Menu

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos XD

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos XD

"به قلم پرهام آقاخانی"

سالها پیش From Software مانند امروز پرآوازه نبود. یعنی نه تنها سری سولز وجود نداشت بلکه تنها مجموعه‌ی پرطرفدارشان هم با نام Armored Core همواره در انحصار کنسول‌های سونی عرضه می‌شد. بعد از مدتی، ناگهان پای مایکروسافت به دفاتر From Software باز شد. آن‌ها هم عنوانی درست شبیه به سری Armored Core می‌خواستند تا انحصاری کنسول Xbox باشد. روند ساخت این بازی انحصاری، به خوبی پیش رفت. اما هنگامی که زمان انتشار آن فرا رسید، مایکروسافت از انتشار بازی سر باز زد تا این عنوان تنها در ژاپن عرضه شده و فروشی ناامید کننده داشته باشد. اما احتمالا هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که نام آن پس از سال‌ها، دوباره و به صورتی گسترده بر سر زبان‌ها بیفتد.

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos

اجازه بدهید تا یک موضوع را از همین ابتدا مشخص کنیم: Metal Wolf Chaos XD یک ریمستر کامل نیست. این نسخه از بازی، تنها برای اجرا شدن بر روی کنسول‌ها و سیستم‌های فعلی، بهینه سازی شده است و تغییر دیگری بر روی آن صورت نگرفته است. دلیل این موضوع هم، این است که تجربه‌ای کاملا مشابه با نسخه‌ی اصلی که 15 سال پیش عرضه شده بود را برای بازیکنانش فراهم کند. در نتیجه، این بازی از نظر گرافیک و گیم پلی اصلا در حد و اندازه‌ی استانداردهای حال صنعت گیمینگ نیست و اگر بخواهید با ذهنیت "یک عنوان جدید در سال 2019" یا "یک ریمستر کامل" به سراغ این بازی بروید و یا به بررسی آن بپردازید، کاملا در حال رفتن راه اشتباهی هستید.

از آن جایی که در پیش نمایش بازی به صورت مفصل، درباره‌ی تاریخچه‌ی آن سخن گفته بودیم، دیگر به تکرار مکررات نمی‌پردازیم و یک راست به سراغ خود بازی می‌رویم. بازی در اواخر قرن بیست و یکم رخ می‌دهد. رئیس جمهور چهل و هفتم آمریکا با نام مایکل ویلسون، به صورت ناگهانی با کودتای معاون اولش یعنی ریچارد هاوک روبرو شده و مجبور به فرار از کاخ سفید می‌شود. ولی بعد از این که او متوجه‌ی تسخیر تمام کشور توسط ریچارد می‌شود، با کمک گرفتن از منشی مورد اعتمادش یعنی جودی کرافورد، و با استفاده از یک لباس مکانیکی که به صورت مخفیانه توسط ارتش آمریکا تولید شده بوده است، به نبرد با نیروهای کودتاگر پرداخته و زمین و زمان را به آتش می‌کشد تا آمریکا را نجات دهد. متنی که خواندید، کل مقدمه‌ی داستانی بازی است و با این که خیلی جدی و حماسی جلوه می‌کند، ولی در عمل اصلا اینگونه نیست.

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos XD

بهتر است قبل از تجربه‌ی این بازی، کلا منطق را کنار بگذارید. Metal Wolf Chaos XD هیچ هراسی از مضحک نشان دادن اتفاقاتش ندارد و حتی اگر لازم باشد، عقل و منطق را هم زیر سوال می‌برد تا تجربه‌ای را ارائه دهد که نمونه‌اش را در هیچ بازی دیگری نخواهید یافت. مثلا جناب رئیس جمهور برای ورود به میدان مبارزه، دیوار کاخ سفید را منفجر می‌کند، ریچارد برای مقابله با مایکل از هیولاهای مکانیکی متال گیر وار استفاده می‌کند و علاقه‌ی وافری به خندیدن و مسخره بازی در آوردن دارد، و فقط کافی است یک بهانه دست جودی بدهید تا به زمین و زمان متلک انداخته و اسامی عجیب و غریب بر روی ماموریت‌ها بگذارد. حتی کیفیت دیالوگ‌ها و نحوه‌ی ادای آن‌ها هم به قدری افتضاح است که از شدت بد بودن، می‌توانند باعث خنده‌تان بشوند.

