Menu

نقد و بررسی بازی Summer Catchers

نقد و بررسی بازی Summer Catchers

"به قلم پرهام آقاخانی"

این نقد براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

احتمالا خیلی از شما با ژانر Endless Runner که در بازی‌هایی همچون Vector و Subway Surfers استفاده شده است، آشنایی دارید. این عناوین به خاطر ذات کژوال خود، اغلب در انحصار موبایل‌ها باقی مانده‌اند و به پلتفرم‌های دیگر وارد نشده‌اند. اما با این حال، تعدادی از این بازی‌ها سعی کرده‌اند تا با ارائه کردن ایده‌های نوین، راه خودشان را به سایر پلتفرم‌ها نیز باز کنند. یکی از این بازی‌ها Summer Catchers است که سعی کرده با ترکیب سبک Endless Runner و اضافه کردن مقداری چالش بیشتر به آن، تجربه‌ای جدید را خلق کند. اما همین کار ارزش کلی بازی را نیز پایین آورده است.

نقد و بررسی بازی Summer Catchers

مسلما اولین چیزی که با آغاز کردن Summer Catchers می‌تواند توجه بسیاری از بازیکنان را به خودش جلب کند، ارائه‌ی این بازی است. Summer Catchers در بحث گرافیک هنری و موسیقی، یک سروگردن بالاتر از تمام عناوین این سبک ظاهر شده است و در بعضی از لحظات مثل صفحه‌ی اصلی و یا هنگام وقوع افکت‌هایی همچون شروع بارش باران در طول مراحل یا رخ دادن اتفاقات اسکریپت شده، بازی از نظر ظاهری واقعا زیبا می‌شود.

نکته‌ای هم که باعث گیرایی بیشتر این ارائه شده است، روایت بازی است. داستان اصلی این بازی تنها به تلاش‌های یک دختر بچه برای خارج شدن از محیط برفی محل سکونتش و رسیدن به ساحل برای مشاهده‌ی تابستان خلاصه می‌شود. اما با این حال و به خاطر وجود یک سری کارکترهای جالب و اتفاقات عجیب و غریبی که در طول گذر از مراحل رخ می‌دهد، بازی می‌تواند تا در بحث داستانی در سطح بسیار خوبی ظاهر شده و قادر خواهد بود که شما را تا انتها با خودش همراه کند. اما حیف که وقتی به گیم پلی می‌رسیم، وضعیت بازی به طرز ناراحت کننده‌ای بد می‌شود.

نقد و بررسی بازی Summer Catchers

متاسفانه گیم پلی این بازی به طرز عمیقی با توابع تصادفی و Grind کردن، گره خورده است و همین باعث شده تا کیفیت نهایی آن پایین بیاید. اساس گیم پلی این عنوان درست همانند یک عنوان Endless Runner است: کارکتر اصلی در طول یک مسیر از پیش تعیین شده، مداوما در حال حرکت است و موانع مختلف به صورتی کاملا تصادفی در این مسیر ظاهر می‌شوند. شما نیز وظیفه دارید تا با استفاده از آیتم‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، او را از هر نوع مانعی که جلوی راهش قرار می‌گیرد عبور دهید. اما مسئله اینجاست که این آیتم‌ها، بی نهایت و یا رایگان نیستند.

هر بار که شما وارد یک Race جدید می‌شوید، می‌توانید در طول مسیر به جمع آوری قارچ‌ها بپردازید که در واقع نقش واحد پولی بازی را ایفا می‌کنند. سپس با اتمام این Raceها باید به فروشگاه مراجعه کنید تا آیتم‌هایی که برای عبور از موانع به آن‌ها نیاز دارید را خریداری کنید. بنابراین اگر تابع تصادفی به نفعتان عمل نکند، خیلی راحت می‌تواند شاهد این باشید که تمام قارچ‌هایتان تمام شده و مجبور شوید که با تلف کردن وقتتان، مجبور به Grind کردن شوید. البته بازی برای رفع این مشکل، یک مکانیک خاص و تعدادی رمز مخفی را هم در اختیارتان قرار می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها بتوانید قارچ‌های اضافه دریافت کنید. ولی اگر شانس یارتان نباشد، حتی این موارد هم نمی‌توانند کمکی به شما بکنند. از طرفی دیگر، استفاده از این آیتم‌ها هم کار ساده‌ای نیست و تمام آ‌ن‌ها به صورت تصادفی در اختیارتان قرار می‌گیرند که همین، امکان هدر دادنشان را بالا می‌برد.

