Menu

نقد و بررسی بازی Defend The Keep

نقد و بررسی بازی Defend The Keep

"به قلم محمدمهدی حسین‌زاده"

نقد این بازی براساس نسخه ارسالی سازندگان برای سایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

از زیر شاخه‌های مظلوم ژانر استراتژي میتوان به بازی‌های سبک دفاع از قلعه اشاره کرد. این زیرسبک که این روزها کم محلی توسط ناشرین بزرگ و گیمرها را شاهد است، امروزه بیشتر در بازار موبایل در حال خودنمایی است. اما همچنان سازندگان مستقلی هستند که به سمت این سبک گرایش پیدا کرده اند و در حال تلاش برای تزریق خلاقیت خود به رگ‌های بازار از طریق این نوع بازی‌ها هستند. یکی از این بازی‌های مستقل نام دارد که توسط تیم تک نفره‌ی‌ فنلاندی توسعه یافته است، بازی‌ای که در نگاه اول جذاب و متفاوت به نظر می‌آید، اما آیا تا انتها همینگونه باقی خواهد ماند؟

نقد و بررسی بازی Defend The Keep

بازی در یک دنیای رنگارنگ جریان دارد، دنیایی که چیزی آرامش آن را به هم ریخته است و باعث شده است حیوانات وحشی شوند و به مردم حمله کنند! داستان بازی در همین یک خط خلاصه میشود! در بسیاری از این گونه بازی‌ها داستان تنها به عنوان یک محرک عمل میکند و انگیزه‌ای برای ارائه‌ی یک داستان در سطح متوسط نیز توسط آن‌ها وجود ندارد؛ اما این بازی حتی در این سطح هم عمل نمی‌کند. هرچند خوشبختانه طراحی مراحل نسبتا خوب بازی تا حدی جلوی بی‌هدف چرخیدن شما در بازی را می‌گیرد. مراحل بازی به دو فاز روز و شب تقسیم می‌شوند و در فاز شب، قرار است که هوا تاریک باشد و از این رو تشخیص دشمنان برای شما مشکل باشد هرچند که سازنده به نوعی اطراف دشمنان را طول شب نورانی میکند تا تشخیص آن‌ها برای شما خیلی هم سخت نشود. این امر در تئوری جذاب است و میتواند تنش را به بازی اضافه کند اما مشکل اینجاست که دشمنان بازی به دلیل طراحی ریز و رنگبندی نامناسب به خوبی در طول فاز روز قابل تشخیص نیستند و نوری که در طول فاز شب دور دشمنان قرار میگیرد، عملا تشخیص آن‌ها را در فاز شب راحت‌تر از فاز روز می‌کند!

نقد و بررسی بازی Defend The Keep

در رابطه با تنوع دشمنان باید بگویم که شاهد تعداد مناسبی از دشمنان هستیم و تفاوت هرکدام در گیم‌پلی قابل تشخیص است. در بازی شما یک برج اصلی دارید که توسط آن می‌توانید سه نوع آسیب به دشمنان وارد کنید: پرتاب توپ‌آتشین، اِستان کردن دشمنان با رعد و برق، و ریختن سم بر روی آن‌ها. این سه قابلیت هر کدام مشخصی دارند و به شما اجازه می‌دهند علاوه بر ساخت سازه‌های دفاعی، خودتان هم وارد عمل شوید و تنها به شلیک کردن سازه‌هایتان به سمت حیوانات نگاه نکنید! در بازی یک سیتم لول آپ ساده نیز وجود دارد که در هر مرحله ریست می‌شود، در هر مرحله با کشتن دشمنان امتیاز کسب می‌کنید و با کسب میزان خاصی از امتیاز، می‌توانید برای یکی از ۳ قابلیت بالا یک ارتقا انتخاب کنید. هر قابلیت ۳ گزینه برای ارتقا دارد که به هیچ عنوان بالانس خوبی میان آن‌ها برقرار نیست. از دیگر مشکلات گیم‌پلی بازی تنوع بسیار پایین سازه‌هاست و از آن بدتر، اینکه بالانس بسیار بدی بین همین سازه‌های محدود وجود دارد! به عنوان مثال تنها دو نوع سازه دفاعی وجود دارد (بقیه سازه‌ها مانند دیوار و مانع و …) که بین همین دو نیز، هیچ دلیلی برای استفاده از سلاح چکش به بازیکن داده نم‌یشود! اما به طور کل شاهد گیم‌پلی جذابی هستیم که میتواند شما را پای بازی نگه دارد. هرچند گفتنی است که حس پیشرفتی که بازی به شما منتقل می‌کند در حد صفر است! این نکته می‌توانست با اضافه کردن دو یا سه سازه دفاعی و آزاد شدن آن‌ها با پیشروی در طول مراحل رفع شود و علاوه بر القای حس پیشرفت، جلوی تکراری شدن بازی را بگیرد.

