Menu

نقد و بررسی بازی Gears 5

نقد و بررسی بازی Gears 5

"به قلم متین نصیری"

پس از گذشت سه سال از انتشار آخرین نسخه‌ی Gears of War ، شماره پنجم از این سری با اعمال تغییراتی در فرم کلی کمپین، افزودن مدهای جدید به بخش مالتی‌پلیر و بهبود مکانیک‌های بنیادین گیم‌پلی، سعی دارد که تجربه‌ی جدید و متفاوتی از این فرنچایز 13 ساله ارائه دهد. درحالی که مسیر انتخابی استودیوی The Coalition در راستای ایجاد تغییر و تحولات در Gears of War جالب و ستودنی است، عملکرد آن‌ها همچنان به بهبود نیاز دارد. با نقد و بررسی جامع بازی Gears 5 همراه باشید!

بازی Gears 5 از لحاظ گیم‌پلی کاملا به ریشه‌ها وفادار است؛ به عبارتی ساده‌تر، هسته‌ی اصلی گیم‌پلی آن دقیقا بر مبنای همان پایه و اساسی است که در سال 2006 در اولین نسخه از Gears of War مشاهده کردیم! تیم کوالیشن سعی داشته تا به جای اعمال تغییرات بنیادین در ساختار کلی، همان گیم‌پلی پیشین را بهبود بخشیده و ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کند. در نتیجه، در گیرز 5 ما با بهترین و روان‌ترین سیستم مبارزات مبتنی برکاورگیری همراه هستیم که برای ارائه‌ی تجربه‌ای متفاوت نسبت به نسخه‌های قبل، از عناصر ژانرهای دیگر نیز استفاده کرده است. اما پرسش این است که این تغییرات دقیقا چه هستند؟!

نقد و بررسی بازی Gears 5

خب اول از همه، طبیعتا چند نوع سلاح و دشمن جدید افزوده شده‌اند. حدود 7 نوع اسلحه‌ی جدید به بازی اضافه شده که بسیار پرکاربرد و منحصر به فرد هستند تا با آن‌ها بتوانید با دشمنان جدید و چالش برانگیزی که در این نسخه پذیرای شما هستند، مبارزه کنید! سپس تغییرات جزئی‌ای در سیستم مبارزات تن به تن (Melee) نیز اعمال شده؛ بدین صورت که از این پس توانایی‌های اسلحه‌های خاص، مثل اره برقی اسلحه‌ی Lancer ، دکمه‌ی مجزایی نسبت به Melee دارند.

و اما از همه مهم‌تر؛ برای اولین بار، توانایی‌های خاص و قابل بهبود به گیرز آو وار اضافه شده‌اند! در طول بازی، رباتی به نام Jack همواره در کنار شما حضور دارد و در مبارزات یاری‌تان می‌کند. این ربات از توانایی‌های مختلفی از جمله ساخت تله‌های برقی، ضد ضربه کردن زره شما برای چند ثانیه، و یا حتی غیب کردن شما برای مدت زمانی محدود برخوردار است. این توانایی‌ها به مرور زمان و در طول مراحل اصلی به Jack اضافه می‌شوند و طراوت گیم‌پلی بازی را حفظ می‌کند. این مسئله زمانی جذاب تر می‌شود که شما قادر به بهبود (آپگرید) این قدرت‌ها و توانایی‌ها نیز هستید! اما این آپگریدها چگونه کار می‌کنند؟!

