Menu

Denuvo معتقد است که هیچ بازی غیر قابل کرکی وجود ندارد؛ هدف قفل تنها کمک به فروش در زمان انتشار بازی است

قفل امنیتی Denuvo یکی از داغ‌ترین و جنجالی‌ترین بحث‌های گیمنگ چند سال اخیر می‌باشد که طرفداران و مخالفان زیادی دارند. این قفل در ابتدا از کرک شدن بازی‌ها جلوگیری می‌کرد، اما تلاش هکرها باعث شد تا شاهد کرک شدن این قفل باشیم. بعدها سازندگان این قفل اعلام کردند که هدف آن‌ها جلوگیری از کرک در 3 ماه اول عرضه‌ی بازی می‌باشد، اما وقتی که نسخه‌های جدیدتر قفل در کمتر از 3 ماه هک شدند، وعده‌ی سازندگان به یک ماه کاهش یافت. تلاش‌های هکرها آنقدر ادامه داشت که بازی‌های بسیار بزرگی حتی قبل از موقع انتشارشان هم کرک شده بودند. با اینحال بازهم ناشرهای بزرگی و پر درآمدی مانند Electronic Art و Ubisoft وجود دارند که با قدرت تمام از این قفل حمایت می‌کنند و آن را در بازی‌هایشان قرار می‌دهند. حال مدیر فروش شرکت Denuvo با نام المار فیچر (Elmar Fischer) به تازگی در جریان گفتگویی با وب سایت GamesIndustry درباره‌ی این قفل و حفاظت از فروش اولیه‌ی بازی صحبت کرد و اعلام کرد که اعتقاد دارد هیچ تظمینی نمی‌تواند وجود داشته باشد که یک بازی غیر قابل کرک باشد.

به گزارش پردیس گیم و به نقل از WccfTech، او گفت: "این یک رقابت میان ما و هکرها است. آن‌ها هیچ تلاشی لازم نیست برای کرک کردن بازی‌های بدون قفل انجام دهند، آن‌ها روش‌های زیادی دارند.

پس هدف ما این بوده و هست تا از فروش اولیه‌ی بازی حفاظت کنیم. البته ما بسیار دوست داریم که عمل کرک شدن را برای همیشه از بین ببریم و بازی‌ها را به طور دائمی، غیر قابل کرک کنیم. اما فعلا این امر در صنعت بازی‌ها ممکن نیست."

علاوه بر آن در رابطه با بازخوردهای مردم نسبت به این قفل و اینکه آیا واکنش آن‌ها مثبت بوده یا منفی و همچنین سودمندی این قفل برای صنعت بازی سوال شد که فیچر نتوانست جواب روشن و واضحی بدهد.

او در اینباره نیز گفت: "جواب دادن ابن سوال به صورت مستقیم واقعا سخت است. من فکر می‌کنم که ما بر روی بازی‌هایی که ازشان محافظت می‌کنیم، تاثیر زیادی می‌گذاریم و می‌توانیم فروش اولیه را حفظ کنیم. اما در مجموع جواب دادن این سوال که آیا این مورد می‌تواند برای صنعت بازی مفید است یا نه، بسیار سخت است.

شما می‌توانید افراد زیادی را مشاهده کنید که از بازی‌ها به صور غیر قانونی استفاده می‌کنند. این واقعا سخت است که بفهمیم کدامشان بازی را خریداری خواهند کرد، اما می‌توانیم این رقم را تخمین بزنیم و حتی اگر درصد کمی را برای خرید بازی مجاب کنیم، بازهم درآمد سازندگان می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند. ما هم طرفدار زیادی و هم مخالف."

شرکت Denuvo مدتی پیش با شکایت از یکی از هکرهای معروف به نام Voksi که در چند وقت اخیر و در مدت زمان کم موفق به کرک شدن بازی‌ها شده بود، تا حدودی جلوی کرک شدن قفل خود را بگیرد. با اینحال مدتی می‌شود که گروه Codex دوباره با قدرت بازگشته و توانسته چند بازی را کرک کند و این روند در ادامه می‌تواند بیشتر ادامه داشته باشد. همچنین گروه Skidrow هم با قدرت زیاد بازگشته است و توانسته تا چند ساعت قبل از عرضه‌ی عنوان Two Point Hospital، این بازی را کرک کند. نظر شما چیست؟ آیا با کرک نشدن بازی‌ها موفق هستید؟