معبد، چهار ورودی جداگانه وجود دارد که نماد این است که هر کسی با هر عقیده و دینی اجازه ورود به معبد را دارد.

معبد میناکشی در جنوب رود وایگای مختص به الهه شیوا و پارواتی است. و می تواند در مقام سی تا از عجایب جان ثبت شود.