نقد و بررسی بازی Gears 5

در طول ماموریت‌های خطی، مراحل فرعی و همچنین محیط‌های مخفی‌ای که در دنیاهای جهان‌باز این نسخه وجود دارند، قطعاتی به نام Component پراکنده شده‌اند که بازیکنان با پیدا کردن آن‌ها، می‌توانند توانایی‌های Jack را بهبود دهند و قدرت‌های جدیدی بدست آورند. علاوه بر این، هر کدام از توانایی‌های جک، یک آپگرید Ultimate نیز دارند که برای بدست آوردن آن‌ها باید تعدادی از مراحل فرعی خاص را به اتمام برسانید. بدین صورت، گیرز 5 بازیکنان را تشویق می‌کند تا در محیط‌ها به گشت و گذار بپردازند و ماموریت‌های فرعی را نادیده نگیرند. باید اعتراف کنم که آپگریدهای توانایی‌های جک نیز واقعا در مبارزات و میزان جذابیت گیم‌پلی تاثیرگذار هستند و بدست آوردن آن‌ها، ارزش صرف کمی وقت بیشتر برای کاوش در محیط‌ها را دارد.

البته نکته قابل توجه این است که اکثر قدرت‌های Jack کاملا مشابه توانایی‌های شپرد در سگانه‌ی Mass Effect هستند! اما تیم کوالیشن به خوبی توانسته ایده‌های آن‌ها را مطابق با جهان گیرز پیاده سازی کند و خروجی خوبی هم داشته باشد.

نقد و بررسی بازی Gears 5

کمپین گیرز 5 با شخصیت "جیمز دامینیک فینیکس" (James Dominic Fenix)، پسر "مارکوس فینیکس" (Marcus Fenix)، در طول یکی از ماموریت‌های COG آغاز می‌شود و سپس با جنگ‌های داخل شهر ادامه می‌یابد. بخش اول (Act 1) که کنترل شخصیت JD را به شما اهدا می‌کند، درست مثل نسخه‌های پیشین سری گیرز، یک بخش کاملا خطی باکیفیت و پرهیجان است که بازیکن را در خود غرق می‌کند! سپس وارد بخش دوم (Act 2) می‌شویم که بازی تمرکز خود را برروی شخصیت "کیت" (Kait) قرار می‌دهد تا از بسیاری از حقایق جذاب داستان پرده برداری کند و به پرسش‌هایی از جهان Gears of War که از زمان سگانه‌ی اصلی بدون پاسخ باقی مانده بودند، پاسخ دهد. در طول این بخش، با دنیای جهان باز و عناصر نقش آفرینی‌ای که سازندگان وعده‌اش را داده بودند نیز آشنا می‌شویم.

دنیای جهان باز گیرز 5 تقریبا از فرمول نسخه‌های اخیر سری توم ریدر (که سال گذشته در بازی God of War نیز استفاده شد) بهره می‌برد. یک محیط باز در اختیار شما قرار داده شده که در آن می‌توانید به انجام ماموریت‌های فرعی، پیدا کردن قطعات آپگرید جک، یافتن کالکتیبل‌های داستانی و یا در نهایت انجام مراحل اصلی بپردازید.

نقد و بررسی بازی Gears 5

نتیجه‌ی نهایی این فرمول در گیرز 5 تقریبا قابل قبول است اما مسئله این است که بی‌تجربگی سازندگان در استفاده از عناصر جهان باز، باعث شده تا در گیرز 5 مشکلات آزاردهنده‌ای وجود داشته باشد. متاسفانه ایرادات موجود در ذخیره‌سازی (Save) پیشرفت‌های شما و یا عدم بارگذاری کامل برخی از محیط‌ها، باعث می‌شوند که بارها به سیو قبلی‌تان مراجعه کنید. مثلا برای بنده بارها پیش آمد که وارد یک محیط جدید شده‌ام اما دشمنانی که باید در آن جا حضور داشته باشند؛ غیب می‌شوند و درب انتهای آن محیط نیز به دلیل اینکه دشمنان غیب شده هنوز شکست داده نشده‌اند، باز نخواهد شد! در چنین شرایطی مجبور می‌شدم تا آخرین فایل ذخیره‌ی خود را بارگذاری کنم تا شاید این دفعه، دشمنان محیط غیب نشوند!!

