Menu

نقد و بررسی بازی Forged of Blood

نقد و بررسی بازی Forged of Blood

"به قلم سپهر آرمانی"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

Forged of Blood نخستین ساخته استودیوی کوچک اندونزیایی Critical Forge است. استودیویی که با وجود کم‌تجربگی و عدم برخورداری از بودجه چندان زیاد، رویاهای بزرگی برای ساخته اول خود در سر پرورانده بود؛ از ترکیب ژانر‌های متفاوتی همچون گرند استراتژی و نقش‌آفرینی گرفته تا پیاده‌سازی ایده‌هایی انقلابی در مبارزات نوبتی‌ای که بازی از آن‌ها بهره می‌برد. همین بود که Forged of Blood را در ذهن طرفداران تبدیل به تجربه‌ای رویایی کرده بود که در آن می‌بایست با تصمیم‌گیری‌های سیاسی دقیق، قلمرو خود را منسجم نگاه دارید و با بالا بردن روحیه سربازان خود نبرد‌ها را یک‌به یک با پیروزی طی کرده و نیروهای نظامی پراکنده در تمام سرزمین بازی را به ارتش خود فراخوانید. تمام این‌ها قرار بود با یک بخش مبارزه نوبتی متفاوت و قدرتمند جلای بیشتری هم پیدا کند و در نتیجه یکی از آن تجربه‌های ناب مستقل را تحویل‌مان بدهد. اما نتیجه تمام این رویاپردازی‌ها چه شد؟ با نقد همراه باشید تا به جواب این پرسش برسید.

گاهی دلیل اصلی ناموفق بودن یک عنوان، شلوغی بیش‌ازحد آن است که از جاه‌طلبی بی‌جای سازنده آن سرچشمه می‌گیرد. سازنده مستقل می‌بایست با توجه به توانایی‌های خود و بودجه‌ای که در اختیار دارد اهداف خود را چیده و آن‌ها را با حالتی منسجم ارائه کند. این دقیقا همان‌چیزی است که اولین ساخته استودیو Critical Forge، عنوان Forged of Blood در عملی کردن آن شکست می‌خورد.

نقد و بررسی بازی Forged of Blood

Forged of Blood یک نقش‌آفرینی ایزومتریک نوبتی است که در جهانی فانتزی، قرون‌وسطایی جریان دارد. داستان بازی با یورش نژاد انسان به قلمرو حکومت نژاد "نِشالان" آغاز می‌شود. نژادی که برای قرن‌ها بر دیگر نژاد‌های منطقه حکمرانی می‌کرده اما در مقابل شورش ناگهانی انسان‌ها شکست سختی می‌خورد. شکستی که باعث از بین رفتن و پراکنده شدن ارتش سلطنتی و کشته شدن پادشاه می‌شود. با این وجود پادشاه و محافظانش موفق می‌شوند طی یک دفاع شجاعانه دشمن را تا زمانی متوقف کرده و به دو شاهزاده جوان فرصت فرار از قلعه را بدهند. پس از رساندن شاهزاده‌ها و همراهانشان به مکانی امن، شاهزاده مسن تر تاج‌گذاری کرده و دیگری وظیفه فرماندهی باقی‌مانده ارتش سلطنتی را به عهده می‌گیرد. حال وظیفه بازیکن به دست‌آوردن جنگجویان بیشتر، بالا بردن روحیه سربازان، ایجاد دوستی با برخی حکمرانان بومی و در پایان، به دست آوردن پادشاهی‌ای است که به انسان‌ها باخته شده.

باید اعتراف کرد کلیت داستان بازی به خوبی طراحی شده و در این بین خیانت‌ها، فداکاری‌ها و رخداد‌هایی که بازیکن را هرازگاهی مجبور به انتخابات کماکان دشواری می‌کند به جذابیت داستان می‌افزاید. اما چیزی که باعث کم‌رنگ شدن این ویژگی‌ مثبت و زجرآور شدن تجربه بازی می‌شود، گیم‌پلی شدیدا ضعیف بازی است که کاملا غیرمعقول طراحی شده و با پیچ‌و‌خم‌های بسیاری که در مقابل بازیکن می‌گذارد وی را سردرگم می‌کند.

