Menu

نقد و بررسی بازی Cat Quest II

نقد و بررسی بازی Cat Quest II

"به قلم پرهام آقاخانی"

این نقد براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

ساخت دنباله بر یک بازی موفق، یکی از سخت‌ترین کارهایی است که یک سازنده می‌تواند انجام دهد؛ چون بدون شک محصول جدید آن‌ها با اثر قبلی‌شان مقایسه شده و میزان پیشرفت و ارتقای آن توسط بازیکنان سنجیده می‌شود تا ببینند که آیا بهبودی نسبت به قبل داشته و یا این که صرفا تکرار مکررات محسوب می‌شود. همین موضوع در مورد سری بازی Cat Quest هم صدق می‌کند. نسخه‌ی اول این سری علیرغم شایستگی‌هایی که داشت، از یک سری ویژگی به شدت مورد نیاز بهره نمی‌برد و همین باعث شده بود که نتواند در سطح بسیار خوبی ظاهر شود. حالا باید دید که آیا سازندگان بازی توانسته‌اند از تجربیاتشان در ساخت نسخه‌ی اول درس بگیرند و Cat Quest II را بهتر از آن توسعه دهند یا نه.

نقد و بررسی بازی Cat Quest II

قبل از هر چیزی، شاید بد نباشد که کمی در مورد بازی قبلی توضیح دهیم. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، Cat Quest به ترکیبی ساده از هسته‌ی گیم پلی Don't Starve با سبک RPG شباهت دارد؛ یعنی شما در یک محیط 2.5 بعدی با زاویه دوربین ایزومتریک قرار می‌گیرید و وظیفه دارید که همانند یک عنوان نقش آفرینی معمولی به دریافت و اتمام ماموریت‌های مختلف بپردازید و یا این که با وارد شدن به سیاهچال‌های مختلف، تجهیزات جدیدی را پیدا کنید. Cat Quest II هم از اکثریت لحاظ، عینا همانند نسخه‌ی اول سری است و به جز داستان و یک سری از تغییراتی که در مکانیک‌های مختلفش اعمال شده است، بسیار به نسخه‌ی پیشین شباهت دارد.

نسخه‌ی اول این سری از نظر داستانی، عنوان بسیار جالبی محسوب می‌شد؛ چون با یک پیش درآمد بسیار ساده شروع می‌شد و هر چقدر که بیشتر در آن پیشروی می‌کردید، اطلاعات جدیدی معرفی شده و دنیای بسیار خوبی برای آن شکل می‌گرفت. اما متاسفانه Cat Quest II در این زمینه پسرفت داشته و شاهد هیچ گونه غافلگیری و یا نکته‌ی جالبی نیستید. همین باعث شده است که این بازی در کمال تاسف، نتواند که از این نظر در حد و اندازه‌های نسخه‌ی پیشینش ظاهر شود. با این حال، استایل خاص سری در ارائه دادن داستان و دیالوگ‌ها، همچنان تغییری نکرده است و به خوبی قبل است. نه تنها بازی پر از اشارات گوناگون به محصولات مختلف دنیای سرگرمی است، بلکه طنز خاص نسخه‌ی قبلی هم که حسابی بر پایه‌ی استفاده از Punها طراحی شده بود، با قدرتی بیشتر در این نسخه بازگشته است.

نقد و بررسی بازی Cat Quest II

اما درست برخلاف داستان، مکانیک‌های مختلف بازی پیشرفت خیلی خوبی داشته‌اند و بعد از کمی بازی کردن است که می‌توان تغییرات ایجاد شده در آن‌ها را احساس کرد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، هسته‌ی گیم پلی این بازی درست همانند نسخه‌ی پیشین است و تغییر خاصی در ذات نقش آفرینی آن صورت نگرفته است. البته با این تفاوت که در Cat Quest II مجبور هستید که چه در بخش تک نفره و چه در بخش چند نفره، به کنترل دو کارکتر اصلی به صورت همزمان بپردازید؛ موردی که در بعضی زمینه‌ها باعث بهبود و روانی بیشتر گیم پلی شده است و در برخی مواقع هم اصلا به نفع بازیکن عمل نمی‌کند که در ادامه در مورد هر دوی آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