خب به طور کلی، نیمه‌ی اول بازی عملکرد بسیار خوبی دارد و همه چیز خوب پیش می‌رود. داستان بازی به شدت گیرا و جذاب است، شخصیت‌های بازی به خوبی درحال پردازش شدن هستند، برای اولین بار شاهد عناصر نقش آفرینی در سری گیرز هستیم، و از همه مهم‌تر، برروی کوهستان‌های سرد و برفی به راندن Skiff مشغول می‌شویم! نیمه‌ی اول بازی پرهیجان، درگیرکننده و پرمحتواست. در نیمه اول تیم کوالیشن به خوبی توانسته شخصیت‌های بازی را پردازش کند؛ کرکترهایی که کم کم دوره‌ی خامی جوانی را پشت سر می‌گذارند و اتفاقات دراماتیک در نبرد‌ها، آن‌ها را برای همیشه تغییر می‌دهد.

نقد و بررسی بازی Gears 5

اما متاسفانه در نیمه‌ی دوم، کیفیت بازی به شدت افت می‌کند. بازی از لحاظ طراحی مراحل کاملا تکراری و خسته کننده می‌شود؛ مجددا یک دنیای جهان باز دیگر در برابر شما قرار می‌گیرد تا دوباره با Skiff به قسمت‌های مختلف آن بروید و همان کارهای تکراری مثل انجام ماموریت‌های فرعی با طراحی تکراری یا پیدا کردن قطعات آپگرید و کالکتیبل‌ها بپردازید. همچنین کیفیت مراحل اصلی شدیدا افت می‌کند.

برخلاف انتظار، در گیرز 5 به ندرت شاهد ست‌پیس‌ها (Set Pieces) و مراحل مهیج هستیم؛ مراحلی مثل مرحله‌ی موتورسواری در Gears of War 4 ، یا نبرد حماسی ابتدای Gears of War 2 ، یا پرواز برروی یکی از ریورها. به نظر می‌رسد که دلیل این افت کیفیت، تمرکز سازندگان برروی افزودن عناصر نقش آفرینی بوده که با توجه به محدود بودن زمانشان، احتمالا دیگر فرصت کافی برای ایده پردازی برای ساخت مراحل مهیج جدید نداشته‌اند. اما دقیقا همین مسئله، ضعف نیمه‌ی دوم را پررنگ‌تر می‌کند.

نقد و بررسی بازی Gears 5

از طرف دیگر، نیمه‌ی دوم کمپین، از لحاظ داستانی نیز حرف چندانی برای گفتن ندارد! در نیمه‌ی دوم دیگر شاهد سوژه‌ی جذاب و درگیرکننده‌ای در داستان نیستیم و قصه‌ی گیرز 5 به طور کلی گیرایی خود را از دست می‌دهد. نکته‌ای که این مسئله را خراب‌تر می‌کند، سرعت بالای سازندگان در پیشروی داستان است که به تغییرات سریع و غیرمنطقی در کرکترهای دنیای بازی منتهی می‌شود. به عنوان مثال، شخصیت‌هایی مثل JD و Fahz که در نیمه‌ی اول پردازش خارق‌العاده‌ای داشته‌اند و به خوبی برروی روابط بین آن‌ها و دیگر کرکترها تمرکز شده بود، در نیمه‌ی دوم با تغییرات ناگهانی به بدترین شکل ممکن نابود می‌شوند.

