Menu

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

"به قلم پرهام آقاخانی"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

در چند وقت اخیر، عرضه‌ی مجدد بازی‌های قدیمی در یک مجموعه، به یکی از فعالیت‌های محبوب برخی سازندگان و ناشران تبدیل شده است و بسیاری از کمپانی‌های مختلف از جمله کپکام و کونامی، به دلایل مختلفی همچون کسب سود بیشتر از عناوین قدیمی و تاریخ مصرف گذشته‌شان یا آشنا کردن بازیکنان جدید با بازی‌های کمتر شناخته شده‌ی خود، به ساخت و عرضه کردن کالکشن‌‌های مختلف اقدام کرده‌اند. اکنون هم شاهد این هستیم که یکی از سازنده‌های خوش نام عناوین مستقل، دست به انجام این کار زده است و مجموعه‌ای را عرضه کرده که برخلاف اکثر نمونه‌های موجود، فقط برای کسب کردن سود ساخته نشده و کیفیت مناسبی دارد.

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

قبل از این که شروع کنیم، شاید بد نباشد که کمی در مورد پیشینه‌ی سری !Mighty Switch Force صحبت کنیم. این سری، یکی از مجموعه بازی‌های قدیمی Wayforward Technologies محسوب می‌شود که خودش نیز زیر مجموعه‌ای از سری بزرگتر Mighty به شمار می‌رود. تمام بازی‌های سری MSF، در سبک پازل پلتفرمر قرار دارند؛ یعنی بازیکن همواره می‌بایست در کنار انجام چالش‌های پلتفرمینگ، به حل کردن معماهای مختلف بپردازد تا از این طریق، بتواند اهداف محوله به او در هر مرحله را انجام داده و آن‌ها را به پایان برساند. اکثر این معماها نیز درست همانگونه که نام این سری نشان می‌دهد، مبنی بر Switch کردن بین ست‌های مختلف از بلوک‌ها و مخفی و پدیدار کردن آن‌ها به صورت نوبتی است.

تقریبا تمام بازی‌های این سری موفق شدند تا پس از عرضه، از سوی منتقدان ستایش شوند و جامعه‌ی طرفداری خوبی برای خودشان ایجاد کنند. ولی به خاطر انحصاری بودن تمام نسخه‌های اصلی این سری بر روی پلتفرم‌های کمپانی نینتندو (یعنی 3DS و WiiU)، عده‌ی بسیاری شانس تجربه کردن آن‌ها را از دست دادند. برای همین، اکنون شاهد عرضه شدن این بازی‌ها در قالب یک Collection هستیم تا هم بتوان این عناوین را با کیفیتی بالاتر تجربه کرد و هم این که آن‌ها را در دسترس مخاطبان بیشتری قرار داد تا بتوان بازیکنان بیشتری را به آن‌ها جذب کرد.

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

اولین عنوانی که در این مجموعه در اختیارتان قرار می‌گیرد، مسلما اولین نسخه‌ی این سری است. گیم پلی این بازی، به ترکیبی از ویژگی‌های سری مگامن با سبک پازل پلتفرمر شباهت دارد. شما می‌بایست در طول هر مرحله، در نقش پلیسی با نام Patricia Wagon به تلاش برای دستگیری هر 5 عضو از گروه خلافکارانه‌ی Hooligan Sisters بپردازید و در این راه، با موجودات متخاصمی که سر راهتان قرار می‌گیرند نیز مبارزه کرده و موانع را با دانش پلتفرمینگ خود، پشت سر بگذارید. همین ترکیب ساده ولی مؤثر، در کمال ناباوری به خلق یک گیم پلی واقعا سرگرم کننده منجر شده است که تمام توانایی‌های بازیکن در زمینه‌ی پلتفرمینگ و تفکر کردن را به چالش می‌کشد. اوضاع هم وقتی جالب می‌شود که می‌فهمید این بازی در واقع دو بار در داخل این مجموعه قرار گرفته است!

بله، درست خواندید! اولین نسخه از سری Mighty Switch Force در ژوئن سال 2015 مورد بازسازی قرار گرفته و با نام Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition، روانه‌ی کنسول‌های کمپانی نینتندو و همچنین PC شد و در این مجموعه هم می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. این بازسازی، دقیقا همانند اولین نسخه است و همان محتویات را با صداگذاری و گرافیکی از نو طراحی شده که کاملا سبک و سیاق عناوین اخیر Wayforward را دارد، در اختیارتان قرار می‌دهد. اما نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، این است که در این نسخه همچنین می‌توانید به یک سری مراحل جدید نیز دسترسی داشته باشید که در نسخه‌ی اصلی وجود نداشتند. بنابراین، دیگر به خودتان بستگی دارد که آیا با این حساب، به سراغ نسخه‌ی اورجینال نیز می‌روید یا نه.

