Menu

کاخ توپکاپی استانبول در ترکیه راحتما مشاهده کنید

کاخ توپکاپی استانبول در ترکیه راحتما مشاهده کنید

استانبول، یکی از شهرهای معروف و زیبای ترکیه، که در میان دو قاره اروپا و آسیا واقع شده است و در میان گردشگران طرفداران بسیاری دارد. این شهر دارای جاذبه های گردشگری فراوانی چون مساجد، موزه ها، کاخ ها و سواحل زیبایی است که نقش مهمی در جذب توریست به این شهر را ایفا می کنند. امپراطوری های مختلفی در این شهر ساکن بوده اند که اکثر کاخ های این شهر در طول حکومت عثمانی ساخته شده اند. از مهم ترین کاخ های این شهر میتوان به کاخ توپکاپی اشاره کرد که در ادامه شما را با این کاخ آشنا خواهیم کرد.

معرفی کاخ توپکاپی

یکی از مهم ترین کاخ های شهر استانبول در تور استانبول که به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز توریستی و گردشگری در استانبول به شمار می رود. این کاخ در سال های ۱۴۶۶ تا ۱۴۷۸، در یک شبه جزیره کوچک و به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است. این کاخ که در حدفاصل شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است امروزه به عنوان یکی از پر طرفدار ترین جاذبه های گردشگری استانبول نیز به شمار می رود.

به گزارش سفر باتو ، معماری این کاخ که محل اقامت افسران بالا رتبه بوده به سبک باروک عثمانی که در اواسط قرن پانزدهم و به دستور سلاطین عثمانی، توسط معماران معروفی چون علاء الدین، سرکیس بالیان، داوود اقا و معمار سینان ساخته شده است که اکنون به عنوان یک موزه فعالیت دارد و تحت حفاظت میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

این موزه که اکنون به یکی از جذاب ترین جاذبه های توریستی شهر استانبول تبدیل شده است آثار ادبی و هنری ایرانی نیز در خود نگاه داری میکند. آثاری همچون لباس ها، شمشیرها، دندان و مو هایی که مربوط به پیامبر اسلام است. از این جهت طرفداران بسیاری در میان ایرانیان دارد.

کاخ توپکاپی دومین کاخ عثمانی بود که در استانبول ساخته شد. این کاخ در طول چهار قرن خانه ی سلاطین عثمانی بوده است که حدود به ۲۵ سلطان عثمانی در آن اقامت داشته اند. این کاخ در طول سالیان دراز، بار ها به دلیل بلایای طبیعی از جمله زلزله و آتش سوزی بازسازی شده و همچنین توسط هر کدام از سلاطین بخش جدیدی به آن اضافه شده است. در ابتدا حدود به ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر در این کاخ ساکن بودند اما پس از چندی قرن، این تعداد به ۵۰۰۰ نفر در زمان های عادی و ۱۰۰۰۰نفر در فصول خاص افزایش پیدا کرد. این کاخ در سال ۱۹۲۴ به موزه تبدیل شده که نمایانگر سبک خاصی از معماری و تاریخ سلاطین عثمانی است. این کاخ در ابتدا مساحتی حدود به ۷۰۰هزار متر مربع از شهر را در بر می گرفت اما اکنون تنها ۸۰ هزار متر مربع دارد.

نامگذاری توپکاپی

کاخ توپکاپی که در زبان ترکی به معنای دروازه توپ است در ابتدا با نام ینی سارای (کاخ جدید) نامگذاری شد که بعدها در قرن نوزدهم به توپکاپی تغییر یافت.

آشنایی با بخش های مختلف کاخ توپکاپی

هنگام ورود به این کاخ، در ابتدا دروازه امپریالیستی و پس از آن حیاط های بسیار بزرگ آن خودنمایی می کنند که هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. این کاخ دارای سه بخش اصلی شامل ؛کاخ قدیمی، کاخ جدید و کاخ ییلدیز است که کاخ جدید به عنوان توپکاپی شناخته می شود. کاخ قدیمی اولین بنایی است که ساخته شد که بعدها به دلیل آتش سوزی و بلایای طبیعی تخریب شده و ساکنان آن به کاخ جدید منتقل شدند.

قسمت های اسیب دیده کاخ قدیمی در طول سال ها بازسازی شدند اما در دوران حکومت سلطان عبدالعزیز مجددا ویران شدند. اینبار ساخت کاخ جدید با معماری لوکس و باشکوه تری به دستور سلطان محمد دوم آغاز شد. کاخ ییلدیز نیز استراحت گاهی برای سلطان عثمانی بود که بعدها به دلیل انتقال دربار سلطان عبدالحمید دوم به این مکان، تغییر یافت. بر خلاف کاخ های اروپایی این کاخ تنها مختص به افراد سلطنتی نبوده و دارای بخش های مختلفی چون سربازخانه ها، آشپزخانه ها و خوابگاه هایی در مرکز این کاخ بوده است.

داخل این کاخ به چند بخش اصلی از جمله؛ حیاط اصلی، حرم، ساختمان شورای امپریالیستی تقسیم بندی می شود.این کاخ شامل سه حیاط مجزا است که هر کدام به گونه ای ساده و در عین حال زیبا ساخته شده اند.

حیاط اول این کاخ که شامل انبار مهمات، خوابگاه ها، بیمارستان و نانوایی بوده برای دسترس عموم مردم آزاد بوده است. این حیاط در قدیم به عنوان حیاط سپاه نیز معروف بوده است که از این قسمت به بعد کسی جز سلطان حق ورود از دروازه با اسب را نداشته و مردم می بایست با پای پیاده از این دروازه عبور می کردند. در واقع این حیاط بخش خدماتی این کاخ به حساب می رفت.

حیاط دوم که به حیاط دیوان مشهور بود نیز مرکز اداری این کاخ محسوب می شد. این حیاط که محل رفت و آمد شورای حکومتی و تجار بود دارای یک عبادتگاه و آشپزخانه بود‌. همچنین این حیاط دارای دو دروازه بود که یکی از آنها دروازه سلام نام داشت و دارای دو برج مراقبت بود. افراد هنگام گذر از این دروازه می بایستی به سلطان سلام می دادند و داشتن اجازه سلطان نیز برای عبور از این دروازه الزامی بود. دروازه دیگر این حیاط، حیاط سعادت نام داشت که در هنگام جشن ها مورد استفاده قرار می گرفت.

و اما حیاط سوم، این حیاط یکی از باغ های شخصی سلطان عثمانی بوده است که به منظور صرف چای و قهوه سلطان با میهمانان و نزدیکان ایشان استفاده می شد. در طول سال ها بخش های مختلف بسیاری چون مسجد، اتاق های ختنه، سالن سخنرانی و تعدادی دیگر به این بنا اضافه شدند.

حرم کاخ توپکاپی

حرم ها که بخشی از کاخ های سلطنتی هستند محل سکونت خانواده سلطنتی پادشاه بوده که به همسران سلطان که گاها از دختران حرم انتخاب میشدند و ملکه مادر اختصاص داشتند و حفاظت از آن به عهده خواجه ها بوده است.