علاوه بر این، حتی شخصیت Kait که نقش اصلی داستان بازی است نیز شخصیت پردازی خوبی ندارد. درواقع اگر پس زمینه‌ی داستانی و اسراری که در خون و خانواده‌ی خود دارد را فاکتور بگیریم، وی از لحاظ شخصیتی به شدت فاقد هویت است؛ و به نظر می‌رسد که حتی خود سازندگان نیز نمی‌دانند که Kait باید چه خصوصیات شخصیتی‌ای داشته باشد. کیت در Gears of War 4 به عنوان دختری غد و یک دنده با شجاعتی تحسین برانگیز معرفی شده بود درحالی که در گیرز 5 تنها چیزی که از کیت می‌بینیم، کابوس‌های ذهنی و دستورهای فرمانده‌گونه‌اش است. او به شدت محتاط‌تر شده و عاقلانه‌تر تصمیم می‌گیرد؛ آن هم بدون اینکه پردازش مناسبی برای توجیه این تغییرات وجود داشته باشد. کیت دیالوگ‌های زیادی در طول داستان می‌گوید اما مسئله این است که از این دیالوگ‌ها، هرگز نمی‌توان به شخصیتی منسجم و کامل دست یافت.

نقد و بررسی بازی Gears 5

با اینحال، در این میان شخصیت‌هایی هستند که پردازش فوق‌العاده‌ای داشته‌اند؛ مثل شخصیت Del و یا ربات Jack که بدون شک از به یادماندنی‌ترین شخصیت‌ها خواهند بود. شخصیت Fahz نیز فارق از تغییر و تحولات ناگهانی و غیرمنطقی‌اش، به صورت کلی شخصیت جالبی دارد و با دیالوگ‌هایش، حال و هوای گروه را عوض می‌کند. در نهایت باید به مارکوس فینیکس اشاره کنیم؛ شخصیت محبوب و دوست داشتنی سه گانه‌ی اصلی Gears of War که در این نسخه همچون پدری دلسوز و باتجربه به تک تک اعضای گروه کمک می‌کند و در مواقع خاص به آن‌ها مشاوره می‌دهد. البته وقتی که زمان جنگ و خونریزی فرا رسد، دشمنان دیگر دلسوزی‌ای نخواهند دید، بلکه با خشن‌ترین و خونین‌ترین (یا بهتر است بگوییم Badass ترین!) مبارز COG طرف هستند!

در Gears 5 موسیقی متن همچنان یکی از نقاط قوت و بزرگ بازی محسوب می‌شود؛ به لطف همکاری نوازنده با استعدادی همچون آقای "رامین جوادی" (Ramin Djawadi) ، گیرز 5 دارای تعدادی از به یادماندنی‌ترین و زیباترین موسیقی‌ها می‌باشد که کاملا متناسب با فضای محیط‌ها و جریانات داستانی نواخته شده‌اند. از طرف دیگر، صداگذاری بازی شخصیت‌ها نیز به خوبی کار شده است؛ به ویژه با حضور مجدد آقای John William DiMaggio ، صداپیشه‌ی همیشگی مارکوس فینیکس!

نقد و بررسی بازی Gears 5

عنوان Gears 5 دارای یکی از بهترین و خیره‌کننده‌ترین جلوه‌های بصری در نسل فعلی است؛ به خصوص برروی کنسول Xbox One X که با بازی با رزولوشن کاملا 4K اجرا می‌شود. علاوه بر این، گیرز 5 چه در کمپین تک‌نفره و چه در بخش مالتی‌پلیر، با نرخ فریم ثابت 60 اجرا می‌شود. درحالی که Gears of War 4 تنها در بخش مالتی‌پلیر با نرخ فریم 60 اجرا می‌شد، عنوان Gears 5 برای اولین بار در خانواده‌ی اکس باکس، کمپین داستانی را 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌کند. همین مسئله، گیم‌پلی روان گیرز 5 را بسیار سریع‌تر و مهیج‌تر کرده، به گونه‌ای که تجربه‌ی نهایی به طرز غیرقابل توصیفی جذاب و دوست‌داشتنی است!