ولی با این حال، اگر کمی بیشتر به بطن داستان نگاه کنیم، می‌بینیم که خیلی هم بی ربط و مضحک نیست و خیلی از سنت‌ها را هم می‌شکند. مثلا اتفاقاتی مثل اخبار تحریف شده، تعصب بیش از حد بر یک عقیده، یا عوض شدن ناگهانی جبهه گیری افراد در مورد یک واقعه، از آن دسته اتفاقاتی هستند که امروزه به وفور قابل مشاهده هستند. از طرفی دیگر نیز با این که Metal Wolf Chaos XD از نظر داستان و کیفیت دیالوگ، بسیار به B-Movieهای هالیوودی شباهت دارد، باز هم خبری از کلیشه‌های همیشگی آن فیلم‌ها نیست و مثلا ریچارد هیچ گاه به راه راست هدایت نمی‌شود یا مایکل و جودی به معشوقه‌های یکدیگر تبدیل نمی‌شوند.

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos XD

ولی گیم پلی جایی است که بازی علیرغم قدیمی بودنش، باز هم در آن می‌درخشد و باعث می‌شود به این فکر کنید که چرا عناوین Mech Combat در این دوره و زمانه، آن قدرها هم محبوب نیستند. گیم پلی این بازی درست به سبک عناوین سابق From Software، بسیار سریع است و مداوما بازیکن را به تغییر موقعیت و حرکت در محیط تشویق می‌کند؛ موردی که در کنار سیستم کنترلی بسیار روان متال ولف، باعث شده تا کنترل کردن این لباس مکانیکی، بسیار لذت بخش باشد. هرچند که نبود یک راهنما برای متوجه شدن سیستم کنترلی بازی، می‌توان موجبات آزار برخی از مخاطبان را فراهم آورد.

در هر کدام از مراحل، شما وظیفه خواهید داشت که تحت شرایطی خاص، مثل مبارزه‌ی همزمان با چند باس یا جلوگیری از تمام شدن محدودیت زمانی، به نابود کردن هدف‌های مشخص شده در طول آن‌ها بپردازید و باید برای انجام این مهم، از زرادخانه‌ی شخصی جناب رئیس جمهور بهره برید. شما می‌توانید حداکثر 8 اسلحه‌ی مختلف را با خود به میدان مبارزه ببرید و در هر لحظه، بین آن‌ها جابجا شوید. جالب هم اینجاست که در انتخاب آن‌ها، هیچ محدودیتی جلوی راهتان نیست. اگر بخواهید، می‌توانید 8 اسلحه‌ی یکسان را به میدان مبارزه ببرید یا حتی تمام آن‌ها را از یک نوع خاص انتخاب کنید و بازی هیچ گاه جلویتان را نمی‌گیرد. هرچند که انجام چنین کاری، می‌تواند باعث کاهش درصد ضربه‌ی وارد شده‌ی حمله‌ی Blaze شود؛ حمله‌ای به شدت قدرتمند که پس از پر شدن یک نوار انرژی خاص، قابل انجام است و در طول آن، می‌توان تمام 8 اسلحه‌ی موجود در زره را با هم فراخواند و به صورت همزمان با آن‌ها شلیک کرد.

البته این تمام کاری نیست که در طول مراحل انجام می‌دهید. تعدادی گروگان و Energy Pod نیز در گوشه و کنار هر مرحله، مخفی شده‌اند که با جمع آوری آن‌ها، نه تنها می‌توانید محتویات جدیدی همچون موسیقی‌های اضافی را باز کرده و زره‌ی متال ولف را نیز مقاوم‌تر کنید، بلکه همچنین می‌توانید میزان Population Rating و Technology Rating خود در آن مراحل را نیز افزایش دهید که موجب می‌شود تا در انتهای هر کدام از آن مراحل، درصدی از امتیازات جمع آوری شده‌تان به عنوان جایزه، به مقادیر نهایی اضافه شود. علاوه بر این، می‌توانید به یافتن زود هنگام برخی اسلحه‌ها بپردازید یا اگر خیلی خوب دقت کنید، حتی ممکن است به یک سری موجود فرا زمینی برخورد کنید.