Cat Quest بازی بسیار خوبی بود، اما هیچ کس نمی‌توانست منکر یکنواخت بودن و سادگی بیش از اندازه‌ی مکانیک‌های آن بشود. تنها چیزی که برای پیشروی در آن بازی نیاز داشتید، اسپم مداوم حملات بود و با همین روش می‌توانستید که اکثر باس‌ها را بدون هیچ زحمتی نابود کنید. اما در Cat Quest II شاهد اضافه شدن مواردی همچون مقاومت دشمنان نسبت به حملات فیزیکی یا جادو هستیم که عمق بیشتری را به آن تزریق کرده‌اند و اهمیت تغییر مداوم تجهیزات و کارکترها را بیشتر از قبل می‌کنند. حتی سیستم ارتقای توانایی‌ها و تجهیزات که در بازی قبلی تنها به موارد محدودی خلاصه می‌شد، طیف وسیع‌تری را در بر گرفته و اکنون قطعات مختلف زره‌ی کارکترها را نیز شامل می‌شود تا دیگر برای ارتقا دادن آن‌ها مجبور به گشتن سیاهچال‌ها و یا خرید صندوق‌های شبه لوت باکسی نباشید. چنین مواردی نشان می‌دهند که انتقادات کاربران از نسخه‌ی قبلی به گوش سازندگان رسیده و آن‌ها با جدیت در صدد رفع آن‌ها بر آمده‌اند. اما خب، با این که یک سری از این تغییرات حسابی در خدمت بازی بوده‌اند، یک سری دیگر از آن‌ها هم چندان راضی کننده نیستند و علیرغم چیزی که احتمالا سازندگان می‌پنداشتند، کمکی به امر ارتقای بازی نکرده‌اند.

نقد و بررسی بازی Cat Quest II

در وهله‌ی اول، سیستم جدید استفاده از جادوها به شدت دست و پا گیر و بیش از حد پیچیده شده است. در نسخه‌ی اول این امکان را داشتید که به راحتی بین جادوهایی که دارید، جابجا شوید و آن‌ها را با نگه داشتن و رها کردن دکمه‌ی ماوس اجرا کنید. اما اکنون نه تنها این وظیفه در Cat Quest II به دکمه‌های کیبورد داده شده است که درصد استفاده‌ی اشتباه یا فراموشی مکان آن‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه با Equip کردن یکی از جادوها برای یک کارکتر، دیگری از آن محروم خواهد بود! همین موضوع هم باعث شده تا تجربه‌ی بازی در حالت تک نفره، همانند عناوین دیگری همچون Children of Morta با کاستی‌هایی نسبت به بخش چند نفره همراه باشد.

مورد بعدی، سیستم جدید تعبیه شده برای حرکت سریع در محیط است. در Cat Quest هیچ امکانی برای جابجایی سریع در محیط وجود نداشت و تنها در اواخر آن بود که می‌توانستید با دریافت توانایی پرواز کردن، کل محیط را در عرض چند ثانیه پشت سر بگذارید. حالا هم در بازی دوم شاهد این هستیم که سیستم پرواز کردن به طور کامل حذف شده و به جای آن، از Fast Travel استفاده شده است که با دسترسی به یک سری سازه‌ی خاص، قابل دسترسی و استفاده می‌شود. اما متاسفانه این سیستم به خاطر پخش بودن نقاط Fast Travel در طول نقشه و حضور نداشتنشان در کنار مناطق مهم (که ماموریت‌های اصلی در آن‌ها به بازیکن داده می‌شود)، بدتر به روند بازی ضربه زده است و باعث و بانی اتلاف وقت‌های فراوان شده است.

نقد و بررسی بازی Cat Quest II

مورد سوم نیز این است که سیستم Level Up دیگر آن تاثیرگذاری سابقش را ندارد. در Cat Quest نه تنها با هر بار ارتقای رتبه، میزانی به نوار جان و قدرت ضربه زدن کارکترتان اضافه شده و مقادیر آن بر روی صفحه پدیدار می‌شد، بلکه هر ماموریت نیاز به یک Level خاص داشت و از این طریق، خیلی راحت می‌توانستید متوجه‌ی درجه‌ی سختی آن‌ها شوید. اما در Cat Quest II اوضاع عوض شده است و علاوه بر این که دیگر هیچ توضیحی مبنی بر میزان افزایش قدرت کارکترهایتان دریافت نمی‌کنید، بلکه حتی تمام ماموریت‌ها نیز میزان سختی خودشان را توسط یک معیار 5 واحده به شما نمایش می‌دهند که به هیچ عنوان نشانگر دقیق میزان سختی آن‌ها نیست.

از طرفی دیگر نیز شاهد این هستیم که یکی از مشکلات نسخه‌ی قبلی در کمال تعجب دست نخورده باقی مانده است. یکی از بزرگترین مشکلات Cat Quest این بود که نشانگر ماموریت در حال انجام، همواره به هدفتان اشاره می‌کرد. یعنی اگر برای نابود کردن یک باس نیاز به آیتم خاصی داشتید، تنها راه رسیدن به باس نمایش داده می‌شد و خودتان می‌بایست مکان یافتن آن آیتم را به خاطر می‌سپردید. حالا نه تنها این مشکل مجددا در Cat Quest II نیز قابل رویت است، بلکه در مواردی حتی بدتر از قبل شده و لازم است برای فهمیدن چگونگی دسترسی به یک سری از مکان‌ها، با یک سری از NPCهای خاصی که در محیط وجود دارند، صحبت کنید تا با راهنمایی‌های آن‌ها به این موضوع پی ببرید.