محیط‌های بازی بسیار متنوع و زیبا هستند؛ از کوهستان‌های سرد و برفی گرفته تا صحرای قرمز رنگ. اما چیزی که زیبایی ظاهری این محیط‌ها را ارزشمندتر می‌کند، جزئیاتی است که در طراحی محیط‌ها مورد توجه به خصوصی قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال در بخش اول که در شهر روایت می‌شود، با بسیاری از مکان‌ عمومی و ریزه‌کاری‌های جالب در طراحی محیط‌ها مواجه می‌شوید؛ مثل آپارتمان‌های نیمه ریخته با لوازمی که در یک خانه‌ی معمولی یافت می‌شوند، و یا سالن بزرگی که با ابزارهایی همچون اسباب‌بازی‌ها و بادکنک‌هایی برای همایش اخیر کودکان پر شده است، و یا سالن تئاتر که یکی از مهیج‌ترین نبردهای بازی در آن اتفاق می‌افتد.

نقد و بررسی بازی Gears 5

سپس به منطقه‌ی برفی می‌رویم؛ زمین‌های یخی در کوهستان کاملا شکننده هستند و شما می‌توانید با شلیک تیر به آن‌ها، سطح یخی روی دریاچه‌ها را بشکنید. این موضوع در زمینه گیم پلی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ به عنوان مثال، شما می‌توانید برای نابودی برخی از دشمنان غول‌پیکر و سرسخت، به جای شلیک به آن‌ها، به یخ زیر پای آن‌ها شلیک کنید! یا مثلا طوفان‌ها نیز برروی مبارزات، به ویژه هدف‌گیری شما تاثیرگذار هستند و در برخی از قسمت‌ها، شما باید با توجه به وزش باد و سرعت آن هدف گیری و شلیک کنید.

با توجه تمامی جزئیات ظاهری خارق‌العاده‌ای که در گیرز 5 مشاهده می‌کنیم، از رد پای شخصیت‌ها در نقاط برفی و صحرای شنی گرفته تا نکاتی که برروی گیم‌پلی هم تاثیرگذار هستند، یک مسئله وجود دارد که به طرز ناامیدکننده‌ای توی ذوق می‌زند. تخریب پذیری بازی به معنای واقعی کلمه افتضاح است! تقریبا بیشتر وسایل و ابزارهایی که در محیط‌ها می‌بینید، نسبت به تیرها و ضربات شما کاملا مقاوم هستند. و آن تعداد محدود نیز به غیرطبیعی ترین شکل ممکن تخریب می‌شوند. این مسئله حتی در گیم‌پلی و مبارزات نیز تاثیر منفی می‌گذارد چرا که در بسیاری از اوقات، بازیکن مایل است وسایلی که دشمنان پشت آن‌ها کاور گرفته‌اند را خراب کنند درحالی که تخریب پذیری ضعیف گیرز 5 جلوی آن‌ها را می‌گیرد!

نقد و بررسی بازی Gears 5

و خب میرسیم به بخش مالتی پلیر. بخش آنلاین بازی Gears 5 یک پکیج کامل از محتویات متنوع، سرگرم‌کننده و مهیج است که می‌تواند ساعت‌ها بازیکنان را درگیر خود کند. در کنار مدهای قدیمی و خاطره‌انگیز سری گیرز، این بار چند مد جدید نیز به بازی اضافه شده که اکثرا عملکرد خوبی دارند و کلیت بخش چند‌نفره‌ی گیرز را چند قدم رو به جلو حرکت می‌دهند.

پیش از هرچیزی باید اشاره کنم که بزرگ ترین نقطه‌ی قوت مالتی پلیر گیرز 5 ، اضافه شدن کلاس‌ها و توانایی‌ها می‌باشد. درست مثل بخش کمپین، بخش چندنفره نیز از قدرت‌ها و توانایی‌های منحصر به فرد در شخصیت‌ها بهره می‌برد؛ با این تفاوت که کلاس بندی شخصیت‌ها باعث شده که هر کرکتر قدرت‌های خاص خود را داشته باشد. نتیجه‌ی نهایی، طیف قابل توجهی از شخصیت‌های مختلف با توانایی‌های منحصر به فرد است که بسیاری از مدهای بازی را جذاب‌تر می‌سازند.