نقد و بررسی بازی Defend The Keep

از دیگر مشکلات بزرگ بازی رابط کاربری آن است! رابط کاربری بازی بسیار گیج کننده و ناکارآمد طراحی شده است. در رابط کاربری بازی، یک کله‌ی خوک به همراه عددی در کنار آن وجود دارد که در ابتدای بازی فکر میکردم تعداد دشمنان باقی مانده را نشان می‌دهد، اما پس از مدتی متوجه شدم که این عدد نشان دهنده دشمنان موجود در موج حاظر است! این نکته را در کنار طراحی ریز دشمنان قرار دهید تا متوجه شوید چه دوران سختی را برای پیدا کردن دشمنان در صفحه بازی خواهید داشت. همچنین یک نوار بنفش رنگ نیز در پایین صفحه وجود دارد که اگر سرتان را به مانیتور بچسبانید متوجه تعدادی عدد روی آن خواهید شد و حدس خواهید زد که این نوار متعلق به سیستم ارتقای سطح درون بازی است! اما از موسیقی بازی نیز نباید غافل شد که از نکات مثبت آن است و تغییر آن در شرایط مختلف بازی بسیار نرم و جذاب صورت می‌گیرد. صداگذاری بازی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد.

گرافیک بازی نیز غیر از همان مسئله‌ی طراحی ریز دشمنان در سطح بسیار خوبی قرار می‌گیرد. از حیث هنری شاهد رنگ بندی‌ها و طراحی‌های بامزه‌ای هستیم و از حیث فنی نیز بازی در سطح خوب و پایداری قرار دارد و مشکلاتی از قبیل افت فریم و باگ‌های خاص در طول تجربه بازی مشاهده نشد.

بازبینی تصویری:

نقد و بررسی بازی Defend The Keep

تصویری از نقشه بازی

نقد و بررسی بازی Defend The Keep

یکی از مراحل جذاب بازی که سازنده سعی کرده‌ عناصری به آن اضافه کند تا امکان تعامل با محیط شکل بگیرد

نقد و بررسی بازی Defend The Keep

دفترچه‌ای که اطلاعات سازه‌ها و دشمنان و … را برایتان به نمایش می‌گذارد

نکات مثبت:

طراحی مراحل جذاب و چالشی

طراحی‌های هنری زیبا

موسیقی گوش نواز

پایدار بودن بازی از حیث فنی

نکات منفی:

گیم‌پلی یکنواخت

نبود حس پیشرفت در بازی

رابط کاربری شلخته

طراحی بسیار ریز دشمنان

نبود منطق داستانی قابل قبول در بازی

سخن آخر: بازی سعی کرده است روی مرز نوآوری و استفاده از ایده‌های آشنا راه برود و تشخیص اینکه توانسته در این امر موفق شود یا خیر بسته به بازیکن دارد. این بازی به هیچ عنوان بازی بدی نیست، اما این به معنای آن که با یک بازی خوب طرف هستیم نیز نیست. اگر میتوانید با گیم‌پلی یکنواخت و تنوع پایین آن و نبود منطق داستانی بازی کنار بیایید، مسلما اوقات خوبی را به واسطه طراحی مراحل جذاب، موسیقی گوش نواز و طراحی‌های هنری زیبای آن خواهید داشت.

:Verdict

The game has tried to walk on the boundaries of innovation and the use of familiar ideas, and it's up to the player to determine whether it succeeds or not. This game is not a bad game at all, but that doesn't also mean we're looking at a good game. If you can get away with the uniformity of the gameplay and its low variety, and a lack of logic in the story, you will surely have a good time with its attractive level design, ear-catching music and beautiful artistic design

Final Score: 6 out of 10