نقد و بررسی بازی Cat Quest II

خوشبختانه Cat Quest II همانند نسخه‌ی اول، از استایل گرافیکی‌ای بسیار دوست داشتنی و کارتونی بهره می‌برد و حتی آن را چند مرحله نسبت به عنوان قبلی این سری، ارتقا داده است. اکنون نه تنها استایل گرافیکی با ارتقاهای واضحی نسبت به نسخه‌ی اول روبرو شده و بسیار زیباتر شده است، بلکه حتی برای حرکات NPCها در محیط نیز انیمیشن‌های جدیدی طراحی شده است و دیگر شاهد تلپورت کردن آن‌ها به اطراف نیستید. همچنین سازندگان توانسته‌اند که ظاهر رابط کاربری بازی را نیز ارتقا دهند تا هم قابل دسترسی‌تر از قبل باشد و هم این که ظاهر آن را به یک عنوان پورت شده از موبایل شبیه نکند.

و همین مورد درباره‌ی وضعیت صوتی بازی نیز صدق می‌کند. قطعات تنظیم شده برای این عنوان در سطح بسیار خوبی قرار دارند و کاملا با گرافیک آن، هماهنگی و همخوانی دارند. اما مسئله اینجاست که شاهد تنوع چندانی در زمینه‌ی موسیقی‌ها نیستیم و حتی یک سری از قطعات، دوباره سازی‌هایی بر موسیقی‌های استفاده شده در نسخه‌ی اول این سری هستند. این موردی است که با توجه به مدت زمان نسبتا کوتاه گیم پلی (3 تا 4 ساعت) چندان به چشم نمی‌آید؛ ولی کسانی که قبل از تجربه‌ی این عنوان به اتمام نسخه‌ی پیشین پرداخته باشند، خیلی زودتر از سایر بازیکنان از شنیدن موسیقی‌ها خسته خواهند شد.

بازبینی تصویری:

نقد و بررسی بازی Cat Quest II

بازی سرشار از ایستر اگ‌ها و اشارات به موضوعات دیگر است.

نقد و بررسی بازی Cat Quest II

در این نسخه می‌توانید که دوربین را آزادانه و به هر سمتی که می‌خواهید، حرکت دهید؛ موردی که نبودش در اولین نسخه حسابی احساس می‌شد.

نقد و بررسی بازی Cat Quest II

در برخی از سیاهچال‌ها همچنین از یک مود Horde مانند استفاده شده تا از تکراری شدنشان جلوگیری شود.

نقد و بررسی بازی Cat Quest II

درست همانند نسخه‌ی قبلی، می‌توانید سازندگان بازی را در داخل این نسخه نیز پیدا کنید.

نکات مثبت:

اشارات و ایستر اگ‌های هوشمندانه

گرافیک رنگارنگ و دوست داشتنی

کیفیت موسیقی بسیار مناسب

حجم عظیمی از تغییرات که به افزایش کیفیت گیم پلی کمک کرده‌اند

نکات منفی:

کوتاه بودن نسبی روند اصلی (3 تا 4 ساعت)

برخی از تغییرات به بهبود تجربه کمکی نکرده‌اند

همراه هوش مصنوعی در مود تک نفره اغلب بی مصرف است

یک سری از مشکلات نسخه‌ی قبلی همچنان به قوت خودشان باقی هستند

سخن آخر: Cat Quest II یک بازی بسیار خوب و همچنین دنباله‌ای است که بازی اصلی را در بسیاری از زمینه‌ها پشت سر می‌گذارد. این عنوان تلاش می‌کند که مشکلات نسخه‌ی پیشین را حل کرده و یک سری از ویژگی‌های آن را هم تغییر دهد تا تجربه‌ای بهتر را ارائه دهد؛ وظیفه‌ای که آن را در اکثر موارد به انجام رسانده است. ولی با این وجود، همچنان جا برای پیشرفت دارد؛ چون با این که بسیاری از این تغییرات و رفع ایرادها به شدت به ارتقای سطح آن کمک کرده‌اند، یک سری دیگر از آن‌ها (همانند روش استفاده شده برای Fast Travel) می‌توانستند بهتر از چیزی که اکنون هستند، باشند.

Verdict

Cat Quest II is a really good game and a sequel that surpasses the original game in many aspects. It tries to fix previous game's problems & change some stuff to provide a better experience; a task that it accomplishes for the most part. But despite this fact, it still has room for improvement; because while a lot of these changes and fixes have helped the game tremendously, some of the others (like the method used for fast traveling) could have been better than what they currently are

Final Score: 8 out of 10 – PC Version