نقد و بررسی بازی Gears 5

بخش Versus شامل دو بخش کلاسیک و مدرن است. بخش کلاسیک از مدهای قدیمی مثل King of the Hill و Deathmatch و غیره تشکیل شده؛ مدهایی که بیشتر شبیه به زمین بازی شات‌گان‌های Gnasher هستند و به اعصاب فولادین نیاز دارند! این مدها تغییر چندانی نکرده‌اند و حتی از ویژگی‌های جدید گیرز 5 نظیر کلاس‌بندی و یا اضافه شدن توانایی‌ها نیز بهره نمی‌برند؛ که البته این مسئله کاملا منطقی هم هست. به هر حال این مدها بیشتر برای حفظ رضایت طرفداران دیرینه‌ی Gears of War در این نسخه هم حضور دارند.

و اما مدهای مدرن و جدید! مد آرکید در قسمت بازی‌های Versus گل سرسبد مالتی‌پلیر گیرز 5 است؛ مدی سرشار از هیجان و جذابیت که می‌تواند ساعت‌ها بازیکنان را سرگرم خود کند. این مد دارای کلاس بندی است؛ به این گونه که هر شخصیت، اسلحه‌های ثابت و اسلحه‌های سفارشی خاص خود را دارد. اما منظور از اسلحه‌های ثابت و سفارشی چیست؟

نقد و بررسی بازی Gears 5

اسلحه‌های ثابت، سلاح‌هایی هستند که در طول بازی به صورت ثابت در تصاحب شخصیتی هستند که انتخاب می‌کنید. سپس در طول بازی، شما با کشتن دشمنانتان امتیاز (که در بازی با شکل جمجمه نمایش داده می‌شود.) دریافت می‌کنید که البته بسته به نوع قتل (Kill) مقدار امتیاز دریافتی متفاوت است. به عنوان مثال، قتل‌های ساده یک امتیاز دارند درحالی که اعمال Execution برروی دشمنان، دو امتیاز به شما می‌دهد.

سپس با امتیازهای دریافتی می‌توانید اسلحه‌های قوی‌تر و کشنده‌تری را دریافت کنید. مثلا سفارش یک اسلحه اسنایپر (Longshot Sniper Rifle) برای کرکتر Fahz به شش امتیاز نیاز دارد. درحالی که اسلحه‌ی شش امتیازی یک کرکتر دیگر، کاملا متفاوت است. حال تصمیم با شماست؛ اسلحه‌های ثابت و سفارشی کدام کرکتر را بیشتر می‌پسندید تا وی را انتخاب کنید؟ در طول بازی، چه زمانی مایل به سفارش اسلحه هستید؟! آیا دوست دارید تا هرچه سریع‌تر یک اسلحه‌ی سفارشی، حتی نسبتا ضعیف، دریافت کنید و یا اینکه امتیازهایتان را برای یک اسلحه‌ی فوق‌العاده قدرتمند ذخیره کنید؟

نقد و بررسی بازی Gears 5

در پایان، یک مد دیگر در بخش Versus وجود دارد که در عین سادگی، از هیجان بالایی برخوردار است. در بخش مد CO-OP vs AI شما می‌توانید مدهای معمولی را با هوش مصنوعی بازی تجربه کنید و به نوعی با آن‌ها آشنا شوید. بدین صورت که تیم 5 نفره‌ی شما از بازیکنان آنلاین تشکیل شده و تیم دشمن را هوش مصنوعی بازی هدایت می‌کند. به عنوان مثال یکی از این مدها، از چندین دور مختلف تشکیل شده و در هر دور شما محدود به استفاده از یک اسلحه‌ی خاص هستید. سپس با پشت سر گذاشتن قتل‌های مد نظر، وارد دور بعدی با اسلحه‌ای جدید می‌شوید و هر تیمی که زودتر این دورها را به پایان برساند، پیروز است.