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos XD

بعد از اتمام هر مرحله و با توجه به مقدار خرابی‌ای که در آن به بار آورده‌اید و درصدهای جایزه‌ای که دارید، میزانی President Point (واحد پولی این بازی!) و Rare Metal را دریافت می‌کنید که می‌توانید برای تهیه کردن اسلحه‌های جدید از آن استفاده کنید. باید گفت که تنوع اسلحه‌ها در بازی، واقعا در سطح خوبی قرار دارد و علاوه بر اسلحه‌های معمولی با مودهای شلیک مختلف همانند امکان مین گذاری یا شلیک بمب‌های خوشه‌ای، می‌توانید به یک سری از عجیب و غریب‌ترین اسلحه‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی (همانند یک موشک انداز که کوسه شلیک می‌کند!) هم دست پیدا کنید. هرچند که یک سری از این اسلحه‌ها همچون شات گان‌ها و Sniper Rifleها، آنچنان هم کارآمد نیستند و با استفاده از آن‌ها، بدتر در حال محدود کردن خودتان خواهید بود.

برای بدست آوردن اسلحه‌ها می‌بایست ابتدا با خرج میزانی پول، بر روی پروژه های تحقیقاتی آنها سرمایه گذاری کنید. سپس می‌بایست به بخش ساخت و ساز مراجعه کنید تا با خرج مقداری دیگر از همان واحد پولی و همچنین Rare Metal، به ساخت اسلحه‌های مورد نظرتان بپردازید. ولی نکته اینجاست که اسلحه‌های ویژه‌ی بازی با استفاده از این روش، قابل بازگشایی نیستند و فقط با انجام اقداماتی خاص، قابل دسترسی می‌شوند. در بعضی موارد، این اسلحه‌ها با دریافت رنک S در مراحل، به لیست دارایی‌هایتان اضافه می‌شوند؛ ولی در بعضی اوقات هم می‌توانید شاهد این باشید که دیگر در تعیین این اعمال خاص، حسابی زیاده روی شده است و مثلا باید یک میلیون امتیاز در یک مرحله جمع آوری کنید یا کل بازی را در زیر 45 دقیقه تمام کنید تا بتوانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos XD

خوشبختانه سازندگان موفق شده‌اند که با موفقیت، این عنوان را بر روی پلتفرم‌های مدرن قابل بازی کنند. هرچند که به دلیل گره خوردن مکانیک‌ها و روند گیم پلی به تعداد فریم‌ها و امکان خراب شدن بازی با افزایش میزان فریم، این بازسازی نیز درست همانند نسخه‌ی اصلی، با نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود و حتی می‌توانید در برخی صحنه‌های شلوغ، درست همانند اجرای بازی بر روی سخت افزار اصلی Xbox، شاهد پایین آمدن مقطعی افت فریم باشید؛ موردی که ممکن است به مذاق بسیاری از بازیکنان فعلی که در عصر درگیری بر سر اعداد و رزولوشن‌ها به سر می‌برند، خوش نیاید و باعث شود که از انجام آن اجتناب کنند، ولی برای کسانی که به بازی‌های قدیمی خو گرفته‌اند و یا تجربه‌ی کافی‌ای با آن‌ها دارند، اصلا یک مشکل به شمار نخواهد رفت. علاوه بر این، هیچ تغییر بزرگی نیز در کد نویسی‌های بازی اعمال نشده که همین مورد، باعث شده تا بسیاری از تکنیک‌های Speedrunning قابل اجرا در نسخه‌ی اصلی، در این نسخه نیز قابل اجرا باشد.