نقد و بررسی بازی Summer Catchers

در طول هر Race، تنها سه عدد از ابزاری که برای عبور از موانع در اختیار دارید و آن هم به صورت تصادفی به شما داده می‌شود. در نتیجه، هیچ تضمینی مبنی بر این که آیتم مورد نیازتان در همان زمانی که به آن نیاز دارید در اختیارتان قرار گیرد، وجود ندارد و اگر چنین اتفاقی بیفتد، مجبور هستید که یک سری از ابزارهایی که در اختیار دارید را بیخودی مصرف کنید تا بلکه بتوانید آیتمی که به آن نیاز دارید را پدیدار کنید. ولی بعضی مواقع، انجام همین کار هم غیر ممکن می‌شود؛ چون اکثریت این آیتم‌ها برای مدتی فعال می‌مانند و تا پایان این مدت، اجازه نخواهید داشت که دوباره از همان نوع از آیتم استفاده کنید.

از همه بدتر هم این است که اگر ماموریت‌های داستانی نیز به آیتم‌های مخصوصی نیاز داشته باشند، آن‌ها هم در این تابع تصادفی اعمال می‌شوند. در نتیجه همواره باید بین نگه داشتن آیتم‌های داستانی برای پیشرفت در بازی و یا هدر دادن آن‌ها برای داشتن شانس بیشتر در عبور از موانع، یکی را انتخاب کنید. همین مورد باعث شده تا گیم پلی به جای این که لذت بخش باشد، مداوما موجبات آزار و اذیت بازیکن را فراهم آورده و در عوض او را از بازی براند.

نقد و بررسی بازی Summer Catchers

جالب هم اینجاست که با این که سازندگان سعی کرده‌اند تا مکانیک‌هایی کمکی برای رفع این مشکل طراحی کنند، ولی در نهایت باز هم نتیجه‌ی مناسبی حاصل نشده است. در طول بازی می‌توانید با انجام اعمالی خاص، یک سری از موجودات را با خود همراه کنید که هر کدامشان می‌توانند به شیوه‌ای متفاوت (مثل نمایش موانع روبرو یا عوض کردن آیتم‌ها) به شما یاری برسانند. اما مسئله اینجاست که همین Petها هم به صورت تصادفی به کمکتان می‌آیند و شرط ظاهر شدن آن‌ها در مراحل این است که یک آیتم شیپور مانند را فعال کنید. البته در این صورت هم آن‌ها با تاخیر خودشان را به شما می‌رسانند و هر لحظه ممکن است قبل از رسیدن آن‌ها، مرحله را ببازید. به عبارت دیگر، حتی مکانیک‌های کمکی تابع تصادفی هم خودشان از تابع تصادفی استفاده می‌کنند.

بازبینی تصویری:

نقد و بررسی بازی Summer Catchers

ظاهر منوی اصلی بازی با توجه به پیشرفتتان در فایل‌های ذخیره تغییر می‌کند.

نقد و بررسی بازی Summer Catchers

یکی از شرایطی که دریافت نکردن ضربه در آن غیر ممکن است. به دلیل فعال بودن سپر، هر دو آیتم مشابهش غیر قابل استفاده هستند و استفاده از آیتم سوم هم مستقیما شما را به سمت خطر می‌فرستد.

نقد و بررسی بازی Summer Catchers

بازی همچنین از یک سری مینی گیم کوتاه و معما نیز بهره می‌برد که تا حدی بر روند آن تاثیرگذار هستند.

نقد و بررسی بازی Summer Catchers

اگر دوست داشته باشید، می‌توانید بازی را به صورت دو نفره انجام دهید. هرچند که این ویژگی، تغییر شگرفی در گیم پلی ایجاد نمی‌کند.

نقد و بررسی بازی Summer Catchers

می‌توانید با خرج کردن مقداری از واحد پولی، به انجام کارهایی تزئینی همانند نوشتن نامه برای سایر کارکترها یا جمع آوری کارت پستال بپردازید.

نکات مثبت:

روایت جالب

جلوه‌های تصویری چشم نواز

موسیقی‌های بسیار خوب

نکات منفی:

استفاده‌ی بیش از اندازه از تابع تصادفی و Grinding

سخن آخر: Summer Catchers یک بازی Endless Runner جذاب با ارائه و استایلی بسیار خوب و یک روایت جالب است. ولی سیستم پیشرفت در آن که کاملا بر پایه‌ی تابع تصادفی و Grind کردن بنا شده است و نه مهارت خود بازیکنان، نهایتا به تجربه‌ی کلی‌اش صدمه می‌زند.

Verdict:

Summer Catchers is a charming endless runner game with wonderful presentation and style, and an interesting narration. But the progression system, which is completely based on RNG and grinding rather than the players' skill, ultimately damages the experience

Final Score: 7 out of 10