بخش Horde Mode نیز به لطف اضافه شدن کلاس‌ها و توانایی‌ها، قوی‌تر و جذاب‌تر از همیشه ظاهر شده است. هر کدام از شخصیت‌ها، اسلحه‌ها و توانایی‌های منحصر به فرد خود را دارند. در طول بازی نیز شما با کشتن دشمنان و دریافت امتیاز می‌توانید توانایی‌های خود را بهبود داده و آن‌ها را آپگرید کنید. همچنین وجود دشمنان جدید نیز این بخش را بسیار نفس‌گیرتر کرده است. تنها پرسش باقی مانده این است: آیا برای پشت سر گذاشتن پنجاه دور جهنم گونه آماده هستید؟!

نقد و بررسی بازی Gears 5

در گیرز 5 یه بخش کاملا جدید به نام Escape نیز به بازی اضافه شده که به طور کلی باید گفت عملکرد ناامیدکننده‌ای دارد! ایده‌ی این بخش، هرچند که برروی کاغذ جالب به نظر می‌رسد، در عمل یک تجربه‌ی خسته‌کننده و آزاردهنده است. در این بخش شما به همراه دو بازیکن آنلاین دیگر اسیر Hive شده و در یک مکان گیر کرده‌اید. بنابراین شما باید با همکاری یکدیگر، یک مسیر مشخص که مملوء از دشمنان مختلف است را پشت سر گذاشته و با رسیدن به محل استخراج (Extraction Point) با هلیکوپتر از محل فرار کنید.

این بخش سعی داشته که به گونه‌ای حس تلاش برای بقا را القا کند. مهمات بسیار محدود هستند و دشمنان پوست کله‌ی شما را می‌کنند! اما ایده‌ی این بخش چیز چندان جدیدی ندارد و به طور کلی در شلیک کردن به سمت دشمنان خلاصه می‌شود؛ چیزی که در هر یک از مدهای دیگر گیرز 5 آن را تجربه می‌کنید! با این تفاوت که این بار جذابیت و هیجان خاصی وجود ندارد.

نقد و بررسی بازی Gears 5

از طرف دیگر، ایرادات پیاده سازی این بخش نیز بسیار آزاردهنده هستند. اغلب اوقات، سایر بازیکنان بدون توجه به همکاری تیمی، خیلی سریع و جلوتر حرکت می‌کنند و هم تیمی خود را با دسته‌ای از دشمنان تشنه به خون پشت سرشان باقی می‌گذارند! و یا در بسیاری از مواقع، سایر بازیکنان بدون توجه به دیگران، اکثر مهمات و اسلحه‌های موجود را برمی‌دارید و تقسیم درست و مناسبی بین بازیکنان صورت نمی‌گیرد. البته نمی‌توان تقصیر را بر گردن بازیکنان انداخت، بلکه سازندگان مقصر اصلی هستند. آن‌ها می‌توانستند با بخش بندی محیط از فاصله افتادن بین بازیکنان جلوگیری کنند و یا همانند عناوینی همچون بازی Destiny مهمات و اسلحه‌ها را برای هر بازیکن جداسازی کنند.

خوشبختانه در بازی خبری از لوت‌باکس‌ها و یا آیتم‌های خریدنی‌ای که برروی گیم‌پلی تاثیرگذار باشند (P2W) نیست و تمامی آیتم‌ها صرفا تزئینی هستند؛ مثل اسکین شخصیت، ایموت، بنر، و غیره. بخش Tour of Duty نیز انگیزه‌ی خوبی برای تجربه‌ی روزانه‌ی گیرز 5 را ایجاد می‌کند. با توجه به وعده‌های سازندگان مبنی بر پشتیبانی طولانی مدت، به نظر می‌رسد که در آینده آیتم‌های بیشتری از این دسته در دسترس قرار گیرند.