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

دومین عنوان نیز چیزی نیست جز Mighty Switch Force! 2 که اصالتا در سال 2013، باز هم به صورت انحصاری برای کنسول‌های کمپانی نینتندو عرضه شد. این نسخه برخلاف اولین عنوان سری، از مکانیک‌هایی متفاوت بهره برده و این بار به جای یک افسر پلیس، بازیکن و شخصیت اصلی سری را در نقش یک آتش نشان قرار می‌دهد. برای همین، بسیاری از ویژگی‌های بازی بر پایه‌ی همین مورد و انتقال آب برای خاموش کردن آتش‌ها و از بین بردن برخی موانع طراحی شده‌اند تا مبارزه. نه تنها اسلحه‌ی بازیکن به یک آب پاش تغییر پیدا کرده است، بلکه با کمتر شدن بار اکشن بازی و تمرکز بیشتر بر حل معما و پلتفرمینگ، پازل‌ها هم به گونه طراحی شده‌اند که حتی بیشتر از اولین نسخه، ذهن بازیکن را به چالش می‌کشند و از این لحاظ، این نسخه می‌تواند برای دوست داران سبک پازل، به محبوب‌ترین بازی موجود در این مجموعه تبدیل شود.

عنوان آخری هم که در این مجموعه در اختیارتان قرار می‌گیرد، Mighty Switch Force! Academy نام دارد که بر خلاف سایر بازی‌های سری، در ابتدا به صورت انحصاری بر روی پلتفرم PC عرضه شد و امکان همکاری یا نبردهای چند نفره تا سقف 4 بازیکن را فراهم می‌کند. گیم پلی این نسخه، شبیه به اولین نسخه‌ی این سری است و حتی می‌توانید شاهد این باشید که با وجود تفاوت مراحل، از اسپرایت‌های همان عنوان برای توسعه‌اش استفاده شده است. اما نکته اینجاست که در این بازی، نه تنها کل Layout مراحل بر روی صفحه به نمایش در می‌آید، بلکه هیچ خبری از پرتگاه‌ها و دیوارهای نامرئی نیست و در صورتی که از یک سمت صفحه خارج شوید، از آن سویش سر در می‌آورید. اما مسئله اینجاست که به خاطر قرار گرفتن تمام مرحله به صورت یکجا بر روی صفحه، تمام موانع و کارکترها به صورتی بسیار کوچک ظاهر می‌شوند و همین باعث شده که تشخیص درست برخی موانع و حتی یافتن کارکتر اصلی در ابتدای هر مرحله، برای عده‌ی بسیاری سخت باشد.

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

تا اینجای کار، این مجموعه یکی از غنی‌ترین تجربه‌ها را به شما ارائه داده و به شما اجازه می‌دهد که با پرداخت مبلغ فقط یکی از این بازی‌ها، 3 عنوان دیگر را هم در اختیار داشته باشید. اما یک مشکل کوچک در این میان وجود دارد: این مجموعه می‌توانست بسیار بهتر از این باشد. اشتباه نکنید! وجود 4 بازی در این کالکشن، واقعا اقدام خوبی است و با تهیه کردن این عنوان، می‌توانید چیزی بیش از 7 ساعت گیم پلی از آن دریافت کنید. اما مسئله این است که اگر این مجموعه هم از محتویاتی مشابه با مجموعه‌های ساخته شده توسط Digital Eclipse و Code Mystics (همانند کالکشن‌های استریت فایتر و بازی‌های SNK) بهره می‌برد، ارزش کلی آن به شدت افزایش پیدا می‌کرد و چه بسا حتی می‌توانست بسیاری از دارندگان نسخه‌های پیشین این سری را به خاطر همین ویژگی‌های جدید، به خرید این نسخه نیز ترغیب کند.

مثلا سازندگان می‌توانستند تا مواردی همانند امکان مشاهده‌ی طرح‌های هنری مختلف، یا گوش دادن به آلبوم موسیقی هر بازی را نیز به این بازی اضافه کنند تا این کالکشن، همانند یک لانچر ساده برای اجرای بازی‌های پیش فرضش به نظر نرسد. همچنین این امکان وجود داشت که یک سری از بازی‌های متفرقه‌ی این سری را نیز به عنوان بازی‌های اضافه در این مجموعه قرار داد که از بین آن‌ها، می‌توان به اسپین آف !Mighty Switch Force! Hose It Down اشاره کرد؛ عنوانی در سبک معمایی که اکنون فقط در دسترس کاربران PC و پلتفرم موبایل قرار دارد و وجودش در این مجموعه، می‌توانست به ارزش کلی آن افزوده و مدت زمان گیم پلی را حتی فراتر ببرد.