اما با این حال، می‌توان شاهد یک سری از مشکلات هم بود که یک سری از آن‌ها مربوط به این بازسازی هستند و یک سری دیگر هم، مستقیما از نسخه‌ی اصلی به آن منتقل شده‌اند. مثلا می‌توان از بین مشکلات این ریمستر، به غایب بودن یک سری از افکت‌های گرافیکی و یا تغییر یافتن آن‌ها نسبت به نسخه‌ی اصلی، و یا ایراداتی در نمایش پرتره‌ی شخصیت‌ها و زیرنویس‌ها اشاره کرد. همچنین بازی از یک سری مشکلات مربوط به Audio Mixing نیز رنج می‌برد که باعث پخش نشدن درست صداها و یا میکس نادرست آن‌ها در کنار هم می‌شود. اما بعد از بررسی بیشتر این موضوع، به نظر می‌رسد که این مشکل در خود بازی اصلی نیز رخ می‌داده است و فقط مختص به این نسخه‌ی ارتقا یافته نیست.

بازبینی تصویری:

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos XD

فکر می‌کردید پرتاب کردن Metal Gear Ray توسط رایدن، خیلی خفن است؟ مایکل ویلسون یک ابر تانک زرهی را بلند کرده و بالای سرش نگه می‌دارد!

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos XD

Metal Wolf Chaos XD really makes you FEEL like the president

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos

اگر در مرحله‌ی شیکاگو، بدون فعال کردن کات سین به آن سمت از پل‌های موجود در نقطه‌ی فوق بروید، Game Over می‌شوید!

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos

ریچارد اصلا شخصیت پردازی درست و حسابی‌ای ندارد، اما فقط به خاطر رفتارش، خیلی راحت می‌تواند به یکی از شخصیت‌های منفی محبوبتان تبدیل شود.

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos

با اتمام هر مرحله روی درجه‌ی سختی Hell، می‌توانید اسکین‌های اضافه‌ای برای متال ولف دریافت کنید.

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos XD

یکی از نکات جالب و غیرمنتظره‌ی بازی این است که برای یک سری از شرایط، دیالوگ‌های جالبی آماده شده است…

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos

… هرچند که بعضی اوقات پیش می‌آید که سیستم زیرنویس‌ها در نمایش آن‌ها به مشکل بخورد.

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos

مود Fever که پس از اتمام بازی در اختیارتان قرار می‌گیرد، به شما مهمات نامحدود می‌دهد تا با خیال راحت همه جا را به رگبار ببندید.

نکات مثبت:

روند داستانی غیر قابل پیش بینی

گیم پلی به شدت سرگرم کننده

وجود حجم عظیمی از تجهیزات برای شخصی سازی نحوه‌ی مبارزه

نکات منفی:

برخی مشکلات فنی

غایب بودن یک سری از افکت‌های گرافیکی نسخه‌ی اصلی

شرایط غیرمنطقی برای آنلاک کردن برخی اسلحه‌های ویژه

سخن آخر: به خاطر این که Metal Wolf Chaos XD یک ریمستر به شدت وفادار به عنوان اصلی است، به هیچ وجه در سطح استانداردهای فعلی نیست. این بازی در بسیاری از زمینه‌ها واقعا قدیمی شده است؛ ولی برای اکثریت اوقات، خوب می‌داند که چگونه مفرح و سرگرم کننده باشد. اگر به این که بازی‌های قدیمی چگونه بودند، عادت ندارید، از طنز مضحک خوشتان نمی‌آید و از همه مهم‌تر، نمی‌توانید انجام یک بازی در نرخ فریم 30 را تحمل کنید، از این بازی لذت نخواهید برد. ولی در غیر این صورت، عاشق این بازی خواهید شد.

:Verdict

Being an extremely faithful remaster, Metal Wolf Chaos XD is definitely not up to today's standards. It's outdated in many aspects; but for the most part, it knows how to be ridiculously fun & entertaining. If you're not used to how old games were like, cannot handle absurd humor and most importantly, cannot tolerate playing a game in 30fps, you're not going to enjoy it. Otherwise, you're going to love it

Final Score: 7 out of 10

نقد و بررسی بازی Metal Wolf Chaos XD