بازبینی تصویری

حالت‌های جدید بخش Vesus به ویژه بخش آرکید بسیار جذاب و اعتیارآور هستند!

کوآپ آنلاین و آفلاین تا سه بازیکن را پشتیبانی می‌کنند. بازی در حالت Split Screen عملکرد بسیار روان و خوبی دارد

حالت Horde Mode ؛ بهتر و جذاب‌تر از همیشه!

در بخش Escape می‌توانید خودتان یک نقشه را طراحی کنید و آن را با بازیکنان جهان به اشتراک بگذارید؛ و یا نقشه‌های طراحی شده‌ی دیگران را بازی کنید

اسکین‌ها، پرچم‌ها، اسلحه‌ها و بسیاری از لوازم تزئینی دیگر، کاملا قابل شخصی سازی هستند

خشن و خونین؛ مثل همیشه!

برای تماشای تکه‌های اجساد دشمنان آماده باشید!

دقت سازندگان در طراحی محیط‌های زیبا و جزئیات آن‌ها مسحورکننده است! در تصویر بالا شاهد اثر Skiff برروی شن‌های صحرای Vasgar و جای پای Del که از روی آن رده شده، هستید!

نورپردازی بازی خارق‌العاده است!

باس‌فایت‌های بازی بسیار چالش برانگیز هستند

نمایی از نقشه‌ی بازی در کوهستان‌های قسمت شمالی Tyrus

نکات مثبت

گرافیک و جلوه‌های بصری خیره‌کننده با رزولوشن کاملا 4K

روان‌ترین تجربه شوتر مبتنی بر کاورگیری با نرخ فریم ثابت 60

داستان جذاب و پرده‌برداری از تعدادی از اسرار دیرینه

موسیقی‌های متن زیبا و متناسب

محیط‌های زیبا با رنگ‌بندی و پوشش‌های متفاوت

طراحی فوق‌العاده‌ی باس‌فایت‌های چالش برانگیز

ارائه پکیجی کامل از محتویات مهیج و سرگرم کننده در بخش مالتی‌پلیر

نکات منفی

تکراری شدن بازی در نیمه‌ی دوم بخش داستانی

تغییرات شخصیتی غیرمنطقی تعدادی از کرکترهای بازی

مشکلات و ضعف‌های پیاده‌سازی جهان باز

تخریب پذیری ضعیف

مد خسته‌کننده‌ی Escape

سخن آخر: عنوان Gears 5 یک پکیج کامل از محتویات هیجان‌انگیزی است که می‌تواند طرفداران را برای ساعت‌ها سرگرم نگه دارد. کمپین داستانی سعی دارد با استفاده از عناصر ژانرهای دیگر، تجربه‌ای نو را ارائه دهد و بخش آنلاین چندنفره نیز بهتر از همیشه است. علاوه بر این، گیرز 5 با ارائه رزولوشن 4K و نرخ فریم ثابت 60 یک نشانگر گرافیکی جدید برای کنسول Xbox One X می‌باشد. با این حال، طراحی مراحل ضعیف در نیمه‌ی دوم بازی و مشکلات مناطق جهان باز، مانع تبدیل شدن این بازی به یک اثر عالی شده‌اند. به طور کلی، گیرز 5 بازی بسیار خوبی است اما هرگز در سطح انتظارات و شایستگی نام Gears of War قرار نمی‌گیرد.

Verdict

Gears 5 is a full package of exciting content that can entertain fans for tons of hours. The campaign tries to deliver a fresh experience by borrowing some new elements from other genres and and the multiplayer is better than ever before. Gears 5 is also a new visual showcase for Xbox One X with running at native 4K and fixed 60fps. However, repetitive & boring level design in the second half of the campaign, alongside open world areas' bugs & imperfections, prevent this game from becoming a perfect experience. Overall, Gears 5 is a good game but not as epic as how a Gears of War game should be

Final Score: 8 out of 10 – Xbox One X Version