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

حتی می‌شد که یک بخش آموزشی یا یک راهنمای کوچک برای این بازی‌ها تدارک دید تا بازیکنان جدید، چندان به دردسر نیفتند. متاسفانه این مجموعه به جز نشان دادن دکمه‌های کنترلی به بازیکن، هیچ توضیح دیگری در مورد مکانیک‌های مختلف بازی‌ها همچون نحوه‌ی استفاده از Teleporterها یا ابزار تغییر جاذبه نمی‌دهد تا خود بازیکن، از راه آزمون و خطا به یافتن نحوه‌ی استفاده از آن‌ها اقدام کند. البته این مسئله، موضوع خیلی بدی نیست و به خاطر کوتاهی نسبی مراحل و سیستم چک پوینت گذاری خوب بازی (که تمام پیشرفتتان را حتی بدون رسیدن به چک پوینت بعدی، ذخیره می‌کند) تقریبا قابل بخشش است؛ اما با این حال می‌تواند تا موجبات سردرگمی و عصبانیت بازیکنان کژوال را به راحتی فراهم کند.

ولی خوشبختانه از نظر کیفیت پورت و آماده سازی بازی‌ها برای پلتفرم‌های مدرن، باید گفت که با وضعیت ایده آلی روبرو هستیم. درست برخلاف یک سری از عناوین عرضه شده برای کنسول‌های کمپانی نینتندو که بعدا راهشان را به سایر پلتفرم‌ها باز کردند، در این مجموعه از نسخه‌های 3DS استفاده نشده است و به همین خاطر، کیفیت گرافیکی بازی‌ها تا حد امکان حفظ شده و خبری از Upscaleهای بد ریخت نیست. این مسئله حتی در مورد کیفیت صوتی این عناوین نیز صدق می‌کند و کیفیت صدا نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد. از نظر کیفیت تنظیم قطعات موسیقی استفاده شده هم، وظیفه‌ی ساخت موسیقی برای تمام عناوین موجود در این مجموعه، بر عهده‌ی آقای Jake Kaufman بوده است که اگر قبلا به انجام عناوینی همچون Shovel Knight و سری Shantae پرداخته باشید، قطعا با آثار این موسیقیدان آشنایی دارید و نیازی به توضیح ندارد که چه کیفیت بسیار خوبی را در قطعات این مجموعه نیز شاهد خواهید بود.

بازبینی تصویری:

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

تفاوت‌های نسخه اصلی MSF1 و نسخه Hyper Drive، فقط به گرافیک آن‌ها و تعدادی مراحل اضافه خلاصه می‌شود.

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

بازی تنها اجازه‌ی تغییر دکمه‌های کیبورد را می‌دهد. حداقل جای شکر دارد که دکمه‌های پیش فرض کنترلر، خوب جایگذاری شده‌اند.

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

کسانی که به دنبال چالش بیشتری هستند، می‌توانند به دنبال Speedrun کردن مراحل و شکستن رکورد زمانی سازندگان یا همان زمان PAR باشند.

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

سیستم تشخیص صدمه‌ی بازی، خیلی دقیق است و حتی با ذره‌ای وارد شدن به محدوده‌ی بلوک‌ها در زمان تغییرشان، ممکن است چنین اتفاق بیفتد.

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

بعضی اوقات (مثل آخرین مرحله‌ی MSF2) پیش می‌آید که بازی به ناگهان، از شما عکس العمل‌های فوق العاده سریع بطلبد.

نقد و بررسی بازی Mighty Switch Force! Collection

Congratulations. You are being rescued

نکات مثبت:

مجموعه‌ای از 4 بازی با هزینه‌ی یکی

گیم پلی سرگرم کننده

موسیقی‌های بسیار خوب

کیفیت بسیار خوب معماها (به ویژه در نسخه‌ی دوم)

نکات منفی:

نبود راهنما برای بازیکنان تازه وارد

محتویات مجموعه می‌توانست بسیار بیشتر از این باشد

سخن آخر: Mighty Switch Force! Collection یک روش عالی برای گردهم آوردن تمام بازی‌های سری و معرفی کردن آن‌ها به یک جامعه‌ی بزرگتر است. ولی این عنوان می‌توانست بهتر از چیزی که اکنون هست، باشد و ویژگی‌ها و محتویات بیشتری (مثل عنوان فرعی Hose It Down!) را ارائه دهد تا به مجموعه‌ای کامل از تاریخچه‌ی سری تبدیل شود. با این حال، این مجموعه شامل 3 عنوان پازل-پلتفرمر بسیار سرگرم کننده است که طرفداران قدیمی سری و تازه واردان به فرنچایز، به یک اندازه می‌توانند از تجربه‌شان لذت ببرند.

Verdict:

Mighty Switch Force! Collection is a brilliant way to bring all the games in the series together and introduce them to a wider audience. But it could have been much better than what it currently is, boasting more features and content (like the "Hose It Down!" spin-off title) to make it the ultimate collection of the series' history. Nevertheless, it contains 4 really fun puzzle platformer titles which previous fans of the series and even newcomers to the franchise can enjoy playing alike.

Final Score: 8 out of 10