نقد و بررسی بازی Forged of Blood

عدم وجود بخش آموزشی مناسب باعث می‌شود که وظیفه سردرآوردن از مکانیک‌های پیچیده و گاها بی‌فایده‌ی بازی به خود بازیکن محول شود. سازندگان سعی کرده‌اند با قرار دادن تعداد زیادی ویژگی و توانایی مختلف برای هر نوع کلاس از سرباز‌ها، تجربه‌ی نقش‌آفرینی عمیق‌تری را ارائه بدهد، حال آنکه این ویژگی‌ها به هیچ عنوان توازن کافی ندارند و بسیاری حتی هیچ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. این مسئله برای قابلیت خلق طلسم‌های جدید نیز صدق می‌کند، بخشی که بازیکن خود را توانا در انتخاب‌ بین ده‌ها طلسم مختلف می‌بیند که اکثرشان حتی فایده‌ چندانی ندارند. به این مسائل باید نبرد‌های خسته‌کننده و غیرمنطقی را نیز اضافه کرد تا متوجه شد چرا تجربه این عنوان بیشتر زجرآور است تا لذت‌بخش.

بر اساس اصل عناوین نقش‌آفرینی نوبتی، در طی رویداد نبرد‌ها هر شخصیت یک نوبت برای انجام حرکت خود دارد و شما به عنوان بازیکن می‌بایست حرکت هر یک از شخصیت‌های خود را انتخاب کنید. اما مشکل این‌جاست که سیستم نوبت‌دهی بازی کاملا رندوم است و بنابراین، فرقی ندارد که چگونه استراتژی‌ای برای حرکات جنگجویانتان بچینید چرا که اصلا مشخص نیست نوبت هر کدام در چه زمانی فرا می‌رسد. اکثر‌ محیط‌هایی هم که این نبرد‌ها در آن‌ها به وقوع می‌پیوندد طراحی تاکتیکی بسیار بدی دارند و کنترل‌ شخصیت ها را به امری حتی دشوار تر بدل می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Forged of Blood

صحبت از طراحی تکنیکی شد، باید اشاره‌ای به طراحی هنری بازی نیز کرد. متاسفانه هیچ ویژگی بصری قابل توجهی در بازی وجود ندارد و جدا از گرافیک فنی ضعیف و بهینه سازی‌ نامناسب، اکثر محیط‌ها طراحی ساده‌ و یا ضعیفی دارند و بازی را از لحاظ بصری نیز به تجربه‌ای ضعیف تبدیل می‌کنند. در کنار این، طراحی شخصیت‌ها و موجودات دیگر نیز به سادگی هرچه‌بیشتر انجام شده و هیچ چیز قابل توجه یا به یاد‌ماندنی در آن‌ها وجود ندارد.

بازبینی تصویری:

نقد و بررسی بازی Forged of Blood

نمایی از نقشه جهان بازی که به پادشاهی مختلف با جمعیت و نژاد‌های متفاوت تقسیم شده.

نقد و بررسی بازی Forged of Blood

بسیاری از صحنه‌های نبرد، به همین اندازه شلوغ و گیج‌کننده هستند.

نقد و بررسی بازی Forged of Blood

نمایی از صفحه قابلیت‌های موجود برای یکی از شخصیت‌ها، اکثر ویژگی‌های موجود، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

نقد و بررسی بازی Forged of Blood

تمام مکالمات و تصمیم‌گیری‌های بازی از طریق خواندن متون و انتخاب بین گزینه‌های موجود انجام می‌شوند.

نکات مثبت:

کلیت داستان بازی جذاب است و حضور شخصیت‌های بسیار موجب اتفاق افتادن رویداد‌هایی گاها جالب می‌شود.

نکات منفی:

از لحاظ بصری، بازی هیچ ویژگی‌ مثبتی ندارد

اکثریت ویژگی‌های موجود در بازی بیشتر جنبه تزئینی دارند

گیم‌پلی تقریبا در هر بُعد به شدت ضعیف کار شده

مکانیک‌های بازی بسیار پیچیده و گاها غیرمنطقی هستند

سخن آخر: Forged of Blood به دلیل جاه‌طلبی بی‌جای سازندگان خود بدل شده به شالوده‌ای از مکانیک‌های گیج‌کننده و گیم‌پلی آزاردهنده‌ای که باعث می‌شود داستان و ایده‌های جالب بازی کاملا در زیر موج مشکلات بی‌شمار آن غرق شوند.

:Verdict

Due to its Developers' unnecessary ambition, Forged of Blood has become a mixture of confusing mechanics and the interesting story never gets a chance to shine because of several issues in the game

Final Score: 4 out of 10